Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

El Shamano

Bouw Van Eerste Hok Op Zolder

Recommended Posts

Oi!

 

Mijn eerste post hier, en meteen een grote :)

 

Ik wil een hok op mijn zolder gaan bouwen, maar mijn zolder is maar 1 meter 50 hoog in de nok.

Dat wordt dus krap, en ik wil dan ook geen dubbele bodem maken maar de verse lucht via 2 gaten aan de zijkanten door een slang uit mijn computerkamer beneden halen. Dit omdat het warm kan worden daar op zolder en op mijn computerkamer is het altijd redelijk koel. Deze slangen worden dan wel iets van 3.5 meter lang, en kan ik natuurlijk ook gewoon loskoppelen als het niet zo warm is op zolder.

 

Hier is een plaatje wat ik even crappy in paint gemaakt heb.

 

gallery_12359_3532_1440.jpg

 

Dit is de schoorsteen die je links op de tekening ziet:

 

gallery_12359_3532_20692.jpg

 

En dit is een lijstje wat ik gemaakt heb van spullen die ik denk nodig te hebben:

 

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->gallery_12359_3532_4026.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

 

 

 

 

Het eindbedrag valt net onder het wietforum.nl logo, maar is in dit lijstje 732 euri

 

Nou dan heb ik natuurlijk wat vragen voor jullie :innocent:

 

1. Is het mogelijk om de afvoer deze kachelpijp in te werken met een T-stuk ofzo, en moet er dan nog iets tussen zodat de warmte van mijn kachel niet zomaar terug kan lopen de kast in als ik de fan uit heb staan en de kachel aan?

 

2. Als ik de lamp in de nok hang van de kast, heb ik van de lamp tot de bodem een hoogte van 1.20 ongeveer, ik wil zoals je kan zien in het lijstje een 600 watt lamp erin hangen, gaat dit werken, ook met de inhoud van de kast enzo.

 

3. Verder ben ik gewoon benieuwd wat jullie van deze opzet/dit materiaal vinden, en tips zijn natuurlijk altijd welkom!

 

Ik ga zsm beginnen met de bouw, maar ben hiermee wel afhankelijk van iemand anders (heb 2 linkerhanden ;) ) zogauw we beginnen zal ik jullie met foto's op de hoogte houden!

Edited by jcp

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi jcp

 

1) over die 600 watter, ga je met cooltube werken? de min. afstand lamp-plant is 50-55 cm bij een 600 watter, gaat de hoogte van de potten nog af, blijft er minder dan een meter over om te groeien voor de planten.

 

2) afvoer naar kachel kan wel maar dan moet er in de buis van je kast een terugslag klep zitten die de buis sluit als er niets doorstroomt. verder moet je de luchtstromen zo op elkaar afstemmen dat de lucht naar buiten gaan en niet t hok in of naar de kachel.

 

3) ik denk niet die 350m3 t niet gaat redden denk ik of je koopt er 2 en ook een cooltube erbij.

 

 

misschien iemand anders een idee?

 

 

mazzels CD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee CD!

 

Thanks voor je reply

 

Dus vanwege de beperkte hoogte van de planten + de warmte in de kast zou je aanraden zo'n cooltube te plaatsen?

 

Ff gezocht, terugslagklep is dus zo'n ding ;) had ik nog nooit gezien...

Terugslagklep_ventilatie.jpg

 

Als ik die plaats heb ik alleen idd nog het probleem dat de lucht uit m'n kast richting de kachel kan gaan stromen :innocent: iemand misschien een handigheidje om dat op te lossen?

 

Verder zou ik dus voor een sterkere afzuiger moeten kijken, volgens mij kom ik dan automatisch op een 160mm aansluiting ofniet? dus ook een 160mm demper en filter...

 

Hoeveel m3 afzuiger zou ik ongeveer nodig hebben voor dit hok? Daarbij rekening houdend dat ik dus de passieve aanvoer door een slang van minimaal 3 meter wil laten lopen...

Edited by jcp

Share this post


Link to post
Share on other sites

jcp

 

je kunt qua afzuiger beter wat groters nemen, kan je langzamer laten draaien. minder slijtage en geluid. die 700 m3 bijvoorbeeld..... ikzelf heb een 1000 m3 boven m'n 400 watter (afzuiger is in bruikleen). je kan ook je filter in 't hok en je afzuiger erbuiten.

 

als je met cooltubes werkt hoef je niet zo'n grote afzuiger (denk dat 500 m3 dan genoeg is). en een 350 m3 ofzo op je tube.......

 

en een 250 m3 inblazer

 

je plantjes moeten denk ik wel een meter kunnen groeien, hou daar rekening mee. je nok is 1,50 m, afstand plant-lamp 40-50 cm (40 cm met cooltube) en dan je potten (7 liters zijn +- 20 cm hoog).

 

hoogte plant = hoogte nok-hoogte lamp - hoogte pot. hoogte plant = 150 cm-40-20=90cm. je zult dus moeten toppen en misschien scroggen anders ga je op t eind problemen krijgen doordat je onderste toppen niet genoeg licht krijgen (had ik ook m'n 1e keer).

 

mvg CD

 

 

CD

Share this post


Link to post
Share on other sites
als je met cooltubes werkt hoef je niet zo'n grote afzuiger (denk dat 500 m3 dan genoeg is). en een 350 m3 ofzo op je tube.......

 

en een 250 m3 inblazer

 

Hmm ik zie het alleen niet zo zitten om voor zo'n klein hokje 2 afzuigers en 1 inblazer te hebben staan, moet toch anders kunnen toch? Zo'n cooltube ziet er leuk uit, kan je niet een sterke afzuiger met automatische regeling aansluiten op een cooltube met reflectoren en de cooltube als enige afzuigpunt gebruiken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

jcp

 

de warme lucht (van je lamp) moet worden afgevoerd en er moet verse lucht in t hok komen en oude lucht moet worden afgevoerd.

 

denk 3 manieren

 

1) 1 grote afzuiger die je en op je cooltube aansluit en op je hok met T stuk, geen inblaas. wel dubbele bodem met passieve inlaat

2) 1 kleinere afzuiger die je op je cooltuke en je hok aansluit met T stuk, kleine inblaas

3) 1 afzuiger voor tube, 1 afzuiger voor hok en 1 inblazer voor je hok

 

mvg CD

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi jcp

 

wat je ook kan doen, is scrognet hangen op gewenste hoogte, laat zeggen op 60 cm, heb je 40cm voor pot, 20cm voor planten, en nog eens 90 cm er boven voor je lamp,

 

Groetjes Miss_Stoned

Share this post


Link to post
Share on other sites

@CannaDanny:

 

Ik ga dan denk ik voor optie 2, omdat ik ook een 2 kanaals fancontroller heb.

Zat ik zelf te denken een 700 m3 afzuig en een 275 m3 inblaas, denk ik dat een beetje goed? :innocent:

 

Anywho, ik vroeg me af, als ik zo'n cooltube heb en het is winter, dus koud op zolder, moet je dan al gaan bijverwarmen? of warmt ook zo'n cooltube de boel wel op, icm met de lucht die aangevoerd wordt van de computerkamer natuurlijk, maar dit is denk ik in de winter ook te koud...

 

@Miss_Stoned:

 

Scroggen had ik idd ook al zitten overwegen, nadat ik het op de voorpagina zag staan, maar is het zo simpel als het lijkt? Omdat dit m'n eerste kweek gaat worden wil ik het nog even zo simpel mogelijk houden ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

op zolder zijn cooltubes geen overbodige luxe ivm de warmte, anders kun je kweken in het voorjaar/zomer zowiezo wel vergeten.. Als je aangevoerde lucht onder de 18c is zou je wel gaan moeten bijverwarmen in de donkere periode.. Of het tijdens de lichtperiode wel warm genoeg blijft met cooltubes durf ik niet te zeggen, anders zou je de uitlaat van je cooltubes in het hok kunnen laten uitblazen in de winter, en zorgen dat deze ook verplaatst kan worden naar buiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou in de computerkamer waar ik mijn lucht vandaan ga halen een thermostaat kunnen hangen en die kamer gewoon altijd 18 graden kunnen houden ;)

 

Of ik kan in het hok een kacheltje plaatsen die het overneemt als ik niet thuis ben in de winter, en de verwarming thuis uitstaat.

 

Ik zat trouwens te kijken naar cooltubes, maar als ik hier kijk, zie ik veel prijsverschillen, maar geen verschil in cooltube :innocent:

Edited by jcp

Share this post


Link to post
Share on other sites

idee

ik zelf heb een elec kachel staan op zolder en die staat op 20 a 21 graden ingeteld

en woord dan van de zolder recht streeks het hok in geblazen hoef je geen gat naar de computer kamer te maken.

 

en een cooltube is geen over bodige luxe dat klopt

Ben met de zomer begonnen met mijn eerst kweek en het was maar 2 a 3 graden verschil met de zolder en in het kweek hok en het mooiste is je kan er gewoon de hand op houden als die brand :innocent:

bij mij woord dan wel de lucht van de coolstoffilter naar de lamp en dan naar buiten geblaazen.

Edited by whiteman

Share this post


Link to post
Share on other sites
Of ik kan in het hok een kacheltje plaatsen die het overneemt als ik niet thuis ben in de winter, en de verwarming thuis uitstaat.

 

Als je een kacheltje gebruikt hou dan wel in je achterhoofd dat die electrische dingen stroom vreten.. zijn vaak minimaal 2000 watt.. Ze zijn er ook met oliegevulde elementen, die zijn al stukken beter, ook omdat die langzaam afkoelen en dus niet voor plotselinge temperatuurschommelingen zorgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Whiteman:

 

Dat kan, maar in de zomer wil ik ook de wat koelere lucht vanuit mijn computerkamer halen (het is voor mij lastig om de lucht van buiten weg te halen)

 

@tomas:

 

Zou ik zo'n oliegevuld kacheltje in mijn hok kunnen krijgen, of zijn die niet zo groot?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In cooltubes zul je het idd moeten zoeken maar een 700m3 is dan te veel als afzuiging. Neem een 225m3 en een 350m3. 225m3 als een buiten het hok om circuit voor je cooltube, lucht haal ja van beneden. 350m3 is voor je filter.

Inlaat kun je passief doen nadeel is dat als je ook die lucht van beneden haalt het wel flinke gaten worden, om dat te beperken zou je hier een 225m3 voor kunnen plaatsen.

Je fancontroller is 2 kanaals, maar meer heb je ook niet nodig. Je plaatst de tube afzuiger op een standaard dimmertje en zet deze op 80% op een tijdklokje zodat hij 15 min voor en na lampen aan draait.

Kachel zou ik voorlopig achterwege laten, verwarming idd op 20c in de kamer waar lucht vandaan komt.

Om ruimte te besparen je afzuigers buiten je hok plaatsen, met een tube kun je de lamp veel dichter op je planten krijgen.

Over je afvoer naar buiten...wat voor kachel heb je aan de schoorsteen hangen? Bij een houtkachel wil je er niet aan denken wat er gebeurt wanneer de luchtstroom verkeerd word, doordat de capaciteit anders wordt. Maar hier zowieso een y-stuk en geen t-stuk.

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cooltubes hoeft helemaal niet, neem in het voorjaar gewoon een grotere afzuiger. Als voordeel heb je dat je beter kan ventileren en minder kans op toprot. En neem geen buisventilator met demper, maar een softbox met geisoleerde slang. Is veel stiller. Een aanzuig is ook niet persee nodig. Je kan namelijk gerust passief aanzuigen. (teenzij je echt gericht ergens lucht vandaan wilt halen)

Als je problemen hebt met de hoogte van je hokkie zijn cooltubes misschien wel vertandiger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor die schoorsteen is de oplossing heel makkelijk:

Plaats zowel in de buis van de schoorsteen als de buis afkomstig van je hok een terugslag klep.

Allebij voor het Y-stuk, zodat wat er ook gebeurt, de lucht alleen naar buiten weg kan.

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

en wat als ze allebei aanstaan....? niet optimale afzuiging kachel als gevolg, met risico op koolmonoxide vergiftiging!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, maar dat heb je dan zowiezo als ze allebij tegelijk aanstaan. Met of zonder terugslagklep..

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ieuw! daar had ik nog niet eens aan gedacht, als ik dus teveel lucht uit m'n kast de kachelpijp in pomp en de kachel staat ook aan kan het dus zo zijn dat mijn kachel niet genoeg afvoer heeft?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd, je zou dan dus een dikkere pijp moeten nemen.

Of er nog een langsop zetten en alles dus gewoon appart houden.

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

jip, apart is het beste. Geen risico mee nemen, je ruikt het niet, word sloom, valt in slaap en word niet meer wakker met wat pech.

Als het nu een afzuigkap was, maar een kachel, niet aan beginnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je toch al gaten in je plafond(?) gaat maken, blaas ook lekker af in die ruimte. Raam stukkie open en klaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je toch al gaten in je plafond(?) gaat maken, blaas ook lekker af in die ruimte. Raam stukkie open en klaar.

 

Dat is m'n probleem, ik wil helemaal nergens gaten in maken, ik huur....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...