Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

wat is tegenwoordig nog amnees??... vind dit alemaal verkoop praatjes

maar dat maakt niks uit haze is haze

Zo is dat, het maakt mij ook echt totaal niet uit of het Amnees of S5 is. Deze stekken heb ik gekregen en hoefde er niet voor te betalen, dat is het voordeel van het kennen van hobbykwekers, die hoeven niet overal een slaatje uit te slaan en helpen een collega graag. Wat ik weet is dat de wiet van deze stekken de lekkerste is die ik ooit gerookt heb en dat is voor mij reden genoeg om er mee door te gaan. :)

 

Vandaag bij wijze van experiment drie stekken in vierkante 18literpotten in het Autopotsysteem gezet met welkoop grond en hydrokorrels en een stek in een van de bijgeleverde 25literpotten waarvan ik de grond van de vorige mislukte ronde hergebruikt heb. Vier stekken in totaal dus. Dit keer ook zonder metselzand op de toplaag. Eens kijken of ze weer verzuipen of dat het nu goed gaat.

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vul je vat niet helemaal Dilago! En zet daar maar die tensiometer dan weetje ofhet goed is zo weet je wanneer je je vat moet vullen. En je moet pas Van onderen watergeven alsde wortels zichtbaar is van onderen

 

Mvg mapitolover

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoog tijd voor een update met wat foto's.

 

gallery_6495_18129_140880.jpg

 

Vandaag heb ik de twee tensiometers ontvangen en geïnstalleerd conform de handleiding. Dat meten weten is weten en wisten we, maar wat een verademing om de behoefte van de plant te kunnen lezen! De waarden van de potten simpelweg zien is toch wel een uitkomst die ik heb onderschat. Zo bleek dat het aantal millibars van de grootste plant al was opgelopen tot 220mbar, terwijl ik dacht dat die nog veel te nat stond.... Ik heb een paar druppeltjes afwasmiddel in 10 liter voedingswater gedaan om de door droogte ontstane kluitvorming te doorbreken. De plant heb ik flink te drinken gegeven, helaas iets te veel zelfs, zodat de meter zakte tot 20mbar.

 

gallery_6495_18129_34645.jpg

Een uur na de watergift.

 

De stekken zaten allemaal tussen de 40 en de 60mbar dus die heb ik geen water gegeven. Ze groeien als kool en blaken van gezondheid. Nu ik precies weet hoeveel water ik moet geven dankzij mijn tensiometers heb ik goede hoop op een geslaagde kweek.

 

gallery_6495_18129_169449.jpg

 

gallery_6495_18129_105039.jpg

 

gallery_6495_18129_144376.jpg

 

gallery_6495_18129_16003.jpg

 

gallery_6495_18129_46694.jpg

De kleurverschillen komen door het hps licht.

 

Verder heb ik een van de vier stekken die ik in het autopotsysteem heb gezet eruit gehaald. Het was dezelfde die ik in in de hergebruikte grond had staan. De andere drie doen het goed, ik heb de waarden gemeten en die gaven een mooie 64mbar aan. Wellicht heb ik ten onrechte dit systeem de schuld gegeven voor het mislukken van mijn vorige ronde. Derhalve ook deze test.

 

gallery_6495_18129_105743.jpg

 

gallery_6495_18129_6268.jpg

 

Dat was 'm voor nu, ik wens u allen een goedenacht.

 

Groet,

 

Dilago

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vul je vat niet helemaal Dilago! En zet daar maar die tensiometer dan weetje ofhet goed is zo weet je wanneer je je vat moet vullen. En je moet pas Van onderen watergeven alsde wortels zichtbaar is van onderen

 

Mvg mapitolover

Dat dacht ik aanvankelijk ook, maar de ervaring met de 11literpotten in het systeem waar ik mijn reservestekken in had tijdens mijn vorige ronde heeft mij anders geleerd. Het bleek totaal niet uit te maken hoe vol ik de bak had met water, de stekken gingen als een speer.Dezelfde methode heb ik ook gehanteerd met de drie in 18literpotten. De gewortelde stekken doe je in de potten in de potgrond, zonder water te geven. Vervolgens sluit je je het systeem aan en giet de bak vol. De wortels moeten nu op zoek gaan naar water en zoals te zien is op de foto's gaat dat goed. Zo had ik het meteen moeten doen, dan was mijn vorige ronde waarschijnlijk niet mislukt.

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wellicht heb ik ten onrechte dit systeem de schuld gegeven voor het mislukken van mijn vorige ronde. Derhalve ook deze test.

 

Nee heb je niet..

 

Eerst pure frustratie,

 

Het probleem lag dus niet aan de grond, maar wél degelijk aan het autopotsysteem. Derhalve heb ik het eruit gehaald en morgen gaat het de deur uit.

 

Maar al heel snel ook de zelfrefelctie.

 

Aangezien vele kwekers er dik tevreden over zijn is er bij mij blijkbaar iets fout gegaan.

 

En zie daar, het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

:spliff:

Edited by oude rocker
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scherp hoor! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dilago; super dat je nu zo'n goeie ervaringen hebt met de tensio.

Misschien toch nog ooit een volledig Blumat systeem?

Hoe dan ook, op naar een top eindresultaat!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit dilago. Ik denk dat ik de volgende ronde ook maar een paar tensio meters aanschaf vindt het zo moeilijk om te bepalen hoeveel ze moeten hebben. Hoeveel tensio meters heb je. Gr vlinder.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou ik zeker doen Vlinder, hoeveel water de plant precies nodig heeft kan je nooit weten zonder het te meten. Nu ik het meet kan ik precies in de behoefte van de plant voorzien, tussen de 70 en 120mbar blijven en ik weet wel zeker dat dat te merken zal zijn in de opbrengt.

 

Ik heb twee tensiometers gekocht en ben van plan voor de volgende ronde er weer twee bij te kopen totdat ik er een in elke pot kan steken.

Edited by dilago
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ik het meet kan ik precies in de behoefte van de plant voorzien

 

Pas nou op.. Het is een hulp middel niet meer dan dat, blijf je plantjes "lezen".

Ik heb er ook 1, die zoals je weet werkloos hier in de schuur ligt, Ze werken niet in combinatie met kokos.. :(

 

Maar ik mis het ook niet heel erg..

Ik heb RootPoch van doorsnede 35 cm op waterschalen van 40 cm en een rand van zo'n 2/3 cm.

Ik kan hierin zo'n 1.5 liter water kwijt.

Ik zie dat dan opgenomen worden door de plant, en afhankelijk van de snelheid waarmee dat gebeurt, bepaal ik hoeveel ze er nog bij krijgen..

Als het heel snel gaat, (binnen 2 minuten) krijgen ze nog eens 1.5 liter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het een uitkomst vooralsnog en aangezien ik er twee heb kan ik de meters ook controleren. Het lezen van de plant is een gave waarover ik niet beschik, want of ie te droog of te nat staat zie ik met het blote oog niet. Ook heb ik tijdens mijn vorige ronden veel te nat gekweekt, zoveel hebben de meters me nu al geleerd.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Check wat je zelf postte aan foto's nog eens Dilago..

 

Valt je nav wat je met behulp van tensio bemerkt in watergift en de bladstand (afhangende puntje van blad zegt veel) na het bekijken van de foto's niet een patroon op? Die grote plant toont duidelijk teken van onderbewatering, ze heeft lichter wordend groot blad wat duidt op tekort eerder en mogelijk oplopende EC door indrogen waar ze verder na het te ruim bewateren alles laat hangen tot in de kruintjes aan toe, dat had je eerder al gezien bij je vorige ronde.

De bladstand van de grotere stek op de foto direct daaronder is iets wat je overal terug wilt zien :icecream:

 

Al doende leert men en de 'beste' kwekers hebben het echt niet uit een boekje, nee die hebben eea in hun setup zo gefinetuned dat alles ok draait, zet je de hele rambam op een andere plek neer kans dat het voor geen meter draait en dan ligt het aan de kwekert of de spullen ineens, ja ammehoela, de ene kweek is echt de andere niet al is alles hetzelfde verder :whistle:

 

Ik zou een beetje oppassen met onder de 100 op de tensio meters gaan met die stekken nog, op grote potten van 25ltr mag je best tussen de 100-150 gaan zitten omdat bij lager dan 100 je al snel met het zwaartekracht gekloot zit, water onderin de pot en zeiknat, zie ook hieronder.

 

Als je niet de lange tensio meters hebt zou ik een kuitlje maken in toplaag medium, plastic bekertje ingraven en daar je tensio in anders meet je onregelmatig en mogelijk alsnog onderin moeras straks.

Edited by lostchild
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor je uitgebreide reactie maar helaas zie ik het nog steeds niet. Als ik de tensiometers niet aangeschaft had zou ik de grote plant weer water gegeven hebben vandaag want hij leek me te droog, maar de meter gaf 40mbar aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je moet gewoon voelen hoeveel de pot weegt....

als die 25 liter pot ongeveer 2 kilo weegt pas water geven

dus als je hem met 1 hand makkelijk kan oppakken dan water geven en anders er van af blijven

ik kijk nooit naar de plant ik weeg mn potten altijd dat blijft tog het beste

ik heb ook al tensio meters gebrobeerd maar dat is leuk maar zegt uiteindelijk niks

het gewicht van de pot fluisterd je alle informatie toe die je nodig hebt om water te geven

 

het is allemaal zo gemakkelijk dus waarom moeilijk doen met duur apparatuur daar gaat een deel van je winst..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het wegen van de potten is zeker handig zolang je er bij kan, maar als alles is dichtgegroeid en de toppen zijn aangedikt helaas geen realistische optie meer. Dat een tensiometer niks zegt ben ik niet met je eens, het apparaat meet de druk van je medium en dat vind ik veelzeggend.

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blind vertrouwen op wat je uitleest kan je flink opbreken en ook al zijn het stekken van dezelfde mamma dan nog zullen ze een verschil in waterbehoefte hebben en als je dan afgaat op de tensio waarde in die ene pot...

 

Ik heb hier nu 5 Blumats werkloos liggen omdat ik over ben na hydro en daar heb je er niet zoveel aan.

Strakkies mooi groot huis dus grote kamerplanten en komen ze weer mooi van pas in bij die.

 

Meter regelmatig checken of de buis nog wel helemaal gevuld is en ook zeer belangrijk: kaarsrecht in medium anders krijg je als de potten eens wat droger trekken hele rare metingen--> geeft ie 450 aan maar is het werkelijk 80 en geef je water naar 450 en staat raar te kijken dan: zwembad :jump:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik meet alle potten afzonderlijk en wissel af en toe de meters om en vergelijk de waarden. Blind vertrouwen op mijn gevoel deed me de vorige ronde mijn planten verzuipen en als de meters niet te vertrouwen zouden zijn is het waardeloze troep.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoezo kan je er op een duur niet meer bij staan je potten een meter uit elkaar en is je hok 3 meter diep??

gewoon op de knietjes en met gestrekte arm moet het wel lukken tog

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was het maar drie meter diep. ;)

 

Nee, dat is zo, ik zal de potten nu tevens wegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vertrouw liefst op drie dingen; je tensio's, het gewicht van de potten plus wat je ziet gebeuren. Komt goed!

 

P.S. 1 neem een aantal tensio's over van mensen die ze ongebruikt hebben liggen. Neem mogelijk de XL (43cm) versies.

 

P.S. 2 what you see is what you get.

 

PS. 3 meten = weten. Dus wegen en kijken!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wie heeft die 43cm tensio's liggen ongebruikt dan? :P

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lost heeft het over 5 werkeloze Blumats.

Oude Rocker schrijft over 1 werkeloze Blumat.

Of men deze weg wil doen is verder niet aan mij.

Sterker nog, ik weet niet of eventuele handel hierin is toegestaan op dit forum of via dit topic.

Maar ik bedoel maar....

 

P.S. 1 en of het hier over XL versies gaat? Zou het niet weten.

Ik wilde Dilago slechts op een idee brengen.

 

P.S. 2 zelf geen overbodige of overtollige Tensio's in de aanbieding.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er idd 1 liggen.

Maar die laat ik ook nog even lekker liggen.

 

Ik wil hem straks een tijdje gaan gebruiken, als ijk/controle dinges,

van de H-meter dik ik zelf "ga" bouwen... :whistle: van Arduino.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kom maar hier met die ongebruikte tensiometers ik zet die dingen wel aan het werk. Geloof het of niet, maar mijn planten hebben er nog nooit zo mooi bij gestaan als nu. Meten is zeker weten weten! ;)

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...