guesswho? 11 Posted November 20, 2009 Tja, gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde standaard en wensen toch! Gelukkig niet Je ziet wel dat onze meningen en prioriteiten anders liggen Grtz Guesswho? Share this post Link to post Share on other sites
Hardcore Maniac 3 Posted November 20, 2009 Bij problemen automatisch over op leidingwater bijvoorbeeld. Hier zat ik zelf ook al aan te denken. Grtz HM Share this post Link to post Share on other sites
carpe_diem 31 Posted November 20, 2009 via mijn werk heb ik jarenlange ervaring met bron pompen gebruik en kan een ieder verzekeren dat het een zeer stabiel systeem is...er werden mega grote machines gekoelt met grondwater...( niemand had ooit een dagje vrij wegens technisch falen... ...helaas ) De bron was zogroot dat je met een trap naar de pomp moest gaan...een soort raketsilo dus... Dit is oude beproefde technologie.. gr Carpie Share this post Link to post Share on other sites
leuke Hobby 8 Posted November 20, 2009 Je kan ook op de gewone manier draaien en alleen je uitlaat koelen. Als je geen water hebt wordt alleen de temp van je uitlaatlucht hoger. Je krijgt dan wel de gebruikelijke, herkenbare, grote gaten in je dak/gevel/etc. En 12x600 kun je zeker met 3000m3 draaien. Zolang je ruimte maar genoeg volume (hoogte min 270cm) heeft. Share this post Link to post Share on other sites
donjon 1 Posted November 20, 2009 Zou zelf graag een systeem gebruiken dat altijd door kan draaien, ook bij wegvallen van de koeling...Maar merk dat het blijkbaar voor anderen niet zo belangrijk is om een back up te hebben. Dan moet je ook een noodgenerator hebben, want de electriciteit kan ook wegvallen. Share this post Link to post Share on other sites
green-lady 4 Posted November 20, 2009 Feit blijft gewoon, dat als de bron wegvalt je niet in dezelfde opstelling door kunt kweken. Ik zoek naar een systeem dat zo stabiel mogelijk kan draaien, en dat mis ik hier een beetje. Ook wil ik er rustig wat dagen bij weg kunnen blijven, zit zelf veel in het buitenland. Als je 100% zeker wilt zijn van je bron dat laat je er eentje boren van 50m-100m diep. Daar geven ze geloof ik 10 jaar garantie op! Kost wel wat meer (ik geloof vanaf €1500,-) Dan boren ze met een grotere diameter en komt de pomp onder in je bron. Dat heeft een gigantische capaciteit!!! Dan ben je zeker van je zaak! Geen gepruts zelf. Je laat alles doen tot het systeem bedrijfsklaar wordt afgeleverd met 10 jaar garantie! (speciaal voor Sqoia ) Het is zelfs zo dat een gespoten bron op sommige plaatsen gewoon niet kan! Dan moeten ze wel boren. green-lady Share this post Link to post Share on other sites
Sqoia 0 Posted November 20, 2009 Voor dat geld lijkt me dat een prima investering dan! 10 jaar gegarandeerd grondwater lijkt me de beste optie. Zal eens bij een boorbedrijf naar de mogelijkheden gaan informeren. Met watergarantie is het natuurlijk een heel ander verhaal! Thnx Groet, Sqoia Share this post Link to post Share on other sites
A&T 1 Posted November 21, 2009 Voor dat geld lijkt me dat een prima investering dan!10 jaar gegarandeerd grondwater lijkt me de beste optie. Zal eens bij een boorbedrijf naar de mogelijkheden gaan informeren. Met watergarantie is het natuurlijk een heel ander verhaal! ik kan je zeggen dat kan, dus hoef je niet te informeren, het starttarief begint dan ergens bij de 1000/1500,- euro tot een metertje of 10, daarboven een extra meterprijs variërend van 30 tot 50,- euro, nou reken er maar op dat je bron dan zeker 25/30 meter diep wordt, dat is je garantie, is zeker niet erg als je het er voor over hebt en de zekerheid wil, maar het blijft niet bij dat startbedrag, neem dat maar van me aan. helaas bij Green Lady zijn een stelletje (eikels/klootzakken) geweest die alleen maar ff snel 450,- euro in hun zakken hebben gestoken, hadden ze er voldoende filterbuis aangezet was er niets aan de hand geweest, de bron is dik 10 meter diep en er zit maar 3,5 meter filterbuis aan, hadden ze er het dubbele aangezet en daarbij ook nog eens filterkous gebruikt, was er geen zand in de de bron gekomen en was er voldoende toestroming. maar als je zo genept wordt, da`s gewoon k... helaas heb je die mensen ook in die branche, maar heb je er een paar duizend voor over hebt, heb je gelijk als je het doet bij iemand die het je garandeert, dit kost nu meer, helaas maar het kan ook anders, bij mij op de zaak heb ik een bron van 7 meter diep, kosten 175,- euro, daar sta ik nu al 3 jaar water uit te pompen, niks aan de hand. vind het wel jammer dat je de bron alleen als struikelblok ziet, er zijn altijd zoveel dingen die een storing kunnen veroorzaken en een back up is toch altijd te realiseren, je kunt alles wel dubbel doen toch, maar zoiets kun jezelf toch wel bedenken of niet Share this post Link to post Share on other sites
Sqoia 0 Posted November 21, 2009 @ at trading Tja, ik kijk altijd naar de zwakste schakel, en dat lijkt me in dit geval de bron. Verder zijn er alleen maar top materialen gebruikt, dus daar voorzie ik weinig problemen. En je hebt gelijk dat er altijd ergens een storing kan ontstaan, maar die zijn meestal simpel te verhelpen. Misschien kun je gelijk alle twijfels bij me wegnemen door uit te leggen wat nou precies jullie oplossing zou zijn mocht deze bron wegvallen. Verder ben ik eigenlijk ook wel benieuwd over welk kostenplaatje we het hier hebben, heb nog weinig gezien over prijzen en totale investering. En geloof me, ik ben echt niet de enige die zit te denken om zo'n systeem toe te passen/ aan te schaffen. Zelf heb je al een keer vertelt dat het niet veel meer hoeft te kosten als een conventioneel systeem, dus ben benieuwd wat deze opstelling dan werkelijk kost. Neem aan dat de investeringen bij Green Lady nu wel gedaan zijn en de kosten bekent zijn. Nogmaals, ik heb alle vertrouwen in het koelsysteem, ben alleen nog niet overtuigt van de continuïteit. Hoop dat greenlady laat zien dat het prima werkt! Groet, Sqoia Share this post Link to post Share on other sites
A&T 1 Posted November 21, 2009 @ Sqoia, jij ziet dit als de zwakste schakel omdat dit nu (toevallig) een slecht geplaatste bron is, er is nog niet gedraaid en er wordt ook niet gedraaid voor dat het goed is. wat als oplossing mocht het toch gebeuren en het duurt te lang om op te lossen, wat wil je? wat heb je er voor over? alles is mogelijk: 1. op leiding water omschakelen(advies is al gegeven) 2. zo bouwen dat je om kunt schakelen naar conventioneel 3. een 2 de back up bron er naast zetten 4. alles minimaal dubbel aanschaffen(als er dan in het weekend iets kapot gaat kun je ook vooruit) 5. enzovoort, alles kan maar hoe doe jij dat als je zo weinig gaat en de stroom is uit gevallen? en je zit dan in het buitenland De prijs van lady wordt pas bekent als de ronde gedraaid is, dus afwachten Share this post Link to post Share on other sites
green-lady 4 Posted November 21, 2009 wat is dat, ANALYSE VOEDING Ik had dus een foutje gemaakt door mijn enthousiasme! Ik heb dus inderdaad geen REGIO-voeding, maar ANALYSE-voeding. Er zijn dus zeker wel verschillen hiertussen! Regio voeding is gebaseerd op de gegevens van de waterkwaliteit die bij de pompstations te verkrijgen zijn. Analyse-voeding wordt afgestemd op de analyse van het water wat bij jou uit de kraan komt, dus het daadwerkelijke water wat je gebruikt om je voeding aan te maken! . Bij het analyse-water is het dus het beste afgestemd op jouw situatie!!! Voordat ik dingen ga zeggen die niet volledig kloppen; Hier nog eens de volledige omschrijving van beide; - ANALYSE VOEDING - REGIO VOEDING Sorry voor het ongemak green-lady Share this post Link to post Share on other sites
Mustang 1 Posted November 21, 2009 Dan zullen ze naast het water ook de waardes moeten hebben van je kweekmedium! Share this post Link to post Share on other sites
A&T 1 Posted November 21, 2009 leg eens uit, volgens mij probeer je ten alle tijden stabiele waardes in je medium te krijgen. Share this post Link to post Share on other sites
Sqoia 0 Posted November 21, 2009 @ a&t trading Ik ga het wel even rustig afwachten dan, geloof niet dat mijn vragen echt begrepen worden. In de setting waarmee ik nu werk is in 4 jaar naar mijn weten nog geen stroomstoring geweest, Werk nu met 2 kweekruimtes naast elkaar, dus mocht er een tijdelijke storing zijn dan heb ik maximaal 12 uur geen licht. Het systeem gaat vanzelf weer over naar de andere kant, maar moet erbij zeggen dat er nu wel dagelijkse controle is. Wel heb ik al verschillende drama's meegemaakt, bijvoorbeeld door verkeerd instellen van de klok (1 kant 24 uur licht 1 kant 24 uur donker) midden in de bloei, en wil dit soort dingen in een volgende kweekruimte zoveel mogelijk vermijden. scheelde zeker 2 kg netto opbrengst. Kortom, begrijp dat als ik dit wil uitsluiten, er gewoon een grotere afzuiger in moet, 1 die de capaciteit zonder koeler wel aankan, en die automatisch vol gaat afblazen mocht de bron (pomp) uitvallen, die extra 250 euro is te overzien, en je zit altijd veilig..... en de lampen blijven altijd aan. toch? En jij weet de prijzen van je spullen toch wel?? Groet, Sqoia Share this post Link to post Share on other sites
Hardcore Maniac 3 Posted November 21, 2009 Sqoia, Jij schakelt met 1 tijdklok 1 relais dan zeker? met 2NO & 2NC schakel je tussen de vsa's? Grtz HM Share this post Link to post Share on other sites
Doc 12 Posted November 21, 2009 Als ik het goed begrijp is analyse voeding afgezuurd op het water wat je gebruikt. In dat geval hoef je dus geen ph- meer te gebruiken.(das handig) Dit werkt dus alleen met de opgegeven ec. Als je tijdens de bloei een hogere ec wilt geven dan je hebt opgegeven moet je dus ph+ gaan gebruiken. (das niet handig) Zover mijn kennis gaan de planten het klimaat uitmaken hoe hoog de ec kan.(kan je dit al van te voren bepalen?) In een situatie dat je al jaren draait op dezelfde strain en hetzelfde hok kan ik me voorstellen dat je van tevoren al weet welke ec je moet gebruiken. Hoe bepalen jullie dit??? Share this post Link to post Share on other sites
Sqoia 0 Posted November 21, 2009 @ hm Moet zeggen dat ik vrij weinig verstand heb van die elektra, maar is door een specialist gemaakt en bevalt in ieder geval prima. Heb zowieso 1 tijdklok op 12/12 dus automatisch overspringend. Groet, Sqoia Share this post Link to post Share on other sites
whazzup 165 Posted November 21, 2009 Zover mijn kennis gaan de planten het klimaat uitmaken hoe hoog de ec kan.(kan je dit al van te voren bepalen?)In een situatie dat je al jaren draait op dezelfde strain en hetzelfde hok kan ik me voorstellen dat je van tevoren al weet welke ec je moet gebruiken. Hoe bepalen jullie dit??? Je besteld de voeding op basis van een bepaalde gewenste ec. Er zal overigens best een pH range zijn waarin je kunt verschillen in dosis, en met A&B zul je waarschijnlijk ook in verschillende verhoudingen kunnen werken. Er was slechts één ding dat me een beetje verontrustte: Op de analyse resultaten die hij ontvangt staat perceel kas zuid en een 6 cijferig nummer, als voorbeeld nemen we 103-150.Op de bestelde voeding komt de volgende codering te staan: 103 150 2.0 (red: 2.0 staat voor gewenste ec) Het getal 103 verwijst naar de winkel waar de voeding is besteld, dit zijn normaal gesproken de laatste 3 cijfers van het debiteuren nummer van de winkel. Het getal 150 verwijst naar het klantnummer van deze winkel. Ik vraag me af of je daar als klant of growshop heel erg gelukkig mee moet zijn. In kraanwater zitten ook nuttige zouten en calcium, maar de ec daarvan komt niet echt heel erg hoog, die fluctuaties lijken me eigenlijk niet zo ontzettend boeiend voor een aardeteler met ruim voldoende calcium in zijn grond. Voor een hydro kweker is dat naar mijn mening mogelijk belangrijker, daar heb ik te weinig hydro ervaring voor. Ik vraag me eigenlijk af of het veel uitmaakt voor aarde. Wat in ieder geval gebeurt is dat er een flinke shot pH- in de voeding wordt gestopt. Het is wel handig maar of dat het kostentechnisch en qua verhoogde opbrengst verantwoord om het op maat te maken zou ik graag eens toegelicht willen zien. Maar da's wat voor een ander topic denk ik Share this post Link to post Share on other sites
A&T 1 Posted November 21, 2009 Lijkt me heel verstandig whazzup, een apart topic over de analyse voeding misschien kunnen we dat wel meteen doen, en ik weet niet of het mogelijk is deze posts te verplaatsen die over de voeding gaan? ik zal ook vragen of ferro zelf hierin alles wil toelichten, wie kan het beter dan hijzelf en anders moet het maar via mij Share this post Link to post Share on other sites
green-lady 4 Posted November 21, 2009 en ik weet niet of het mogelijk is deze posts te verplaatsen die over de voeding gaan? Nee, doe maar niet. In andere topics liep het ook al in het honderd (klopte nog maar weinig van) Nieuw topic openen, en de leden die gereageerd hebben ff vragen om daar weer te reageren met dezelfde inhoud green-lady Share this post Link to post Share on other sites
green-lady 4 Posted November 21, 2009 Zo. ik gaan gewoon weer verder waar ik gebleven was. Er waren diverse leden nieuwsgierig hoe ik het nou zal doen met het ophang-systeem voor de lampen, zodat de luchtverdeelslangen mee op en neer bewegen tegelijk met de lampen. Zoals jullie hebben kunnen lezen werkt het systeem perfect met de katrollen. Ik heb nu de verdeelslangen erbij op gezet. Kijk en huiver...... Achteraan bij de wand heb ik een SLS-balk rechtop onder geschroefd. Aan de achterkant gelijk met het lampenrek, en aan de voorkant steekt hij 13cm uit zodat hier de 90 gr. bocht 200mm aan vast geschroefd kan worden. Aan het begin komt de bocht. De balk loopt 13cm door, daar haaks op weer een 13cm balkje, en degene waar je tegenaan kijkt is 17cm, de 13cm + 4cm (dikte van de balk). Het is dus een vierkant zodat op beide uiteinden de bocht precies in het midden vastgeschroefd kan worden. 2 Gaatjes boren bovenin de bocht, en vastschroeven maar! Ik heb vervolgens een rol spijkerband aangeschaft wat erg makkelijk verwerkbaar is en ook zeer buigbaar en vormvast (als je hem buigt blijft hij in die vorm staan, lekker handig ) Diameter van de bocht en van de luchtverdeelslangen is 200mm, oftewel 20cm. 6 cm uit laten steken voor de montage (8 cm. is de hoogte van de balk) en vervolgens buigen rondom de bocht, strak aan laten sluiten, weer buigen, en klaar is ie. Eerst ff afzagen op 6cm. De balk is 4 cm dik, dus zal hij iets ruimer worden als 20cm, en kijk..... lalala het klopt ( ) Na 5 minuutjes werk heb je er een paar gemaakt Zo, die monteren we ff aan het balkje, en klaar is klara! Leuke "tunnel"-foto ff tussendoor Zoals je hier kunt zien blaast hij mooi horizontaal onder de lamp door. De eerste (bovenste) rij gaatjes in de luchtverdeelslangen van A&T Trading (sluikreclame ) blazen horizontaal onder de lampen door! Ze komen hier dus halverwege de gemaakte "steunklem". Zo blazen ze de directe warmte gelijk onder je lamp vandaan zodat de toppen niet alle hitte krijgen te voortduren van de hete lampen, maar de warmte wordt direct gecirculeerd en dus goed gemengt door de gehele ruimte Verderop is dit duidelijk te zien als de slangen er aan hangen!!! De luchtverdeelslang leggen we eerst in de steunen, en kunnen hem zo "spanningsloos" monteren. De afzuiger op volle toeren aan en blazen maar! Hier het beloofde plaatje van de eerste rij gaatjes die horizontaal de warmte onder jouw lampen vandaan blazen! Dit is de ruimte achter de werkende luchtverdeelslang, dus tussen de slang en de zijwand: Uiteraard hangt hij niet vlak tegen de lampen, maar een veilige afstand er vanaf! Hier de beide luchtverdeelslangen in werking: Ik dacht al..... waarom zweet ik me zo de pleuris!!! :rofl . Vind je het gek? : Hoog tijd dat alle lampen aan gaan Dit was hem weer voor vandaag. Morgen gaan we de voedingspomp aansluiten en testen, uiteraard weer met wat plaatjes en een praatje . Tot morgen maar weer , lieve reageerbuiskijkkindertjes groeten van green-lady Share this post Link to post Share on other sites
whazzup 165 Posted November 21, 2009 de beroemde extech.. had je je dauwpunt alarm niet aan staan? Ziet er kei netjes uit! Share this post Link to post Share on other sites
Hardcore Maniac 3 Posted November 21, 2009 Hey GL, Ik heb er maar weinig woorden voor, maar 1 die bij me op blijft komen is prachig Verder vroeg ik me wel het volgende af, als je lampen rekken 1 meter naar beneden zakken zijn je slangen dan wel lang genoeg? Ik heb voor me zelf ook al wat uitgetekend maar ik hou tussen lampen en luchtslang 3 cm ruimte. Hierbij heb ik het dan wel over de nieuwe lumatek kappen. Hoop dat dit niet te warm wordt, maar dit word gewoon testen. Grtz HM Share this post Link to post Share on other sites
guesswho? 11 Posted November 21, 2009 Petje af hoor! Net zo mooi als de rest Maar hangen de slangen niet te hoog? Ik heb die van mij de hele kweek in het midden tussen het gewas en de lampen laten hangen Dan blies de lucht mooi over het gewas heen zeg maar Zelf heb ik de slangen op ongeveer 25 cm onder de lampen hangen Wat is de reden dat jij ze bijna gelijk met de lampen hebt hangen? Grtz Guesswho? Share this post Link to post Share on other sites
green-lady 4 Posted November 21, 2009 Ja, leuk apparaat @Whazzup! Heb er gelijk maar 2 aangeschaft! (jouw schuld ) Het dauwpunt-alarm zit op mijn voorhoofd Hey GL,Verder vroeg ik me wel het volgende af, als je lampen rekken 1 meter naar beneden zakken zijn je slangen dan wel lang genoeg? Grtz HM Heel goed gezien HM . Deze stukken zijn inderdaad te kort. Ik heb ze eerder gebruikt om te testen, en de juiste maat komt er nog aan! Die worden ietsje langer . Maar hangen de slangen niet te hoog?Grtz Guesswho? Geen idee. Ik dacht dat het zo wel moest lukken. Anders springt de grote goeroe er wel weer tussen. Dit is nog maar 1 keer gedaan, dus roep niet te hard . Ik heb alles al meerdere keren aangepast . We zien het wel, anders passen we het in een middagje weer aan! Bedankt voor de kritiek green-lady Share this post Link to post Share on other sites