Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

green-lady

Test: Koelbatterij op semi-gesloten systeem

Recommended Posts

Erg mooie setup !! Hopen dat je snel kan draaien ik ben erg geintresseerd in dit systeem . :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@henkiedepenkie en leuke hobby,

 

moet GL jullie nou ook nog komen helpen :P met zo`n uitleg en beschrijving :)

`t kan nog sneller als een tent op zetten, schaam je :lol: laten jullie maar eens zien hoe snel het klaar kan zijn :j ;)

 

@ThCerT,

 

juist B) goed lezen, en kijken ook hier scheelt mij een hoop uit te leggen :) ik zie je.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@A&T Het systeem ken ik . In mijn werk kom ik deze kanaalkoelers en verwarmers ook wel eens tegen .

 

Ben benieuwd hoe het in deze setup gaat werken.

 

en als ik in de buurt ben kom ik absoluut even kijken

 

Ik blijf meelezen !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm popcorn is al slof.. stoel die zit ook al niet zo lekker meer en het papiertje is ondertussen al vol gekrabbelt

 

We willen een update :lol:

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, ik heb de boel ff opgeruimd en wat dingen verplaatst om enkele constructies uit het zicht te halen voor als de bronboorders weer langskomen.

We gaan dinsdag nog ff de lampenconstructie iets veranderen, en daarna knip ik de plaatjes.

Dinsdagavond komt de up-date!

 

Sorry voor het wachten!

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

NU,WE ZIJN `T WACHTEN ZAT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste green lady.

 

ben erg benieuwd wat er nu precies mis is met je bron?

na het boren testen ze toch of er genoeg water uitkomt?

 

deze week word er ook bij ons gespoten, volgens diverse mensen zit het water op 18 meter diep

ik hoop dus dat dat met spuiten lukt :lol: want dat kan volgens mij maar tot 15 meter,

een normaale pomp kan tot 9 meter diepte aanzuigen, ook hier ontstaat bij ons een probleem,

dat word dus een bronpomp en die zijn duur B)

je hoort wel effe hoe het afloopt

 

jij in ieder geval veel succes met je gaatje :j (bron bedoel ik)

 

groet

 

henk

 

ps.

als je tijd over hebt, weet ik nog een leuk klusadresje ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

heerst er Mexikaanse griep in Frielan? nee toch? B)

geduld is een schone zaak :j

gr Carpie

ps Henk, ik dacht dat jij zelf goed was in spuiten :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@henkiedepenkie,

 

Al zit de bron diep, dat heeft er niets mee te maken dat je met een normale pomp maar tot op en lees goed max. 8 mtr kan zuigen ( liever minder nog)

het heeft alles te maken met de toestroming naar de bron toe, en de lengte van de filterbuis die ze plaatsen.

 

edit: het water zit al veel lager, maar het gaat er om dat ze in de goede grondlaag (grind en grof zand) zitten waar de toestroming het beste is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok,ok ff een up-date

 

Omdat het ff wat langer duurt als verwacht ff een tussen-update.

Op de foto's zit alles nog niet definitief vast en ben ik de hoogte van bijv. de voedingspomp aan het afstellen op wat elektrospullen etc. Let daar dus niet op. De foto's van de definitieve installatie komen nog.

 

De bronpomp staat op een stevige plank/balk-constructie met 1cm dikke rubber strippen eronder om het "trillen" op te vangen. Later wordt hier nog iets omheen gebouwd om het geluid te reduceren!

 

gallery_14245_8472_1295797.jpg

 

Het T-stuk wat naast de pomp ligt komt boven op de bronpijp. Dan kun je hem vullen met kraanwater voordat je de pomp opstart. De pomp mag nooit zonder water draaien dus eerst ff afvullen!

Het zwarte gedeelte is een filter met een elektrische klep (de witte spoel met de 2 draden). Die klep wordt geschakeld. Zodra de pomp zijn werk doet en de klep sluit......, dan loopt de druk van de pomp op en daarna slaat hij automatisch uit. De pomp hangt dus direct aan de 230V en heeft dus 24h stroom. De pomp wordt dus via de elektrische klep bij het filter, door de schakelkast gestuurd. Wordt het te warm, dan schakelt de schakelkast de elektrische klep in en zal de pomp weer automatisch aan slaan.

 

Hier een foto van de voedingspomp. De pomp staat nu op net zo'n plank/balk constructie als de bronpomp.

 

gallery_14245_8472_887370.jpg

 

Ik zit nog te denken om de constructie iets te veranderen om zo het vat leeg te kunnen pompen, maar daar ben ik nog mee bezig. Het filter is ondertussen verhuisd naar boven toe waar de buis de kweekruimte in gaat. De pomp staat nu dus wat verder van de wand.

 

gallery_14245_8472_1098015.jpg

 

Ik kan het watervat dus loskoppelen na de kraan. Ik zet de kraan dicht en kan de pomp er tussenweg pakken. Ik kan dus ook het vat loskoppelen om deze bijvoorbeeld helemaal leeg te gooien. De doorvoer zit nl. een stukje van de bodem af voor eventueel vuil wat erin kan bezinken. Ik kan de andere zijde van de pomp loskoppelen bij het filter.

 

gallery_14245_8472_3419.jpg

 

Hier komen we de kweekruimte in en gaan gelijk met een 90 gr. bocht naar beneden en gelijk daarna heb ik een kraan geplaatst. Met deze kraan stel ik het sproeibeeld af. Je kan dus zelf bepalen hoe breed het sproeibeeld wordt en hoe hard hij sproeit.

 

gallery_14245_8472_389163.jpg

 

Zoals je kunt zien zit het zw/wit plastic er ook al in. Ik heb met 1 ding geen rekening gehouden! Het plastic kan beter iets lager in de bak zodat de aarde er tegen aan komt. Dan blijft het plastic mooi op zijn plek en heb je reflectie tot aan je substraat (aarde). Ach ja..... al doende leert men :lol: . Bij mijn "constructie" wordt de tape-laag nog over de gehele lengte vastgeniet met nietjes op van die groene plastic stukjes! Dat werkt perfect!

 

Hier op de volgende foto zie je de sproeibuis die in de bak loopt. Om de 50cm komt een sproeier. De gaten zitten er al ingeboord (zo krijg je ze geleverd)en zijn conisch. Het dicht goed af!

Ik heb halverwege een koppeling geplaatst om ze mijn ruimte uit te kunnen krijgen. 5 Meter lengte krijg ik mijn ruimte niet uit, en zo lukt het wel. Halverwege beide bakken zit dus een koppeling en achterin ook eentje! Ik krijg hem dus in 4 delen uit elkaar.

 

gallery_14245_8472_107483.jpg

 

gallery_14245_8472_514322.jpg

 

gallery_14245_8472_1049901.jpg

 

gallery_14245_8472_534561.jpg

 

Het geheel moet nog definitief vast, en dan hangt het niet zo scheef etc. Dat komt allemaal goed B) . Het aardebed wordt 25cm hoog. Direct daarop ligt de sproeibuis. Achterin zit de buis vast in 4 klemmen. Aan het einde van bak 2 zit een stop. De pomp pompt het water de buis in en bij een gelijke druk gooit hij alle sproeiers tegelijk open. De sproeiers zitten er hier op de foto's dus nog niet in!

 

Dat was het eerst weer. We gaan snel weer verder. Wordt een heel druk weekje.

-De bron wordt aangepakt als het lukt met hun tijd.

-Het lampensysteem wordt weer aangepast.

-De luchtverdeelslangen worden gemonteerd.

-De gehele waterconstructie wordt definitief vastgezet (bronpomp-systeem en veodingspomp-systeem)

-Nog vele puntjes op de i zetten.

-De LV- klep moet voorzien worden van sonodeck-slang, is nu te lawaaiig

-De lampen worden nog iets aangepast zodat ze 10cm hoger komen te hangen.

......en nog vele andere dingen.

 

Wil einde van volgende week of hooguit begin van de week erna proefdraaien, dus ik ga ff doorpoten! Over 2 weken moeten de dames erin staan, mits dat de bron dan goed werkt natuurlijk!!!

 

gr. green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zijn er allemaal stil van Green Lady :lol:

 

Langzaam aan begint het erop te lijken

Ben nog steeds onder de indruk van je bouwkunsten

Je bent een goed voorbeeld voor velen hier denk ik

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb het net allemaal vluchtig door gezlezen,.......petje op en af !! :lol:

 

Maar heb nu hout, eletradraad, en zelftappers genoeg gezien,.........IK WIL GROENE GRIETJES ZIEN !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

de sletjes zijn ergens op deze aardkloot aan het groeien aan hun mamma. Daarna worden ze erafgekut, eeeh... sorry, ge-cut :lol: en daarna gaan ze in hun plugje en staan ze vol verwachting klaar om door mij te worden opgehaald!!!

De groene sletjes zijn in de maak B)

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

indrukwekkend allemaal kerel :lol:

mzzl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De pompen leveren genoeg druk op.

 

Toen ik zoon pomp gebruikte had ik na de druppelaars de slang terug lopen naar het voedingsvat.

 

Hier zaten 2 kogelkleppen waarmee ik de druk regelde.

 

De onderste ging het vat weer in en de rechtse naar de afvoer.

 

Zo bleef mijn voedingsvat ook in beweging.

 

gallery_6073_1647_17072.jpg

 

Verders ziet het er mooi uit, ga zo door.

 

Hoop dat ik zelf ook nog eens zoon ruimte opzet.

 

Grtz HM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, ben de hele avond weer aan het klooien geweest met de bron. Ik kon het me eigenlijk niet voorstellen dat hij niet zou werken. Heb eerst een paar keer met de bronspuiters aan de telefoon gehangen. Ze wouden me eerst ff afwimpelen via de telefoon, maar dan hebben ze net ff de verkeerde persoon aan de lijn.

Als ik niet normaal behandeld wordt, dan stap ik gewoon in de auto en trek ze daar letterlijk over de toonbank heen :D (dat noemen ze een stugge Fries geloof ik :spliff: )

 

Na veel heen en weer gelul en gescheld :D heb ik het tel.nr. van de spuiter zelf gekregen (is nl. een groot bedrijf). Die wou mij nog sneller lozen dan die oetlul van het kantoor dus heb ik hem maar ff professioneel afgezeken, en voordat hij op zou hangen heb ik toch mijn zegje nog kunnen doen.

 

Puntje bij paaltje;

 

Filterbuis blijkt 3,5m te zijn (volgens de spuiter). Ik heb de bron nogmaals gepeild: 10.80m. dus de filterbuis loopt tot 7.30m. Ik heb de aanzuigbuis nogmaals verbouwd tot een lengte van 8m (de max. aanzuiglengte) en de buis hangt dus mooi in het filterstuk aan te zuigen, dus goeie waterlevering rondom.

 

Eerst de bende weer aangesloten, en hij liep als een tiet in de maneschijn, ongeveer een minuut! Kut, weer gebeurd! Filter afgetapt, veel zand erin, dus klote. Gespoeld, weer opgestart, zelfde verhaal.

Daarna het membraan eruit gehaald, schoon gemaakt, teruggeplaatst...... nog steeds klote. Nog een hoop gekloot later kon ik nog 1 ding doen: Het filter met membraanklep er tussenuit laten, en tataaaaaa een half uur gedraaid zonder problemen. Het water wordt steeds schoner!

 

We gaan nog een paar dagen de pomp enkele uren laten draaien, en als het water inderdaad schoner wordt en dus schoon genoeg, dan proberen we de klep met filter er weer tussen, en kijken dan hoe het loopt. De bronHOMO'S konden eerst niet komen, druk druk druk, stomme flikkers! Ach..... we lossen het zelf wel weer op ;) .

 

Tot zover,

Ik hou jullie op de hoogte!

 

gr. green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bah beroerde lui zeg!

Nu maar hopen dat het water schoon blijft

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo, de film gaat beginnen geloof ik.

even een stoel en een :spliff: glaasje :D erbij en ;) erbij. :lol:

ik ben er klaar voor.

cameras ready? AND ACTION!!! :D

 

succes gozer met je 1e hokkie :vape:

 

greetz

petje :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Damn wat een klus zo, misschien staat het ergens, maar is de bron gelijk na het spuiten wel getest?

Een dag laten lopen bijvoorbeeld.

Niet om je af te zeiken hoor, maar ben zelf van plan een soortgelijke ruimte te creeeren (met bron)

en ben dus eigenlijk benieuwd wat de aandachtspunten zijn.

Dus zou je wat tips kunnen geven in deze?

Verder moet ik zeggen dat het er netjes uitziet, en kan niet wachten tot je draait! :spliff: Ben erg benieuwd....

 

Geluk met de laatste loodjes,

 

Groet, Sqoia

 

P.S. Zou je ook de capaciteit van beide pompen nog kunnen vermelden? Zal vast ergens staan maar vind dat zo snel niet, alvast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey @Sqoia,

 

De bron is wel getest, maar hun hadden daarvoor een pomp-aggregaat waar ze ook de bron mee spuiten. Die draaide met de test stationair en ze hadden een tuinslang nagenoeg helemaal erin gehangen, dus de opbrengst was een tuinslang die vol open staat zeg maar. De pomp die ik erop heb draait nu zo'n 2,5-3m³/uur. Ik denk dat hun hem met de test op zo'n 1m³/uur hadden te draaien, en ik kan dus ook maar tot 8m max. aanzuigen.

 

Ik heb die vent nog een keer aan de lijn gehad, (hij had nu tijd om langs te komen). In het gebied waar ik zit, zit veel fijnzand in de bodemlaag. Daardoor werken ze bij mij niet met een sok om de filterbuis omdat ze daar slechte ervaringen mee hadden in het fijnzand. Vandaar hadden ze het zo gedaan met extra filtergrind om de filterbuis. Dat blijkt dus eerst een hoop zand aan te zuigen, dus moet je de pomp eerst een tijd laten draaien voordat je het hele systeem eraan hangt.

 

Belangrijke tips:

- Zorg ervoor als ze de bron gaan spuiten dat je eerst zelf ff een pvc-pijp (bijv. 32mm) van een meter of 2 de grond in slaat met een moker o.i.d. om te zien of je geen obstakels in de grond hebt zitten.

- Zorg ervoor dat ze een lange filterbuis erin zetten. Hou er rekening mee dat de meeste pompen tot 8m aanzuigen!!! Heb je dus een bron van 15m, zorg dan dat de filterbuis een meter of 8 wordt zodat je aanzuigbuis in je filterbuis hangt!

- Geef van tevoren aan wat jij wilt (minimaal 3,5m³/uur schoon water) en vraag voor ze beginnen wat ze gaan doen en hoe diep ze gaan. Spreek dus alles door voordat ze beginnen, en het liefst aan de telefoon al.

 

De capaciteit van de pompen kijk ik nog wel ff na.

Mooi dat je ook zo'n hok gaat zetten! :spliff: Ook een bouwverslag?? ;)

 

Ja, alles wat tegen kan zitten zit het ook, maar dat geeft niks. Voor een eventueel volgend hok weet ik precies waar ik rekening mee moet houden! De volgende bouw ik in een maand tijd!!

 

gr. green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ green-lady

 

Duidelijke antwoorden, ga ze zeker meenemen!

Denk dat het bronverhaal voor mij wel iets makkelijker zal zijn, aangezien ik in het westen zit en de grondwaterstand daar een stuk lager is.

Ga zeker een verslag maken t.z.t, kun je gelijk zien dat het allemaal ook in twee weken kan..... :spliff:

 

Nogmaals geluk met de laatste loodjes, en thnx voor de info!

 

Groet, Sqoia

Share this post


Link to post
Share on other sites
Denk dat het bronverhaal voor mij wel iets makkelijker zal zijn, aangezien ik in het westen zit en de grondwaterstand daar een stuk lager is.

 

Een stuk lager, dus wordt het alleen maar moeilijker!

Je bedoeld zeker dat het grondwater hoger staat, dus minder diep ;)

2 weken??? Met 2 man 1 week :D

 

:spliff:

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, dat bedoelde ik ja wijsneus..... :spliff:

Ga jij nou maar klussen, hebben wij ook nog eens iets om naar te kijken i.p.v. kale bakken!!

 

Groet, Sqoia

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou hopen we maar dat het nu goed gaat dan, wel een stelletje oetlullen die de bron gemaakt hebben hoor :D

 

suc6, enne ik hoop dat het kan draaien als ik terug ben :spliff: ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
wel een stelletje oetlullen die de bron gemaakt hebben hoor :D

 

Ach ja...... Friezen hè :wacko:

 

:spliff: ;) :D

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...