Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Doc

De Waarheid Achter De Cooltube

Recommended Posts

wel,ik draai ook met de cooltube en doe dit vooral omwille van de tempbeheersing.

 

De tent staat in een slaapkamer en indien ik een gewone kap zou gebruiken zou de temp moeilijker te beheersen zijn.

 

Ook vindt ik het een stukie veiliger indien er iets met de lamp zou gebeuren.

 

Ja owkee,lichtverlies idd met de tube maar je kan de tube wel dichter op de planten zetten en dan win je dan weer aan lichtsterkte. :D

 

 

mvg

medi

Share this post


Link to post
Share on other sites

.. maar minder oppervlakte! Die veiligheid is overigens heel relatief: als je fan uitvalt zou je wel eens met een behoorlijk oververhitte lamp (als ie het overleeft) en een geknapte cooltube kunnen zitten.

 

Ik heb overigens vrij tussen kerst en oud en nieuw en Aad heeft zich al als secondant aangeboden. Testje? Verzoeknummers? Tips van de experts?

Share this post


Link to post
Share on other sites
JAAAAAA testen :D ;) :P :P :D

Wat hij zegt...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

'Cool'topic :rofl

 

hoop dat de test door gaat, vindt het wel itneressant, zelfs (of eigenlijk juist) als kweek-leek :P

 

Wat TheGreenDude eerder al zij, wanneer je iets wilt meten is om 1 variabele factor te hebben, en alle andere factoren te elimineren. Je moet dus op voorhand duidelijk stellen (en daar ging het in de discussie hiervoor een beetje mis) WAT wil ik meten. thegreendude wilde enkel het lichtverlies veroorzaakt door tubes weten in lumen. Whazzup (of was het ASgrow:S) wilde dit vervolgens koppelen aan de uitwerking die het lichtverlies had op je oogst. Ander onderzoek, andere factoren, onder onderzoeksopstelling nodig.

 

Wat mij het beste lijkt om het lichtverlies die een tube veroorzaakt te meten:

- Uiteraard alle meting in 1 en hetzelfde hok.

- Zorg dat de lamp niet verplaatsbaar/zwenkbaar is

- Zorg dat de lumen meter niet verplaatsbaar is (snel een houdertje van hout inelkaar beuken?)

- Meet recht onder de lamp, én op de 4 punten van vierkant van 1m2, met het middelpunt recht onder de lamp.

 

Je kan dus het beste dmv touwtjes over je bak te spannen een vierkant recht onder je lamp creeren en het middelpunt loodrecht onder je lamp markeren, je meter in een soort 'houdertje' plaatsen in de hoeken van het vierkant + onder de lamp. Hierdoor meet je elke keer exact dezelfde locaties (weer een factor minder)

 

Eerst deze 5 meet resultaten (hou het liefts bij welke meting exact waarvandaan komt) onder een lamp zonder cooltube, dan exact dezelfde metingen met een tube over deze lamp.

 

Zo elimineer je vrijwel elke externe factor. Kost je misscien 30minuten om even je testopstelling te maken, maar dan krijg je wel nette resultaten lijkt me.

Share this post


Link to post
Share on other sites
...een losse lamp wat hoger wat de breedte/diepte straling ook weer ten goede komt.

greetz sannie

 

Hoe kun je nou dieper stralen als je de lamp hoger hangt?

Met de juiste kap kan je wel breder gaan stralen.

Maar ook dat gaat altijd ten koste van de "diepstraling"

Het komt uit de lengte of uit de breedte.

Wat je er zijwaarts aan licht uitgooit gaat niet naar beneden.

Test dat ook maar gelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja zeg jongens doe noe effe nie moeilijk :rofl : ik hang gewoon een lamp verticaal, doe er een zwart doek achter zodat ik alleen de directe straling meet (reflectie is qua intensiteit toch verwaarloosbaar) en hang hem daarna in een (schone) cooltube en meet slechts op dezelfde vaste afstand van de lampnd loodrecht er op. Dat geeft een verschil in procenten licht, moeilijker moeten we het denk ik niet maken. Je kunt heel eenvoudig berekenen hoeveel het licht dan is dichterbij of verderaf.

 

Voor het idee zal ik overigens ook nog effe kijken hoeveel dichter ik bij de tune moet zitten om dezelfde lichtsterkte te krijgen, kunnen we narekenen of het klopt. Dan weten we wat het glas voor invloed heeft zonder reflector.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee Whazzup,

 

Om reflectie volledig uit de berekening te verwijderen kun je in je met zwarte doeken omgeven testplek de lichtintensiteit meten op verschilledende hoogtes, hierbij weet je dat de lichtsterkte afneemt met 4pi*r^2. Als je op verschillende hoogtes meet kun je de variabele reflectie er uit halen. Als je je meetwaarden in een grafiek zet kun je of de computer het rekenwerk laten doen of zelf de variabele vrij maken, dan weet je meteen hoeveel zwarte doeken reflecteren :rofl .

 

Of je kunt zeggen, kees doe niet zo moeilijk...

 

Verder is het wel mogelijk om de totale belichting te meten door gebruik te maken van een grid. Je zou op de achterkant van je sensor een klein pinnetje kunnen lijmen en een plaat met gaatjes gebruiken om de sensor bij bijde belichtingen op de zelfde plaats te hebben. Vanuit dit grid zou je een tekening kunnen maken met belichtinssterkte per vakje, net zoals een landkaart er altijd uit ziet!

 

Groetjes,

 

Kees.

(fijne vakantie alvast he, HAHAH)

Share this post


Link to post
Share on other sites

neenee! Ik ga alléén meten hoeveel licht het glas tegenhoudt :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh, nog iets om te testen...

 

Zwartwitfolie VS Diamondfolie...

 

Je moet een doos hebben waar in het midden een schot zit zodat het licht aan één kant er in gaat. De achterkant dient beplakt te worden met folie en aan de ene kant staat de lamp, aan de andere kant de sensor van de lumenmeter...

 

Dan ben ik benieuwd :rofl. Overigens kun je daar beter het silver lighttite sheet voor gebruiken in plaats van de diamondfolie. Dit is het zelfde materiaal schijnbaar echter een klein verschil, de diamondfolie is diffuus dus het licht in zo'n doos wordt extra gestimuleert om overal te komen, dus minder op de sensor maar meer op andere plekken...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

uhm Kees,

volgens mij gaat whazzup alleen het verlies door het glas meten...

 

Ik was al zo verheugd met de limitering van zijn test, zodat die nog een kalkoenetje langs ziet vliegen..

 

Eigenlijk zou er een WF testlab moeten zijn....

voor al uw opstellings ideeen.

 

greetz weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou dat was een verzoeknummer...

 

We hebben het er wel altijd zo over... De één zegt dat de witte kant van de zwartwitfolie beter reflecteerd en de ander zegt een witgekalkt muurtje, de volgende zegt diamond foil...

 

Welke is het nu !? Ik wil het wel weten ? Jullie niet ?!?!

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heya

 

vind dat kees wel een beetje gelijk heeft hier ben ook wel nieuwsgierig naar dit soort dingen. Ben alleen niet slim genoeg om al die

wetenschappelijke shit te volgen dus mits het duidelijk is uitgelegd ben ik jouw man. En dan graag ook nog in een topic wat niet

zwaar vervuild word door gasten die er de ballen verstand er van hebben en alleen reacties geven om het feit dat ze een reactie willen plaatsen.

 

hoor het wel groetjes

 

parve

Share this post


Link to post
Share on other sites

oy! Eén ding tegelijkertijd en we hebben het hier over cooltubes :rofl. Ik had al gezegd dat ik op verschillende afstanden ga meten, met de cooltube staand (dus geen hoogtes) maar een spreidingsdiagram zit er echt niet in.

 

Dus alleen dit eerst, dan zien we wel weer verder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja Whazzie.

Er zijn er zat die denken dat je toch geen reet te doen hebt, dat zie je wel he :rofl

 

Ik heb :P morgen ook nog een test voor je.

Het word hier vandaag erg druk en heb dus morgen een berg B) afwas staan.

Ik haal dubro en dreft, en dan ;) doe jhe de ene helft met dubro, en daar :lol: na de test met de dreft.

Dan ben ik wel heel benieuwd welke jij beter vind voor je handen f025.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ert, ik denk dat als je afwas gedaan moet worden je het beter kunt laten testen met vaatwasserblokjes :rofl.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ga alléén meten hoeveel licht het glas tegenhoudt B)

 

 

:rofl

 

 

ben ik razend benieuwd naar :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

:rofl

 

Ja Whazzie.

Er zijn er zat die denken dat je toch geen reet te doen hebt, dat zie je wel he :P

 

Ik heb B) morgen ook nog een test voor je.

Het word hier vandaag erg druk en heb dus morgen een berg ;) afwas staan.

Ik haal dubro en dreft, en dan :lol: doe jhe de ene helft met dubro, en daar B) na de test met de dreft.

Dan ben ik wel heel benieuwd welke jij beter vind voor je handen f025.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga voor de dubro!

 

of eh... de EM? :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Haha.. lukt bijna :rofl.

 

Die pm laat ik zitten... Maar als je een lumenmeter en amperemeter hebt, dan ben je van harte welkom.

 

Kees.

 

Ik zie dat je al behoorlijk wat spullen hebt en dat Doc ook zwaar geïnteresseerd is in een test. Als growshopeignaar heb jij vast wel een stroomverbruikmeter en een lumenmeter of niet Doc? Ik kan me voorstellen dat je i.v.m. je werkzaamheden geen tijd hebt om ervoor op pad te gaan, maar misschien heb je een plekje beschikbaar in je shop? Ik kan wel een stuk karton maken met daarop aangetekend vaste meetpunten zodat de uitkomsten van de metingen voor de verschillende opstellingen. Wat zijn de maten van je tent Kees?

Share this post


Link to post
Share on other sites

40x40x120 :rofl :P .

 

M'n nieuwste telg op groeigebied heeft een andere maat hoor, die is groter...

 

Maar we kunnen ook KJ overvallen, daar staat altijd wel ergens een tent opgebouwd ?

 

Groetjes,

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar we kunnen ook KJ overvallen

 

:rofl B) ;) :lol: :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
.. maar minder oppervlakte! Die veiligheid is overigens heel relatief: als je fan uitvalt zou je wel eens met een behoorlijk oververhitte lamp (als ie het overleeft) en een geknapte cooltube kunnen zitten.

 

Ik heb overigens vrij tussen kerst en oud en nieuw en Aad heeft zich al als secondant aangeboden. Testje? Verzoeknummers? Tips van de experts?

 

Dus toch beter een kap Whazzup? :rofl

 

gr medi

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb overigens vrij tussen kerst en oud en nieuw en Aad heeft zich al als secondant aangeboden. Testje? Verzoeknummers? Tips van de experts?

Hey mensen,

ik denk dat menig forumlid dit topic alweer uit het oog is verloren, maar Whazzup; tussen kerst en O&N is het al geweest hoor.

Met andere woorden, where are the results :P (of te diep in het glaasje gekeken met de feestdagen???)

 

Nee, alle gekheid op n sticky.... het zou mij niet slecht uitkomen wanneer er wat resultaten te zien zouden zijn.

Dus was benieuwd of er al wat meer bekend over was inmiddels...

 

Tot horensssss, groeten defQon S.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...