Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

amnees

pp's in INTense

Recommended Posts

Bakken zijn klaar? Sproeiinstallatie doet het?

 

Dat vraagt om een foto-update!

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

sproei-installatie?

 

't is 1 grote bak geworden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je was toch alles aan het spoelen? Ik neem aan dat je dan alles ook van boven bewaterd hebt telkens. Of gaat dat ook goed door het te vloeden? Ben nogal een noob op hydro gebied.

 

Heb je trouwens een grote bak vol mapito? Of heb je er wel kratten in staan? En 1 grote bak ja? Kun je er dan nog wel bij straks? Of moet je dan door de mapito waden met laarzen aan?

 

Wat een vragen ... doe maar een foto, kan ik het zien :lol:

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

al je vragen zijn terug te vinden in de 1e post en op deze pagina, maargoed nog 1 keer dan :lol:

 

64x 18 liter potten met mapito, spoelen dmv tuinslang met kraanwater over de potten heen. dus nu nog niet vloeden, dat wil ik pas gaan doen als de stekken aangeslagen zijn.

 

de potten zijn stevig genoeg om overheen te lopen.

 

wel vraag ik me af wanneer ik moet stoppen met spoelen..

 

als het retourwater dezelfde waardes heeft als het kraanwater? of maakt dat niet zoveel uit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net zo lang spoelen tot als je mapito uit knijpt van onderin de pot de waardes heeft van ec0.5 ph 5.7.

Uit ervaring weet ik dat dit wel 100 liter per potje kan zijn :) :P :lol: succes (dan heb ik het over de ph he) ec heb je zo op de 0.5, maar ph aaaah je spoelt je rot

 

Gr Ire

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik leg de tuinslang boven de pot/bak en laat hem zolang stil liggen tot de pot/bak overloopt, dit doe ik in 2 rondes, dus als ik klaar ben met de laatste begin ik weer bij de eerste. Als de drain dan ongeveer goed is spoel ik nog eens maar dan met aangepaste waardes. Als mijn kraantjeswater dus ph 7 is maak ik een ton aan met ph 5. Mijn drain zou dan rond de 6 moeten zitten. Zo zit de mapito dan meteen op de juiste waarde en is tot bovenaan helemaal nat. De eerste week hoef je er normaal dan niet al teveel aan te doen.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ph van kraanwater verschilt overal, ik denk dat ire spoelt met afgezuurd water en ik met kraanwater.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zo een prijzige tent geen filter kan dragen :lol:

 

verder toppie opzet hoor amnees!

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Post was indd aan ire gericht, maar lees nu net op internet..

 

De pH-waarde van het drinkwater dat de drinkwaterbedrijven leveren ligt tussen 5,5 en 9,5,

 

Dan heb je dus geluk als je in de regio 5,5 zit..aangezien hij al gespoeld heeft met water PH 7, moet die dus een vat gaan afzuren en daarmee opnieuw spoelen?

 

Wat een werk :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik doe 't op rackers manier (had hij via pm al uitgelegd)

 

dus als laatste een vat met aangepaste waardes zodat het vocht in de mapito uiteindelijk de goede waarde heeft.

 

idd een werk, maar wat is 3 uurtjes nou als je er zoveel voor terug krijgt (tenminste ik hoop dat het gaat schelen)

 

enne over de tent, dit is het enige nadeel van deze tent, maar ik weet zeker dat dit het beste is wat er op de markt te krijgen is als het om tenten gaat. 't is wel een 3100 kuub filter, die is redelijk heavy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom heeft hij ook een week rust daarna, veel werk is het niet. Slang erin leggen en een pafke roken ondertussen en soms ff meten.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik maak 't dadelijk zo dat ik alleen een schakelaar hoef om te zetten, een kraantje open, klaar is kees. even later nog een schakelaar om voor de retour.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij gaat het helemaal vanzelf. Maar ik ben ook lui......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Amnees,

 

Klinkt goed man, steeds meer mapito joh mijn 1ste keer moet nog komen.

En binnenkort is het same old hier op WF :lol:

Ziet er goed uit

 

Ik ben van de partij

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik doe 't op rackers manier (had hij via pm al uitgelegd)

 

dus als laatste een vat met aangepaste waardes zodat het vocht in de mapito uiteindelijk de goede waarde heeft.

 

 

Nou als laatst 1 vat er doorheen op zoveel mapito gaat jouw ECHT niet de goeie ph waarde 5.7 geven hoor :lol:

Hier heb je honderden liters water voor nodig, maar ja je zal zien ga maar knijpen na 1 of 2 vaten ofzo :) (of je moet alles elke keer uitknijpen...... heb het pas 10 ronde`s gedaan ofzo :P

 

En ik heb nog nooit ergens kraanwater gezien met ph 5.5 dit is bijna altijd wel boven de 7 a 7,5

 

Trouwens ik start al enkele ronde`s gewoon met ph 7.0 kraanwater, omdat het simpelweg gewoon echt niet te doen is naar 5.7 brengen en dit gaat gewoon goed altijd.

 

Nou gaa we echt zien uit welk hout je bent gesneden :vape:

Succes

 

Gr Ire

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik sjees minder van hok naar hok dus ik heb de tijd haha.

 

en de buren vinden het ook leuker om m'n auto een paar uur voor de deur te zien staan dan elke dag 10 minuten :lol:

 

@ irezumi,

 

ik probeer alles met verstand te doen, uiteraard gaat 't met 1 vat niet lukken, ik ga net zolang door tot het goed is, wat had je dan verwacht:P

 

ph 5,5 met kraanwater.. dat zijn niet mijn woorden

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik leg de tuinslang boven de pot/bak en laat hem zolang stil liggen tot de pot/bak overloopt, dit doe ik in 2 rondes, dus als ik klaar ben met de laatste begin ik weer bij de eerste. Als de drain dan ongeveer goed is spoel ik nog eens maar dan met aangepaste waardes. Als mijn kraantjeswater dus ph 7 is maak ik een ton aan met ph 5. Mijn drain zou dan rond de 6 moeten zitten. Zo zit de mapito dan meteen op de juiste waarde en is tot bovenaan helemaal nat. De eerste week hoef je er normaal dan niet al teveel aan te doen.

 

GrR

 

 

Als je ph 7 is en jij spoelt ff 5 erdoorheen is je mapito echt niet gelijk rond de 6......meet maar is.

Yenzij je het uitknijp en of droog laat worden, die mapito is verzadigd en die 7 spoel je dan echt niet zomaar naar 6.

Werkte het maar zo makkelijk :lol:

 

 

@Amnees

Ja je heb gelijk en je zal zien dat dit heeeel veel afgezuurd water is...tenzij je het uitknijpt wat niet te doen is.

Amnees niet te moeilijk doen met een hogere ph in mapito is ook goed te starten, doe dit al enkele ronde`s, ik start dan gewoon met ph 7 in de mapito, na 2 weken 5.7 geven....droog trekken (planten zuipe) en weer wateren is dit ommenabij de 5.7, scheutje N erbij doet wonderen.

 

Gr Ire

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt Ire, het duurt bij mij 10min per bak voor hij overloopt (ligt natuurlijk aan de grote van je gaatjes) Er komt ongeveer 12ltr/min uit de slang (dikke slang) dat is dus 120ltr en dat 3x (2xkraan en 1x aangepast) is 360ltr per bak.

 

Het achtergebleven water in de mapito heeft dus een ph van 7 ongeveer, door dit te mengen met ph5 krijg je ph 6. Bij mij stijgt de ph in de mapito ongeveer 0,1 per dag. Let wel, ik heb t hier niet over het opticlimatehok

 

GrR

 

Edit, Als je spoelt en het water loopt er onder net zo hard uit als je het erboven ingiet, dan werkt dit niet. Je moet diffusie zien te creeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zolang je maar met de juiste waardes in de mapito start aaight, of je er nu 2 of 20 keer overheen sproeit.

 

maargoed.. dan is je mapito ph 6,0.. 't moest toch 5,5 zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites
klopt Ire, het duurt bij mij 10min per bak voor hij overloopt (ligt natuurlijk aan de grote van je gaatjes) Er komt ongeveer 12ltr/min uit de slang (dikke slang) dat is dus 120ltr en dat 3x (2xkraan en 1x aangepast) is 360ltr per bak.

 

Bij mij stijgt de ph in de mapito ongeveer 0,1 per dag. Let wel, ik heb t hier niet over het opticlimatehok

 

GrR

 

Yep dit kan zeker kloppen!! 350 liter water per bak is dan zeker goed ja!

Bij mij stijgt hij ook 0.1 per dan en 0.2 in 3 dagen.

 

@Amnees

Nee 5.5 ga je echt niet halen dan zit je zeker 24 uur te spoelen, vat vullen afregelen geven wegpompen vat vullen regelen wegpomapen enz enz enz dit duurt erg erg lang ga het eens proberen!!!!

Ik start gewoon met ph7 :) ben ik 1 uurtje klaar en dan kennen er nieuwe in :lol:

En dan in 2wken tijd geef ik N en zit ik ook op de goede ph...

 

 

Toen ik in het begin ook zo gek was om de ph op 5.7 te krijgen spoelde ik door me 12 kratjes 1600liter water afgezuurd op ph 5.7 erin en toen nog kwam er ph met 6.2 uit..............dus daar is Irezumi mee gestopt pfffffffffff

Share this post


Link to post
Share on other sites

ff een achterlijk idee.. de mapito omkieperen in de bak zelf, (240x240x20cm) en dan afgezuurd water erbij, en dan de vlakzuigpomp aan totdat het meeste water weg is, dan met laarzen er overheen lopen om het water er wat uit de persen.. net zolang totdat de mapito vrij droog is, drain meten, en dan nog een keer, en wellicht nog een keer..

 

edit:

 

racker zei volgens mij ook, zorgen dat de hoge ec eruit is, en dan gewoon starten op een hoge pH, met wel elke voedingsbeurt een hele lage pH en de ec gewoon wat die moet zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan 5,5 zijn wat je geeft, je worteltjes hebben het liefste rond de 6,0 (6,2 als ik het goed heb) maar omdat je mapito je ph altijd laat stijgen geef je 5,5 of 5,6 of 5,7 om rond de 6 uit te komen. Dit kun je weer zien aan je drain

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites
ff een achterlijk idee.. de mapito omkieperen in de bak zelf, (240x240x20cm) en dan afgezuurd water erbij, en dan de vlakzuigpomp aan totdat het meeste water weg is, dan met laarzen er overheen lopen om het water er wat uit de persen.. net zolang totdat de mapito vrij droog is, drain meten, en dan nog een keer, en wellicht nog een keer..

 

edit:

 

racker zei volgens mij ook, zorgen dat de hoge ec eruit is, en dan gewoon starten op een hoge pH, met wel elke voedingsbeurt een hele lage pH en de ec gewoon wat die moet zijn.

 

 

Dat eerste zou wel kunnen ja ;)

En wat Racker zei is indd goed :lol:

 

maar let op ec is zo eruit gespoeld ph naar 5.7 spoelen is veeel meer werk.

 

 

Amnees ook zorge dat als je het spole je het water wel gelijk afpompt zodat andere bakken dat niet weer gaan opzuigen, want dit is water na de zee brengen.

 

Ik leg onder al me kratten latjes en spoel dan en dan pomp ik ook tegelijk weg het riool in.

 

Gr Ire

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt wel van die ec, maar ik heb 3 keer gemeten, en 3 keer zat ik op totaal andere ec waardes(de ene keer laag, dan weer hoog, dan weer laag), dus hoe langer je spoelt, hoe zekerder je bent dat in elke pot ongeveer dezelfde ec waarde zit. dat betekend wellicht wel een ec van 0,4/0,5.. maar zolang dat in elke pot zit kun je daar tenminste met voeding geven rekening houden is mijn beredenering.

 

 

maruh ik begrijp dus dat Ire en Racker beide gewoon op pH 7 starten als beginwaarde van de mapito VOOR de eerste voedingsbeurt? waarom zou ik dan zo moeilijk doen eigenlijk ;) ?

 

@ ire, ja ik had het al geprobeerd met lege potten ondersteboven ONDER de potten met mapito te zetten, dan stroomt het mooi weg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...