Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Test: Lumatek 600 Watt Elektronische Vsa

Recommended Posts

Wat kost dat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@tomas

Geen flauw idee wat je lokale shop je gaat rekenen.

Het verschil van inkoop voor de shop is €15 meer als de versie zonder dimmer.

Het is wel erg leuk speelgoed. ;)

 

@schenkie

Hij regelt het licht

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Doc,

 

Daarom vroeg ik het ook aan whazzup :rolleyes:.....beetje meer back ground info he :rolleyes:

altijd zeeeeer geinterreseerd in nieuwe dingetjes ;)

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

frequentie wijzigt niet, alleen de stroom (dat is wat begrensd wordt door een VSA).

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Doc,

 

Daarom vroeg ik het ook aan whazzup :rolleyes:

 

;)

 

@topic

 

dimbaar is ook handig als je een weekend weg wil.

Gewoon de lamp op 50% dan drinkt hij ook minder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat met het name in de zomer handig is als je je lamp kunt dimmen van 600 naar 400 0f zelfs naar 250 als je warmteproblemen hebt. Daarnaast is het lekker opstarten in kleine potjes, lamp er lekker op, gewoon op 250 en de lamp groeit met ze mee als je ze gaat overpotten. Ik zie wel voordelen in zo'n ding. Vergeet niet, je gebruikt ook écht proportioneel minder stroom.

 

Hebben we nog een verrassing ook: doc is natuurlijk bereid om ook deze lumatek weer te laten testen door een forumlid, dus dat topic komt er zo aan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb aantal vragen. Weet iemand of het mogelijk is en wat het resultaat is met een frequentie regelaar ?

 

In de lucht techniek waar ik in werk is het zo dat er als een inductie motor op een hogere frequentie draait er meer vermogen uit gehaald kan worden.

 

Is een ballast frequentie te regelen ?

 

In Amerika hebben ze standaard 60 Hz, hoe gaat het daar ?

 

Inductie motoren draaien op 60 Hz 20% harder tov de 50 Hz hier ! Met een ventilator selectie wordt daar rekening mee gehouden,omdat het vermogen tot de derde macht toeneemt !

 

Hoe is dat met een ballast en lamp, omdat er geen mechanische onderdelen zijn ?

 

Hoe wordt een lumatek gedimd ?

 

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een evsa is een schakelende voeding die onafhankelijk van de ingangsspanning de uitgangsspanning regelt (binnen een bepaalde natuurlijk).

 

De regeling is dus intern in de EVSA, en dit is NIET extern te regelen.

 

Met een magnetische VSA kun je (na het opstarten!!) met een variac het licht terugregelen, maar dan heb je wél een flinke variac nodig en het opnemen van een extra spoel in het circuit is ook niet gunstig. Bovendien leidt dit niet tot een veel lager stroomverbruik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een EVSA is ook geschikt voor 60 Hz (net frequentie), maar de uitgaande frequentie is 130 Hz .

 

bron Osram

Technisch -Technisch - Elektrische gegevens

Werk frequentie in Hz 130 Hz

Net frequentie 50-60 Hz

TH breedte bij halve waarde 140 µs

Max.capaciteit v.d. EVSA/lamp kabel (pF) 200 pF

Verliezen in watt 13 ± 1 W

Power factor c > 0.95

Nominale spanning 220-240 V

Ontsteekspanning in volt 5 kVp

IP inschakelstroom 90 A

Type stroom AC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze in ieder geval wel ja. Dit is geen HPS voorschakelapparaat, het is de Osram Powertronic PTU 150 om precies te zijn :rolleyes:

 

Raadpleeg altijd de fabrikant.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hebben we nog een verrassing ook: doc is natuurlijk bereid om ook deze lumatek weer te laten testen door een forumlid, dus dat topic komt er zo aan :P

Dat ben ik :P

@tomas;Het is wel erg leuk speelgoed. :P

Zegt ie tegen mij dat het geen speelgoed is!Wat is het nou Doc? :D

Was ook opzoek naar de resultaten,staan de link op 1 v/d laatste pagina's :D

 

Greetz Kitefreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb een gewone lumatek evsa met een son lamp er is maar het licht flikkert heel snel is daar wat aan te doen

 

grzz rr33

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja,gebruik een Osram NAV-T Super lamp,geen Sylvania want die kan ook flikkeren :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

ooh oke want er zit nu een son t in en er was me ook sylvania aan geraden maar die dus ook niet doen

 

 

grzz rr33

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij flikkerde de Sylvania,mocht hem omruilen voor een Osram,vandaar :rofl

Heb bij Sylvania meer over geflikker gehoord,ondanks dat deze aanbevolen wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ RR 33

 

de Sylvania geeft bij mij idd ook flikkeringen, op de superlummen stand heb ik dit gelukkig niet..

Van zodra ze haar beste tijd gehad heeft vervang ik ze ook, misschien is de speciale lumatek-lamp dan al op de markt..

 

grts

Richie :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat zou het mooiste zijn als lumatek of andere evsa merken een lamp zoude maken speciaal voor evsa en dimbare varianten

 

grzz rr33

Share this post


Link to post
Share on other sites

We hebben net drie dagen achter elkaar geprobeerd om een 400W sylvania lamp op te blazen door de hele dag aan dat dimknopje van de ballast te draaien, we gaven complete lichtshows weg. Ik schat dat het ding zeker 1000 keer op en neer geschakeld is: geen krimp. Zowel ballast als lamp maken het goed :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk dat was nou een test waar ik me had voor opgegeven .jullie houden ook alles voor je zelf

aandimknopjes draaien !!!! :lol:

greets bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar whazzup welke lamp zou jij nemen voor een niet dimbare 600watt lumatek

 

en is het trouwens schadelijk voor me planten dat de lamp soms flikkert

 

grzz rr33

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een lamp hoort niet te flikkeren, dat is niet goed. Als de ballast niet goed is moet je hem gewoon omruilen, je hebt immers 5 jaar garantie op dat ding. Moet je ook gewoon gebruik van maken. Ik heb zelf op de 400 watt Lumatek een Philips Son-T gehad, een Gavita IR en een Sylvania GroLux. Ik heb persoonlijk met geen van allen problemen ondervonden. Maar ik weet dat de 600 watt wat gevoeliger is voor lampen, heb al eens een philips daarop zien springen en ook de ontladingsbuis van de Gavita IR 600 is gevoelig voor de hoge frequentie. Uit de markt hoor ik dat Sylvania het uitstekend doet op de Lumatek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De testen zijn gedeeltelijk gedaan en de resultaten zal je vinden in het volgende topic KLIKERDEKLIK

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een lamp hoort niet te flikkeren, dat is niet goed. Uit de markt hoor ik dat Sylvania het uitstekend doet op de Lumatek.

 

Op dit forum lees ik dat de Sylvania soms flikkert op de normale standaard Lumatek 600Watt,ik heb zelf ook dit probleem met de Sylvania.Van een growshop begreep ik dat hij dat meer vernam :smoke

 

Ik heb nog garantie op mijn Lumatek, maar vindt het vreemd dat bv een Osram er geen last van hebt.

Wat kan ik het beste doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je Osram goed brand gewoon blijven gebruiken. :smoke

Ik zou geen lampen gebruiken die zijn ingebrand op een magneet. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal heb zelf sinds kort 3 weken nu 2x lumatek 600W incl super lumen switch

nou kwam ik gisterenavond thuis en was het opvallend donker bij me hokkie zijn beide lampen van sylvania (600w) HPS grolux geklapt 1 lamp branden nog iets de andere was compleet geklapt incl het buiten glas en voor de duidelijkheid de super lumen switch stond niet aaan.

heb ik de G.S. gebeld en kan ik de lampen opruilen maar ik ben nu wel het vertrouwen kwijt v/d Sylvania's

is er iemand die dit ook heeft mee gemaakt of heeft gehoord en wat voor lamp zal ik nu gaan halen.

 

gr Tophok

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...