Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

El Shamano

Bouw Van Eerste Hok Op Zolder

Recommended Posts

Gooi die kachel weg en zet nog wat extra hokken voor de warmte.

 

grapje zeker.......?

 

JCP, ben je er al uit hoe je de afvoer van je lucht gaat fixen? ik zat te kijken waar die buis vanuit je kachel naar t dak gaat, wat is dat precies voor plaatje? kan je die niet dupliceren maar dan met 2 gaten? een namaak plaatje maken, oude eruit en nieuwe erin....... ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey!

 

Ik heb van de week alvast wat spullen overgenomen van iemand hier op wietforum, ik ga nu 2x 400 watt cooltubes gebruiken, en ik heb een 1000 kub torin slakkenhuisventilator.

 

Voor die afvoer ga ik vnvnd eens even een kijkje nemen op zolder, misschien kan ik wat fixen onder het motto "met een hamer past alles" :lol: nouja, wel een beetje voorzichtig dus....

 

Ik dacht zo de 1000 kub te gebruiken alleen voor de afzuiging van mijn hok, en een kleine buisventilator voor de 2 cooltubes.

 

De 1000 kub op een 1 kanaals temperatuurgeregelde fancontroller, en de buisventilator op een traploze fancontroller ofzo?

 

Mij lijkt dat als ik die 1000kub alleen voor afzuiging van het hok gebruik ik geen inblazer nodig heb?

 

Ik heb het plaatje van mijn hok in de beginpost een beetje aangepast:

 

gallery_12359_3532_252.jpg

 

Verder heb ik nog een 3-membraams mistmaker besteld:

 

salense%203membraams.jpg

 

Die wil ik in een plastic box in gaan bouwen met een fan, zoals ik sannie zag doen in een ander topic:

 

gallery_7203_656_103273.jpg

Edited by jcp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog een vraagje...

 

Zojuist even de hele zolder doorgelicht en aan de andere kant van het dak een doorgang gevonden naar een pijp die boven de badkamer zit, hier zit een afvoer van 100mm.

 

Zou ik die kunnen gebruiken voor de afvoer van mijn lucht wat van het 1000kub slakkenhuis komt? Of is dat te smal?

 

Verder kan ik naast die kachelpijp (die ik toch maar achterwege laat vanwege het koolmonoxide probleem) niks vinden om de lucht af te voeren behalve een raampje van 50cm bij 50cm wat niet los kan en in het zicht zit...

Share this post


Link to post
Share on other sites

jcp

 

denk dat 100 mm te klein is om 1000m3/uur doorheen te persen. m'n 1000m3 ruck heeft een diameter van 250 mm.

 

 

denk dat je rond de 200 mm moet gaan zitten.

 

mvg, CD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, ik heb de knoop doorgehakt :lol:

 

Achter de plek waar ik mijn kast ga bouwen zit een raampje wat niet los kan, hier ga ik het glas uit wippen en er een gat van 200mm in laten maken. Dan ga ik daarin een zwart ventilatierooster in maken, en dan zwart vliegengaas erachter.

 

Dit is de enige manier voor mij om de lucht via een 200mm gat naar buiten te krijgen, het probleem is alleen een grotere pak-kans :) omdat het raampje vol in het zicht zit en er natuurlijk damp vanaf gaat komen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

JCP,

 

Kan je niet een koolstof filter plaatsen en dan afblazen in een kamer die je niet/ bijna niet gebruikt? Daar een raampie open. Of ben ik nou gek :lol:

 

Gr,

Ace

Share this post


Link to post
Share on other sites
JCP,

 

Kan je niet een koolstof filter plaatsen en dan afblazen in een kamer die je niet/ bijna niet gebruikt? Daar een raampie open. Of ben ik nou gek :)

 

Gr,

Ace

 

Hey Green_Ace, dit is niet te doen voor mij, ik woon in een klein huisje samen met vriendin, we hebben geen enkele kamer die we niet gebruiken, alleen wat plek op zolder.

 

En ik hoef bij vrouwlief niet aan te komen met een kamer die volgepompt word met lucht van mijn wietkast :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat in het zicht zou mij ook niet zo aantrekken. Het is dus een raam wat niet open kan wat schuin staat, toch? Hoe los je het op met regen...?

Kunt ook overwegen een klapraam te kopen en aan de achterkant te plaatsen. Hier kun je dan een box omheen maken waar je de lucht in laat uitkomen. Zodoende ziet niemand het, staat er een raam op een flinke kier maar kan het iig niet binnen regenen. Mocht je ooit stoppen met kweken heb je nog altijd een raam erbij.

Andere optie zou ook nog kunnen zijn dat je een schoorsteen zet, naar de verhuurder toe kun je hier zelfs om stoestemming vragen. onder het motto dat je een drogen wil plaatsen en geen slang uit je raam wil hebben. Op die manier is de verandering bekend en kan dat niet een probleem worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oi!

 

@dedos verdes: het raam zit in de nok van m'n huis, en zit schuin (zie plaatje) dus daar kan ik niet veel anders mee dan er een gat in maken...

 

gallery_12359_3532_209.jpg

 

Ik heb een boven-aanzicht gemaakt van de ventilatie van m'n hok, met de maten van de slangen erbij.

 

De slangen van de cooltubes lopen naar links een schoorsteentje van 100mm in.

De aanzuig slangen lopen naar m'n computerkamer beneden.

 

gallery_12359_3532_7046.jpg

 

 

Ik hoop dat deze setup gaat werken, als jullie nog iets zien wat absoluut niet kan hoor ik het graag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk alleen maar hardop mee heh. Als je er voor kiest om toch een gat in je raam te maken, zou je er voor kunnen kiezen om 2 kleinere filters aan je cooltubes te hangen en vanaf het hok zelf aan te zuigen. Scheelt je een buisafzuiger en gaten vanaf je computerkamer.

 

Zelf ben ik helemaal voor zo onopvallend, stil en veilig mogelijk.

Als de zon op het raam schijnt zul je altijd een gat blijven zien.

De lucht die je afblaast is warm maar wel "schoon".

Is een dilemma altijd om de juiste balans te vinden tussen optimaal, risico en budget.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dedos:

 

Ik zat met die buisafzuiger ook even te twijfelen, maar ik dacht als het ventilatie kanaal van de cooltubes apart hou kan ik als het te koud is op de zolder de buisventilator van de cooltubes laten blazen ipv zuigen en dan komt de koude lucht van buiten, gaat langs de lampen en komt dan in de zolder --> dus wordt het op zolder warmer...

 

Dat kan wel handig zijn in de winter.

 

Verder heb ik op het plaatje een fout gemaakt zag ik, de demper die je ziet zitten achter de softbox hoort achter de buisventilator...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb vandaag de luchtbevochtiger in elkaar gezet, hier wat foto's :smoke

 

gallery_12359_3532_435855.jpg

 

gallery_12359_3532_448476.jpg

 

gallery_12359_3532_1000801.jpg

 

 

Er zit een dimmer tussen dus ik kan de ventilator harder of zachter zetten, verder sluit ik de mistmaker aan op een hygrostaat :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je twee cooltubes of wat dan ook op 1 ventilator zet moeten de slangen precies even lang zijn voor een goed lucht stroom verdeling.

 

mazzel

Share this post


Link to post
Share on other sites
gaaf ding! sloop je die ledjes er nog uit?

 

Nee, zou niet weten waarom? kvind het eigenlijk wel leuk wat licht in die bak :smoke

 

@jeroen: Dat is een goeie, zal ik rekening mee houden als ik de slangen op maat ga maken...

Share this post


Link to post
Share on other sites
als het buiten het hok komt, geen probleem. Erin wel...

 

Owkee, dan snap ik het. Maar mijn hok wordt maar 1.20 bij 1 meter, dus zowieso buiten het hok :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zat een beetje te rekenen met de stroomkosten die ik ongeveer ga krijgen...

 

Zou het mogelijk zijn om in de 2 cooltubes 2x 250 watt lampen te doen, zou dit te weinig zijn voor 5 planten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niemand een suggestie? ik vraag me af of het gebruik van 2 lampen van 250 watt of 2 van 400 watt in een ruimte van 1.20 bij 1 meter met 5 planten een drastisch verschil in opbrengst gaat geven, of dat je met 2x 400 watt "net dat beetje meer" opbrengst hebt.

 

Bvd!

Share this post


Link to post
Share on other sites

500 of 800 watt gaat zeker verschil maken.. ik zou voor 2x400 gaan. Je verliest met cooltubes zowiezo al aardig wat lumen, dus meer kan absoluut geen kwaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eeeh, waarom dan niet meteen 1 x 600 watt. Is een stuk efficienter en scheelt weer in de aanschaf van een extra vsa + cooltube.

Share this post


Link to post
Share on other sites

+ dat ik al 2 cooltubes van 400 watt + VSA's heb liggen die bij elkaar goedkoper waren dan 1 nieuwe :smoke

 

Ik ben er over uit ik ga gewoon 2x400 watt doen, thanx voor de info!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo! na een hele tijd weer eens een update!

 

Ik heb na een hele tijd wachten op spullen van de growshop en dikke pech met het bestellen van een klimaatcomputer via marktplaats (nooit binnengekomen via de post dus gewoon 200 euro lichter :bier) eindelijk weer eens wat kunnen doen!

 

De ventilatie voor de cooltubes heb ik gemonteerd, deze haalt frisse lucht via het dak waar een "schoorsteentje" op het dak zit boven de badkamer.

 

med_gallery_12359_3532_523040.jpg

 

 

Verder heb ik ook een kist gebouwd voor mijn slakkehuisventilator, hiervoor heb ik een conversiestuk gekocht, zie foto hieronder.

Ik weet alleen niet hoe ik dit conversiestuk het beste op de ventilator kan monteren, iemand een idee?

 

med_gallery_12359_3532_606954.jpg

 

med_gallery_12359_3532_464577.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

towly, ik denk dat je zo wel vochtige lucht aanzuigt, als je met ''het schoorsteenje'' de afvoer van de badkamer bedoelt, met kans op budrot in later stadium vanwege de vochtigheid.

ook zal het minder goed zijn voor je buisventilator.

zit er een y-stuk of een t-stuk?

 

 

beter lijkt me beter om aftezuigen/blazen door dat ''schoorsteentje'', vanwege hitte patronen.

maar met koudere lucht werkt je cooltube systeem wel beter..

 

 

de slak inboxen, met de uitlaatmond dicht tegen de houten (binnen)wand, op de buitenkant een flens monteren, en dan dat verloop stuk weggooien/doorverkopen/terug brengen.

 

of zo:

gallery_7406_450_56265.jpg

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...