Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

green-lady

Test: Koelbatterij op semi-gesloten systeem

Recommended Posts

Ja, de meningen zijn hierover verdeeld. Er zit hier meters fijnzand, en daaruit zuig ik aan. Het is dus niet een combinatie van grind/zand. Daardoor zal het iets minder lopen, maar omdat dit al de zoveelste keer is dat ik de bende moet aanpassen weet ik wel dat je het beste kan aanzuigen IN je filterbuis.

Het is maar net wat de situatie op de plek zelf is.

 

Ik ga weer 2 meter zakken. Toen had ik een constante levering zonder lucht! ik heb nu een veel groter filter en een grotere membraanklep, dus dit gaat zeker lukken. :smoke

 

Het waterpijl is nu 3 meter hoger als het aanzuigpunt. Het grondwater begint bij mij op exact 3 meter.

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drama's met die pomp man!

Had er eigenlijk nog wel een vraagje over: Stel je begint te draaien ( zo half 2010 :smoke ) en de bronpomp loopt niet, hoe wordt dit probleem dan opgelost in uw setting?

Met andere woorden, heb je een back-up voor oververhitting. Meen namelijk gelezen te hebben dat je afzuiger een veel kleinere capaciteit heeft als normaal met een x aantal lampen.

Ben benieuwd....

 

Groet, Sqoia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik test de bronpomp uiteraard wel goed voordat ik los ga. Het is niet zo dat er in een keer geen grondwater meer is of zoiets. De pomp kan stuk gaan, maar dan staat er dezelfde dag een nieuwe!

 

Mijn afzuiger heeft een veel kleinere capaciteit omdat dit het semi-gesloten systeem is. We gooien geen bakken met lucht de ruimte uit, maar we hergebruiken de lucht als het ware. Het circuleert rond in de ruimte, en er zijn zo'n 5 "kastwisselingen" aan verse lucht per uur. Dat bevat voldoende Co2 om de dames op gang te houden. Het is een veel stabieler klimaat op deze manier, en uiteraard perfect voor Co2-toevoeging :smoke .

De uitblaas is ook maar 18 graden.

 

Is het een beetje duidelijk zo?

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoop voor je dat je je filterbuis schoonhoud.

 

Er is niks ergers dan dat je geen water meer kunt verpompen.

 

Grtz HM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat technische verhaal is me helemaal duidelijk, maar daarom had ik die vraag ook.

Stel je bron valt uit, gaat je softbox dan automatisch op vol vermogen afzuigen?

En wat zijn precies je beveiligingen op dat gebied.

Kan me namelijk voorstellen dat, mocht je een keer een storing krijgen, de softbox aan de krappe kant kan zijn (zomer).

En met 10 lampen en onvoldoende afzuiging zit je zo aan zeer hoge temperaturen, zeker in een dermate geisoleerd hok.

 

Dus vandaar mijn vraag, zit een beetje mee te denken eigenlijk, vooral omdat je bron nog niet stabiel lijkt.

 

Groet, Sqoia

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sqoia,

 

het blijkt dat je jezelf nog niet helemaal goed ingelezen hebt, dan was je allang duidelijk geweest dat er een beveiliging op zit, als dit gebeurt en de temperatuur loopt op dan gaan de lampen uit als beveiliging, en dan zal het probleem wat dit veroorzaakt opgelost moeten worden.

het is niet zo dat er dan automatisch omgeschakeld kan worden naar een conventioneel systeem, daarvoor is de lucht afvoer te klein, bewust voor de veiligheid maar dat snap je denk ik wel, wat wel kan in een dergelijke situatie waar de storing langer duurt als gewenst, om de bypass helemaal open te zetten en minder lampen aan zodat er toch licht is voor het gewas en de temperatuur niet te hoog is op dat moment.

 

en maar goed ook, want vertrouwen in deze bron heb ik ook niet, ik hoop dat deze ronde zonder problemen gedraaid kan worden, al betwijfel ik het, er is niets zo erg als storingen tussen een draai door, dat heeft zoveel invloed op het eindresultaat, dat het meer kost dan je lief is en een fatsoendelijke bron zou kosten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het waterpijl in de grond ligt hoger dan jouw aanzuig niveau.

 

Het grondwater niveau is denk ik 2 meter hoger dan jouw aanzuighoogte,

dus er moet dan door de druk altijd water je filterbuis instromen.

 

Dan zouw je zeggen dat de zandlaag waar jij aanzuigt niet een goeie doorstroming heeft.

 

Grtz HM

 

hier heb je helemaal gelijk in, zo is het, jij begrijpt het heel goed :smoke

 

@green lady,

 

zo werkt het, ik heb je ook al gewaarschuwd, het is een bron van jan lek m`n vessie, en al die tijd die je nu hiermee al verprutst hebt kost al meer dan een fatsoendelijke bron, je had ze gewoon terug moeten laten komen, al had het betaald moeten worden dan was het nog beter,

want wat als je zometeen in de helft van je bloei zit en het hele ding werkt niet meer? dan zou je willen dat een goede bron 5000,- gekost had, want als die niet werkt dan heb je dezelfde dag geen nieuwe, denk daar maar eens aan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas is onze bron compleet mislukt door de grote aanwezigheid van puin. Na 1.5m nog steeds grote brokken zodat het spuiten niet lukt. Boren kan niet ivm hoogte en dan kunnen we alleen nog proberen te pulsen.

 

 

Boren al zou het lukken kost 1500 euro. Liever dat dan een niet goed werkende bron.

 

En anders maar op leidingwater...maar zouden ze niet denken aan een lek als je 25m3 per dag erdoorheen jetst?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zat zelf aan hetzelfde te denken.

 

De koeler die ik had gezien zat op 250l per uur.

 

Nou staat de koeler ook niet 24 uur per dag aan, maar er wordt meer verbruikt dan normaal.

 

Zal op een gegeven moment ook wel ? oproepen.

 

Grtz HM

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ a&t trading

 

Wat nu als je een weekend weg bent en je krijgt storing in je bron? Als je dames zolang geen licht krijgen, en net vol in de bloei staan lijkt mij dit toch een behoorlijk risico..

Was zelf aan het denken om dit systeem toe te passen, maar heb nu toch wel zo mijn bedenkingen.

Zou het zoals deze opzet nu is zelf niet toepassen, en zou toch zeker een afzuig back up willen hebben indien problemen met de bron.

Die automatisch op vol afzuigen gaat indien koelproblemen.

 

Je gaat in mijn ogen niet de bronexpert erbij halen als in de ruimte ernaast alles in volle bloei staat. En dan kan het dus zo zijn in deze opzet dat je weken op 50% moet draaien, en nog lichtschade hebt...... mag er niet aan denken.

En wat mij een groot voordeel leek met dit systeem, blijkt nu een risicofactor te zijn.

Voor mij zou het namelijk goed uitkomen om meerdere dagen niet op de locatie te hoeven komen, en ben dan ook meer op zoek naar een stabiele, veilige en betrouwbare oplossing.

 

Dus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Green,

 

heb je wel gechecked of je loods niet op een Terp gebouwd is :smoke ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

;) Ik dacht al..... wat komt er toch een lijklucht uit die bron :verrygood

 

;) .

 

Het aparte op dit moment is: mijn bronwater is 4 graden warmer als het kraanwater. Kraan was 8 graden, bron 12.

 

Ja, die kolere bron moet wel goed voor elkaar zijn!!! Ik heb er al lang de vette fuckin' balen van. Ik heb hem in totaal al 8x uit elkaar gehad, en jullie maar denken dat ik niks doe :smoke En ja.... ram er een nieuwe bron in. Dat duurt ook allemaal weer ff en hoe is de opbrengst dan??? Allemaal makkelijk praat, maar hier leer je wel van :wacko: . Het duurt alleen allemaal zo lang.

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou bijna en ram filter gaan gebruiken.

 

Eerst 4 meter filterbuis en dan 1 meter verlengbuis en dan gaan pompen.

 

Resultaat niet goed 1 verlengbuis er bij aanknopen en dan de grond verder in slaan en dan weer gaan pompen.

 

Dit herhaal je tot je een goeie opbrengst hebt.

 

Grtz HM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een ramfilter die in china uitkomt, in de chinese zuidzee :smoke

 

Ik kwam in de buurt ook een bronboorder tegen die eerst een grond-analyse maken. Dan weet je tenminste van te voren hoe diep ze moeten en wat je opbrengst gaat worden. Volgende week maar ff wat info opdoen bij dat bedrijf, dan ga ik er langs.

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ a&t trading

 

Wat nu als je een weekend weg bent en je krijgt storing in je bron? Als je dames zolang geen licht krijgen, en net vol in de bloei staan lijkt mij dit toch een behoorlijk risico..

Was zelf aan het denken om dit systeem toe te passen, maar heb nu toch wel zo mijn bedenkingen.

Zou het zoals deze opzet nu is zelf niet toepassen, en zou toch zeker een afzuig back up willen hebben indien problemen met de bron.

Die automatisch op vol afzuigen gaat indien koelproblemen.

 

Je gaat in mijn ogen niet de bronexpert erbij halen als in de ruimte ernaast alles in volle bloei staat. En dan kan het dus zo zijn in deze opzet dat je weken op 50% moet draaien, en nog lichtschade hebt...... mag er niet aan denken.

En wat mij een groot voordeel leek met dit systeem, blijkt nu een risicofactor te zijn.

Voor mij zou het namelijk goed uitkomen om meerdere dagen niet op de locatie te hoeven komen, en ben dan ook meer op zoek naar een stabiele, veilige en betrouwbare oplossing.

 

Dus

wat nu als je weg bent en je krijgt storing in je afzuiging dat is het zelfde risico en hoe vaak komt dat voor ????? zeg jij het maar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Storing in een afzuiger heb ik nog nooit gezien, maar storing in een bron al 6 keer in dit topic alleen, vandaar ook mijn vraag.

Het lijkt mij mede naar aanleiding van dit topic een vrij groot risico, en zeker niet te vergelijken met een set up zonder koeling.

Voor mij is het ontbreken van een back up een te groot risico, want hoe betrouwbaar is zo'n bron?

 

Nogmaals, ik ben opzoek naar precies zo'n systeem, maar dan zonder bugs/ risico's.... hoe moeilijk kan het zijn om eventuele storingen wel te omzeilen? En in deze set up heb je gewoon geen alternatieven achter de hand...

 

Je loopt hier gewoon het risico om een hele kweek te verliezen, terwijl ik juist op zoek ben naar een stabiele kweekruimte waar je niet meerdere keren per dag naar hoeft te kijken.

 

Maar misschien zie ik het helemaal fout, ben benieuwd, en wacht nog steeds rustig af, maar krijg wel steeds meer twijfels.

 

Groet, Sqoia

Share this post


Link to post
Share on other sites
Storing in een afzuiger heb ik nog nooit gezien, maar storing in een bron al 6 keer in dit topic alleen, vandaar ook mijn vraag.

Groet, Sqoia

 

Nou Sqoia; Dit zit 'm hoofdzakelijk ik het feit dat het membraan voor het filter zat. De bronspuiting is nog "nieuw", en het spuiten op deze manier vergt wel dat de gebruiker hem eerst een aantal dagen moet laten draaien om het laatste zand eruit te krijgen zodat je bron goed op gang kan komen.

 

Ik heb dus vele manieren geprobeerd om het probleem op te lossen. Omdat ik er totaal geen ervaring mee heb probeer je van alles uit. Pijp verlengen, pijp inkorten, info inwinnen, je bron spoelen, etc. etc. De laatste manier was om het membraan er tussen vandaan te halen, en de opbrengst was direct goed en constant.

 

Je kan niet alles weten voordat je begint!

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan je niet een leiding leggen naar een of andere Vaart waar Friesland vol van is :smoke ;)

 

Green mooi dat je de oplossing heb gevonden! Van het weekend kan de sla dus de kas in?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je kan niet alles weten voordat je begint!

Je kon wel de bron uitvoering testen voordat je aan al de rest begon. :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snap dat zo'n eerste keer lastig is, maar stel nu je draait, alles loopt mooi, en je zit op 6 weken bloei.....

Je bron valt uit, en doet niks meer ..... jij bent fijn een weekend weg met je man...... komt zondag thuis, en je hok is al 3 dagen uit.

Dat zou toch kunnen gebeuren in deze opzet?

 

Ik ben nu vooral benieuwd hoe stabiel die bron wordt, want je zit wel met maar 3000m3 afzuiging, dus bij bronproblemen / koelingsproblemen

heb jij niet genoeg back up toch?

 

Nogmaals niet om jou af te zeiken ofzo, maar er moet toch wel een back up te verzinnen zijn? bij problemen automatisch over op leidingwater bijvoorbeeld... of gewoon een afzuiger gebruiken die het wel zonder koeling aan zou kunnen, en dan automatisch vol aanspringt.

 

Maar goed, zoals eerder gezegd, we wachten rustig af...... en ben benieuwd naar het eindresultaat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je te perfectionistisch denkt Sqoia

Green lady heeft een alarm met sms functie

Daar kan hij vast wel zijn schakelkast op aansluiten zodat hij direct een melding krijgt bij stroomuitval , wateroverlast enz. enz.

Hoef je er niet de hele tijd bij te zijn en hoef je alleen je telefoon in de gaten te houden :smoke

 

Ik heb wel vertrouwen in dit systeem

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, guess who, het is ook een geperfectioneerde opstelling toch? Voor het geld en de tijd die hier nu al inzit, wil ik het perfect hebben!

Feit blijft gewoon, dat als de bron wegvalt je niet in dezelfde opstelling door kunt kweken.

Alarm of geen alarm, je kunt die 12 x 600 watt niet koelen met 3000m3...

 

Ik zoek naar een systeem dat zo stabiel mogelijk kan draaien, en dat mis ik hier een beetje.

Ook wil ik er rustig wat dagen bij weg kunnen blijven, zit zelf veel in het buitenland.

 

En ik vind het idee ook prachtig hoor, anders zou ik er niks over vragen.

 

We gaan het zien!

 

Rustig doorbouwen Green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je begrijpt me niet goed denk ik

Ik zal het verkeerd uitgelegd hebben

Ik bedoel als je een sms krijgt kun je direct reageren en blijft de schade zeer beperkt in mijn ogen

En hoeft de boel geen dagen stil te liggen

 

En valt je bron helemaal weg (wat zeer ongebruikelijk is bij een goede bron) doe je wat lampen uit en schakel je voor een paar dagen over op leidingwater

Probleem tijdelijk opgelost tenzij je midden in de zomer zit natuurlijk

 

Ik denk dat je je te druk maakt om de verkeerde dingen

Gewoon draaien en je klep houden :smoke

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Guess who

Waar moet ik me wel druk over maken dan? Draai al een tijdje mee, en heb de meest vage dingen al fout zien gaan..

vandaar dat ik nu zoek naar een goede, betrouwbare, oplossing en dit koelsysteem lijkt me wel wat.

 

Zou zelf graag een systeem gebruiken dat altijd door kan draaien, ook bij wegvallen van de koeling...

Maar merk dat het blijkbaar voor anderen niet zo belangrijk is om een back up te hebben.

 

Tja, gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde standaard en wensen toch!

 

Groet. Sqoia

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...