Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Test: Lumatek 600 Watt Elektronische Vsa

Recommended Posts

Hey tophok,

 

Ik heb ook problemen ondervonden met Sylvania's of hoe die krengen ook heten..

De 600 watt philips greenpower is nu weer mijn oude vertroude lamp, werkt prima met de lumatek.

Je moet alleen nagaan of deze ook voor jou heschikt is, ik gebruik deze lamp en tent enkel op 12 uur dus enkel voor bloei, groeien doe ik in een ander hokkie.

 

Dus als je enkel groeilicht en geen bloeilicht nodig hebt is dit misschien wel wat voor je :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik heb een gewone lumatek evsa met een son lamp er is maar het licht flikkert heel snel is daar wat aan te doen

 

grzz rr33

 

 

Ja,gebruik een Osram NAV-T Super lamp,geen Sylvania want die kan ook flikkeren :smoke

 

 

ooh oke want er zit nu een son t in en er was me ook sylvania aan geraden maar die dus ook niet doen

 

 

grzz rr33

 

 

Bij mij flikkerde de Sylvania,mocht hem omruilen voor een Osram,vandaar ;)

Heb bij Sylvania meer over geflikker gehoord,ondanks dat deze aanbevolen wordt.

 

 

@ RR 33

 

de Sylvania geeft bij mij idd ook flikkeringen, op de superlummen stand heb ik dit gelukkig niet..

Van zodra ze haar beste tijd gehad heeft vervang ik ze ook, misschien is de speciale lumatek-lamp dan al op de markt..

 

grts

Richie ;)

 

 

ja dat zou het mooiste zijn als lumatek of andere evsa merken een lamp zoude maken speciaal voor evsa en dimbare varianten

 

grzz rr33

 

 

Hallo allemaal heb zelf sinds kort 3 weken nu 2x lumatek 600W incl super lumen switch

nou kwam ik gisterenavond thuis en was het opvallend donker bij me hokkie zijn beide lampen van sylvania (600w) HPS grolux geklapt 1 lamp branden nog iets de andere was compleet geklapt incl het buiten glas en voor de duidelijkheid de super lumen switch stond niet aaan.

heb ik de G.S. gebeld en kan ik de lampen opruilen maar ik ben nu wel het vertrouwen kwijt v/d Sylvania's

is er iemand die dit ook heeft mee gemaakt of heeft gehoord en wat voor lamp zal ik nu gaan halen.

 

gr Tophok

 

Nou...... lees dit maar eens ff door. Bij de lumatec 600W ballast kan je dus geen philips lamp gebruiken. Ook geen Sylvania terwijl die wordt aanbevolen door de fabrikant!!!. Je zit dus gebonden aan een Osram.

Er zijn dus vele klachten over de lumatec ballast. Er zijn er zelfs bij waar de lampen eruit knallen!!!

 

Is het daarom ook dat lumatec nu een lamp ontwikkeld speciaal voor hun ballast??? Lekker is dat. :smoke . Als ik een keuze wil maken met een andere bulb is dit dus niet mogelijk. Als ik in mijn amerikaan rij wil ik toch ook niet alleen maar bij de Shell tanken??? Da's klote met zo'n zuipende bak :verrygood .

 

We horen hier veel klachten en dat is alleen maar op dit forum, dus een kleine gemeenschap! Als de growshops ook al zeggen dat er meerdere problemen mee zijn, waar is dan het einde???

 

Ik stel voor om zo'n storende (defecte) lumatec eens mee te testen in de BOL. Meet de verschillen eens. Misschien komen daar de problemen beter aan het licht! Ik wil de lumatec niet afzeiken, maar probeer mee te denken aan een oplossing! Er moet toch iets niet helemaal kloppen lijkt mij.

 

Als jullie daar eentje van 600W testen die uitblinkt in de testen, dan moet die richting het museum, want als ik al deze klachten bekijk heb ik geen vertrouwen meer in de lumatec. Ik wou ze ook aanschaffen voor een toekomstig kweekje om te zien hoe ze het doen, maar ik haak allang af!

 

Ik vind het een onbetrouwbare ballast. Er zijn teveel klachten over.

 

Haak hier maar eens op in. Test een defecte ballast van een van de leden! Misschien komen de problemen dan wel aan het licht (letterlijk en figuurlijk :wacko: )

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Green Lady,

 

Als je een hekel hebt aan lumatek, dan kun je dat ook gewoon vertellen ;) .

 

Ik gebruik overigens sylvania zonder enig probleem. :smoke En er zijn er nog wel meer hoor...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou t gaat denk ik meer over de koppeling evsa en aangeraden lamp.

ik gebruik lumatec en sylvania.

2 x een nieuwe lamp die niet starte of 1-malig.

de lamp zingt wat meer dan een phillips.

 

Dus ik zit zekers te popelen op een betere combi.

Maar ondertussen gaat het lekkerz dat wel.

 

Greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, dat niet. Ik wou hem zelf al aanschaffen!!, maar dan moet de test wel positief uitpakken :smoke .

Zoals Whazzup al zei, bij de 400W geen problemen maar de 600W daar hoor je vele dingen over.

Mijn commentaar is misschien iets aan de harde kant, maar het zijn wel feiten! Ik haal slechts quotes aan van 1 topicpagina.

 

Ik zou zeggen; Als er commentaar is... test dan zo'n defecte mee in de Bol. Weten we gelijk wat daar mee aan de hand is. Dat zijn feiten die je kunt testen.

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit moet niet kunnen met zo'n prijs. Niet iedereen kan elke dag in zijn of haar hok aanwezig zijn, kom je in je hok blijken de lampen niet te branden.

Dure grap ondanks dat er goede garantie word gegeven. Hoop dat er snel een oplossing komt. Dan maar een B.A.L met 5 % minder lumen.

 

grtz firefox

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook omgeruilde lumatek omdat ie flikkerde, was opgelost door even richting KJ te rijden. Maar die flikkerde dan ook met alle bulben die ik hem voerde.

 

Ondertussen heb ik 2 lumateks 600watt en die kan ik eigenlijk voeren wat ik wil, ook de hele moeilijke Gavita bulb doet het op beide evsa's hier.

 

Heb voor de test trouwens een Sylvania en een Sunmaster in gebruik, eigenlijk omdat de Gavita bulb 4 lumatek nog niet beschikbaar was. Vorige run was een Philips Sont-T greenpower tegen een Son-T Plus hier, dus ook die bulben deden het prima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik stel mijn standaard 600watt Lumatek beschikbaar,mits ik wel vervanging krijg.

Hij flikkert met een Sylvania lamp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ondertussen heb ik 2 lumateks 600watt en die kan ik eigenlijk voeren wat ik wil, ook de hele moeilijke Gavita bulb doet het op beide evsa's hier.

 

Er zijn ook zeker vele vele lumatecs die gewoon goed draaien :smoke , maar door de defecte luma's bij de leden weg te halen en te testen kunnen er misschien resultaten uitkomen om de "kinderziektes" eruit te filteren. De testlocatie kan niet beter toch?

 

Ok, het is eigenlijk het probleem van de uitvinder, maar omdat de grootste verdeler van ons land hier ook aanwezig is, is dit misschien een mooie optie.

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kan daar wel direct een antwoord op geven maar eerst even dit: Volgende de één werkt de Philips prima en volgens de ander start ie niet op, bij de een sneuvelen de Sylvanias wel en bij de ander niet. Het wordt ook wel een beetje het "volkswagen kever efect": In de jaren 60 kregen de kevers een slechte naam omdat er zoveel ongelukken mee gebeurden. Dat lag niet aan de kever overigens maar aan het feit dat bijna één op de twee auto's een kever was :smoke

 

Verder kan je wel veel quoten maar wat wil je daar nou mee zeggen? Dat veel leden "gehoord" hebben dat de Sylvania knippert? En dat er één of twee zijn met echte problemen (maar die hebben nog niet óf de lamp omgewisseld óf de VSA)? Op advies van "de growshop"? Ik ben daar persoonlijk niet zo van onder de indruk gezien de duizenden VSA's in de markt. Ik weet wel zeker dat een 600 watt gavita en een 600 watt lumatek niet goed op elkaar aansloten op de oude frequentie, op de nieuwe hebben we het nog niet uitgetest.

 

Over de resonantie: Dat is en blijft een serieus probleem bij iedere ballast. We hebben bij de huidige test ook resonantie waargenomen (tijdens de opstart met name). De Lumatek is daarom vanaf de dimmable versie opgeschroefd naar 70 KHz (en heeft van de drie vsa's daarmee tegenwoordig de hoogste frequentie). Laten we even afwachten wat de testen opleveren. In de VS gebruikt men ook standaard een Sylvania lamp bij de Lumatek en men is daar uiterst tevreden over.

 

Het probleem van de lampen is specifiek voor het gebruik met elektronische VSA's in het algemeen. Daarom zijn er ook speciale lampen voor elektronische VSA's. Sommige combinaties zijn gevoeliger dan andere en dat geldt voor iedere VSA. We hebben bijvoorbeeld gezien dat de Lumatek het uitstekend doet met de Sylvania, terwijl de andere twee niet voldoende op vermogen komen. Wellicht dat de Philips een ander beeld laat zien, maar VSA's zijn altijd optimaal voor een bepaald type lamp. De combinatie doet er dus wel degelijk toe.

 

Begin als je overstapt naar een elektronische VSA trouwens altijd met een nieuwe buis, dat scheelt!

 

En als je een knipperende vsa hebt dan moet je die gewoon omruilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan me wel vinden in jouw antwoord, maar toch blijft het een beetje bij-elkaar zoeken van de juiste combinatie bij deze ballast.

Ik vind het ook interessant hoe nou een bulb kapot knallen kan in zo'n evsa. Er zit toch een beveiliging op?

Wat zou van zoiets de reden kunnen zijn?

 

Je wiet verzwaren met glasscherven vind ik geen optie :smoke ;)

(ff en geintje tussendoor ;) )

 

Is het resonantieprobleem bij de superboost eruit met de superlumenswitch aan of uit? Of is de frequentie van de gewone 600W-stand iets verhoogd?

 

Met het quoten bedoel ik het volgende;,,Als je een balletje opgooit, dan komen er al snel meerdere personen die ook problemen hebben. Net zo'n sneeuwbaleffect. Als iedereen zich stil houd kom je nergens. Slechte mond tot mond-reclame is zeer negatief. Dan kun je beter open kaart spelen, en zoveel mogelijk probleemgevallen aanpakken en achterhalen.

 

Ik hoop dat er een oplossing gevonden wordt voor de problemen. Er wordt sowieso genoeg over gesproken over de lumatec. Hopelijk komen er interessante resultaten uit de tests!

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik stel mijn standaard 600watt Lumatek beschikbaar,mits ik wel vervanging krijg.

Hij flikkert met een Sylvania lamp.

 

Als je een keer langskomt heb je een nieuwe :smoke

 

 

@topic.

Ik wacht wel even met mijn opmerkingen tot alle testresultaten verwerkt zijn. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil je niet weten wat er aan een defecte mankeert Doc? Hoe gaat dat eigenlijk. Je stuurt ze terug, waarschijnlijk met een briefje erbij wat de storing is. Krijg je ook feed-back van de leverancier, of gaat alles de spreekwoordelijke doofpot in? (niet verkeerd bedoeld :verrygood )!!!

 

Als ik iets verkoop, en ze komen terug omdat hij defect is, dan wil ik op z'n minst weten wat de storing is geweest. Er zit garantie op, dus in jouw geval gaan ze waarschijnlijk direct retour. Ze zullen wel verzegeld zijn i.v.m. de garantie ;) .

 

Ach ja.... we kunnen wel van alles roepen, maar de testuitslagen zullen alles overkoepelen!

Let's test :smoke

Laat die apparaten maar ff werken! Ik hoop voor jou dat hij goed uit de test komt. De superlumen-stand werkt in ieder geval prima met de lumens ;)

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je een keer langskomt heb je een nieuwe ;)

 

 

@topic.

Ik wacht wel even met mijn opmerkingen tot alle testresultaten verwerkt zijn. ;)

 

Bedankt :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal het heel simpel houden.

De retouren zijn 0,5% dus niet echt boeiend :smoke .

Jullie krijgen nieuwe en ik stuur ze terug naar de fabrikant.

Als het retour percentage hoger wordt ga ik wel even opletten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is duidelijk zat! Dat is goed te doen.

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook nog even gezocht.

 

thctalk

Hello. 

Im growing some tomatos (seriously) and bought a HID system to quickly rear seedlings to pottable plants (its late in the season). Anyway i bought a 400w hps BAL electronic ballast. Since plugging this ballast in, my socket MCB (fuse) in the fuse box has tripped twice and the electrician has been out twice. Im scared to plug the lamp back in incase i have to call the electrician again. 

The first time the MCB blew the lamp was not switched on but plugged in.

The second time the MCB tripped the lamp was on. 

I called my local hydro shop and they say i need a contactor. Will a contactor stop my mcb tripping?

Thank you very much for your time.

international cannagraphic

Hi there,
Does anyone happen to have a B.A.L EB600SON digi ballast at all?

As far as I know they come in both remote (with separate reflector) and complete form where the bulb & hood screw into an E40 fitting on the end of the ballast meaning the complete deal has to be hung

If you've seen a Dutch Poot light then that's what it looks like, the hood looks kinda like a cycle helmet 

My issue is that mine has started to blow bulbs a bit more often than I'd like!, can anyone say if these digital ballasts and Sylvania Grolux bulbs are compatible?

Grolux bulbs don't seem to like some electronic/digital ballasts and blow as they can't deal with the high frequencies?, it was suggested I give Osram bulbs a try as they can apparently?

I'd be really grateful for any advice or nfo at all about this if anyone can help at all

Regards, esskie

thc farmer

Is it a BAL brand ballast? I have had a few of those and they were all silent, if it carries on buzzing I'd take it back and get it replaced, definitely shouldn't be doing it.

 

Over de BAL is in het algemeen veel minder te vinden dan de Lumatek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geen problemen met lumatek 600W in combo met Sylvania of philips Son-T enkel toen ik men oude Philips bulb wilde gebruiken zag ik die lichtjes knipperen en hoorde ik een zoemgeluidje

 

De Lumateks bij mij zijn nog die met de boost knop ben er heel tevreden van zeker als je kijkt naar het licht verschil gewoon opt oog in vergelijking met de normale vsa`s

Share this post


Link to post
Share on other sites

Effe for the record: het was niet de lumatek die resoneerde in de eerste test. Bij dimmen gaat de frequentie overigens juist omhoog. De vorige serie met alleen de boost knop draait nog op de lagere frequentie, ongeveer hetzelfde als de BAL en de Leuchtek. De uitgangssignalen van deze VSA's komen ook redelijk overeen in vorm, het lange snoer zou nog wel eens wat roet in het eten kunnen gooien maar dat zit aan alle VSA's. Hoe hoger de frequentie hoe nadeliger de kabel overigens.

 

Door de resonantie gaat de boog in de ontladingsbuis niet meer recht, maar volgens een kromme od sinus. Bij veel lampen zie je dat die resonantie bij opstarten rond de electrodes plaats vindt. Op de plaats waar de golf dichter bij de buis zit krijg je dus extra stress en kan de buis knappen. Met een lasbril op kun je de resonantie waarnemen. Voorzichtig dat je je niet brandt!

 

Het plaatje wat ik eerder publiceerde was overigens van de Lumatek, hierbij zie je de output (630 watt in dit geval, op super lumens stand) en een frequentie van meer dan 70 KHz. Ik hoop dat we van de andere VSA's ook van die mooie plaatjes kunnen gaan tonen met de Philips buizen.

 

Voor de liefhebbers heb ik er HID guide van Advance (een Philips bedrijf overigens, dat ook de mooie nieuwe ceramische metaalhalides maakt) maar nogmaals geupload, want hierin kun je daar ook alles over lezen.

 

hid_guide.pdf

 

Nog een paar leuke feitjes:

 

- Een lamp via een HF EVSA gaat langer mee en verliest minder van zijn output

- Het is niet verstanding om een buis die eerst magetisch gedraaid heeft te gebruiken met een EVSA en omgekeerd (waarom dat is dat ga ik nog helemaal uitzoeken maar uit diverse expert-hoeken is me dit al gemeld)

- Een nieuwe magnetische VSA presteert initieel qua lichtopbrengst net zo goed als een EVSA, echter, over tijd gaat hij achteruit en de lamp gaat ook sneller achteruit.

- Daarnaast is de magnetische VSA gevoelig voor spanningsfluctiaties (minder spanning is evenredig minder licht)

- Bovendien gebruikt een magnetische VSA meer stroom (die in warmte wordt omgezet)

- De magnetische VSA heeft een lagere cos phi (die met het achteruit gaan van de condensator alleen maar oploopt en dus tot meer blindstroom leidt) en zorgt voor veel meer netvervuiling

 

Met een electronische ballast hou je dus langer meer licht uit je lampen. Alleen al door spanningsfluctuaties, waar de evsa niet gevoelig voor is, levert de evsa al meer licht op. Moet je echt eens doen, de ingangsspanning van je VSA's meten als het licht aan staan. Je zal schrikken. Vaak is het slechts 210 - 220 volt, of zelfs minder! Dat is 5-10% minder dan 230 volt, dus ook 5-10% minder licht zelfs als de magnetische VSA en de lamp nieuw zijn (en dat testen we tenslotte nu).

 

Ik zal volgende keer ook een BLT meenemen die een jaar heeft gedraaid. Met een professionele Tridonic VSA krijg je ook echt een hele mooie lichtopbrengst bij aanvang van gebruik (en dat hebben we zeker getest!).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo mensen in ieder geval bedankt voor al jullie informatie

ben net thuis van een avonddienst en had gisterenavond voor nood 2 oude Philips master son-T lampen er in geschroeft en deze doen het nu nog

heb nog even naar het flikkeren gekeken en de lampen flikkeren misschien iets maar dan moet je wel heel goed kijken.

ik ga woensdag andere lampen halen en zal mij opnieuw laten informeren.

 

gr tophok

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx voor die extra info die ga ek es afprinten en op men gemak doorkijken

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Wazzup,

 

Zijn deze lampen(www.sunpulselamps.com) er al op getest is wel Mh maar speciaal voor evsa ontworpen.

 

grtz firefox

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja Dr.Livingstoned heeft er zelfs al mee gekweekt, zie de test!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas ook hier wat problemen met de lumatec...zonder lumenswitch.

De eerste ronde Sunmaster,compleet gefrituurd,maar ik kreeg gelukkig een nieuwe lamp,een sylvana die ook na een ronde (compleet uitgefikt)retour frans ging.

Nu draait de 3e ronde, zon 13 weken op Philips,dat gaat wel goed maar als ik hier zo lees,...Wellicht verstandiger om toch maar terug te gaan.

 

Bedankt iedereen voor de info..

groetjes Pukkel

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nou...... lees dit maar eens ff door. Bij de lumatec 600W ballast kan je dus geen philips lamp gebruiken. Ook geen Sylvania terwijl die wordt aanbevolen door de fabrikant!!!. Je zit dus gebonden aan een Osram.

Er zijn dus vele klachten over de lumatec ballast. Er zijn er zelfs bij waar de lampen eruit knallen!!!

 

Is het daarom ook dat lumatec nu een lamp ontwikkeld speciaal voor hun ballast??? Lekker is dat. ;) . Als ik een keuze wil maken met een andere bulb is dit dus niet mogelijk. Als ik in mijn amerikaan rij wil ik toch ook niet alleen maar bij de Shell tanken??? Da's klote met zo'n zuipende bak :verrygood .

 

Niet te selectief gaan lezen he :blink:

Ik draai al 9 maanden met een Lumatec met Philips Greenpower bulb.

Uitstekende combi, geen rare startproblemen oid, altijd helder flikkervrij licht en nauwelijks ontstekingsaanslag op de lamp zelf.

Ik ben zeer tevreden over de combi met de philips greenpower. (600w)

 

De Sylviana geeft echter wel veel problemen bij mij, maja ben niet de enige :smoke misschien gewoon mazzel gehad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...