Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

El Shamano

Bouw Van Eerste Hok Op Zolder

Recommended Posts

ja, je hebt gelijk, dacht ik even niet aan.

 

maar je kan ook een labyrint maken, als ik het goed zeg.

 

labyrint.gif

 

met een extra rooster wordt het dan nog niet helemaal licht dicht.

 

maar als mijn lampen uitgaan, heb ik er niets meer te zoeken op zolder..hehe

maar ieder situatie is weer anders natuurlijk..

 

heb zelf geen rooster, maar van de zomer moet ik ze wel maken ...zeker weten !!!

 

gr afgaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een labyrint zou ik ook het liefst maken, maar ik zit heel krap met m'n hoogte ;)

In de nok is het zoldertje maar 150cm hoog, dus daarom heb ik geen labyrint gemaakt.

 

Ik heb besloten om wat vliegengaas tussen de 2 roosters te maken en dan hoop ik dat er bijna geen licht meer doorkomt.

Verder komen er links en rechts van de kast gordijnen te hangen, dus het gedeelte van de zolder waar ik wel eens opkruip met een dikke dikke :P is dan gescheiden en achter de gordijnen blijft het dan gewoon donker :D

 

Verder ben ik alvast eens rond gaan kijken wat voor soort ik het eerst wil gaan kweken in m'n kast en ik weet wat ik wil, maar ben benieuwd of jullie denken dat dit gaat lukken (ook qua eventuele hoogte en rekening houdend dat dit mijn eerste kweek is...)

 

Het liefst zou ik Double Fun er in zetten.

 

Double Fun van No Mercy

 

BVD!

Share this post


Link to post
Share on other sites

lekker hoor! ik heb 4 opmerkingen:

 

1. die brandblusser moet hangen om te werken, dat is je bekend toch he? Weet niet zeker hoe je hem gaat monteren.

2. Als ik het goed zie loopt de inlaat van je bevochtiger met een witte slang naar het gat boven in je hok. Waarom bovenin en niet onderin? En bovendien: aan de buitenkant heb je zo'n mooie electrische fancontroller gemonteerd precies onder de slang van de bevochtiger. Da's nou net een risicoplek ivm condensatie. Persoonlijk zou ik een ander gat maken onderin of het door een slang met gaten onderin blazen.

3. Wat is de oppervlakte van je inlaat in verhouding tot je uitlaat? Je hebt nogal een ventilator hangen... Ik zou omwille van de gelijke beluchting de inlaten zo veel mogelijk verdelen. Reken minimaal 3 x de oppervlakte van je uitlaat voor het gewenste inlaatoppervlak.

4. De buisventilator heb je gemonteerd op een beugel. Mooi stevig maar hou er rekening mee dat dat kan resoneren door de stugge verbinding. Eventueel in rubbers hangen. Ik denk dat die fan een stuk lawaaiiger zal zijn dan je slakkenhuis ;)

 

Allemaal netjes verder. Ga je je fan ophangen of blijft ie op die 5 pootjes staan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi whazzup!

 

Dat van die brandblusser wist ik niet, ik dacht dat zo'n ding onder druk stond en gaat blazen of hij nou horizontaal ligt of verticaal hangt, maar horizontaal is dus niet mogelijk?

 

Wat is het voordeel als ik de mist onderin de kast uitblaas ten opzichte van bovenin? ik heb het bovenin gedaan omdat ik de mist naar beneden zie vallen als ik de slang met ventilators aan op de plek hield waar ik hem nu geboord heb.

 

De plek van de slang is inderdaad een beetje ongelukkig geplaatst boven de klimaatcontroller, ik zal dit goed in de gaten houden en zou het vochtig worden ga ik dit anders maken.

 

De buisventilator zit op een beugel, maar tussen de beugel en de ventilator zitten rubberen strips.

Verder draait deze eigenlijk altijd op standje 1 of 2 en hoor je hem zowat niet.

 

De softbox blijft voorlopig even op die 5 pootjes staan ja :P maar het is steviger dan het eruit ziet hoor!

 

Wat betreft de inlaten, fijn dat je daar even op ingaat ik had het hierboven al eerder gevraagd of dit afdoende was.

Het gat van de uitlaat is 250mm en de afzuiger is 1000kub.

 

Ik heb nu 2 gaten van 5x45cm gemaakt met die roosters aan beide kanten, alleen ik ben nogal "discalculisch" ;) is dit afdoende of moet ik nog een gat gaan zagen, bijvoorbeeld aan de achterkant?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De poeder in de brandblusser zit onderin als hij hangt. Door de druk wordt het er uitgeperst. Als je hem neerlegt zal er een klein beetje poeder uitkomen en voor de rest alleen maar drukgas.

 

Wat betreft de inlaten:

 

250mm = 490 cm2

 

5 x 45 = 225. Dus met twee inlaatjes zit je op nog minder dan je uitlaat. Bovendien zit er nog een roostertje voor (zelfs twee!) die veel weerstand geven dus me dunkt dat je hok vacuum zuigt.

 

Het is niet alleen voor de ventilatie en de koeling, maar ook voor de zuurstof voor je planten.

 

Nou zal je deze fan, zeker met een cooltube, waarschijnlijk ook niet vol laten draaien (hoewel.. hoe warm wordt het in de zomer op je zolder?), maar ik zou toch zeker grotere inlaten nemen om storm en tocht te voorkomen. Tip: neem twee stukken 250mm zwarte slang en twee flenzen, en leg die in een bocht. Alternatief: Gebruik een actieve aanvoer, dan heb je maar een beperktere invoer nodig, maar met slechts één cooltube en zo'n ventilator lijkt me dat absoluut niet noodzakelijk.

 

Zie ook http://www.wietforum.nl/Relatie-Debiet-Luc...eid-t25859.html (sticky in deze sectie)

 

Wat betreft de bevochtiger: Als je stekken gaat zetten is het lekker als ze de koele mist gelijk krijgen, bovendien kun je door een stuk plastic spannen heel mooi een koel vochtig klimaat onderin scheppen. Zoals je wel hebt gezien blijft mist redelijk hangen en valt het ook wel, maar het is minder effectief als van boven komt. Een ander mogelijk nadeel is dat je koolstoffilter vochtig wordt door de directe afzuiging van de mist en dat is helemaal zonde, daar kan je koolfilter niet tegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allrighty!

 

De poederblusser ga ik proberen iig schuin met de kop naar beneden boven m'n electronica te hangen, dat moet wel lukken.

 

Wat betreft de inlaten, thnx dat je dat even uitgerekend hebt voor me, ik had al in je sticky gezocht, maar daar op een of andere manier niet de goede conclusie uit getrokken :P

 

Ik ga vnvnd even aan de gang met een extra inlaatgat en daarbij je tip met de slang in een bocht leggen gebruiken.

 

Voor de luchtbevochtiger ga ik ook even een flens bestellen en dan een slang de kast in werken zodat ik dit kan richten.

 

En dan rest mij nog je te bedanken voor de meesterlijke tips! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren eindelijk de de stroom naar de kast aan kunnen sluiten en de apparaten eens even getest.

 

De linkerkant van de kast...

 

med_gallery_12359_3532_354746.jpg

 

De rechterkant van de kast, aan de linker en rechterkant heb ik extra inlaat-gaten gemaakt die via de buizen naar achter lopen.

 

med_gallery_12359_3532_1198634.jpg

 

med_gallery_12359_3532_283561.jpg

 

med_gallery_12359_3532_540667.jpg

 

De lamp weer in positie.

 

med_gallery_12359_3532_612753.jpg

 

 

De multifan in actie.

 

med_gallery_12359_3532_1270236.jpg

 

 

Het vooraanzicht van de kast, volgende stap is een deurtje van 40 bij 50cm in de huidige deur te maken waar plexiglas achter komt. Daarvoor komt weer een een kleiner deurtje met een magneetslotje.

De grote deur gaan we in de rubbers hangen.

 

med_gallery_12359_3532_353806.jpg

 

 

Dus nog even de deur afmaken en een aardebak van betonplex maken en de boel een likje verf van de buitenkant en dan hebben we het meeste wel gehad!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er gelikt uit hoor moet ik zeggen...

Maaruuh, likje verf e.d. zou ik lekker doen als je dames er toch al in staan.

Zie elke dag dat je hok leeg staat als een verloren dag :verrygood

 

Suc6, dit gaat wel wat worden

Share this post


Link to post
Share on other sites

:verrygood Dat likje verf moet in eerste instantie wachten tot de deur af is, maar heeft ook geen haast idd.

 

Ik heb nog een vraagje voor de mensen die meekijken en wat van electra afweten!

In mijn schakelkast (zie foto hieronder) bromt de relais nogal hard (is toch dat ding waar "lc1 d18" opstaat?).

 

Als ik de knop iets aanraak gaat hij wat minder hard brommen, maar daar is geen touw aan vast te knopen.

Moet ik dit ding vervangen, of kan ik hier wat aan doen?

 

Gr. jcp

 

med_gallery_12359_3532_567270.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bent de 2e al, die (met dat type/merk) daar last van heeft. Zag dat pure het zelfde probleem er mee heeft,.....zal wel aan de chinese afkomst liggen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja ik kreeg het hele kastje voor 25 euri maar nu weet ik waarom :huh:

 

Ik moet dus opzoek naar een nieuw relais voor in dit kastje begrijp ik?

 

EDIT: ik heb het topic van pure gevonden wat je bedoelde, vervangen dus... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

jcp je moet ff nieuwe foto's uploaden je hok ziet er allang weer een stuk vetter uit, see ya soon;)

mzl bot aka skunkmonster

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oi! skunkmonster

 

je hebt helemaal gelijk, ik ben veels te laks geweest met bouwen en uploaden... :P

 

ik ben ondertussen klaar met de kast, en ga van de week mijn aardebak inrichten.

vanavond zal ik nieuwe foto's maken en die erbij zetten in het topic!

 

gr. jcp

 

EDIT: haha bot, ik zie het nu pas!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier heb ik geen woorden voor :o :) :lol: :P

 

to good tu br true

 

gr X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx GrowerX!

 

Nou hier komen de nieuwe foto's, op dit punt hoeft er weinig meer te gebeuren aan de kast...

 

De aardebak.

med_gallery_12359_3532_1321478.jpg

 

De voorkant, met een laagje verf :P

 

med_gallery_12359_3532_433249.jpg

 

De hygrostaat zit er nu ook op, daaronder een temp/lv metertje.

 

med_gallery_12359_3532_1191853.jpg

 

Het voedingsvat staat, de dikke buis is de afvoer voor als ik hem leeg wil laten lopen, kan er zo een emmer onder.

 

med_gallery_12359_3532_1122910.jpg

med_gallery_12359_3532_318104.jpg

 

De kast van binnen...

 

med_gallery_12359_3532_1083800.jpg

 

En de kast met het raampje open ;)

 

med_gallery_12359_3532_1320327.jpg

 

Ik zal van de week de aardebak gaan vullen, zaadjes zijn al binnen (Double Fun van No Mercy)

Als ik zover ben laat ik hier even de link achter van m'n allereerste kweekverslag :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi kleurtje "hardcore mat zwart" :D :P :(

 

Van dat hokje ga je een hoop plezier krijgen ;)

 

Succes !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx, ik hou wel van zwart :D

 

Ik zit me hier al behoorlijk wat voorpret te hebben, dat plezier gaat wel goedkomen! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echt super om te zien :D , kom ik aan met m'n tentje :P , echt vakwerk, als het kweken net zo goed gaat als het bouwen zit je op rozen. ;)

 

JF. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je er de tijd voor neemt krijg je dus zo'n strak hokje.. ;)

 

Maar die ph/ec combimeter werd me afgeraden in de GS en aangeraden werd om met een aparte ph en ec meter te werken, dit omdat als de combimeter het begeeft je geen van beide meer hebt...

 

En nog ff een vraag over dat tafeltje waar je voedingsvat op staat.. je vertrouwt dat ding 100% op stevigheid.. ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oi!

 

Vandaag ga ik weer naar de growshop voor aarde en voeding enz...

Ik hoop vnvnd de zaadjes in de aarde te hebben.

 

Die combimeter heb ik voor minder dan de helft van wat hij normaal kost gekocht bij een growshop, ben ik prima mee gematst! ;)

De standaard voor het voedingsvat is sterk genoeg, ik kan hier gewoon op gaan staan, dus dat voedingsvat van 40 liter kan hij ook wel hebben;)

 

Nou, vnvnd nog een update als het meezit!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo heel mooi hokje heb je daar vergaart mag je zeker trots op zijn ;)

welke soort(jes) ga of zou je er graag in zetten?

groeten db

Share this post


Link to post
Share on other sites

geil hokkie ;) .. ga je hier ook een verslag maken?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zal van de week de aardebak gaan vullen, zaadjes zijn al binnen (Double Fun van No Mercy)

Als ik zover ben laat ik hier even de link achter van m'n allereerste kweekverslag ;)

 

Hehe, niet alleen de mooie plaatjes kijken he jongens :D

Ik heb zojuist de aarde gehaald en alles wat ik nodig heb aan voeding ed.

Morgen ga ik beginnen met ontkiemen en de aardebak vullen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker rustig aan hé JCP...

 

Heel mooi hokje!

 

Vooral het mat-zwarte is een goede uitkomst, mocht er eens iemand op je zolder komen is de kans dat ze wat zien een stuk kleiner!

 

Ook dat glas in de deur is handig, je kunt binnen kijken zonder het klimaat te verstoren !

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Kees,

Ik ga over de lengte van de zolder een gordijn met haken maken, dus het achterste gedeelte van de zolder is dan helemaal niet meer zichtbaar!

Het raampje ga ik nog veel plezier aan beleven idd, ik zit vaak op de zolder te chillen en muziek te luisteren, dan heb ik ook nog wat om naar te kijken.

 

En idd, heeeeeel rustig aan... ;) :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...