Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

zeiksnor

wiet olie maken

Recommended Posts

Voor de mensen die hier op deze manier mee bezig willen, bij de lidl staat momenteel een rijstkoker in de uitverkoop. (Stond bij mijn lidl nog grote restpartij van aanbieding uit de afgelopen weken.)

 

EmTee

weet je toevallig ook of dat een 1 of 1,8 liter was ?

 

Rotavapje of vacuumdestillatie ?

 

Dat liever als een rijstkoker...

 

Kees.

ja, dat snapt ik nog wel. alleen beetje prijzig he. of was je van plan te gaan sponseren ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

een systeempje dat ik heb samengesteld bij labstuff kostte me inclusief kolfjes, erlenmeyers, thermometer, koppelstuk, vacuum allonge etc ongeveer 140 euro.

 

Ik heb zelf een frame met klemmen ervoor bebouwd, verwarming doe ik met een hoedje (hoge pot) gevuld met water op een regelbare verwarmingsplaat. Bij een temperatuur van even onder het kookpunt blijft de temperatuur in de hals netjes 78 graden (glas isoleert). De grote massa water in de pot houdt de temperatuur constant en voorkomt dat het te warm wordt.

 

Wel je koppelstukken netjes een beetje invetten uiteraard, temperatuur in de gaten houden, koeling goed regelen (ik gebruik een koelbox met wat diepvries koelelementen erin en een klein fontijnpompje, alleen water en af en toe verversen werkt ook prima).

 

Het enige wat ik nog graag wil is een klein vacuümpompje, een claisen adapter en een gasinleidbuis zodat ik een vacuüm destillatie kan doen, dat scheelt een hoop tijd want het duurt nog steeds wel vrij lang hoor, reken een uurtje of 3-4 voor alles netjes verdampt is (afhankelijk van de inhoud van je kolf uiteraard).

Share this post


Link to post
Share on other sites

jepz dat hoeft niet zo gek te zijn hoor qua kosten.

en als je op reis gaat naar tjechie, wordt het nog leuker :lol:

reken dan op 400/500 euro, maar dan heb je werkelijk ALLES profi!!!

Volglasopstelling met alle toeters en bellen.

 

 

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ zeiksnor,

Ik zou voor die emmer oplossing gaan. Das niet duur en effectief.

Maar je element moet wel op de bodem liggen! dus niet te groot dat element.

 

Maak er dan meteen twee, dat gaat wat vlotter.

 

@ whazupp,

Labstuff is al een tijdje out of store. Wil al lang iets van hem bestellen, heb jhem zelf aan de telefoon gehad

maar is sindsdien niet meer in de verkoop geweest.

 

Weet je toevallig nog een ander andres?

 

succes zeiksnor! ik zie graag de vorderingen.

greetz sijp

Share this post


Link to post
Share on other sites
weet je toevallig ook of dat een 1 of 1,8 liter was ?

Volgens mij 1,8. Maar pin me er niet op vast.

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet dat er in friesland een glasblazer zit die redelijk betaalbaar labglas op maat blaast.

 

Een 1L soxhlet met intensieve koeler en kolf kwam op 200ex uit meen ik.

 

Dat is concurrerend met labo leveranciers.

 

Ik heb alleen vanuit hobby chemie geleerd geen namen te noemen. Er zijn in het verleden door internet fora winkels gesloten. (oa eigen beslissing van winkeleigenaar) derhalve zou ik jullie adviseren om geen namen te noemen van labo leveranciers e.d.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol: er ging bij mij 100 gr in, en dat was krap aan, ik vond eigelijk dat er iets te veel wiet in zat. maar het is wel gelukt. en ongeveer een halve liter terug gewonnen van de 1,4 liter waarmee ik begon. en er zal best nog het 1 en ander te verbeteren zijn. beetje hobbye.

 

 

100 gr toppen

med_gallery_8034_9747_284891.jpg

 

de 100 gr wiet in de 1,4 liter 96 % pure alcohol

med_gallery_8034_9747_1081976.jpg

 

als alle alcohol er uit gegoten is, gaat de wiet in de centrifuge (weetje z,n idee :lol: ) en het werkt perfect. ver uit het best van wat ik tot nu toe geprobeerd heb.

med_gallery_8034_9747_1227347.jpg

 

med_gallery_8034_9747_538170.jpg

 

dit is de tweede keer. de eerste keer kwam er nog veel meer alcohol/cannabinoide mengsel uit. maar toen vergat ik een foto te nemen :lol:

med_gallery_8034_9747_516757.jpg

 

het alcohol/canabinoide mengsel voor het gefilterd is.

med_gallery_8034_9747_173669.jpg

 

kijken wat er nog een rommel achter blijft in de koffiefilter.

med_gallery_8034_9747_462242.jpg

 

en het alcohol/canabinoide mengsel nadat het door de koffiefilter gegaan is. volgens mij is dat ook een manier om zo zuiver mogelijke olie te maken. door hele fijne koffie of andere filters te gebruiken. ik weet geen eens of je daar verschillen in hebt.

of mischien het mengsel nog een keer door een schoon koffiefilter heen doen. dat ga ik volgende keer ook eens proberen.

med_gallery_8034_9747_200229.jpg

 

de rijskoker in de curverbak ;) dat bruine is olie wat er nog op zit van een run hier voor. en dat is zonde om helemaal schoon te maken, want dan ben je het helemaal kwijt. ben je klaar dan wel even goed reinigen natuurlijk.

 

med_gallery_8034_9747_457345.jpg

 

med_gallery_8034_9747_635942.jpg

 

het ging niet helemaal vlekkeloos, want er druppelde alcohol langs de rand op de grond. maar dit is een euvel wat te verhelpen is. gewoon kwestie van goeie ëmmer/bak met een deksel waarbij alles gewoon er in loopt.

en er druppelde steeds alcohol terug de rijstkoker in. en dat is ook niet de bedoeling. dat heb ik verholpen door de bak iets schuin te zetten, waardoor de alcoholdamp naar 1 kant liep. en niet ,meer in de rijstkoker kwam :D

 

med_gallery_8034_9747_316825.jpg

 

med_gallery_8034_9747_105065.jpg

12,50 terug verdiend. die curverbak was 6 euro :D

olie foto,s komen straks nog. dat staat nog te pruttelen op het koffiezet automaat. ben benieuwd hoe hoeveel dat is. en hoe die is :D

 

 

p.s: ja geloof het of niet. maar tips zijn van harte welkom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey snor...

 

Tape wat koelelementen aan het deksel van je bak, condenseert de alcohol veel sneller!!

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is een goed idee. want het het wordt goed heet daar binnen in.

 

wat ik vergeet te zeggen, ik ben vergeten om precies de tijd bij te houden. maar als ik in totaal 1,5 uur over gedaan heb zit ik er denk ik niet ver naast. maar het laatste alcohol/canabinoide mengsel :lol: staat nu ook al weer bijna een uurtje op schat ik. dus voor de olie compleet af is ben je toch wel 3 uur verder. dit zou sneller kunnen mits je een kleinere rijstkoker hebt. 1 van 1 liter in plaats van 1,8 liter

 

en ik zal de volgende keer het fototoestel wat beter in stellen voor duidelijke foto,s

Share this post


Link to post
Share on other sites

de bruine spikkeltjes op het koffiezetautomaat zijn over de rand heen gespeterde olie spettertjes.

ik ben vergeten een foto te nemen van de inhoud van het bekertje toen ik hem er op zette. maar toen zat ie ongeveer half vol.

 

med_gallery_8034_9747_267486.jpg

 

olie is klaar. ongeveer 9 ml olie van 100 gr wiet

med_gallery_8034_9747_466380.jpg

 

med_gallery_8034_9747_130220.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
de 100 gr wiet in de 1,4 liter 96 % pure alcohol

med_gallery_8034_9747_1081976.jpg

 

Wat doe je hier precies? Enkel laten weken?

 

Ik heb de laatste keer dat ik de olie maakte in deze fase de wiet een 5 tal minuten aangestampt met een pureestamper!

Van 100gr wiet heb ik ong. 12,5 ml wietolie kunnen trekken, vermengd op 1/1 met walnootolie heb ik dus 25ml!

 

De eerste keer haalde ik met 50gr wiet slechts 5ml op 1/1 vermengd!

 

Ik weet niet zeker of het aan het stampen van de wiet heeft gelegen, ik heb zo n vermoeden van wel, maar ik wou het je maar effe meegeven!! :lol:

 

Hoe kom jij trouwens aan zaad in je wiet?? :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de toppen vergruist en dan pas id alcohol weekt dan gaat het nog net ff wat beter.

Alcohol kan dan beter in het materiaal dringen op die manier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat was ook mijn gedacht lostchild!

Maar Zeiksnor is hier geen voorstander van... hij gaat het zo meteen wel even uitleggen hier, he snorrie? :lol:

 

De volgende poging ga ik het toch es proberen olie te trekken uit gemalen wiet... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb de laatste keer dat ik de olie maakte in deze fase de wiet een 5 tal minuten aangestampt met een pureestamper!

Van 100gr wiet heb ik ong. 12,5 ml wietolie kunnen trekken, vermengd op 1/1 met walnootolie heb ik dus 25ml!

 

De eerste keer haalde ik met 50gr wiet slechts 5ml op 1/1 vermengd!

 

Ik weet niet zeker of het aan het stampen van de wiet heeft gelegen, ik heb zo n vermoeden van wel, maar ik wou het je maar effe meegeven!! :D

ja, ik denk ook dat je daardoor meer olie krijgt. alleen ook een stuk onzuiverder. en dat is iets wat ik liever niet heb. plus dat er waarschijnlijk ook meer kristallen op jou double fun zaten.

 

Wat doe je hier precies? Enkel laten weken?

ja, en ik roer het dan stevig door voor 3 a 4 minuten.

 

Hoe kom jij trouwens aan zaad in je wiet?? :D

daar ben ik achteraf best blij mee. heb nu denk ik 1000 zaden. ik had 3 mannentjes blijkbaar toch iets te laat verwijderd :lol: wat een beetje stuifmeel wel niet kan veroorzaken. als je wilt kan je zaden krijgen voor volgend jaar. deze kan je midden in de zomer af laten bloeien

 

 

 

en ik zeg het nog 1 keer. wat een mooi mengsel is dat. alcohol/canabinoidemengsel ;) :lol:

 

Ik heb de laatste keer dat ik de olie maakte in deze fase de wiet een 5 tal minuten aangestampt met een pureestamper!

potvolkoffie, een purestamperd, waarom gebruik je de pottenlikker niet ? :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
De volgende poging ga ik het toch es proberen olie te trekken uit gemalen wiet... :lol:

en jullie maar zeuren over zuinige nederlanders :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol:

 

uh, als je een prullemand koopt bij de blokker,

met een raster van 4 x 4 mm

en je maakt een patatzak van plastic

die om die prullemand heen past,

kni de tuit van de patatzak,

vouw 'm om en doe vast met paperclip.

 

Kieper afval in prullemand

maal er met hand doorheen

takken blijven dus zitten.

Houd emmer onder de patatzak en doe paperclip los,

en je hebt een prachtige grofte....

 

Maar........

 

Ik werk met een buis, doe daar het afval in en gooi de alcohol erdoor,

doorlooptijd ongeveer 8 minuten koud

en 45 minuten warm

Net als koffie zetten dus.

 

Voor langere tijd op hebben staan in een pan zou ik het niet te fijn maken,

omdat er dan teveel plant in de olie komt.

majah ieder zijn manier he :lol:

 

 

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kan het me moeilijk voorstellen wat je nou precies doet. en ik heb er google bij betrokken :lol: maar inderdaat ieder z,n eige manier. en het maakt niet uit hoe je het doet, als we het maar doen.

 

deze kwam ik vandaag tegen. kijken hoe dat werkt.

 

med_gallery_8034_9747_240386.jpg

 

med_gallery_8034_9747_131611.jpg

 

 

2 dagen geleden viel me op eens op dat de hond last van z,n oor had. wat bleek die zat vol rommel en was onstoken. ik heb precies 2 dagen 3 druppels per dag er in gedaan. en vandaag al kon het sein genezen gegeven worden. ik ben alleen weer met m,n stoned kop vergeten een paar foto,s te maken.

mooi spul die olie :lol:

dat is al de tweede keer dat ik hem met wat olie genees. hij zal zo langzaam wel gaan denken dat ik een tovenaar ben :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

op deze afbeelding zie je de celulose huls,

dat is dus de filterhouder zeg maar.

de alcohol schenk je van bovenaf erop.of druppelt in dit geval van de afbeelding.

 

en dit is die prullenbak om wiet fijner te maken.

 

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites
op deze

dat is mooi speelgoed. kan je daarin ook de alcohol laten koken ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ghehe volgens mij heb je nog helemaal niet op soxlet opstelling gegoogled :lol:

want dit is het apparaat om olie te maken, volgens de wetenschap :lol:

jawel in de rondkolf zit je oplosmiddel,

wat verdampt, en op je groen druppelt

 

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voor langere tijd op hebben staan in een pan zou ik het niet te fijn maken,

omdat er dan teveel plant in de olie komt.

majah ieder zijn manier he :lol:

 

Ik denk toch dat je het niet helemaal snapt hoe zeiksnor de olie maakt!

De toppen worden enkel 3 tot 5 minuten geweekt in alcohol, daarna wordt de alchohol gezeefd en de gezeefde alcohol wordt uitgekookt! Er zit dus niks van plantmateriaal in de alchohol die wordt uitgekookt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik denk toch dat je het niet helemaal snapt hoe zeiksnor de olie maakt!

De toppen worden enkel 3 tot 5 minuten geweekt in alcohol, daarna wordt de alchohol gezeefd en de gezeefde alcohol wordt uitgekookt! Er zit dus niks van plantmateriaal in de alchohol die wordt uitgekookt!

 

zie dit is los van zeiksnor, :lol:

 

er zijn mensen die wiet dagen lang in alcohol laten staan.

het gaat niet om de manier, maar om de wetenschap:

hoe kleiner het materiaal

hoe meer kopse kant van het materiaal.

En omdat de kristal alleen aan de buitenkant van de plant wordt opgebouwd,

is de kopse kant dus weinig intresting.

 

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

med_gallery_8034_9747_284891.jpg

 

Deze topjes die er trouwens heel mooi uit zien, had je ook eerst in de vriezer kunnen leggen tot ze goed koud zijn en dan vermalen, om ze daarna in alcoholoplossing te doen.Dit zorgt er nml voor dat de bestanddelen beter beschermd & oplossen doordat je het kleiner maakt.Op het lab waar ik werkte werd er altijd eerst cryogeen vermalen, voordat er een extract gemaakt werd voor analyse.

 

Labmateriaal is ook bij dit bedrijf verkrijgbaar, weet niet of ze goedkoper zijn, maar hebben wel een goeie service weet ik uit ervaring.

 

http://www.vanrein.nl/

 

Namaste :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
ghehe volgens mij heb je nog helemaal niet op soxlet opstelling gegoogled :lol:

;) nee klopt. ga dat zo gelijk doen. maar soxlet kwam ook niet voor in die post. wel: grofte....

en dat had ik wel gegoogled. maar dat leverde niks op. 1 simpel woordje kan de boel onbegrijpbaar voor mij maken :lol:

 

Deze topjes die er trouwens heel mooi uit zien, had je ook eerst in de vriezer kunnen leggen tot ze goed koud zijn en dan vermalen, om ze daarna in alcoholoplossing te doen.Dit zorgt er nml voor dat de bestanddelen beter beschermd & oplossen doordat je het kleiner maakt.

dat kan ik de volgende keer wel eens proberen.

 

bedankt voor de site :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...