Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Test: Lumatek 600 Watt Elektronische Vsa

Recommended Posts

Yep,

Ik herken de probs met de lumateks.

Ik heb zelf de 600W zonder superlumenswitch en probeerde ze eerst in combinatie met een sumaster duall spectrum en die frituurde meteen.

Daarna heb ik er een philips greenpower ingestoken en een osram en die beide bulbs deden het zoals het hoort.

Vrienden van me hebben de lumatek 600W in combi met de gavita en dat is al helemaal hopeloos wegens de vele uitvallers, geen gefrituurde deze keer maar allen met geknapte binnenbuisjes. Ook de resonantie met de gavitas is heel erug.

Verder vind ik de lumateks toppie.

Zou nog toppie-er zijn als lumatek zelf een weergaloos superduper bulbje op de markt gooit die alle records breekt en die je maanden plezier opleverd.

Grtz,

AG

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hallo allemaal heb zelf sinds kort 3 weken nu 2x lumatek" pagina in de GrowGuide' class='wiki'>lumatek 600W incl super lumen switch

nou kwam ik gisterenavond thuis en was het opvallend donker bij me hokkie zijn beide lampen van sylvania (600w) HPS grolux geklapt 1 lamp branden nog iets de andere was compleet geklapt incl het buiten glas en voor de duidelijkheid de super lumen switch stond niet aaan.

heb ik de G.S. gebeld en kan ik de lampen opruilen maar ik ben nu wel het vertrouwen kwijt v/d Sylvania's

is er iemand die dit ook heeft mee gemaakt of heeft gehoord en wat voor lamp zal ik nu gaan halen.

 

gr Tophok

 

Nou we zijn weer een paar weken en lampen verder

vandaag naar de GS geweest en heb weer een paar geklapte binnenbuis lampen omgeruild

dit keer 3x silvania en 2x Phillips Master SonT alle 5 hebben het zo'n +/- 3 weken uitgehouden

voorals nog geen oplossing............................

 

gr Tophok

Share this post


Link to post
Share on other sites

De aanhouder wint :wacko:

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik draai probleemloos met een 400W Lumatek (met lumen switch), dutch version met een greenpower bulb.

 

Sylvania had ik maar die heeft maar 1min erin gezeten, vertrouwde het niet en heb hem omgeruild voor een Son T toen.

 

Misschien iets anders ad hand waardoor de buizen het niet houden?

Extra resonantie via het armatuur of de lamphouder oid waardoor ze ermee ophouden.

 

Was er niet 1vd 1e lichtingen Lumateks waar wat mee was en waar je nu misschien tegenaan loopt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grappig uit gebruikers ervaring merk ik dat de GreenPower dus bij niemand problemen geeft

Altijd een goed idee om daar nog eens extra naar te gaan kijken. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enige negatieve wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is @#$#@!! draad klem systeem van de "dutch" uitvoering.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook daar ben ik mee bezig :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier lopen 2x lumateks 600 watt probleemloos met elke bulb, heb er eentje gehad die resoneerde en deze heb ik bij DOC mogen omruilen.

 

Momenteel loop ik op 2x sylvania bulbs en ook dit zonder enige probleem.

 

Ik wil wel iedereen aanraden om de draad tussen lumatek en bulb zo kort mogelijk te houden, ook bij de plug&play, knip die draad door en kort hem in, hoe korter hij is hoe beter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Grappig uit gebruikers ervaring merk ik dat de GreenPower dus bij niemand problemen geeft

Altijd een goed idee om daar nog eens extra naar te gaan kijken. :wacko:

de 400 watt geeft bij geen enkele lamp problemen, oob bij de Gavita niet :o

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik wil wel iedereen aanraden om de draad tussen lumatek en bulb zo kort mogelijk te houden, ook bij de plug&play, knip die draad door en kort hem in, hoe korter hij is hoe beter.

Is de lengte tussen het stopcontact en de lumatek ook nog van belang?

Moet die ook zo kort mogelijk?

 

En stel (theoretisch) dat je 20 meter moet overbruggen van stopcontact naar bulb...

Wat is dan de beste optie?

A. Stopcontact » 10 meter snoer » lumatek » 10 meter snoer » bulb

B. Stopcontact » 15 meter snoer » lumatek » 5 meter snoer » bulb

C. Stopcontact » 5 meter snoer » lumatek » 15 meter snoer » bulb

 

C zal hem wel zeker niet zijn als ik je bericht goed begrijp...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Theoretisch wil je de afstand tussen de lamp zo kort mogelijk houden vanwege de hogere frequenties en de lagere spanning. Heb het verschil gemeten met 1meter en 15meter snoer tussen de digitale ballast en de lamp en er was zo goed als geen verschil in licht output.

Het nadeel van sommige digitale ballasten is dat ze bij een kabel langer als 5meter de lamp niet meer opstarten.

Aangezien een digitale ballast de ingang spanning compenseert is de afstand tot de ballast niet van invloed op de licht output.

 

Het antwoord is dus B. Maar praktisch heeft dit dus geen invloed op de licht output.

 

Mvg,

Limit

Share this post


Link to post
Share on other sites

zijn er problemen met de combinatie lumatek 400 en philips son-t pia bekend?

Of is het alleen dat het kapot gaan alleen bij de 600 watt voorkomt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

probleem doet zich alleen voor bij de 600 watt lampen.

 

Om een aantal redenen moet je het snoer van je VSA naar je lamp zo kort mogelijk houden:

 

1. onsteking

2. storing

3. lichtopbrengst

 

Dat laatste gaat overigens alleen op als je geen goede kabel aan je VSA hebt zitten (te dun). Goede kwaliteit kabel loont.

 

Ga te veel snoer ook niet oprollen want dan maak je een spoel!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mag je de VSA boven op de lampen kap monteren om zo een kort mogelijk snoer te houden??

 

vroeg me dit af

 

Gr Ra

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij is het langste snoer tussen de lumatek en de bulp +- 10 meter,....nergens last van. :rolleyes:

Ik gebruik wel de sylvania bulp's

 

gallery_9381_9521_1831972.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

.............................................................wow................

.............. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

BBB,

Hoeveel mm2 is je gebruikte kabel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

naar de lampen 1.5mm2 :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

de kwaliteit van de kabel maakt ook nog uit zelfs. Ik maak me sterk dat een lange kabel een minder goed resultaat geeft als een korte kabel. De VSA past zijn vermogen aan op de lamp, maar niet op de kabel. We gaan het dinsdag zien overigens bij Gavita, dan staat de tweede test op de rol met reflector :rolleyes:

 

Kun je de VSA op de lamp hangen: dat ligt er aan hoe heet je armatuur wordt. Kun je hem aan het plafond boven de lamp hangen? Dat zeker wel! Dan zijn in ieder geval je leidingen korter ivm de mogelijk veroorzaakte storing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb tevens de dimbare uitvoering,..........wat een luxe !!!!! :rolleyes:

 

Nog nooit zo'n makkelijke opstart gehad !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraagje:

Kun je een 400 watt HPI laten draaien op een dimbare lumatek 600?

Dus geen HPS, maar HPI.

Bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik groei voor met twee Philips SON-T Agro 400 watt bulpen op 600 watt Lumateks. Ben nu met m'n tweede ronde bezig, eerste ronde vier weken voorgroei, nu drie weken. Geen problemen gehad.

 

ps

Lumatek, niet dimbaar, gewoon 600 watt met een 400 watt bulp erin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is niet verstandig om een 400 watt lamp in een 600 watt vsa te stoppen, zeker geen HPI. Je verknalt je lampen een stuk sneller.

 

Een Lumatek 600 watt geeft op de 75% stand (die dus eigenlijk 66,66% is ;)) exact 400 watt vermogen aan de lamp. Daar kun ze zowel HPI als HPS op draaien. De VSA gebruikt ok dan even veel stroom als een 400 watt uitvoering zou doen: Heel weinig dus. Op de laagste stand (50%) komt er 300 watt uit de 600 watt VSA.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wow, dat zou ik er niet op wagen een 400W lamp op 600W (E) VSA ongedimd.

 

Stel je voor dat de lamp knapt oid?

 

Vandaag wel wat geks bij opstarten van mijn 600W dimbare en 400W gewone Lumateks opgemerkt en kan dit niet zo goed plaatsen ;) :lol:

 

Heb de EVSA's op 1 Davin 2x 600W relais zitten en toen de klok omging naar aan was de enige lamp die direct opstartte de 600W, de 400W bleef uit :D , ik twijfelde en keek net onder de kap toen de lamp ineens gewoon zoals hoort aansprong en verder ook normaal functioneert. Eerder was er niks ad hand, nu pas na opnieuw instellen vd klok op de Davin naar 12/12 regime.

 

Is dit opstart vertraging in 400W EVSA oid omdat de 600W fractie eerder opstart misschien of maak ik nu voor het 1st kennis met het mogelijke opstartprobleem van Philips lampen op de Lumatek?

Lamp is hagelnieuw overigens

 

Heb alles nagelopen qua installatie en alles is ok, lamp doet het verder goed ook, alleen dat opstarten was vertraagd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...