Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Alle Jantjes Nog An Toe, wat was dat schrikken, zeg! :no :td :wacko:

 

Ziet er mooi gelijkmatig uit, gozer. Lekker groot blad ook. :no Dat wordt nog wel wat. :huh:

 

Trouwens donker blad duidt op een te nat medium, maar jij hebt ze graag donker, toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn manier van water geven:

Als medium, heb ik 50% light mix 50% cocos. (tensio's kun je dan in de kast leggen. :) )

Ik heb smart pots van Root Pouch. Heb de "echte ook gehad, maar die van Root Pouch bevallen me beter.

De doorlaatbaarheid is wat beter

 

Deze potten (dia meter van 30 hoogte 30 = 22 liter), staan waterschalen van 35 cm.

80% van het water, gaat in de schaal dus van onderen.

Een paar keer per kweek, geef ik aan van boven, aan de buitenkant ook water.

Niemand wel eens die PVC schijven gezien, die ik om de stammen heb.. (deze ronde btw vergeten.. :( )

gallery_38152_17390_3396471.jpg

 

Het is namelijk heel simpel.

Welke plant dan ook, ons geliefde tomaten plantje niet anders, houd niet van water van boven.

De natuur heeft het zo ingericht, dat een regenbui, door het bladeren dek naar de buitenkanten wordt afgevoerd.

Planten houden niet van water rond de stam.

Van nature, werkt ze daarlangs haar afvalstoffen omhoog.. :rtfm:

 

Maar het staat iedere eigenwijze drol natuurlijk vrij, om deze afval stoffen terug naar de wortels te gieten.

Edited by oude rocker
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol die drol heeft nog nooit gekweekt, dat is aan zijn domme praat wel te merken.

 

Die potten zien er prima uit Oude Rocker. Mocht ik het de volgende ronde toch weer met minder planten proberen de ruimte vol te krijgen ga ik zeker ook voor zulke potten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan moet je die achterste dus hebben.

Dat zijn de Root Poch.

Die voorste zijn de Smart Pots..

 

Lijken het zelfde, maar in gebruik een wereld van verschil..

 

Na de Kweek, gaan ze lekker in de was, en opgevouwen en droog in de kast, of weer vol.. :)

Ze gaan zo'n keer of 4 mee, dan gaan ze scheuren oid..

 

Nou nou, dat kost je een euro'tje de kweek.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn manier van water geven:

Als medium, heb ik 50% light mix 50% cocos. (tensio's kun je dan in de kast leggen. :) )

Ik heb smart pots van Root Pouch. Heb de "echte ook gehad, maar die van Root Pouch bevallen me beter.

De doorlaatbaarheid is wat beter

 

Deze potten (dia meter van 30 hoogte 30 = 22 liter), staan waterschalen van 35 cm.

80% van het water, gaat in de schaal dus van onderen.

Een paar keer per kweek, geef ik aan van boven, aan de buitenkant ook water.

Niemand wel eens die PVC schijven gezien, die ik om de stammen heb.. (deze ronde btw vergeten.. :( )

gallery_38152_17390_3396471.jpg

 

Het is namelijk heel simpel.

Welke plant dan ook, ons geliefde tomaten plantje niet anders, houd niet van water van boven.

De natuur heeft het zo ingericht, dat een regenbui, door het bladeren dek naar de buitenkanten wordt afgevoerd.

Planten houden niet van water rond de stam.

Van nature, werkt ze daarlangs haar afvalstoffen omhoog.. :rtfm:

 

Maar het staat iedere eigenwijze drol natuurlijk vrij, om deze afval stoffen terug naar de wortels te gieten.

 

als je kijkt naar die 4 planten ouwe... die 3 die je met de pot erin heb en eentje staat anders...

 

mijn conclussie gelijk grote buffer ipv overpotten

 

leuk opstelling met die schotel (zelfde als ik heb alleen jij hebt een grotere maat schaal)ik geef ook alleen van onderen en dat werkt het beste hoe jij het omschrijft

 

Alle Jantjes Nog An Toe, wat was dat schrikken, zeg! :no :td :wacko:

 

Ziet er mooi gelijkmatig uit, gozer. Lekker groot blad ook. :no Dat wordt nog wel wat. :huh:

 

Trouwens donker blad duidt op een te nat medium, maar jij hebt ze graag donker, toch?

 

donkergroen blad betekend geen te nat medium..

 

mvg mapitolover

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

donkergroen blad betekend geen te nat medium..

mvg mapitolover

 

+1,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan moet je die achterste dus hebben.

Dat zijn de Root Poch.

Die voorste zijn de Smart Pots..

 

Lijken het zelfde, maar in gebruik een wereld van verschil..

 

Na de Kweek, gaan ze lekker in de was, en opgevouwen en droog in de kast, of weer vol.. :)

Ze gaan zo'n keer of 4 mee, dan gaan ze scheuren oid..

 

Nou nou, dat kost je een euro'tje de kweek.. :)

Om de ruimte te vullen met weinig planten lijkt het me ideaal. Maar het voor groeien vind ik te lang duren en je hebt meer kans op problemen omdat de planten langer moeten staan. Terwijl ik deze ronde nog moet afmaken met weinig planten denk ik er al zo over. Ik zie toch flink wat voordelen in meer planten op een oppervlakte. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Donkergroen blad trof ik aan bij warmte > 30 graden celsius en te droog staan van plantjes en te weinig voeding etc.Met in later stadium slaphangende bladeren.

Daar heb jij nog geen last van Dilago.

 

Mooi die stekkies. Enkel in plastic bekertjes heb ik zoveel verhalen gelezen dat plastic bekertjes funest zijn.

Waarom weet ik eigenlijk niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ bosrand

 

Dus als jij bv 2liter in je schotel kapt kruipt dat water 30-40cm omhoog om zich in heel de pot gelijkmatig te verdelen?

Bullshit,de onderste 5cm staan kletsnat,daarboven is het ietsje droger,en bovenaan in je pot blijft het kurkdroog.

Waarom folie erop laten,je bladeren bedekken de potten toch volledig?

 

@ oude rocker

 

Ik heb die schijfjes nooit eerder bij iemand voorbij zien komen,dus lijkt me ook wel een beetje onzin dat 'iedere eigenwijze drol' dan maar zijn afvalstoffen terug naar de wortels stuurt,btw je hebt ze er zelf vergeten in te stoppen zeg je ;)

 

@ dilago

 

je potten (vierkant) op de foto lijken droog te staan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

te droog, te nat, te koud, te warm, te veel, te weinig, van onderen, van boven. :huh: Ga er maar aan staan. Die arme jongen snapt er helemaal niks meer van. :head_hurts_kr:

 

Donkergroen blad trof ik aan bij warmte > 30 graden celsius en te droog staan van plantjes en te weinig voeding etc.Met in later stadium slaphangende bladeren.

Daar heb jij nog geen last van Dilago.

 

Kan ook, donkergroen is in ieder geval NIET GOED. Zoals meestal zijn er meerdere oorzaken mogelijk. Die pot met die kleikorrels lijkt in ieder geval zeiknat te zijn. Het blad is ook nogal dof.

 

Ik zeg wegpleuren en op opnieuw beginnen vlgs The Blowke Way. Dat is de enige, die hier een coherent advies heeft gepost. :tu

 

Trouwens wel opmerkelijk dat al die zgn. "experts" hier dat donkergroene blad pas zien als ik er een opmerking over maak. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn manier van water geven:

Als medium, heb ik 50% light mix 50% cocos. (tensio's kun je dan in de kast leggen. :) )

Ik heb smart pots van Root Pouch. Heb de "echte ook gehad, maar die van Root Pouch bevallen me beter.

De doorlaatbaarheid is wat beter

 

Deze potten (dia meter van 30 hoogte 30 = 22 liter), staan waterschalen van 35 cm.

80% van het water, gaat in de schaal dus van onderen.

Een paar keer per kweek, geef ik aan van boven, aan de buitenkant ook water.

Niemand wel eens die PVC schijven gezien, die ik om de stammen heb.. (deze ronde btw vergeten.. :( )

gallery_38152_17390_3396471.jpg

 

Het is namelijk heel simpel.

Welke plant dan ook, ons geliefde tomaten plantje niet anders, houd niet van water van boven.

De natuur heeft het zo ingericht, dat een regenbui, door het bladeren dek naar de buitenkanten wordt afgevoerd.

Planten houden niet van water rond de stam.

Van nature, werkt ze daarlangs haar afvalstoffen omhoog.. :rtfm:

 

Maar het staat iedere eigenwijze drol natuurlijk vrij, om deze afval stoffen terug naar de wortels te gieten.

 

Loopt die rioolbuis door tot op de bodem? Wel toevallig dat die ene plant zonder buis twee keer zo groot is als de rest. Het is ook de enige plant waarbij het blad niet op half zeven hangt. Houdt die wel van water rond de stam? :whistle: Ik zie trouwens geen airpruning. :thumbsdown:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik sproei gewoon vol tegen de stam aan en heb daar nog nooit problemen mee ondervonden resultaten gaan zelfs iedere keer omhoog, ik denk dat jullie soms een beetje te veel door slaan op veel dingen :lol:

Edited by jack white

Share this post


Link to post
Share on other sites

Donkergroen blad trof ik aan bij warmte > 30 graden celsius en te droog staan van plantjes en te weinig voeding etc.Met in later stadium slaphangende bladeren.

Daar heb jij nog geen last van Dilago.

 

Mooi die stekkies. Enkel in plastic bekertjes heb ik zoveel verhalen gelezen dat plastic bekertjes funest zijn.

Waarom weet ik eigenlijk niet.

Ik stek al tijden in plastic bekers, nooit problemen mee gehad. Wellicht omdat ik vier gaatjes van een mm onderin prik. :)

 

@ dilago

 

je potten (vierkant) op de foto lijken droog te staan.

Die zijn aangesloten op het autopotssyteem en krijgen alleen water via onder. Gister nog gecontroleerd en de waterbak zit nog halfvol.

 

ik sproei gewoon vol tegen de stam aan en heb daar nog nooit problemen mee ondervonden resultaten gaan zelfs iedere keer omhoog, ik denk dat jullie soms een beetje te veel door slaan op veel dingen :lol:

Ik doe beide methoden en zie eigenlijk geen verschil. De planten die niet aangesloten zijn op het autopotssysteem geef ik water via de bovenkant en de andere drie krijgen het via de onderkant.

 

Ik heb die schijfjes nooit eerder bij iemand voorbij zien komen,dus lijkt me ook wel een beetje onzin dat 'iedere eigenwijze drol' dan maar zijn afvalstoffen terug naar de wortels stuurt,btw je hebt ze er zelf vergeten in te stoppen zeg je ;)

Ik denk dat Oude Rocker doelde op de blaffende hond, want ik geef ook water via de bovenkant maar ben geen eigenwijze drol. ;)

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Coco Mapito wat ben jij een verschrikkelijk vervelend ventje!

 

@ Dilago Ik ben blij dat het al wat beter met ze gaat!

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ bosrand

 

Dus als jij bv 2liter in je schotel kapt kruipt dat water 30-40cm omhoog om zich in heel de pot gelijkmatig te verdelen?

Bullshit,de onderste 5cm staan kletsnat,daarboven is het ietsje droger,en bovenaan in je pot blijft het kurkdroog.

Waarom folie erop laten,je bladeren bedekken de potten toch volledig?

 

Misschien dat de onderste centimeters wel wat vochtiger zijn dan de bovenste, maar over het algemeen zie ik bij de potten die ik van boven afgedekt houd dat de wortels door de hele pot zitten aan het eind van de ronde, ook in het bovenste gedeelte.

Waarom het zeiltje erover moet blijven, omdat de grond anders alsnog uitdroogt door de warmte in het kweekhok, althans dat is mijn ervaring.

Ik heb getest met de helft van de potten met zeiltje erover en de helft zonder, die zonder zeiltje waren niet zo ver tot aan de bovenkant beworteld als die met zeiltje.

 

Misschien dat ik nog wel eens een testje ga doen met 2 tensiometers om te kijken wat het verschil in vochtigheid is boven en onder in een pot waar van onderen af bewaterd word, of heb jij dat al eens getest?

 

 

@ topic, ik zou me niet te veel zorgen maken Dilago, enkel niet al te veel voeding mee geven de eerste tijd, tenminste dat zou ik doen met die batmix, maar ik ben maar een hobbyprutser. ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik neem het advies van een hobby prutser graag ter harte, zoals je hebt gelezen kan ik in het geheel niet kweken dus ik ga der alleen maar op vooruit! ;)

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bosrand;

 

"Misschien dat ik nog wel eens een testje ga doen met 2 tensiometers om te kijken wat het verschil in vochtigheid is boven en onder in een pot waar van onderen af bewaterd word, of heb jij dat al eens getest?"

 

Ik heb dit wel eens gemeten. Er is een significant verschil in vochtigheid van aarde onderin vergeleken met bovenin.

Wanneer je van bovenaf bewatert is dit verschil kleiner. Wanneer je van bovenaf met Blumat bewatert is het verschil nog kleiner.

 

Dit is het verschil tussen Blumat en een botte plens water. Regen en ook de kunstmatige equivalent Blumat zorgt voor een bevochtiging met een soort van ringpatroon. Misschien kun je hier op internet iets over terug vinden.

Ik heb helaas geen link paraat.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Lo_PRO, wil je misschien een verslag maken van dat Blumat bewateringssysteem? Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat in de praktijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Dilago, ik zal hier eens wat tijd voor vrijmaken. Mogelijk PM ik je één en ander, ok?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prima, via pm mag altijd maar als je het publiekelijk post hebben andere kwekers misschien ook wat aan de info. Zo merk ik wel dat er belangstelling is voor het autopotsysteem waar ik nu voor de helft mee werk.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, wordt sowieso tijd dat ik eens een verslag plaats!

Momenteel zit ik halverwege een kweek met White I.C.E. (Indica Crystal Extreme) van Sensi Seeds.

Ik werk na jaren (!) pas voor het eerst met topzaad en ik ben helemaal om!

(30 fem zaadjes / allemaal ontkiemd / 24 sterkste over gehouden / alle 24 dames / met dank aan Sensi Seeds! /

24 getopte planten onder 6 x 600 Watt / 6 weken voorgegroeid onder 600 Watt GBI Metaal Halide /

op aarde in gesloten 30 liter bakken / airco / luchtbevochtiging (65 liter) / 3 Blumat sensoren per plant /

tensiometers / Hesi voeding / verwachte opbrengst ruim 125g per plant).

Deze zijn over 5 weken klaar.

Daarna lig ik (niet omwille van temperatuur) "even" stil tot oktober.

Zolang zal ik je echter niet laten wachten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maak anders nog een verslag van deze kweek, dan kunnen we het watersysteem volop aan het werk zien. :)

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga ik doen!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie toch flink wat voordelen in meer planten op een oppervlakte. :)

 

Dat kan allemaal best zo zijn.

Maar hier in huize Rocker, is de afspraak dat er max 5 planten staan.

Ik zou mvr Rocker te kort doen, als ik die afspraak niet zou na komen... :)

 

Ik heb die schijfjes nooit eerder bij iemand voorbij zien komen,dus lijkt me ook wel een beetje onzin dat 'iedere eigenwijze drol' dan maar zijn afvalstoffen terug naar de wortels stuurt,btw je hebt ze er zelf vergeten in te stoppen zeg je ;)

 

Nee klopt blowke.

In de natuur kennen de planten dat niet.

Maar daar komt het water van boven en wij hebben de neiging, het water op het medium te gieten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...