Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Protput..

2 x Shackzilla in de kast

Recommended Posts

Bedankt voor het advies! Ik zal ze vanavond onder hps zetten en nog even wachten met toppen. Waarschijnlijk zal er ook iets meer strek in komen waardoor het toppen gemakkelijker zal gaan, want nu is het precisiewerk denk ik.

 

Ik had 2 zakken van 50l specialmix gekocht en die zijn op, er had inderdaad wel iets meer in gemogen..

 

Zou jij één of twee planten per smartpot zetten?

 

Een moedertje maken had ik nog niet echt overwogen.. Heb wel een bloei en voorgroeihok, maar als de moeder in het voorgroeihok staat terwijl de andere planten afbloeien moeten de stekjes ook ergens staan.. Een derde hok ga ik niet onmiddellijk maken denk ik. En ik lees toch ook dikwijls dat zaadplanten sterker zijn dus denk niet direct dat ik hiermee ga beginnen, maar toch bedankt voor de tip!

 

Het zal inderdaad nog een paar maand afwachten zijn :lol: maar hopen dat het resultaat dat goed maakt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan toch gewoon je moeder kortwieken en een stekkenbakje naast je moedertje plaatsen?

 

Het zijn vrouwelijke zaden toch?

Dan zou ik gewoon 1 plant per pot zetten.

 

 

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

pf even tegenvaller..

 

had de planten verpot, eigenwijs toch 2 planten per smartpot maar daar gaat het nu niet om..

 

hps aangezet, even later schakelt thermostaat van afzuiger paar trappen hoger om temperatuur onder controle te krijgen, afzuiger begint weer veel te veel lawaai te maken..

 

dacht dat die kast nu definitief af was maar is blijkbaar toch niet het geval..

 

stom natuurlijk dat ik dit niet had zien aankomen en alles getest heb op laagste stand van thermostaat..

 

ik hoop dat het op te lossen valt met sonoconnect op het dak en deze keer ook sonoconnect tussen filter en afzuiger..

 

echt niet veel zin om weer alles los te koppelen maar zoals het nu is, is het stealthgehalte volledig weg.. overweeg om ze voorlopig weer onder tneon te zetten..

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog een paar foto's van gisteren, was toen niet echt in de mood :lol:

 

gemiddelde wortelgroei, volgende keer sneller plastiekjes op de aarde leggen zodat de wortels zich ook wat hoger kunnen ontwikkelen

was dit het juiste moment om over te potten of konden ze hier nog even verder in staan?

gallery_35979_14964_236049.jpg

 

hoe ze er bij stonden onder hps

gallery_35979_14964_336113.jpg

 

kastoverzicht

gallery_35979_14964_423153.jpg

 

hoe ze er nu bij staan terug onder tneon

gallery_35979_14964_158342.jpg

 

Na een half uurtje hps heb ik de tneon er terug onder gehangen. Het lawaai van de afzuiger was mij iets te erg.. moet dit sowieso eerst oplossen voor ze onder terug onder hps kunnen en wil hier dus niet te lang meer mee wachten.

 

Gisteren had ik iedere smartpot nog een litertje water (met bacto, regulator en startbooster) gegeven aangezien tensio op 200 bleef staan, deze is nu gezakt naar 60mbar dus voorlopig even geen water geven. Het viel mij trouwens op dat de aarde aan de rand van de smartpots na een nachtje redelijk uitgedroogd was.

 

 

Iemand nog ideeën om de afzuiger stiller te krijgen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb een stalenbox en heb mij laten vertellen dat die het stilst zijn.. moet wel zeggen dat hierbij de motor rechtstreeks op de kist bevestigd is

 

zo dus

stalenbox_03.jpg

 

terwijl er bij een softbox meestal een stukje slang tussen kist en motor hangt..

 

maar geluid van de afzuiger zelf is niet het grootste probleem en denk niet dat dit zo een verschil kan maken dat ik die stalenbox na 3 weken al ga vervangen.. Het is vooral de luchtstroom van de uitblaas die ik hoor en volgens mij ook de circulatie in de slangen tussen koolstoffilter en afzuiger.

 

Denk wel dat ik heel het elektrodeel waar de afzuiging hangt ga isoleren met het geluidsabsorberend materiaal zoals je op de foto boven ziet.

 

Ik ga deze week ook deze week extra isolerende slangen gaan kopen en toch op het dak van de kast leggen. Dan kan ik ook de afgezogen lucht wegblazen van de kast weg, want ik vrees dat de luchtcirculatie nu een beetje kortgesloten wordt.. ik blaas af via het dak op het plafond en zuig aan via de achterkant van de kast, waardoor een groot deel van de uitgeblazen lucht onmiddellijk weer wordt aangezogen. Op die manier koelt de kast natuurlijk niet en probeert de afzuiger altijd maar harder te blazen om op temperatuur te blijven.

 

protput

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee inderdaad, zal wel ietsje trager gaan dan hps maar goed.. Ondertussen hebben ze ook al wat meer wortelruimte dus ze kunnen wel nog even zo blijven.

 

Zou het geluidsprobleem graag wel deze week nog oplossen, heb een paar opties in gedachten om toch nog te proberen alle slangen binnen de kast te houden. Jullie mening en opmerkingen zijn zeer welkom in het bouwtopic, zal hier morgen wel nog eens updaten over de plantjes, maar alles gaat goed daarmee.

 

protput

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Protput.

 

je planten zien er mooi uit man. superkut dat het nie wil vlotten met het geluid. Ik heb je bouwverslag net bekeken en je bent al heel creatief bezig zag ik.

Is het geen idee om een extra stukje/verdieping boven op je kast te maken waarin je uitblaast en waarin je de slang van je afzuiger door kunt laten lopen.

Volgens mij scheelt dat een hoop aangezien er meer lengte gaat zitten in de slang en de snelheid van de luchtstroom hierdoor afneemt. Plus dat er een extra kast om het geluid heen zit.

 

Super veel succes in ieder geval :lol:. ik blijf het volgen!

Groetje Wolfie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Protput, als je vindt dat jouw afzuiger teveel lawaai maakt, zou ik toch proberen deze om te ruilen bij jouw growshop. De mooiere kistjes zijn uitgerust met ophangrubbers, zodat de motor in het kistje hangt en veel minder trillingen veroorzaakt. Een MDF box is net zo stil als een stalenbox, het meeste geluid hoor je namelijk bij de flens waar de slang aan bevestigd zit.

 

Succes nog!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Merci Wolfie! Heb van andere mensen ook al die tip gekregen om een extra ruimte erboven te bouwen. Ben aan het kijken hoe ik dit kan doen zonder het er verdacht te laten uitzien, heb nog nooit een kast gezien met een soort bak op zonder deuren en wil het uitzicht niet teveel verpesten :lol:. Dit zou een soort dempruimte worden met noppenschuim dat het geluid absorbeert en met een grotere opening om zo de luchtstroom te vertragen maar toch het debiet gelijk te houden. Een extra lange slang is volgens mij geen oplossing, die vertraagt de luchtstroom eerst wel, maar ook het debiet, waardoor de afzuiger harder moet draaien om de ruimte op temperatuur te houden en de luchtstroom en debiet weer zal oplopen..

 

@GrowshopHolland: Zoals je al kon lezen is het geluid van de stalenbox zelf niet het grote probleem maar vooral de luchtstorm die uit mijn kast komt. De afzuiger maakt natuurlijk ook wel wat lawaai maar ik heb het voordeel dat deze nog eens in een kast zit, deur open en toe is een wereld van verschil. Waarschijnlijk ga ik het elektrodeel ook bekleden met noppenschuim waardoor dit ook nog wat stiller zal worden, maar dit is voorlopig minder belangrijk dan het geluid van de luchtstroom.

 

er staan ook nog altijd planten in het hok dus even een update daarover

 

dag 21

 

temp: 18 - 28 °C

rv: 40 - 80 %

tensio: 100 mbar, heb ze geen water meer gegeven sinds ze in de smartpots staan, vanavond misschien klein beetje water geven

voeding: was vergeten vermelden dat ik bij het overpotten 5 buffertabs in iedere smartpot gestopt heb, voor de rest krijgen ze bij iedere waterbeurt een lichte dosis regulator en startbooster van Aptus mee en af en toe wat bacto

 

 

linker smartpot (met plant 5 en plant 1)

gallery_35979_14964_644975.jpg

 

rechter smartpot (met plant 2 en plant 3)

gallery_35979_14964_398462.jpg

 

Ze zien er niet slecht uit vind ik, plant 1 en 2 blijven wat bossiger en lager, bladeren hangen zelf een beetje op de grond, weet niet of dat een probleem is?

 

Ik denk dat ik vanavond of morgen ga toppen, ze zijn er klaar voor denk ik?

 

Protput

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je planten staan er gezond bij! Ik heb mijn plantjes vandaag getopt. Doe ik voor het eerst, dus daarover kan ik je geen advies geven.

Over het stukje op je kast; Daar kun je twee kabinetten van maken. een soort van keukenkastjes op je kast. extra leedruimte :lol:

Ik hoop in ieder geval dat je er gauw uit komt en er iets moois van kunt maken, maar dat moet gezien jouw bouwskills volgens mij niet echt een probleem zijn.

Ik vind overigens dat je planten best wel mooi geworteld zijn hoor :rolleyes:

succes gozer!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe staan de zaken er voor gozer? al aan het bouwen geslagen?

 

Hoe staan de zaken er voor gozer? al aan het bouwen geslagen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

kort verslag aangezien ik hier alles al 2 keer volledig getypt heb maar alles kwijt was :lol:

 

Sinds gisteren ben ik beginnen verder werken, de luchtstroom heb ik stil gekregen met 2,5m geisoleerde slang maar de afzuiger zelf maakt nog teveel lawaai.. zal het elektrodeel moeten isoleren om dit wat te verbeteren denk ik.

 

op dag 24 heb ik ze getopt:

gallery_35979_14964_340189.jpg

 

gallery_35979_14964_865400.jpg

 

dag 28: staan nog altijd op 18/6 aangezien ik gelezen hadden dat ze na overschakeling op 12/12 een groeispurt inzetten en al helemaal niet meer onder de tneon zouden passen.

van links naar rechts: plant 5 - 1 - 2 - 3. De buitenste planten zijn duidelijk gestrekter, zijn dit verschillende phenotypes of zou dit iets te maken hebben met het feit dat plant 3 en 5 wat afgezien hebben met de fan die rechtstreeks op hun gericht stond (zie eerdere berichten). In het voorgroeihok was dit ook al zichtbaar, nu wordt het misschien versterkt omdat ze niet ideaal onder de tneon staan en wat naar het licht strekken..

gallery_35979_14964_260431.jpg

 

vandaag zijn we dag 30, sinds gisteren staan ze toch op 12/12. De meeste shackzillakwekers waren al vroeger omgeschakeld, hopelijk kan ik ze dus wat onder controle houden want ik zie ze nu al bijna groeien en het schijnt nog even door te gaan.. Ze staan nu toch weer onder hps, het lawaai nemen we er voorlopig bij.

gallery_35979_14964_702536.jpg

 

zoals ze nu staan in het hok (voor de mensen die het interesseert)

plant 1 - plant 3

plant 5 - plant 2

gallery_35979_14964_730293.jpg

 

protput

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe ga je het electrodeel isoleren? noppenschuim of iets?

Je plantjes zien er in ieder geval blij uit onder de HPS. Lekker warm :lol:

Ze zien er wel mooi gezond en bossig uit vind ik! Nu het geluid nog zodat je met een gerust gevoel je boel draaiende kunt houden als er mensen binnen zijn.

Zul je vast wel bedacht hebben, maar toch nog de vraag: Kan de kast niet in een andere ruimte? Waar geen mensen hoeven te komen. Ben je gelijk van al het gedonder af.

Groet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar ben ik nog niet helemaal uit, was eerst van plan om inderdaad een hoop noppenschuim te kopen voor het extra verdiep op de kast en voor het elektrodeel. Voor het extra verdiep is dit dus niet meer nodig aangezien die slang het al muisstil maakt. Dat noppenschuim werkt geluidabsorberend en wordt ook toegepast in softboxen en stalenboxen dus zal wel iets verbeteren maar het is altijd lastig op voorhand in te schatten. Op school heb ik geleerd dat extra massa toevoegen de beste manier is om geluid te dempen, en dat merk ik ook, kast open of toe is groot verschil.. Misschien is een extra laagje betonplex 18mm wel het best :rofl. Maar hoe dan ook, zal een k_twerk worden aangezien er niet veel plaats is en er twee slangen door de wanden gaan..

 

Momenteel heb ik het ook wat stiller gekregen door... de thermostaat te verhogen van 28° naar 30° :lol: dan moet de afzuiger uiteraard wat minder werken, en volgens mij is de temperatuur wel onder controle momenteel, moet dit nog eens uitzoeken. Aptus beweert trouwens dat de regulator ervoor zorgt dat de plantjes beter bestand zijn tegen hoge temperaturen, zou mooi meegenomen zijn.

De voeler van mijn thermostaat hangt trouwens in een hoek van het hok, ongeveer op tophoogte, misschien ook niet optimaal.

 

Heb trouwens een extra minmax metertje gekocht en als je die prullen naast elkaar legt geven ze soms een temperatuurverschil aan van 2° dus daar kan ik ook al niet deftig op vertrouwen.. Ik moet ze trouwens nog eens aan een touwtje hangen om ze op tophoogte te krijgen.

 

Ik zie voorlopig wel hoe het loopt, ga nog even wachten met isoleren.. De lamp brand van 8u savonds tot 8u smorgens dus dan mag er in principe ook wat meer lawaai zijn dan overdag.. Kast verplaatsen is niet echt een optie..

 

Protput

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt er altijd nog een ghettoblaster bij zetten als laatste middel. Gewoon standaard harde muziek draaien :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wolfie: kamerdeur openzetten en luide muziek aan als er ongewenst bezoek is zal ook voldoende zijn en mss minder opvallend dan een ghettoblaster in een kamer waar niemand is :tu

 

dag 34

waarvan

8 dagen 24/0

19 dagen 18/6

7 dagen 12/12

 

Ze drinken nu dagelijks ongeveer 4 liter kraantjeswater met regulator en startbooster, 1x per week bacto. Voorlopig nog geen voeding, buffertabs en goldlabel specialmix zouden moeten volstaan.

 

Temperatuurmetingen zijn nog niet echt betrouwbaar, moet eens een metertje aan een koordje hangen ofzo.. Nachttemperaturen zakken tot 17-18° wat net iets te koud is.. Kan cv wel wat aanzetten maar aangezien de passieve inlaten ongeveer 50cm boven de grond zitten wordt toch de koudste lucht aangezogen dus heb niet de indruk dat dit veel effect heeft dus laat ik die voorlopig uit.

 

Ik heb een nieuwe camera gekocht, zitten massa's nutteloze functies op maar toch één die ik handig vind. Dit is een foto op automatische stand onder hps, typisch gele foto.

gallery_35979_14964_1290315.jpg

 

Dit is met een gecorrigeerde witbalans, speciale instelling om foto's te nemen onder een gloeilamp. De bladkleuren lijken veel meer op de realiteit ;)

gallery_35979_14964_2941861.jpg

 

Ze groeien enorm snel nu. Ben zeer tevreden over het toppen, zijtakken komen zeer goed tot de ontwikkeling, bij de plant linksachter heeft een zijtak de hoofdtoppen zelfs al voorbij gestoken.

Ik had de indruk dat de plant rechtsvoor een beetje achter kwam, wat lager en minder snelle ontwikkeling van zijtakken. De onderste clipfan stond er eigenlijk ook wel redelijk recht op gericht dus misschien was dat niet ideaal.. Heb deze nu wat meer naar boven gericht maar moet binnenkort eens iets bevestigen in het hok om de fannetjes op te klemmen, want nu hangen ze aan de scharnieren maar dit is niet ideaal (paar dagen geleden viel er een op een blad dat is afgeknakt, schade gelukkig beperkt)

gallery_35979_14964_737878.jpg

 

Overal zijn 2 hoofdtoppen gekomen, meestal is hun eerste blad wel wat beschadigd blad door iets te ver te toppen.. volgende keer iets hoger knippen dus

gallery_35979_14964_2308859.jpg

 

Protput

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zijn wel mooie planten, lekker bossig en mooi blad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ghettoblaster in een kamer plaatsen waar niemand zit is komt inderdaad wel wat apart over ;)

Die tweede foto is inderdaad een best verschil zeg! Felicitaties net de nieuwe camera :tu

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit zijn foto's van eergisteren,

 

dag 36

waarvan

8 dagen 24/0

19 dagen 18/6

9 dagen 12/12

 

gallery_35979_14964_2376539.jpg

 

gallery_35979_14964_2652507.jpg

 

Ik was van plan te gaan scroggen dus vraag mij al een tijdje af wanneer en hoe hoog ik het net erin ga hangen. De planten zijn nu 35-40 cm hoog maar ik zie eigenlijk dat het net bij de meeste mensen al op 20-30 cm hangt..

 

Ben ik nu al te laat en laat ik het beter zo groeien of gewoon toch doen? De planten zijn redelijk breed en gelijkmatig dus misschien zal scroggen alleen maar voor extra stress zorgen en niet noodzakelijk meer opbrengen?

 

Ik heb veel scrogverslagen gelezen maar het blijft lastig inschatten met alle variaties op plantsoort, potmaat, aantal, ... experts die mij raad kunnen geven? :tu

 

Ondertussen zit ik op dag 11 van de bloei en shackzilla zou vrolijk doorgroeien tot week 4-5 op 12/12 dus ik heb waarschijnlijk nog tijd genoeg om te binden?

 

 

Verder blijven de nieuwe scheuten sinds het toppen wel veel lichter groen dan de oude bladeren. Is dit volledig normaal of toch een teken van één of ander gebrek?

 

Tot nu toe doen ze het nog steeds met kraanwater + regulator en startbooster van aptus, Ze staan wel per 2 op 50l specialmix en 5 buffertabs.

Volgens mijn schema van aptus mag ik nu de startbooster vervangen door topbooster en super-PK. Die super-PK heb ik niet maar wel P-boost en K-boost dus moet nog eens opzoeken hoe het zit met de verhoudingen.

 

 

Protput

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey PP, je dames zien er lekker gezond uit ;) Egt kleine bossige struiken

Scroggen zou wel nog kunnnen, al is het voor de volgende keer wel handiger om het netje tog iets lager te hangen :P

Zoals je zelf zegt groeien je Shackzilla dames nog door tot in week 4-5 van de bloei, dat betekent dat ze de komende weken nog lekker doorschieten en je nog genoeg tijd hebt om ze op het net te binden en vervolgens nog een stukje omhoog te laten komen..

 

Zelf zou ik ze misschien nu tog gewoon zo laten gaan en mocht je hoogte problemen krijgen dan wat knakken en buigen, al moet je dit wel goed in de gaten houden, zelf heb ik daar mn vorige ronde ook een fout mee gemaakt, verwachte egt niet dat ze nog zolang door bleven knallen.. :tu

 

Egt stress van dat Scroggen valt wel mee, al kost het wel natuurlijk wat energie om weer alles na het licht te draaien, ma dat kost meestal ma een paar uurtjes..

 

Dat de nieuwe scheuten wat lichter van kleur zijn is normaal, heb het eigenlijk nog niet anders gezien :lol:

 

Succes iig! Het verschil van die foto met die witbalans is wel egt groot, ziet er idd gewoon natuurlijk uit zo!

 

Wat voor camera heb je?

 

Peace MJ ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je antwoord MMJ, maar ben nu nog altijd aan het twijfelen tussen netje ophangen of gewoon beetje buigen zoals je zegt.. misschien kan het ook niet veel kwaad en blijft het wel makkelijk om een paar scheuten naar de hoeken van de kast te leiden.

 

Netje 20cm boven men potten hangen leek mij zo zonde van een kast van 2m10 en maakt watergeven er ook niet gemakkelijker op.. Nu kan ik de planten een beetje opzij duwen om mooi rondom water te geven. Hoogteproblemen verwacht ik dus niet echt aangezien ik een ruime kast heb en de planten zeer compact zijn. Ik probeer te vergelijken met andere kweekverslagen van shackzilla maar kan mijn planten er momenteel moeilijk in herkennen. Wel zie ik meestal in de tweede week 12/12 al wat bloeiverschijnselen optreden, is het dan niet te laat om nog veel te binden?

 

Nog iemand een mening over al dan niet scroggen?

 

Ik heb een Canon Powershot SX260 HS gekocht, niet het allergoedkoopste maar ook niet prijscategorie reflexcamera's ofzo dus ik denk dat er op veel camera's wel een gelijkaardige functie zal zitten..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja mooi man, lekker soortje.

 

waarom meet de je de temp eigelijk beneden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...