Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
moskoufiets

LED vs. TL vs. HPS

Recommended Posts

Gaat weer nergens over, zoals ik zei, er komen nog bezorgkosten en (import-)tax bij. Hoeveel dat dan precies is... who cares.

 

Grote voordeel van de SGS-160 is dat er veel goede ervaringen online staan.

omdat er bijna niemand met LED kweekt in NL :verrygood

 

 

Hoe zou dat nou komen?

 

 

LED energie zuinig? Meeste mensen vergeten dat je alsnog kan gaan stoken omdat die dingen weinig warmte produceren dus moet je in de winter alsnog een kachel neerzetten en dat kost weer stroom.

 

Veel plezier met je ledjes, als je grammen wil kweken haal gewoon een EVSA set man.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ook al kreeg ik ze gratis, ik zou geen led lampen willen.

 

Echt weer zo'n losse flodder aangezien er genoeg goede resultaat behaald zijn onder LED. Het is alleen nog erg prijzig, da's waar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als leds zo goed waren als de fabrikanten beweren:

-lager energieverbruik;

-hogere opbrengsten;

-veel langere levensduur;

dan vraag ik me af waarom het hele Westland er niet vol mee hangt.

 

Fabrikanten kunnen uit marketing oogpunt van alles beweren. Dat hoeft niet altijd waar te zijn.

 

Vergelijk het maar met antirimpelcreme: een lieftallige dame kan op de tv beweren dat haar huid een en al rimpel was en dat na een week of zes haar huid weer zo strak is als een jonge vrouw van twintig door een of ander hydraterend smeerseltje.

 

Niemand weerspreekt haar en velen trappen in haar verkooppraatje.

 

Zeker ingeval dat het filmpje met trucage tot stand is gekomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat ik een ook LED lamp op de markt ga brengen. 800whps per m2 erop en verwisselen met mijn 200w led lamp voor de foto's. Ontwikkeld door Nasa

Edited by Jeice

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat moet je wel succes garanderen, Jeice: maar de garantie laten ophouden bij de stoep van je winkeltje.

En om klachten over de service te voorkomen, geef je gewoon geen service.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als leds zo goed waren als de fabrikanten beweren:

-lager energieverbruik;

-hogere opbrengsten;

-veel langere levensduur;

dan vraag ik me af waarom het hele Westland er niet vol mee hangt.

 

Zo, da's nog al een claim... daar sluit ik me niet bij aan.

 

De reden dat men, behalve het duidelijk nadelige klimaat, er in NL niet zoveel mee kweekt is heel eenvoudig, da's namelijk dezelfde reden dat men hier denkt dat flushen nodig is, gele oogst een goed iets is, je bladeren moet plukken voor meer opbrengst, drogen in het donker, hogere P en K (en minder N) tijdens bloei of erger, N tijdens bloei strekkende toppen veroorzaakt, 24-36 donker voor oogsten, organische gekweekte wiet lekkerder is, feminized seeds meer herma risico heeft, en nog veeeeel meer achterhaalde inclusief zelfbedachte onzin dat men hier dagelijk in vele topics napapagaaid, omdat men zo graag wil doen alsof men in staat is advies te geven -'veel weet' zeg maar :verrygood

 

Niemand beweert toch dat LED 'beter' is dan HPS... Ik niet iig. Een peer is niet lekkerder dan een appel. Het is net als hydro met organisch aarde kweken vergelijken... zinloos.

 

Maar dat wil niet zeggen dat LED niet mee doet. Zowel HPS en LED hebben hun voor- en nadelen. Het is 'anders', niet 'beter', maar in tegenstelling tot popular 'geloof' ook niet slechter.

 

Flame on...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helemaal mee eens

Ti's jammer dat mensen telkens met oude fabrikanten claims komen

Was in het begin van de 200w spaarlampen precies het zelfde

De manieren van kweken zijn toch anders er zijn veel meer voorbeelden van mislukte hps kweekejs

Ook kan je daglicht en daglichtloze teelt niet met elkaar vergelijken .

 

Denk dat je met led 600w als 600 hps het zelfde resultaat kan halen

De ontwikkeling qua led gaAt erg hard

Gr. Bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinds 2004 toen ik begon met kweken was men al met LED bezig, vraag me af waarom men na al die jaren nu nog steeds niet in staat is om een rendabele unit in de markt te zetten, misschien wel omdat ons gewas zich er niet zo voor leent als een slakrop dat wel doet?

 

Met 600W LED haal je niet hetzelfde als met 600W HPS, mogelijk wel qua grammen na beide kweken te hebben afgebloeid maar met LED ben je langer bezig dan met HPS om ze af te bloeien (2wk minimaal) dus rekenen leert dat het allemaal toch niet zo best uitpakt als je het 1-1 vergelijkt en daarom hangt het in de kassen er nog lang niet vol mee.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat leds (nagenoeg) geen warmte ontwikkelen is pertinent onjuist.

De meest geavanceerde leds -het scheelt overigens wel per golflengte- geven een lichtrendement van ongeveer 50 % van het opgenomen vermogen.

Volgens de energiewetten kan er geen energie uit het niets ontstaan en kan er ook geen energie verloren gaan.

Dus waar blijft die andere 50 %?

Die kan volgens mij alleen uit warmte bestaan.

Dus een unit van 600 watt levert de helft van het opgenomen vermogen aan lichtopbrengst en de andere helft bestaat uit warmte.

 

Maar er zijn verschillen met de HPS-lampen: die hebben infrarood in hun spectrum.

IR kun je niet wegblazen: IR verhoogt de bladtemperatuur.

 

Verder wordt een HPS-lamp loeiheet, vanwege zijn geringe oppervlakte.

Deze lamp, voorzien van reflector, verwarmt door convectie de omgevingslucht naar beneden.

Bij leds evenwel wordt de warmte naar het koellichaam/frame -naar boven afgevoerd- waarbij ventilatoren dit lichaam geforceerd koelen.

 

Ik zal het simpel proberen te houden: de lucht rondom leds wordt warmer dan ze was, maar die zit boven in je kweekruimte.

De lucht onder een HPS wordt ook warmer, alleen die warmte zit onder de lamp inclusief de IR-straling..

 

Vergelijk het maar met een lucifer of een kaars: houd je handen er boven en je verbrandt je fikken.

Zet je lucifer of de kaars gedurende de zelfde tijd onder een pan met 10 liter water dan stijgt de temperatuur nauwelijks, terwijl de zelfde hoeveelheid energie wordt aangewend voor verwarming.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
dan vraag ik me af waarom het hele Westland er niet vol mee hangt.

main-image-horticulture-jami-960x350px.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wat hangt er nog steeds in de nok vd kas :verrygood

Mooie kas trouwens :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
dan vraag ik me af waarom het hele Westland er niet vol mee hangt.

main-image-horticulture-jami-960x350px.jpg

 

Dat is gewoon een traditionele kas, waarbij lichtslangen met leds tussen het gewas zijn gehangen.

 

Bij Van der Kaay -een grote tomatenteler in Rilland-Bath- ben ik ooit naar die ledslangen wezen kijken.

 

De toegevoegde waarde was volgens Van der Kaay te verwaarlozen.

 

Maar nogmaals: de ontwikkeling van ledverlichting staat nog in de kinderschoenen.

 

Als de ideale golflengten voor sla bekend zijn, hoeft dat niet te betekenen dat dit ook bij spinazie goed uitpakt.

 

Wellicht heeft elk gewas zijn eigen golflengten nodig.

 

Bij HPS gaat veel energie verloren, omdat deze lamp het volledige spectrum uitstraalt, dus inclusief dat deel van het spectrum waar het gewas niets of nagenoeg niets aan heeft.

 

Bij leds gaat ook veel energie verloren: doordat de juiste golflengten -die wellicht voor elk gewas verschillen- nog steeds niet gevonden zijn.

 

Bij de HPS -een lichtbron met een volledig spectrum- heeft het ongeveer 50 jaar geduurd, voordat deze technisch uit verbeterd was. En dat is algemeen groei/bloeilicht, geschikt voor vele gewassen.

 

Je kan toch niet verwachten dat bij leds -met een beperkt spectrum in golflengten die nagenoeg monochromatisch zijn- binnen 10 jaar voor elk specifiek gewas de juiste golflengten bekend zijn?

 

Wellicht zou een unit met een volledig spectrum wel werken. Thans verspringen de golflengten minimaal 10 nanometer -voornamelijk in het blauw- en roodspectrum.

 

Het spectrum van violet tot verrood bedraagt 380 nm tot 780 nm: dat zijn dus 400 golflengtes.

 

Als er een unit met 1000 leds van 1 watt zou kunnen worden vervaardigd en violet, rood en verrood oververtegenwoordigd zouden zijn, maar waarbij de alle overige golflengtes van het spectrum toch aanwezig zijn, zou er wellicht een goed functionerende unit kunnen ontstaan voor een breed scala aan gewassen.

 

Maar ik weet niet of dat technisch te verwezenlijken is.

(En of dit theoretisch uitgangspunt juist is.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Xtreme, dat klopt helemaal. Ik was eens gaan kijken naar welke LED lampen het beste zijn voor onze groene vrienden. De lampen van LFG Spectrabox hebben dit wel, 7 kleuren. Het valt me dan ook op dat er veel led groei lampen zijn die maar twee kleuren hebben.

 

LED in de praktijk:

De geavanceerde Gold Edition levert ca. 1,92 micromol per Watt; een HPS lamp daarentegen 1,85 micromol per Watt. Uit glastuinbouw en binnenteelt onderzoek blijkt daarnaast dat leds 30% tot 40% meer opbrengst leveren per micromol dan HPS lampen. Dit heeft te maken met de specifieke afstemming van de licht golflengtes, waardoor met leds efficiënter kan worden belicht. Als gunstig neveneffect kwam tevens uit het onderzoek naar voren dat het gewas er onder led lampen veel vitaler bij staat.

 

De Spectrabox Gold is samengesteld uit diverse led golflengtes, waaronder ver-rood, NIR infrarood en ultraviolet. Daarnaast is het spectrum van de Gold Edition voorzien van de zeer krachtige 3W broadband led chips. Hiermee is de Spectrabox Gold een full-spectrum LED kweeklamp, die in elke fase van de plantcyclus een aan zonlicht gelijkend licht kan uitstralen.

 

fotosynthese.png

 

De led spectra, waaronder ver-rood, NIR infrarood en ultraviolet zijn afgestemd op golflengtes (nanometers) waarin de fotosynthese van planten plaatsvindt.

De belangrijkste fotosynthese organismen zijn chlorophyll-a en chlorophyll-b, ß-caroteen en xanthofyl (phycoerythrin + phycocyanin). Essentieel hierbij is de verhoudingen tussen de golflengtes zo af te stemmen dat deze zich ideaal ten opzichte van elkaar verhouden, waardoor er zoiets als synergie optreedt. Hierdoor openen de huidmondjes beter, waardoor meer CO2 wordt opgenomen, wat weer bijdraagt tot een betere fotosynthese en hogere opbrengsten.

De ultraviolet LED chips welke zijn toegepast in de Spectrabox lampen werken preventief tegen schimmels en ongedierte en dragen bij aan een verhoogde concentratie essentiële oliën en kwalitatief betere vruchten.

De Spectrabox Gold kan specifiek worden afgesteld om in elke fase van de kweekcyclus optimaal te functioneren. Hierdoor kan deze veelzijdige full-spectrum kweeklamp ideaal worden toegepast in ruimten waar geen toetreding van dag- of zonlicht plaatsvindt, zoals in bijvoorbeeld kweektenten.

 

Bron: http://www.kweekotheek.nl/uitgelicht/led_kweeklamp.html

 

Haha dit kreeg mij wel aan het lachen, ongeacht het nog iets nieuws is:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik me afvraag hoe deze producenten precies weten welke golflengten het beste zijn.

Bijvoorbeeld: er worden blauwe leds gebruikt van 380 en 390 nm.

Waarom zijn 380 nm en 390 nm de beste golflengten?

Waarom is dat niet 380 tot en met 390 nm: dus ook leds van 381 nm, 382 nm enzovoort?

Waarom sprongen van 10 golflengtes? Doen de andere golflengtes niet mee?

Full-spectrum units zijn er gewoonweg niet, hooguit units met 16 golflengten: dat zijn er significant minder dan de ongeveer 400 golflengtes die het menselijk oog kan waarnemen.

Het voor ons zichtbare licht bestaat nog steeds uit zo'n 400 golflengten en geen 16.

HPS-lampen hebben wel het volledige spectrum, waarbij rood oververtegenwoordigd is.

Vandaar de gele kleur van dit licht en de lage CRI-waarde.

 

Ook beweren sommige fabrikanten met hun fullspectrum units het daglicht volledig na te bootsen.

Deze stelling is ook niet juist: als de leds in deze units niet afzonderlijk kunnen worden gedimd dan blijft de kleurtemperatuur gelijk.

Dat is bij daglicht niet het geval: bij zonsopgang en zonsondergang bedraagt de kleurtemperatuur van het daglicht ongeveer 2000 Kelvin.

Omstreeks het middaguur is het daglicht op een zonnige dag ongeveer 8000 Kelvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

zeer intersant

 

de golflengte voor sla !?? :verrygood

 

gewoon genieten

macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke sla soort?

Kropsla absorbeert alle kleuren behalve groen.

Lollo rosso absorbeert een deel van de groene golflengten en reflecteert een deel van het roodspectrum.

 

Volgens mij wordt er ten onrechte van uit gegaan dat het groenspectrum geen bijdrage levert aan de fotosynthese, omdat groen wordt weerkaatst en niet geabsorbeerd.

Echter groen is er in vele tinten, van uiterst lichtgroen tot zeer donkergroen, tegen zwart aan.

Dus zeer donkergroene en uiterst lichtgroene planten absorberen wel degelijk groentinten, maar dan wel van een andere golflengte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Xtreme: Van die LEDS heb je standaard waarden. Er zijn geen LEDS van bijv 380nM. Het kan waarschijnlijk wel gemaakt worden maar dan is het zo een custom made part. Dan gaan de prijzen alleen maar omhoog. Bij die spectra box heb je twee dimmers. Eentje waarmee je de ledjes voor de bloei kan dimmen en de andere voor de groei.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat ik me afvraag hoe deze producenten precies weten welke golflengten het beste zijn.

Bijvoorbeeld: er worden blauwe leds gebruikt van 380 en 390 nm.

Waarom zijn 380 nm en 390 nm de beste golflengten?

Waarom is dat niet 380 tot en met 390 nm: dus ook leds van 381 nm, 382 nm enzovoort?

Waarom sprongen van 10 golflengtes? Doen de andere golflengtes niet mee?

Full-spectrum units zijn er gewoonweg niet, hooguit units met 16 golflengten: dat zijn er significant minder dan de ongeveer 400 golflengtes die het menselijk oog kan waarnemen.

Het voor ons zichtbare licht bestaat nog steeds uit zo'n 400 golflengten en geen 16.

HPS-lampen hebben wel het volledige spectrum, waarbij rood oververtegenwoordigd is.

Vandaar de gele kleur van dit licht en de lage CRI-waarde.

 

Ook beweren sommige fabrikanten met hun fullspectrum units het daglicht volledig na te bootsen.

Deze stelling is ook niet juist: als de leds in deze units niet afzonderlijk kunnen worden gedimd dan blijft de kleurtemperatuur gelijk.

Dat is bij daglicht niet het geval: bij zonsopgang en zonsondergang bedraagt de kleurtemperatuur van het daglicht ongeveer 2000 Kelvin.

Omstreeks het middaguur is het daglicht op een zonnige dag ongeveer 8000 Kelvin.

Wat in de glastuinbouw gebeurt is, is helaas niet veel anders dan in de binnenteelt.

Fabrikanten hebben zonder enig benul omtrent het beste spectrum om het hards gegild dat hun lampen het helemaal gingen worden en daar zijn veel mensen in meegegaan, waaronder enkele zeer respectable tuinders.

Overigens was het zo dat deze tuinders hun vraagtekens zetten bij de techniek en het gebruik in hebben gezet als test. Dit werd vervolgens door de fabrikanten achter gehouden en er werd even een fijne hype gecreeerd. De toenmalige schreeuwers zijn inmiddels of failliet, of hebben zich volledig teruggetrokken uit de tuinbouw. En ja bij deze leverancier waren via andere bvtjes zeer respectabele producenten van verlichting betrokken.

Het hele verhaal ging zelfs zo ver, dat een kennis van me, notabene vergezeld door een tuinbouwadviseur van de overheidsorganisatie Syntens, uit de stand werden verwijderd na kritische vragen over het gebruikte lichtspectrum!

De voor planten nuttige hoeveelheid licht per watt is niet hoger dan HPS, de armaturen zijn ook ernstig duurder, daarnaast is in de tuinbouw de warmte meestal geen probleem en is er daarbij een enorm aanbod van gebruikte al dan niet gereviseerde 400V armaturen tegen prijzen die ik hier niet eens durf te noemen.

Wat overigens wel intressant kan zijn aan led is dat de warmte wordt afgevoerd boven aan het armatuur dmv koellamellen, dit zou vrij eenvoudig om te bouwen zijn naar een water/olie/koelmiddel-koelding waarmee je dus eenvoudig de warmt uit je ruimte kan halen, of indien nodig via een radiator er in kan brengen.

Kennis van me heeft overigens nog de twee van de eerste zes ledarmaturen welke ooit getest zijn in de tuinbouw, ik geloof dat vd kaaij daar ook bij was, voordat zij de strips probeerde.

 

Kan het technisch? Ja, al moeten we nog wel op zoek naar de juiste kleuren, golfengtes en intensiteit.

Kan het economisch? Nee, in ieder geval niet in vergelijking met HPS en zeker niet in de glastuinbouw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voordat deze pilotprojecten zijn opgestart zijn er vele miljoenen subsidies verstrekt voor development and research.

Academici van disciplines, die direct of indirect met deze materie te maken hebben, zijn hierbij betrokken geweest.

Als het een denktank -van wetenschappers van naam- nog niet is gelukt om een product te ontwikkelen dat voldoet aan de daartoe te stellen criteria dan zal het een producent -met een beperkt budget- die zich richt op de cannabismarkt zeker niet lukken.

Niettemin verwacht ik dat er ooit ledunits op de markt komen, die wel werken.

Maar die zullen niet door kleine spelers worden ontwikkeld: ze hebben simpelweg de knowhow en de financiële middelen daartoe niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Fotootje die ik liet zien is ook van Philips, maar LED is voorlopig niet de goeie bloeiverlichting voor kortedagplanten als Cannabis.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Welke sla soort?

Kropsla absorbeert alle kleuren behalve groen.

Lollo rosso absorbeert een deel van de groene golflengten en reflecteert een deel van het roodspectrum.

 

Volgens mij wordt er ten onrechte van uit gegaan dat het groenspectrum geen bijdrage levert aan de fotosynthese, omdat groen wordt weerkaatst en niet geabsorbeerd.

Echter groen is er in vele tinten, van uiterst lichtgroen tot zeer donkergroen, tegen zwart aan.

Dus zeer donkergroene en uiterst lichtgroene planten absorberen wel degelijk groentinten, maar dan wel van een andere golflengte.

Planten absorberen inderdaad wel degelijk groen licht, en ook sla doet dat. Dat is ook logisch want dit is de dominante spectrumkleur in zonlicht. Groen licht is in bepaalde omstandigheden zelfs mogelijk effectiever dan rood en blauw licht. Volgens mij heb ik daar al eens over gepost, effe zoeken...

 

Klikkerdekkik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat het groene spectrum een bijdrage levert aan het assimilatieproces zijn we met elkaar eens.

 

Ik heb overigens ooit een artikel gelezen in een Amerikaans vakblad (ik weet niet meer welk) waarin vermeld dat het groenspectrum nog een andere functie heeft.

 

Het groenspectrum zou als het ware als katalysator werken, waardoor de fotosynthese van de andere golflengten efficiënter verloopt.

 

Er werd een verband gelegd met het Emerson Enhancement Effect: waarbij rood en verrood elkaar versterken en dat door deze synergie het roodspectrum efficiënter tot fotosynthese overgaat.

 

Overigens vind ik het blindstaren op de kleurtemperatuur ook enigszins overtrokken.

 

Een kennis van mij groeide voor onder 400 watt HPI en bloeide af onder 400 watt HPS.

 

Toen hij de HPI wilden vervangen door de HPS, bleek de laatste niet op te starten.

 

Dus hij heeft zijn kweek volledig onder 12/12 met HPI succesvol afgerond.

 

Maar beide lichtbronnen voeren wel het volledige spectrum: bij HPI is blauw oververtegenwoordigd en bij HPS rood.

 

In onderlinge samenhang met de variërende kleurtemperatuur van het daglicht ( 2000 tot 8000 Kelvin), verwondert dat me dat nauwelijks.

Edited by Xtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het gebrek van IR in de LED erg meevalt qua kwaliteit van het eind product. Maar op de andere kant is alles waar, wat hier tegen LED gezegd word.

 

Ik vind het helemaal niet eenvoudig om te kiezen tussen een d-papillion met een CDM-H Greenpower en drie van de nieuwe "Hans Panels". De Greenpower heft een dikke peak rond de 880 nm (er was een spectrum picture posted by Whazzup). Ik ben bang dat de warmte tegen valt qua kwaliteit eind product.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...