Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Dat je meedenkt wordt gewaardeerd, blijf dat vooral doen!

 

Ik heb dit automatische bewateringssysteem gekocht omdat ik niet goed bij de achterste planten kon, het lastig vind om te bepalen hoeveel water ze moeten hebben en het geautomatiseerde element is leuk meegenomen. Dat elke plant een andere behoefte heeft klopt wel, sla kweek je anders als spinazie, maar geldt dat ook voor stekken van dezelfde moeder in dezelfde situatie en hetzelfde medium? Lijkt me niet, die hebben dezelfde genen en dus ook dezelfde behoeften. Derhalve lijkt het me niet nodig dat er een slang naar elke pot afzonderlijk loopt. Als ik me dat eerder had bedacht zou ik me wat kosten bespaard kunnen hebben.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer van je vorige ronde maar gelukkig staan deze planten er mooi bij!

 

Niet iedere plant drinkt evenveel ook al komen ze van dezelfde moeder.

De ene plant heeft iets meer bladeren in het licht staan dan de ander en daardoor kan er al een verschil in drinkbehoefte zijn.

Daar spelen meerdere factoren een rol in.

 

Waarom wil je nu eigenlijk dat automatische watergeefsysteem, of in ieder geval dat met die vlotters?

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar ik zie niet heel erg het nut er van in.

Dat je een waterdichte bak maakt van vijverfolie is erg handig.

Je kan dan zelf 1 keer in de zoveel tijd even een aantal liters water er in kieperen als ze dorst hebben, of eventueel met een pomp.

Als je ze allemaal in 1 waterbak zet, dan zal je niet zo'n probleem hebben met dat de een meer drinkt dan de ander, dat regelt zichzelf dan wel, die meer dorst heeft neemt meer op.

 

Ik heb ook gewoon een waterbak van vijverfolie gemaakt en kieper daar, wanneer de planten dorst hebben, een x aantal liters voedingswater in en dat werkt prima.

 

Succes deze ronde weer!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het systeem wat ik in gedachten heb is niets anders dan het autopotsysteem op grotere schaal, met meer planten in een pot. De voordelen van de vlotters die daarvoor gelden, gelden ook hiervoor. Bijvoorbeeld dat er nooit meer dan 1-2cm water in je plantenbak komt te staan zodat de planten niet alles in eens hoeven op te drinken maar er rustig van kunnen 'nippen'. Nog een voordeel is dat je een paar dagen kan wegblijven van de spot. Als je efficiënt werkt hoef je maar 1 keer in de week naar je spot en ga maar na wat een voordelen dat heeft.

 

Vooralsnog moet ik eerste deze ronde nog tot een succesvol einde brengen dus daar focus ik beter eerst op voor het nogmaals misgaat. :thumbsdown:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij dat autopotsysteem, als ik het goed begrijp blijft daar altijd water onder de potten staan?

Dus in jou geval met 1 grote bak staan de planten altijd in een laag water van 1 a 2 cm en dat vult zich automatisch weer aan?

Ik snap niet hoe zo'n systeem kan werken, de aarde zuigt toch water aan tot de zuigkracht, het aantal milibars (als ik het goed begrepen heb), op nul komt te staan, maar dan staan je planten toch altijd zeiknat?

 

Tenminste, dat probleem heb ik hier wel vaker gehad met groente zaailingen die ik in een schotel zette met teveel water en ze te lang liet staan, dan was de aarde in de potten echt zeiknat.

Ik ben erg benieuwd hoe dat dan werkt.

 

Deze ronde gaat een succesvolle ronde worden! ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij dat autopotsysteem, als ik het goed begrijp blijft daar altijd water onder de potten staan?

Dus in jou geval met 1 grote bak staan de planten altijd in een laag water van 1 a 2 cm en dat vult zich automatisch weer aan?

Dat klopt.

Ik snap niet hoe zo'n systeem kan werken, de aarde zuigt toch water aan tot de zuigkracht, het aantal milibars (als ik het goed begrepen heb), op nul komt te staan, maar dan staan je planten toch altijd zeiknat?

Doordat je de bodem van je potten met 5-6 cm hydrokorrels vult heb je een buffer die voorkomt dat ze verzuipen. Bezie het als buitenplanten die je bij de waterkant plant. Die verzuipen ook niet en hoeven evenmin bewaterd te worden. De planten gaan er fantastisch op, gewoon hydrokorrels op de bodem, de grond 50/50 mengen met eveneens hydrokorrels (of perliet) de gewortelde stekken er in, geen water geven en het systeem aansluiten. Verder hoef je alleen de bak te vullen en het voedingsschema in de gaten te houden.

Tenminste, dat probleem heb ik hier wel vaker gehad met groente zaailingen die ik in een schotel zette met teveel water en ze te lang liet staan, dan was de aarde in de potten echt zeiknat.

Ik ben erg benieuwd hoe dat dan werkt.

Dat komt dus door het bodempje hydrokorrels. Daardoor is de aarde niet direct in contact met het water en moeten de wortels aan het werk.

Deze ronde gaat een succesvolle ronde worden! ;)

Dank je wel, ik ga mijn best doen! :)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je wel Oude Rocker!

 

Een van de vijf planten die ik met de hand water geef begint dezelfde problemen te vertonen als de planten van mijn vorige mislukte ronde. Het is potdorie om moedeloos van te worden. Eén ding is voor mij zeker: nooit weer 25literpotten en nooit weer met weinig planten de ruimte vullen. Mocht deze ronde ook weer mislukken, dan houd ik het kweken voorlopig even voor gezien want de lol gaat er hard vanaf zo.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dilago_

 

Moed houden men! Nooit opgeven. Je leert hier enkel van. Probeer de adviezen van je medekwekers wat op te volgen.

Zo denk ik zelf ook wel met dat gestek en gemisluk. Maar de aanhouder wint. Plus het moet bij hobby kweken blijven.

De plantjes moeten het bij jou ook doen met wat grow medium, voeding en water en de manier waarop je dat het doet.

Komt zeker goed!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dilago; wat zie je dan bij één van je vijf planten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rode steeltjes en de voortekenen van dit (foto van vorige mislukte ronde) :

 

gallery_6495_17946_124182.jpg

 

Ik vrees dat het weer deze kant opgaat. En om die reden heb ik de betreffende plant over gepot, verwachtende dat ie zeiknat zou staan vanwege het gewicht maar wie schetst mijn verbazing? De plant was kurkdroog. Het formaat van deze potten ligt me totaal niet er moet een wonder gebeuren tijdens deze ronde wil ik me er ooit nog aan wagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Misschien je waterpeil verhogen, of toch ook water van boven geven.

Sproeien of iets dergelijks

 

Klote dat het weer minder gaat, misschien verkeerd materiaal in je hok ofzo.

In ieder geval succes gewenst.

 

mzzl, wsteb

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Titatovenaar, dat lijkt mij ook het probleem, de batmix van Plagron. Kan ik er nog wat aan doen, zoals de planten overpotten in andere grond?

 

@ Wsteb, er wordt alleen van boven water gegeven en nauwkeurig gelet op de meters. De problemen zijn beginnen sinds de batmix van Plagron en daarvoor heb ik drie kweken zonder noemenswaardige problemen afgerond. Ook ik denk ondertussen net als Titatovenaar dat de oorzaak van het probleem de grond is.

 

Het patroon is steeds hetzelfde: aanvankelijk gaan de planten een tijdje goed en dan zomaar ineens, begint de degeneratie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien moet je toch maar eens aan de vouwkratjes mapito/rfx :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, gewoon weer light mix. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien moet je toch maar eens aan de vouwkratjes mapito/rfx :P

 

Een gozer die niet op aarde kan kweken aanraden op mapito over te stappen. Helemaal waus! :wacko: :wacko:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hebben we hem weer met z'n grote bek. Ik rook nog steeds van mijn aardekweek, dus wat nou.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat je even terug naar de basis moet gaan ...

 

in de groei niet afzuigen of weinig ... Luchtvochtigheid verhogen . planten een x per week 2 dagen uitdrogen (geen water meegeven)

 

optijd toppen en zodra je plant iets groter word buigen en knakken.. belangrijkste denk ik.

 

een goede stekkenboer vinden. vuist regel goedgeworteld en zonder spint :D

 

maar ja wie ben ik omdat te zeggen.

 

weinig planten een succes betekend ... belangrijkste buffer (ik gebruik 65 liter smartpots) heb een schotel eronder kan bijna niet fout gaan.

 

paarse steeltjes is helaas een vraagteken bij elk hobbykweker dus daar weet k hellaas geen antwoord op.

 

 

en je moet van je fouten leren dilago ik zou alles op een rij schrijven wat je tot nu toe gedaan heb en waar je aan twijfelt moet je even veranderen.

 

dat temp. verschil 4 of 5 s niet prettig denk ik.

 

als buiten 30 graden is (betekend mooi weer) op 25 graden slapen ? :D is wel warm ik zou gewoon hoger grade's proberen...

 

 

mvg mapitolover

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Mapitolover, dank voor je reactie, terug naar de basis is een goed idee. Ondertussen ben ik er zo goed als zeker van dat alle problemen voortkomen uit de batmix van Plagron en wellicht ook omdat 25literpotten te kleine buffers zijn. Voor de volgende ronde wil ik weer grotere buffers en dat zal ik doen veel meer planten te zetten, ik zit te denken aan 9 stuks per vierkante meter in 18literpotten. Dan hoef ik ook niet zo lang voor te groeien want dat duurt me veel te lang allemaal.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dilago, komt nu tegen wat menig hobbyist tegen komt.

Na een flinke dosis "beginners"geluk, komt er een moment dat je te veel tegelijk in de klauw wilt kunnen houden.

 

In die zin is relax wel terecht..

De goed bedoelde adviezen van Mapito, die ken je echt allemaal wel.

Waar je naar ik denk nat op gaat is dat je te veel op de grens met dingen wil gaan zitten.

 

Ga gerust onderuit in je EC en dergelijke.

Even een paar rondjes weer goed op de basis letten.

Temp en Rv goed sturen.

En je water gifte "rustig" aan doen.

 

Te weinig water is zo te zien en zo wat op te voeren.

Te veel water en ook EC, daar heb je heel lang "last" van en is veel moeilijker om dat bij te sturen..

 

En je bent een Fries hé, die geven toch niet op??

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Oude Rukker, geloof het of niet maar wat ik hier vooral tegenkom is wat een kutgrond batmix is. Houd mijn topic maar in de gaten dan zal je zien dat het daar allemaal aan gelegen heeft.

 

Waarom moeilijk doen als de watergift het probleem is? Koop een tensiometer en hou de druk tussen 0.5 en 2.

Joh! :wave:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Oude Rukker, geloof het of niet maar wat ik hier vooral tegenkom is wat een kutgrond batmix is. Houd mijn topic maar in de gaten dan zal je zien dat het daar allemaal aan gelegen heeft.

 

Waarom moeilijk doen als de watergift het probleem is? Koop een tensiometer en hou de druk tussen 0.5 en 2.

Joh! :wave:

 

Op aarde en het dan nog verkloten! :rolleyes: :lol: :wacko: :blink: :rofl

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...