Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Protput..

2 x Shackzilla in de kast

Recommended Posts

Dag iedereen,

 

Dit wordt mijn eerste kweekje, dus ik wil jullie hulp inroepen om bij te sturen waar nodig. Ik heb al heel wat topics doorspit maar aangezien er oneindig veel combinaties zijn van plantenras/belichting/aantal planten/voeding/... kan ik wel wat goede raad gebruiken! :P

 

De mensen die mijn bouwverslag gelezen hebben weten al een beetje waar ik mee bezig ben. Vandaag of morgen komen de resterende spullen binnen om de kast af te werken dus één van de komende dagen begin ik met ontkiemen. Ik ga 5 shackzilla's fem. ontkiemen onder 2x75W tneon in spongepots, deze een week of 4-5 laten voorgroeien in 2l potjes en de 2 mooiste verder afbloeien onder een 600W Gavita Pro in 2 smartpots van 40l.

De afmetingen van het bloeihok zijn 120x80x210 (lxbxh), redelijk ruim maar ik wil het aantal volwassen planten beperken tot 2 dus vandaar dat ik toch een tijdje zal moeten voorgroeien (ondanks het groeivermogen van de Shackzilla's). Alhoewel ik voldoende hoogte heb was ik toch van plan te toppen/fimmen en te scroggen om een betere lichtverdeling te krijgen op de toppen. Ik zie veel mensen hun scrognet slechts 30cm boven hun potten hangen, is het beter voor de plantontwikkeling dit wat hoger te doen als je toch ruimte genoeg hebt? Dit zijn misschien wat zorgen voor later maar vroeg het me af..

 

Ik wil biologisch gaan kweken, geen gezever met ph/ec meters, water afzuren etc.. Ik heb gisteren het starterspakket van Sannie ontvangen dus beschik over buffertabs, symbiosis mycorrhiza, bacto en BAC bloeivoeding. Ik was van plan om het voor de eerste keer daarbij te houden maar aangezien ik van PUK Support een gratis pakketje Aptus producten meegekregen heb die mij niet oninteressant lijken en ook biologisch zijn zou ik deze graag willen gebruiken. Ik gebruik Gold Label Special Mix en heb begrepen dat hier ook redelijk wat voedingsstoffen inzitten..

 

het gaat om deze Aptus producten

- Regulator

- Startbooster

- Topbooster

- P-Boost

- K-Boost

- CaMg-Boost

 

Als richtlijn zou ik het volgende kweekschema willen gebruiken, op de website staan er 3 en dit is het lichtste. (heb al topics gezien van mensen die shackzilla's zwaar voeden waardoor ze blijven doorgroeien..)

 

Enkele vragen en opmerkingen hierover:

- Op het schema staat dat je ec en ph wel moet meten.. Volgens de website hebben de Regulator, Startbooster en Topbooster geen invloed hierop, en de P-Boost, K-Boost en CaMg-Boost slechts een minimale invloed. Wanneer ik dit lichtste voedingsschema aanhoud, zou ik dan problemen kunnen krijgen hiermee?

- Volgens het schema kan je de hele cyclus een NPKvoeding naar keuze gebruiken. Tijdens de voorgroei (onder tneon) zou ik niets toevoegen, wanneer ik de 2 mooiste overpot in smartpots elk plantje 4 buffertabs meegeven, en dan zoals sannie's methode het voorschrijft na een 3-4 weken (wanneer de bloeiverschijnselen beginnen) de BAC bloeivoeding opbouwen.

- Moet ik alle deze producten elke dag van de week gebruiken? Aptus vermeldt nergens van niet, dus ik denk dat dit de bedoeling is maar op het forum zie ik de meeste mensen telkens een dag overslaan..

- Is het nuttig/goed om wat regulator en of startbooster mee te geven in de spongepots? Of pas beginnen wanneer ik ze overpot in de 2l potjes?

- Ik heb geen Super-PK, maar wel P-Boost, K-Boost en CaMgBoost. De website zegt: "Gebruik P-Boost vanaf knopvorming tot de 6e week bloei", "Gebruik K-Boost vanaf de 5e week tot en met de 7e week bloei", "Gebruik CaMg-Boost 1x per week vanaf de 3e week tot en met de 5e week bloei. Gebruik bij deze waterbeurten geen boosters met extra fosfor (PK 13/14, P-Boost, Super-PK etc)".

- Aangezien de Shackzilla's wel 12 weken bloeien is het misschien aangewezen het schema een beetje uit te spreiden?

 

Foto's volgen binnenkort. Als er mensen zijn die opmerkingen of tips hebben over kweekmethode/voedingsschema hoor ik het graag, het is mijn eerste kweekje dus heb nog veel bij te leren!

 

Protput

Edited by Protput..

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo, lap tekst.

Waarom wil je maar 2 volwassen planten?

 

Het net kan wel hoger, maar dan duurt het dus ook weer langer voor je het net vol hebt. hoger dan 40 cm zou ik niet gaan, je wilt toch dat de planten de breedte in gaan..

 

Over biologisch kweken kan ik niet meepraten. Wat ik hier heb opgestoken is dat als je je bodem met bacterien e.d behandels je inderdaad niet hoeft af te zuren. Maar aangezien sommige voedingen je water toch heel zuur kunnen maken is het een beetje afzuren volgens mij geen overbodige luxe. Beter voorkomen dan genezen..

 

Je planten hebben gedurende hun leven steeds net wat andere stoffen harder nodig dan andere, daarom heb je ook een schema. In de aarde zit al voeding dus wanneer je overpot zouden ze week een tijd vooruit kunnen zonder bij te voeden. Zorg in ieder geval dat ze niet te veel krijgen. En idd het schema uitspreiden.

 

Succes in ieder geval

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je antwoord Markie! Een 35 a 40 cm afstand tussen potten en scrognet had ik ook in gedachten. In België mag je maar één plant per volwassen persoon hebben (alhoewel ook hierover discussie is), dus wil het een beetje legaal/minder illegaal maken..

 

Sinds gisterenavond zitten de zaadjes in de spongepots.

gallery_35979_14931_201454.jpg

 

Ik was begonnen met de Tneon 2x75W net boven de propagator, maar die lamp geeft toch iets meer warmte af dan ik verwachtte (licht ook trouwens) dus heb ik deze verhoogd.

Op de website van de spongepots staat dat de temperatuur best tussen de 22 en 25 graden blijft.

 

De temperatuur in de propagator is rond de 30 graden, wat dus iets te hoog is. Ik las dat een te hoge ontkiemtemperatuur kans geeft op herma's dus zou dit liever iets lager hebben. Afzuiger staat nog niet aan maar ik veronderstel dat dit deze de temperatuur in de propagator niet kan verlagen aangezien dit toch afgesloten is..

 

Op de productwebsite van de spongepots staat dat op de bodem van de propagator seramis gelegd moet worden (bij mij kleikorrels) op de vochtigheid op peil te houden. Maar gaat dit ook over de luchtvochtigheid? Deze is uiteraard redelijk hoog in de propagator (75%) tegenover 50% buiten de propagator in de kast. Maar ik las op het forum dat een hoge luchtvochtigheid bij ontkiemen niet vereist is..

 

Kan ik dan niet beter het deksel van de propagator halen aangezien dit als een broeikast werkt? Buiten de propagator is het ongeveer 26 graden wat dichter in de buurt komt dan 22-25 graden.

 

Of maak ik mij zorgen om niks en spelen die paar graden geen rol?

 

En hangt de lamp goed zo? Ik was van plan deze zo te houden tot ze ontkiemd zijn en dan te verlagen om strekken te voorkomen. Ik lees dat de lamp tot enkele cm van de zaailingen mag staan maar zou ze niet graag onmiddellijk verschroeien natuurlijk.. Klein fannetje om de warmte van de lamp weg te blazen dan of kunnen de net ontkiemde zaadjes hier niet tegen?

 

 

Ik hoop op wat reacties want ondanks veel rondzoeken twijfel ik toch nog wat!

 

groetjes

protput

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij nader inzien is de temperatuur buiten de propagator ook rond de 29 graden dus deksel erop of eraf zal niet veel uitmaken.. Ik heb zo een goedkoop min/max temp/hygro metertje en dit lag nu op de bodem van mijn kast, heb getest met een stukje karton erop tegen stralingswarmte maar dit maakt weinig of geen verschil.

 

Meet ik op de correcte manier? Of moet ik de thermometer uit het licht/straling van de lamp hangen (boven het armatuur dus)?

 

En belangrijkste vraag: kan dit kwaad?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zet even je afzuiger aan, tuurlijk maakt dit uit, als de omgevingstemperatuur daalt zal die ook in de propagator dalen.....

 

Zelfde principe als je huis in de winter :)

 

Altijd weer frappant om te zien dat als je zelf een kweekje start, iemand anders precies gelijk dezelfde soort start, heb ik in ieder geval weer vergelijkingsmateriaal.

 

Veel succes deze ronde ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zal wel een beetje uitmaken natuurlijk, maar door broeikas/serre effect zal het nog altijd warmer zijn in de propagatar dacht ik. Maar de reden waarom de afzuiger nog niet aanstond is omdat deze meer lawaai maakt dan ik gehoopt had.. En dat wou ik eerst oplossen..

 

Leuk dat je ook Shackzilla's gaat kweken, hou je weer een verslag bij? Lijkt mij interessant om te vergelijken! (ook al zijn er al 100 andere Shackzilla topics)

Alvast ook veel succes!

 

 

Na 36u (lamp continu aan) zijn er 2 vd 5 zaadjes waar al een duidelijk kiempje uitkomt, bij 2 andere meen ik een klein wit puntje te zien :) hopen dat ze snel allemaal boven zijn!

 

protput

Share this post


Link to post
Share on other sites

in BE mag je geloof ik niets hebben van planten :) toch zeker niet met de nodige installatie erbij dus of je er nu 2 zet of 5 of 10 wat maakt het uit ;)

 

wel veel succes met je ronde :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt kwikikweek! Eén plant per volwassen persoon wordt getolereerd volgens een of andere ministriële richtlijn, of leidt tot een pv van vaststelling maar verder niet veel meer. Zie website van Trekt Uw Plant. Over kweeklampen en andere apparatuur staat er niets vermeld trouwens. Alles is natuurlijk een beetje voor interpretatie vatbaar het humeur van de flik in kwestie zal ook wel meespelen.. We wonen hier met een paar mensen maar ik word toch liever gepakt met 2 planten dan met 5 of 20 planten. En als ik zie dat er mensen zijn die (mits wat meer groei natuurlijk) even mooie resultaten halen met een scrog dan een sog is de keuze snel gemaakt voor mij..

 

Ik heb de propagator nu in de bloeiruimte gezet om ondertussen aan de afzuiger en elektro te werken. De lamp hangt 10cm boven de propagator en een clipfan blaast de warmte weg. De temperatuur is nu redelijk constant rond de 26 graden, luchtvochtigheid is aan de lage kant (35-40) alhoewel ik wat extra water over de spongepots en kleikorrels gegoten heb..

gallery_35979_14964_148487.jpg

 

Ondertussen zijn 3 vd 5 zaadjes beginnen kiemen.

gallery_35979_14964_217381.jpg

 

Nu eerst verder werken aan de afzuiging

 

Protput

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na 5 dagen in de spongepots waren ze alle 5 klaar om overgepot te worden.

 

Heb de vorige dagen niet zoveel tijd gehad om updates te plaatsen (veel was er ook niet te zien) maar hier een kleine evolutie:

 

dag 2

gallery_35979_14964_65578.jpg

 

dag 3

gallery_35979_14964_54972.jpg

 

dag 4, nog een zaadje zit gekruld in de aarde

gallery_35979_14964_200635.jpg

 

dag 5, spongepots stonden wat droger dan bedoeld denk ik, maar is misschien niet slecht zodat de wortels in de kleikorrels op zoek moeten naar water

gallery_35979_14964_176484.jpg

 

 

Tijd om over te potten dacht ik! Ze staan nu in 2l potjes gevuld met specialmix en wat symbiosis van sannie (gemengd in aarde en beetje in gat voor spongepot). Ik heb de potten ingewaterd met lepeltje bacto, 20tal druppels regulator en 20tal druppels startbooster van Aptus. Jammer dat niemand hier goede raad over kon geven, maar het leek mij geen kwaad te kunnen.

 

ze staan nog altijd in het bloeideel omdat de afzuiging nog in orde moet gemaakt worden.

gallery_35979_14964_209486.jpg

 

De lamp staat er kort op tegen strekken, clipfan blaast de warmte weg en in dit grote hok hoeft de afzuiging nog niet dringen aan, maar volgende week maak ik die zo snel mogelijk in orde!

Misschien waren 1l potjes beter geweest, zo konden ze allemaal mooi achter elkaar onder de lamp, nu staan ze er niet recht onder..

gallery_35979_14964_21479.jpg

 

 

 

Opmerkingen en tips ivm voeding zijn zeker welkom!

 

groeten Protput

Share this post


Link to post
Share on other sites

blijkbaar geldt het voedingsschema van aptus voor doseringen van 10l water ipv 1l water :P dus heb gisteren wat overdreven.

 

1ml zijn ongeveer 20 druppels, en ik heb 20 druppels regulator en 20 druppels startbooster gebruikt in 1l water. Terwijl er volgens het schema in 1l water 0,15 ml (3 druppels) regulator en 0,25 ml (5 druppels) startbooster moeten.

 

Ik heb nu net 1l zuiver kraanwater verdeeld over de 5 potten, waarvan er een klein beetje langs onder uitloopt.

 

Volgens mij zal de overdreven dosis niet echt een probleem geven aangezien de wortels toch nog te klein zijn om alles op te nemen maar de komende paar dagen zal ik toch gewoon zuiver kraantjeswater geven voor ik weer verder ga met de regulator en startbooster..

 

De lamp staat nog altijd 24/24 aan, morgenochtend beginnen ze aan hun eerste donkerperiode denk ik, tenzij jullie adviseren dit nog even zo te laten?

 

Temperatuur is constant 24° en RV 36%.

 

Er zijn niet echt achterkomers of voorlopers, ze zien er alle 5 ongeveer zo uit

gallery_35979_14964_66182.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

We zijn ondertussen aan dag 9 sinds ik de zaden in de spongepots gestoken heb. 8 daarvan stonden ze op 24/0 en nu hebben ze net hun eerste 18/6 cyclus achter de rug.

 

Sinds de overdosis (wss want niet echt nauwkeurig te meten dmv druppels) regulator en startbooster hebben ze enkel nog wat water gekregen.

 

Ondertussen draait de afzuiging en staan de plantjes weer in het groeideel van de kast. De vorige dagen stonden ze in het bloeideel zonder afzuiging omdat dit nog in orde moest gemaakt worden. Ondertussen stond gaf het metertje telkens een luchtvochtigheid van 36% aan. Pas na 5 dagen had ik door dat deze de minimum RV weergaf en niet de actuele :P. De actuele was duidelijk een pak hoger want ik kreeg condensatie in de hoeken van mijn kast.. Denk niet dat het problematisch is geweest voor de plantjes maar is toch een fout om te vermijden. Hopelijk heeft mijn koolstoffilter er niet teveel door afgezien ook.

 

De laagste nachttemperatuur was 18,2 en de hoogste dagtemperatuur 25,5. RV min 53 max 69.

 

De Tneon hing enkele cm boven de plantjes, een clipfannetje blaasde rechtstreeks de warmte weg. Ik heb deze fan ondertussen gedraaid naar de zijkant van de kast want de kant waaraan de clipfan stond ziet er beduidend minder gezond uit.. Sinds eergisteren viel het mij op plant 3 op dat er een lichter groene / beetje bruine vlek ontstond in het blad, ik dacht dat het er misschien mee te maken had dat ik tijdens het water geven wat op het blad gemorst had. Nu de lamp net aansprong nog eens gaan kijken en plant 4 en 5 hebben hier ook last van, plant 4 hangt ook met zijn blaadjes wat naar beneden.

 

Plant 1 en 2 staan er duidelijk het mooist groen bij en zijn al het grootst. Het is de bedoeling om 2 planten over te houden van de 5 maar ik hoop de de andere 3 toch nog wat bijtrekken want momenteel is het niet echt eerlijke concurrentie :wacko:

 

groepsfoto met lamp naar omhoog gehaald (clipfan stond dus eerst op de plantjes gericht)

gallery_35979_14964_698590.jpg

 

zoals ze onder de lamp staan, je ziet dat plant 4 haar bladeren naar beneden hangen

gallery_35979_14964_11556.jpg

 

plant 1, gezond

gallery_35979_14964_700799.jpg

 

plant 2, staat er best bij van de 5

gallery_35979_14964_678732.jpg

 

plant 3, waar de verkleuring eerst zichtbaar was

gallery_35979_14964_339504.jpg

 

plant 4, grootste duts momenteel. De spongepot zit wat te ondiep ook, maar weet niet of dit een probleem zou zijn?

gallery_35979_14964_71734.jpg

 

plant 5, duidelijk lichtgroene/gele vlekken

gallery_35979_14964_272091.jpg

 

 

Ik hoop uiteraard dat het probleem niet erger wordt. Als jullie tips hebben om het te verhelpen, of denken te weten waar de oorzaak licht dan hoor ik het graag!

 

protput

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo'n klein plantje heeft nog niets nodig van voeding, je kan wel minimum wortelstim geven en minder water geven

je zou versteld staan hoe weinig water zo'n klein plantje maar nodig heeft

geef ze een paar dagen eens niets en ze zullen wel bij trekken en weeg je potten voor je ze drinken gaat geven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt om mij te volgen kwikikweek! Voeding heb ik nog niet meegegeven en ben ik ook niet onmiddellijk van plan. Ik gebruik special mix van goldlabel en heb gisteren een paar testtopics van BBB gelezen waaruit blijkt dat je hiermee al bijna een volledig cyclus toekomt met voeding als je over genoeg grond beschikt (er komen 2 smartpots van 40l dus dat is toch redelijk wat). Ik ga wel als ik ze overpot buffertabs gebruiken en misschien vanaf week 3-4 van de bloei BAC bloeivoeding meegeven.

 

Ik heb tot nu toe wel een keer de regulator en startbooster van aptus meegegeven, ik zie dat hun website veranderd is waardoor de links in mijn eerste bericht niet meer werken maar hier kan je meer lezen over regulator en startbooster.

 

De potten stonden inderdaad redelijk vochtig, heb eens gevoeld met mijn vinger. Had ze na de eerste keer inwateren nog 2 keer een litertje water bijgegeven waarvan er een klein beetje langs de onderkant weer uitstroomde, dacht dat wanneer de grond het kon opnemen wel niet teveel zou zijn maar misschien was dit toch het geval. Ik heb al 3 weken geleden een tensiometer van blumat besteld en betaald maar blijkbaar was er iets misgelopen, heb ze gisteren gemaild en ze gaan deze vandaag opsturen dus binnenkort heb ik een handig hulpmiddel voor het watergeven.

Ik ga ze alvast de komende dagen niets geven, er zit nog genoeg vocht in de pot dus laat de wortels hun werk maar doen.

 

Ze zijn nu net begonnen aan hun 2de nacht, net voor het licht uitging nog wat foto's genomen en het zag er al wat beter uit nu de fan op de muur gericht staat ipv op de plantjes. De nieuwere blaadjes lijken het probleem niet te hebben maar de blaadjes die al problemen hadden zijn er wel op achteruit gegaan..

 

gallery_35979_14964_100758.jpg

 

plant 4 hangt minder door dan op vorige foto (was toen wel na donker periode)

gallery_35979_14964_534358.jpg

 

plant 1

gallery_35979_14964_598581.jpg

 

plant 2

gallery_35979_14964_402086.jpg

 

plant 3, bruine vlekken op eerste internode zijn uitgebreid tov vorige post

gallery_35979_14964_606478.jpg

 

plant 4

gallery_35979_14964_366318.jpg

 

plant 5

gallery_35979_14964_244025.jpg

 

 

iemand die de verkleuring herkent en raad kan geven? Ik heb het gevoel dat het beter is met de fan op de muur gericht maar na de huidige donkerperiode zullen we zien hoe ze erbij staan. Is het trouwens nodig dat het circulatieventilatortje aanstaat tijdens de donkerperiode? Ik lees soms van wel om schimmels en rot te voorkomen en zodat de planten voldoende verse lucht krijgen, maar neem aan dat dit vooral slaat op bloeiende planten en niet op fragiele zaailingen. Zou het beter zijn de ventilator tijdens de nacht uit te laten? Afzuiging blijft sowieso dan wel aan natuurlijk, wat ook wel voor voldoende verse lucht zal zorgen.

 

 

protput

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 40ltr GoldLabel SpecialMix heb je een hoop voedingsbuffer.

Ik zou de eerste 3 weken alleen water geven en een klein beetje wortelstimulator.

Daarna licht voeden en je krijgt super makkelijk mooie planten.

 

Veel succes met je kweekje. :P

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

voorlopig kweek en ontkiem je veeeeeels te nat! Je kleikorrels lagen zelfs in het water! Laat die plantjes eerst maar eens goed wortelen. Een dekje op de potten houdt de bovenste laag van je medium ook goed vochtig, wat gunstig is voor de beworteling.

 

We adviseren altijd om stekjes of zaailingen eerst in een kuitje light mix te plaatsen in de special mix, want dit is een zeer rijk bemest medium. Zeker niet bijvoeden de eerste weken, alleen een beetje wortelstimulator zoals doc al aangaf. Géén water meer geven voorlopig, voel de pot eens hoe zwaar die is. Special Mix is al vochtig, een klein bekertje water is al voldoende om het in te wateren. Vul als referentie eens een pot met alleen met verse vochtige specialmix en een bekertje water en voel eens hoe zwaar dat is. Dat is je streefgewicht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tips Doc en whazzup, weer wat bijgeleerd :P

 

Lijkt inderdaad geen slecht idee van dat kuiltje light mix, had het nog niet echt tegengekomen op het forum of er misschien overgelezen maar volgende ronde zal ik dat doen!

 

Water geven is iets wat ik nog een beetje zal moeten leren aanvoelen.. Ik dacht dat dit bij het ontkiemen de bedoeling was dat er wat water tussen de korrels stond, zodat de spongepots altijd wat water konden opzuigen. Op de laatste foto van de spongepots zie je dat ze trouwens wat te droog stonden, ze kwamen volledig los van het plastiek (wel handig om te verpotten).

 

Ik had ze ingewaterd met 1,25 liter water, dus 0,25 liter per potje van 2 liter. Leek mij niet zo overdreven. Speelt het een rol trouwens hoe groot je pot is? Na het inwateren liep er een klein beetje water terug uit langs onder, de twee keer dat ik een litertje water gegeven heb was dit ook het geval. Is dit een teken dat je teveel water gegeven hebt?

 

Een plastiekje over de potten is misschien geen slecht idee, had het al overwogen maar zal er morgen eens werk van maken. Hopelijk krijg ik maandag ook de tensiometer binnen!

 

Morgen plaats ik nieuwe foto's!

 

protput

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 12 is achter de rug sinds de zaden geplant zijn. Ik was 24u niet bij de plantjes geweest en aangenaam verrast door hun vooruitgang :tu De 3 achterlopers maken nieuw blad aan dat er gezond uitziet, de eerste internode is wel aan het afsterven maar het lijkt alsof ze erdoor komen. Ik denk wel niet dat ze de achterstand nog zullen inhalen..

 

De aarde was goed uitgedroogd en zelfs van de potrand aan het loskomen, ik denk dat dit wat teveel van het goede is dus heb ze een litertje water gegeven met schepje bacto, 0,15ml regulator en 0,25ml startbooster.

 

temp min: 17,1 --> is dit te laag? de kast staat in een ruimte met cv maar deze staat af dus ik kan wel wat bijverwarmen indien nodig

temp max: 26,5

 

rv min: 40

rv max: 65

 

 

kijkje onder de lamp, plant 5 laat de blaadjes wat hangen.. Deze staat het dichtst bij de ventilator, zou het daar iets mee te maken kunnen hebben?

gallery_35979_14964_547823.jpg

 

plant 1

gallery_35979_14964_86205.jpg

 

plant 2

gallery_35979_14964_159065.jpg

 

plant 3

gallery_35979_14964_79355.jpg

 

plant 4

gallery_35979_14964_416112.jpg

 

plant 5

gallery_35979_14964_69199.jpg

 

voor het watergeven, iets te droog volgens mij?

gallery_35979_14964_585315.jpg

 

na het watergeven, deze keer is er geen water langs onder uitgelopen en de toplaag is ook niet doordrongen met water, beter zo?

gallery_35979_14964_411272.jpg

 

de wortels hebben de onderkant van de pot al bereikt!

gallery_35979_14964_350422.jpg

 

plant 1 vanuit ander perspectief, internodes mooi kort op elkaar

gallery_35979_14964_15963.jpg

 

plant 2 vanuit ander perspectief, zaadhuls blijft hardnekkig hangen

gallery_35979_14964_279204.jpg

 

Straks ga ik cirkeltjes snijden uit een plastiekzak om de aarde af te dekken.

 

Iemand commentaar over het watergeven? Lijkt mij wat aan de droge kant..

 

 

Protput

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil even jullie hulp inschakelen om te weten of ik nu genoeg/teveel water gegeven heb.

 

Op de foto's uit de vorige post zien jullie hoe de bladeren stonden net voor en na het watergeven, zag er redelijk goed uit.

 

6 uur na het watergeven stonden ze er zo bij, bladeren hangen wat slapjes naar beneden

gallery_35979_14964_448970.jpg

 

18 uur na het watergeven stonden de bladeren weer rechter

gallery_35979_14964_479681.jpg

 

plant 3 vertoont een klein geel bladpuntje... Ik heb nog geen voeding gegeven, enkel regulator en startbooster van aptus, maar volgens mij kan ik daar niets mee misdoen? Ze staan in Special Mix, kan dat op zich ook overvoeding veroorzaken?

gallery_35979_14964_33012.jpg

 

 

sorry voor de overdaad aan foto's die niet zo spannend zijn voor jullie :tu maar zou graag wat bijleren dus reacties zijn zeker welkom!

 

 

Protput

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt je aarde opgewaardeerd met myco, buffertablets etc ? Dan zou ik tot in de derde week bloei enkel water geven en 1x per week bacto. Je aarde produceert zo al meer dan voldoende aan groeistoffen voor de plant. Overdaad schaadt wel degelijk!

Geef ze nu ook niet te veel water en laat de aarde droger worden tussen waterbeurten (geen modder!). Je hebt geen Yucca; dat kan je eventueel vervangen door een druppeltje afwasmiddel, werkt ook.

Veel succes verder! :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

bacto geef ik zelfs maar om de 10 a 14 dagen mee en dan halve gram per liter meer niet

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Oblomov: myco zit erin gemengd na het overpotten uit de pitpots, de buffertabs zitten er nog niet in, die ga ik toevoegen als ik (binnenkort?) de twee mooiste planten in de smartpots zet. Ik heb begrepen dat die specialmix voldoende is voorlopig qua voeding dus krijgen ze nog niet. Die zal ik inderdaad maar meegeven vanaf week 3-4 van de bloei.

 

Ik had nog niet echt overwogen om yucca te kopen en denk niet dat het echt nodig is, heb niet het gevoel dat het water los door mijn aarde loopt. Misschien iets om te overwegen voor een volgend rondje als ik wat andere spullen bestel bij sannie. Bedankt voor de tip!

 

@kwikikweek: bacto geef ik 1 keer in de week, zoals sannie het voorschrijft. Heb in een of ander topic gelezen dat het geen kwaad kan om elke dag te geven, maar er ook niet echt voordelen in te vinden zijn. Ik meet de bacto niet heel nauwkeurig af maar ik denk niet dat je teveel bodemleven kan hebben?

 

momenteel is dag 16 sinds ontkiemen aangebroken

 

temp min: 17° --> opnieuw: is dit te koud? heb niet de indruk dat de groei stil valt..

temp max: 27°

rv min: 40%

rv max: 72% --> wat aan de hoge kant, waarschijnlijk omdat er in dezelfde ruimte was gedroogd wordt en de badkamer vlakbij is :-) misschien iets om te vermijden tijdens de bloei maar momenteel niet echt een probleem denk ik?

 

momenteel staan ze er zo bij, zijn vrolijk aan het verdergroeien! Die gele bladpunt is niet uitgebreid gelukkig. Het fenomeen dat ik in de vorige post beschrijf (slappe bladeren tijdje na watergeven) doet zich nog altijd voor. Ik heb er vanalles over opgezocht maar niet echt een eenduidig antwoord op gevonden, zal misschien normale cyclus zijn..

gallery_35979_14964_341016.jpg

 

gallery_35979_14964_651089.jpg

 

 

 

De 3 achterlopers zijn er goed doorgekomen (buiten plant 4 die er wat raar blijft uitzien) maar zoals jullie kunnen zien zit het er niet direct in dat ze plant 1 en 2 gaan inhalen.. Ik begin mij af te vragen of ik niet nu al de selectie kan maken en deze 2 plantjes overpotten in de 40l smartpots en onder HPS zetten? Het zal met pijn in het hart zijn en begin er zelf een beetje van te twijfelen om toch niet nog wat smartpots bij te halen :tu maar denk toch dat ik bij mijn oorspronkelijk plan met de 2 planten in scrog blijf en het eerste rondje kijk hoe dat lukt. Als ik daar een mooie opbrengst mee kan halen ben ik tevreden.

 

 

Iemand advies? Onder HPS smijten (eerst op grote afstand en langzaam zakken) of nog even onder tneon houden?

 

Het lijkt mij een beetje verspilling van de wattages om ze al in de bloeikast te zetten aangezien de bladeren nog geen 5% van de oppervlakte innemen en al de rest van het licht dus op de grond/aarde zal belanden. Maar als ze daar veel sneller zullen ontwikkelen is het misschien toch geen slecht idee..

 

laat maar komen die reacties ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

HPS power.. dat gaan ze zeker waarderen

en ja steeds lager hangen

Share this post


Link to post
Share on other sites

zwier ze maar onder de hps :tu

zijn mooi je plantjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tijd voor een update!

 

momenteel is de nacht van dag 18 bezig (ik tel sinds de dag dat ik de zaden in de spongepots gestoken heb)

 

Alles gaat redelijk goed, plantjes groeien snel en verspreiden al een lekker geurtje :lol:

 

Temperaturen zijn iets te extreem, snachts soms tot 17 en overdag tot 28. LV schommelt tussen 40 en 70%

 

ze krijgen dagelijks tesamen 0,5 - 0,75 liter kraantjeswater (onafgezuurd) met regulator en startbooster van Aptus

 

Momenteel zien ze er zo uit

gallery_35979_14964_479894.jpg

 

witte plastiekjes heb ik verwijderd, bladeren zijn groot genoeg en had schrik om de plant te beschadigen tijdens het weghalen en terugplaatsen om water te geven

gallery_35979_14964_69721.jpg

 

Vandaag of morgen kies ik de 2 mooiste planten eruit en zet ik ze onder HPS dus nog een allemaal apart:

 

plant 1

gallery_35979_14964_548897.jpg

 

plant 2

gallery_35979_14964_189300.jpg

 

plant 3

gallery_35979_14964_309985.jpg

 

plant 4, blijft wat raar, misschien ander phenotype?

gallery_35979_14964_370514.jpg

 

plant 5

gallery_35979_14964_667388.jpg

 

 

plant 1 en 2 zijn nog altijd het verst, plant 5 heeft ze bijna ingehaald, ik denk omdat deze centraler onder de lamp staat en iets meer licht krijgt

 

Ik vroeg met ook al af of ik al moet toppen? Het is niet gemakkelijk om de internodes te tellen omdat ze zo kort opeen zitten :lol:

 

plant 1 in zijaanzicht, volgens mij zijn er 5 internodes zichtbaar op deze foto en is de 6de aan het uitkomen in de top..

gallery_35979_14964_404735.jpg

 

plant 2 in zijaanzicht, is zeer bossig dus internodes niet echt goed zichtbaar (ook omdat de bladeren wat hangen zie ik nu)

bladranden staan een beetje omhoog trouwens.. kan dit aan de iets te hoge/lage temperatuur liggen, of heeft het iets met luchtcirculatie te maken?

gallery_35979_14964_477865.jpg

 

 

DUS: kan ik al toppen? en zal het voor teveel stress zorgen als ik top en overpot tegelijk? Best eerst toppen en nog dagje tneon geven? Of eerst onder HPS en morgen toppen? Of toch tegelijk?

 

 

Verder was ik mij aan het afvragen wat ik ga doen met de 3 andere planten.. lijkt mij zo zonde om ze weg te gooien :lol: paar opties:

 

1) Direct op 12/12 zetten in het groeihok en proberen afbloeien onder tneon 3 weken voor de planten in het bloeihok klaar zijn zodat ik weer kan beginnen ontkiemen? Zal misschien moeilijk worden omdat tneon normaal langer duurt dan hps maar aangezien ze onder hps nog paar weken moeten groeien en getopt en gebogen (dus gestresst) gaan worden moet het misschien lukken.. Dan moet ik wel nog bloeilampen kopen voor tneon maar dit kost niet zo veel.

2) 2 planten per smartpot van 40l zetten in het bloeihok zodat het net sneller vol is.. zal ook waarschijnlijk meer opbrengen? Plant 4 gaat er sowieso wel uit dan.

3) langs de zijkant van het bloeihok zetten, niet scroggen en zo een soort halfpipe scrog effect proberen krijgen met enkel grote hoofdbud? zal misschien wel voor problemen zorgen omdat de scrogplanten nog 2tal weken op 12/12 moeten staan..

4) Experimentjes op uitvoeren, vergelijking tussen hps en tneon proberen maken, martelen,... iemand voorstellen :) ?

5) Toch op de compost gooien..

 

 

Gisteren heb ik de smartpots ingewaterd met elk 2 liter water met genoeg bacto in, regulator en startbooster. Ondertussen is de blumat tensiometer toegekomen, wou deze niet in de voorgroeipotjes persen uit schrik om de wortels te beschadigen maar ben nu aan het testen in de smartpots. Ik vind dat de aarde redelijk vochtig is, toch ivm de voorgroeipotjes maar toch staat de tensiometer een dag later op 210mbar dus eigenlijk moet ik verder watergeven tot dit zakt naar 80mbar?

 

gallery_35979_14964_85399.jpg

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en kan wel advies gebruiken over het toppen en verpotten dus hou jullie niet in!

 

protput

Share this post


Link to post
Share on other sites

De smartpots goed aanvullen en de planten overpotten, ze zijn er klaar voor.

 

Toppen zou ik nog even mee wachten.

Wanneer ze onder de hps zijn aangeslagen en de plant hoogte begint te winnen is het juiste moment.

 

Shackzilla is een lange zit (12-14 weken makkelijk) maar dan krijg je ook wat!

Als je slim bent neem je van allen een stek dan kan je van de beste plant je eigen shackzilla moeder maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...