Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

zeiksnor

wiet olie maken

Recommended Posts

we zijn weer nieuwe olie aan het maken. dit maal weer iets profesioneler <_<

 

heel effectief om de laatste alcohol/wietkristallen uit de wiet te persen

med_gallery_8034_9747_4801.jpg

 

med_gallery_8034_9747_174445.jpg

 

med_gallery_8034_9747_107226.jpg

 

med_gallery_8034_9747_129371.jpg

 

med_gallery_8034_9747_132184.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

dubbelpost... 1 plek is wel voldoende he zeiksnor!

Share this post


Link to post
Share on other sites

wie is hier nou een zeiksnor :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben zelf begonnen met wietolie maken op de Rick Simpson - Zeiksnor-wijze!

 

De olie is uitgekookt in een rijstkoker met ethanol...

De laatste, ik schat 15 - 20ml, wordt verder uitgekookt in een pannetje op een koffiezet!

 

Nu heb ik een vraagje... wanneer is de ethanol volledig uitgekookt?

 

Hier effe een fotootje van in de bijna-klaar fase!

Moet de olie volledig stoppen met bubbelen of is de olie reeds klaar? Als ik olie op een mespuntje doe stolt de olie onmiddellijk zoals een ingekookte caramel!

 

Picca...

 

 

gallery_26079_10328_90443.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

als dat schuim van het borrelokoken is,

LAGER!!!!!

Maar da's mijn mening.

uhm, je kan zober indikken als een dunne teer,

als je een druppie proeft mag de alcohol NIET prikkelend aanwezig zijn,

en heb je spuiten in huis?

Meteen opslurpen als de olie nog iets warm is.

 

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites
Moet de olie volledig stoppen met bubbelen of is de olie reeds klaar? Als ik olie op een mespuntje doe stolt de olie onmiddellijk zoals een ingekookte caramel!

 

Picca...

ik zeg goed.

 

gallery_26079_10328_90443.jpg

;) ik krijg gelijk trek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Zeiksnor.

 

Wat vind jij tot nu toe de beste manier van wietolie maken? Ik kan er diverse personen (hopelijk) mee helpen, en hoop dus niet dat ik het verkloot, anders ben ik zo 2,5 maand verder.

Wat is met jouw ervaring de meest effectieve manier?

 

Thanks, ;)

green/lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey zeiksnor,

 

Goed werk hoor!

Maar ff een vraagje. vind je het niet interessant om een destilleer opzet aan je pan te koppelen.

Beter nog, i.p.v. die frituurpan een erlemeyer van 5 liter met een destilleer opstelling.

Het kost je zo nogal wat alcohol!!!! Ik heb zelf ook olie gemaakt maar met veel lagere temperaturen

( 45C) en de alcohol met een amateuristische destilleer opstelling voor 2/3 terug gewonnen.

Met een beetje goeie wil moet het haalbaar zijn om zo vier van die opstellingen naast elkaar te zetten.

zo heb je de olie even snel klaar en toch met lagere temperaturen zodat er minder werkzame stoffen verloren

gaan. En de alcohol gedeeltelijk retour. Scheelt toch in de kosten, gezien het feit dat je de olie weggeeft.

En de belastingdienst zal het t formulier niet honoreren ;) Als je hulp nodig hebt, dan hoor ik dat graag.

 

succes en greetz

sijp

Share this post


Link to post
Share on other sites
als dat schuim van het borrelokoken is,

LAGER!!!!!

Maar da's mijn mening.

uhm, je kan zober indikken als een dunne teer,

als je een druppie proeft mag de alcohol NIET prikkelend aanwezig zijn,

en heb je spuiten in huis?

Meteen opslurpen als de olie nog iets warm is.

 

grtz Weetje

 

Het borrelkoken gaat maar heel traag hoor... dat is echt niet hetzelfde als op een kookvuur!

De olie wordt als ie klaar is in het pannetje vermengd met walnootlolie, ong. 1/1...

Het overgieten in pipetflesje gaat makkelijk, de laatste restjes worden met de pipet uit het pannetje gezogen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey Zeiksnor.

 

Wat vind jij tot nu toe de beste manier van wietolie maken? Ik kan er diverse personen (hopelijk) mee helpen, en hoop dus niet dat ik het verkloot, anders ben ik zo 2,5 maand verder.

Wat is met jouw ervaring de meest effectieve manier?

 

Thanks, :)

green/lady

 

hoi green-lady. de olie verkloten is niet makkelijk. of je moet m droog laten koken in de rijstkoker :lol: dat heb ik ook al eens gepresteerd B)

 

in een rijstkoker gaat perfect. en dan de laatste alcohol laten verdampen op het warmhoudplaatje van een koffie zet automaat.

volgens mij is alle olie goed. of je hem nou op lage of hoge temperatuur maakt. alleen ik had toch het gevoel dat olie uit een rijstkoker sterker was. maar dat zou eens met meerdere mensen getest moeten worden.

verder gaat het vele malen sneller bij hoge temperatuur. dat vele malen sneller gebeurd pas als de alcohol gaat koken. en dat is niet verkeerd als je vaker olie maakt of een grotere hoeveelheid.

 

probeer eerst een kleine hoeveelheid, dan kan je een beetje zien hoe het werkt en of het lukt.

 

veel succes en super tof dat je die mensen gaat helpen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
hey zeiksnor,

 

Goed werk hoor!

Maar ff een vraagje. vind je het niet interessant om een destilleer opzet aan je pan te koppelen.

Beter nog, i.p.v. die frituurpan een erlemeyer van 5 liter met een destilleer opstelling.

Het kost je zo nogal wat alcohol!!!! Ik heb zelf ook olie gemaakt maar met veel lagere temperaturen

( 45C) en de alcohol met een amateuristische destilleer opstelling voor 2/3 terug gewonnen.

Met een beetje goeie wil moet het haalbaar zijn om zo vier van die opstellingen naast elkaar te zetten.

zo heb je de olie even snel klaar en toch met lagere temperaturen zodat er minder werkzame stoffen verloren

gaan. En de alcohol gedeeltelijk retour. Scheelt toch in de kosten, gezien het feit dat je de olie weggeeft.

En de belastingdienst zal het t formulier niet honoreren :lol: Als je hulp nodig hebt, dan hoor ik dat graag.

 

succes en greetz

sijp

dat klinkt heel erg goed. ik betaal momenteel 25 euro voor een liter alcohol. dus dat valt wel mee. maar al heb je 1000 liter nodig (en die hoop ik toch echt nodig te hebben B) ) wordt het toch wel prijzig.

ik heb weinig verstand van alcohol terug winnen. maar ga me eigen er eens in verdiepen.

 

verder vind ik die lage temperatuur ook wel intresant omdat er dan "meer" stoffen behouden blijven. teminste dat zeggen ze. maar dan nog moet blijken dat die olie ook daadwerkelijk beter is. dat is nog waar ik aan twijfel.

 

er moet nog wel het 1 en ander getest worden ;)

 

 

bedankt voor je reactie en tof dat je mee denkt. je hoord er nog van B)

 

Het borrelkoken gaat maar heel traag hoor... dat is echt niet hetzelfde als op een kookvuur!

De olie wordt als ie klaar is in het pannetje vermengd met walnootlolie, ong. 1/1...

Het overgieten in pipetflesje gaat makkelijk, de laatste restjes worden met de pipet uit het pannetje gezogen!

jij bent nu al een prof joh :) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kwam deze afbeelding tegen en moest meteen aan dit topic denken....misschien heb je er iets aan zeiksnor ;)

post-6678-1282145549_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
jij bent nu al een prof joh :) ;)

 

Ja juist ja... dat soort prof dat gisterenmorgen naar zijn werk moest bellen en zeggen dat ie niet kwam opdagen!

Maandagavond een druppel te veel genomen na een fles wijn en een dikke fakkel!

Denk dat ik de pottenlikker iets te gretig in mn bek heb gestopt na het maken van de 2de portie olie... hevige evenwichtsstoornissen tot gevolg gisterenmorgen!

Kwam gewoon mn bed niet uit... en kwam ik eruit, viel ik gewoon terug! Heb geslapen van 2u 's nachts tot 19u gisterenavond... en ben vandaag nog hartstikke moe!

 

Heavy stuff... zo'n olietje! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol: :) B) die lion B) twijfel nu weg ?

 

potvolkoffie, weer een mooi woord erbij: pottenlikker ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
post-6678-1282145549_thumb.jpg

 

als dat klopt wat daar staat heb ik er heel erg veel aan. alleen hoe ga je het toepassen ? dat is momenteel nog een beetje ver van m,n bed show. maar ik zou er me eigen wel mee bezig moeten houden. dan zou je precies moeten weten waaruit welke wiet bestaat. en als die goed is kan die gemaakt worden. alleen is het niet eenvoudig om meerdere soorten olie te maken en natuurlijk genoeg daarvan. want dan heb je heel veel wiet nodig van meerdere soorten.

veel wiet heb ik al ;) nu nog in meerdere soorten.

 

zo zie je maar hoe uitgebreid het is. dit is eigelijk te uitgebreid om in je eentje te doen. je bent al een jaar verder om van 7 soorten een redelijke hoeveelheid olie te hebben.

 

is die afbeelding wel een beetje betrouwbaar ? waar heb je die van daan ?

 

je hebt me wel op het idee gebracht een apart topic hier over te openen. dan kunnen we elkaar naar grote hoogte brengen hierover. en is het vrij voor iedereen om daar de gegevens te melden waaruit zijn of haar wiet bestaat. intresant., zo kunnen we natuurlijk zelf een databank maken die heel erg betrouwbaar is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi bioloog, bedoel jij zo iets ? en zo ja daarin kan je de alcohol toch ook laten koken ? of zeg ik nu gekke dingen ?

 

gallery_8034_9747_16207.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat heeft nog al wat haken en ogen hoor die destillatie.

Het probleem is dat je de temperatuur nogal moet opvoeren om een zelfstandige

alcohol dampdruk te krijgen zodat ie vanzelf naar de koeler wordt geleid.

 

Maar das weer jammer voor je eindproduct

dus moet je extra drijf lucht toevoegen. Nadeel daarvan is dat niet alle alcohol op te vangen is

omdat de drijflicht ook weer aan het andere einde door een opening in de opvangerlemeyer onstsnapt.

Dat moet ook anders is er geen luchtverplaatsing. Ik kwam tot 70% retourwinning. 100% is ideaal

maar moeilijk haalbaar vanwege negatief advies opvoeren temperatuur

Maar altijd nog beter dan alles de lucht in.

 

Trouwens, wat is dat voor alcohol zeiksnor? ethanol 97%?

greetz sijp

Share this post


Link to post
Share on other sites
is die afbeelding wel een beetje betrouwbaar ? waar heb je die van daan ?

Ik kwam hem via Google afbeeldingen tegen.

Misschien is DIT de bron ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Trouwens, wat is dat voor alcohol zeiksnor? ethanol 97%?

greetz sijp

dat staat er niet bij. er staat 96 % zuivere alcohol.

 

en in kleine letters: voornamelijk voor de bereiding van likeuren.

 

wat vind jij hiervan sijp ? dat ga ik volgende keer proberen. dan zet ik de rijstkoker in een grote emmer.

 

http://www.amazingstill.com/nl/Amazingstill.pdf

 

of deze. alleen staat er niet bij met welke temperatuur het gebeurd

 

http://www.brouwmarkt.nl/catalog/smartstil...cht-p-1386.html

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik kwam hem via Google afbeeldingen tegen.

Misschien is DIT de bron ?

dat is een hele mooie site. alleen weer in het engels. geloof toch dat ik beter engels moet gaan leren. er zijn teveel intresante dingen die ik zo mis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de mensen die hier op deze manier mee bezig willen, bij de lidl staat momenteel een rijstkoker in de uitverkoop. (Stond bij mijn lidl nog grote restpartij van aanbieding uit de afgelopen weken.)

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites
dat heeft nog al wat haken en ogen hoor die destillatie.

Het probleem is dat je de temperatuur nogal moet opvoeren om een zelfstandige

alcohol dampdruk te krijgen zodat ie vanzelf naar de koeler wordt geleid.

 

Maar das weer jammer voor je eindproduct

dus moet je extra drijf lucht toevoegen. Nadeel daarvan is dat niet alle alcohol op te vangen is

omdat de drijflicht ook weer aan het andere einde door een opening in de opvangerlemeyer onstsnapt.

Dat moet ook anders is er geen luchtverplaatsing. Ik kwam tot 70% retourwinning. 100% is ideaal

maar moeilijk haalbaar vanwege negatief advies opvoeren temperatuur

Maar altijd nog beter dan alles de lucht in.

 

Trouwens, wat is dat voor alcohol zeiksnor? ethanol 97%?

greetz sijp

Rotavapje of vacuumdestillatie ?

 

Dat liever als een rijstkoker...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...