Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Volgens een deskundige is het geen TMV, maar een genetische afwijking.

Volgens een andere deskundige die claimt het getest te hebben, is het wél TMV.

Voor 180 euro kun je de test zelf uit laten voeren en weet je het zeker.

 

Wat je in ieder geval kunt doen, is het verwijderen van aangetaste planten als dit er maar een klein aantal zijn.

Het nadeel is dat het net als HIV-besmetting lijkt te zijn: het kan al aanwezig zijn, maar nog niet naar buiten komen.

 

Zorg ervoor dat de planten het naar hun zin hebben, gezond zijn en er geen beestjes rondlopen die de besmetting over kunnen brengen. Op die manier beperk je de mogelijkheden voor een virus om zich te verspreiden enorm.

 

Een plantonderdeel (een blad bijvoorbeeld) wat gezond is, kan niet de afwijkingen in een later stadium gaan vertonen. Maar nieuwe groei (vegetatief en generatief) kan het wel vertonen als de plant besmet is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

snik snik :verrygood .. mijn 2e stek heeft het ook, en is ook PP.

De stek die er links van staat (bladcontact) heeft nog helemaal geen tekens van TMV, gele blaadjes of krom getrokken bladeren. Hopelijk blijft dit zo.

 

med_gallery_10811_2055_584912.jpg

 

med_gallery_10811_2055_653356.jpg

 

med_gallery_10811_2055_325109.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

helaas heb ik het ook meeggekregen van de wietboer

 

thx aan iedereen om me te vertellen wat er fout is gegaan met men plantje

 

het stekje had die sporen al toen ik het kocht maar ik wist toen niet wat dat was

ze gaan mij daar geen twee keer liggen hebben, volgende keer veel beter controleren of via zaad werken

 

 

 

als iem nog foto's wil zien van een met tmv besmette plant:

http://www.wietforum.nl/Eerste-Kweek-Pp-Ne...elp-t28124.html

 

morgen haal ik haar eruit... en toen waren ze nog maar met 8 snif

 

 

green grtz

 

funkyg

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kunt hem rustig laten staan. Als de stekken uit dezelfde batch komen kun je er vanuit gaan dat ze het allemaal in zekere mate hebben. Mijn pp's hadden het vorig jaar ook. Het beinvloed wel de opbrengst iets heb ik me laten vertellen maar beter opbrengst van een plant met TMV dan geen opbrangst van de betreffende plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn planten hebben de ziekte helaas ook opgelopen. :nerd

 

mijn stekken zijn nu 4 weken oud en ze hebben duidelijk het mozaiekvirus. wat ze vermoedelijk in de 2 week hebben opgelopen.

 

ik lees op het form dat sommige mensen zeggen (denken) dat het plaatselijk is. Ik ben van mening dat je plaatselijk de gevolgen van het virus kan zien. Zo als Wazzup ook al zij het zit door de heele plant. Dus het wegknippen heb niet bepaalt veel zin.

 

Ik lees ook dat ze zeggen dat het niet besmettelijk is. het is wel degelijk besmettelijk, maar het virus wordt dan verspreid door trips,spint en ander ongedierte. En is naar mij weten niet besmettelijk van plant naar plant.

 

een heel erg virus is het niet, de planten gaan er niet dood van, allen groeit het lanzamer en bloeit het langzamer. Het is wel erg als je er nog een virus er bij krijgt, dan kan je je planten wel uitzwaaien :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo ik heb sins kort 4 buitenplanten wel in pot van 10 ltr maar 2 van mijn planten hebben vekleurde blaadjes er tussen waarvan somige beginnen krom te trekken weet iemand wat het is, en wat ik er zou kunnen doen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

op pagina 4 bericht #55 van "Whazzup" reageer ik het volgende:

 

al deze symptomen heb ik ook. alles wat je op foto heb gezet is te vinden op mijn plant, van kromgetrokken bladeren tot van die vage geel-witte vlekjes. Ik dacht precies hetzelfde dat het misschien van beestjes komt.

 

ik wil dus niet zeggen dat die vlekjes van het virus komt, misschien trekken zwakke planten een of ander beest aan dat een ziek plantje wel aanziet voor tussendoorse versnapering.

 

Bij mij zijn de toppen bijna helemaal bruin. Iemand anders beweerde hetzelfde dat zijn toppen ook bijna helemaal bruin waren. terwijl bij mij de onderste toppen die praktisch geen licht vangen gewoon wit zijn. De trichomes zijn erg kort en worden vrijwel meteen bruin. Ik zie ook verder geen nieuwe trichomes in de toppen komen dus de groei ervan is vrijwel nihil.

 

Het begon allemaal met een enkel blad dat krom trok gevolgt door een paar andere. Nu in de 4e week bloei van mijn nlx plant zie ik alle bladeren geel worden. Met een week of 2 is alles geel ben ik bang. ik dacht dat ik hier te maken had met overvoeding omdat sommige bladeren gingen krullen en geel aan de randen werden meestal na een week schoon water geven is dit verholpen maar het werd alleen maar erger dus het moest wat anders zijn. Ik weet dus bijna zeker dit verrekte virus.

 

Ik meende te lezen dat "Mad Sientist" ergens in het begin zei in dit topic dat consumeren van vruchten dodelijke afloop kan hebben. Consumeren van wiet zie ik anders omdat hier vuur bij te pas komt en je dus dit virus kapotmaakt. je consumeert niet de vrucht maar de rook hiervan. en daarbij is het virus wat hier bedoeld word niet earoloog (of hoe je dat noemt) dus besmetting van jezelf bij het roken van een J is nihil, ten minste dat is mijn conclusie

 

Daarbij twijfel ik ook het effect van dit virus op mensen. Lijkt mij eerder dat dit virus de plant of vrucht aantast waardoor dit gaat rotten en de persoon een rot product consumeert wat in bijna alle gevallen niet zo gezond is.

 

Maar dat het mij opbrengst gaat kosten is mij wel duidelijk. Ik had het al gemerkt in de groei dat er iets niet klopte maar hij stond in een bak dus ik verwachte niet het ergste.

 

En dan nog iets. Deze plant komt uit zaad, en dit zaadje was in gezelschap van 9 andere zaadjes in een zakje. Deze zijn dus in contact met elkaar gekomen kan het zo zijn dat de moeder plant van dit zaad besmet was en zo dit virus in het zaad is gekomen dus erfelijk? zoniet erfelijk.. kan het van zaad tot zaad overslaan?

 

Greetz cannabusinesss :icecool

Share this post


Link to post
Share on other sites

soortje is white skunk 16dagen oud en uit zaad gekweekt.

Kan iemand me adhv deze fotootjes zeggen of ik me zorgen moet maken :blink: ? de verbleking is enkel op die plaats, en de oudste blaadjes trekken soms een klein beetje scheef. Andere plantjes in men hok hebben soms 1 lichter blad...maar dat is niet het virus(denk ik), eerder een voedingstekort ofzo?

med_gallery_12425_3264_97755.jpg

 

med_gallery_12425_3264_150627.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is het begin stadium dus..

 

ik weet niet of het helpt om deze stukjes weg te knippen uit je blad, maar dit is dus waar we het over hebben. ook herkenbaar op mijn plant toen die nog klein was..

Share this post


Link to post
Share on other sites
dit is het begin stadium dus..

 

ik weet niet of het helpt om deze stukjes weg te knippen uit je blad, maar dit is dus waar we het over hebben. ook herkenbaar op mijn plant toen die nog klein was..

 

jij had ook zon verkleuring? Die 2e foto is trouwens het blad dat verdraaid is, het word niet smaller ofzo. Ik zou het wel raar vinden, er is geen beestje te bespeuren in mijn hok. En het zijn zaailingen, dus geen stekken die besmet waren ofzo. Ook heeft 1 plantje de verkleuring maar, Dat verdraaide blad is van een andere plant.... :whistling ik hoop toch dat het iets anders is... :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op dit moment staan er 40 zaainlingen bij mij van oude soorten.

Soorten van voor de TMV hype, uit sterke oude genen gekruist.

 

Ze zijn allen onder lab. omstandigheden ontkiemd. dus hanschoenen, pincet en geen huidzuren.

Enkele zaailingen laten ook deze verkleuring op het blad zien.

Ik durf dit zeker niet aan TMV toe te schrijven.

Zij ontwikkelen zich verder goed, en laten symetrie in het blad zien.

 

Eerder is dit ouderdom of een vorm van veroudering te noemen.( van het zaad)

 

Ik weet nu zeker dat het werken met tabakshanden een grote (TMV) schade toe kan brengen aan zaailingen.

 

Enne... als het TMV is: knippen heeft dan geen zin he

 

 

groetels van weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus het is tmv als het tegendeel bewezen is?

 

of geen tmv tot het tegendeel bewezen is :blink:

 

iig zal ik ermee oppassen nu heeft het nog geen dramatisch effect.. als dit tmv is zal je er in de bloei zeker wat van merken.. toppen die niet goed ontwikkelen is mijn ervaring.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de tuinbouw (veredeling) wordt voor de detectie van virussen de DoubleAntibodySandwich-ELISA of een moleculaire analyse ((RT-)PCR) gebruikt om een objectief beeld van de besmetting te krijgen. Een combinatie van beide methoden wordt ook gebruikt in de IC-RT-PCR maar dit is allemaal vrij onbruikbare info voor ons.

De symptomen op de verdachte plant alleen zijn meestal niet voldoende geschikt om het vaststellen van een virustype/strain mogelijk te maken. Het uitvoeren van een overigens simpele Das-ELISA of PCR test zal niet voor een ieder niet mogelijk zijn vanwege de kosten voor de benodigde reagentia en instrumenten.

 

Iets wat wel makkelijk uit te voeren is voor een huis-tuin en keuken kweker/cloner is het doen van een 'Plant bioassay' welke wordt uitgevoerd op vatbare soorten welke een duidelijke symptoom expressie geven.

Het principe van deze methode is erg simpel; Als het TMV (of ander) virus echt aanwezig is in de verdachte plant dan is dit overdraagbaar op een andere plant wat weer middels de symptoom expressie vast te stellen is. Verschillende virussen hebben verschillende "indicator soorten" welke vanuit de literatuur gebruikt kunnen worden om het virus verder te determineren.

 

Materialen & Methoden

Men neme zaden van Nicotiana glutinosa (tabacum kan ook), Chenopodium amaranticolor (quinoa kan ook), Cucumis sativus (komkommer), ontkiem deze en kweek ze op tot pakweg de 5e node. Houd er rekening mee dat al het materiaal dat je gebruikt echt schoon is!! Dus ook je handen (rokers!!). Test-planten die goed groeikrachtig en gezond zijn kunnen nu worden ingezet voor ons experiment.

 

Besmette bladeren worden nu fijn gewreven met een ontsmette vijzel, daarna wordt het fijngewreven weefsel aangelengd met buffer oplossing(1/5). Dit mengsel dient gekoeld te worden bewaard maar liefst wordt het gelijk toegepast. Maak voor de volledigheid ook een blanco monster.

 

Men neme nu een test plant om haar bovenste bladeren te bevochtigen, hierna wordt een snufje Carborundum (400mesh, mondkapje!) op de jongste vier bladeren aangebracht (vanaf de de top dus). Met een plukje watten wordt nu door voorzichtig te wrijven de toplaag van het blad beschadigd zodat het virus eventueel makkelijk kan binnendringen. Een nieuw watje wordt bevochtigd met de sample en op het blad aangebracht. Na een vijftal minuten wordt nu het aangebrachte goedje afgespoeld met demi-water. Gebruik dubbele test planten per soort voor de zekerheid, gebruik ook een blanco zodat je een referentiepunt hebt.

 

Nu worden de planten eerst 24 uur in een vrij donkere (gewoon tl licht op 50 cm kan) vochtige omgeving (90-95% RH, temp; 20-25, lichtcyclus 15/9) gehouden om het virus goed de kans te geven om binnen te dringen. Hierna worden de planten in de zelfde schone ruimte verder opgekweekt voor ongeveer twee weken. Nu zal indien de verdachte plant besmet was met TMV (of tobamo familieleden en anderen) een reactie optreden bij de tester-planten, de blanco blijft bij een goed experiment uiteraard vrij van symptoomvorming.

 

Conclusie

Zodoende kun je vrij simpel aantonen of het aangetroffene daadwerkelijk veroorzaakt wordt door een virus, of dat het fysiologisch/genetische oorzaak zou kunnen hebben.

 

Mocht het virus wezen en jij wil die onmisbare moederplant niet kwijt...dan raad ik je aan om in laboratorium materiaal te investeren om zodoende het virus vrije gedeelte in the apical meristem te kunnen isoleren en deze dmv weefselkweek te regeneren. Niet zo heel makkelijk maar kan zeker wel een optie wezen, wel ff inlezen op het onderwerp maar dat spreekt voorzich... :smoke

 

Bron

ISHI/ISTA handboeken en wat artikelen maar ben te lui om die op te zoeken :specool

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat een PCR of een door jou nog niet genoemde techniek, het screenen met een probe met Cy3 label de meest rendabele techniek leverd. De test met een probe heb ik voor een module destijds uitgewerkt. Ik heb de probe nog wel liggen en getest is hij ook al,als t lukt wil ik best een keer een dagje TMV testen vr wietforum hoor :smoke Vrienden dienstje natuurlijk :specool

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

PCR is voor massa analyse wel goedkoper(automatisering), Elisa is geschikter bij kleinere aantallen samples en geeft al een vrij nauwkeurige analyse. Met virus besmette planten zullen hoge titers bevatten en daarom heb je over het algemeen geen PCR nodig voor de geboden hogere nauwkeurigheid, wel voor het maken van onderscheid tussen gerelateerde virussen. Bovendien; Dna/Rna extractie sucks en is tijdrovend... een dot-blot probe zou ook kunnen maar dat heb ik niet doorgerekend en wordt in de praktijk nog weinig gebruikt, ELISA is de standaard. Voor een pathogeniciteit assay als bij zaad moet je alsnog een plant bio-assay doen omdat ook niet pathogene virale sequences een positief signaal geven (belangrijk bij zaad testen)

 

Maar goed, eerlijk gezegd zie ik virussen niet als een groot probleem bij cannabis. Houdt je gewoon aan de hygiene regels en je zult weinig last ondervinden. Stekkenboeren dus helemaal, zo niet gewoon dumpen die leverancier!

 

ps. heb wel een suspect plant dus kan binnenkort wel wat blad meenemen voor die probe van je.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

Ik heb een vermoeden na het lezen hier dat ik het mozaiek virus in al mijn planten heb.

De bladeren worden geel en sommige krom dit begint nu eigenkijk pas ze staan nu een maand

in de bloei buiten.

Heeft dit gevolgen gaan ze dood of bloeien ze gewoon door.

 

Kan iemand mij dit bevestigen.

 

B.v.d cb freak (skunk op balkon 2007)

 

Hier volgen enkele foto's :

 

med_gallery_11771_3202_173978.jpg

 

 

med_gallery_11771_3202_392014.jpg

 

 

med_gallery_11771_3202_75032.jpg

 

 

med_gallery_11771_3202_155287.jpg

 

 

B.v.d cb freak..

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo allemaal

nou ik heb 4 planten in 65 literpotten en sinds een paar dagen heb ik er ook last van.

de planten staan nou in de derde week bloei en hebben drie weken voorgegroeit.

ik weet bijna zeker dat het door tabak komt,want er was niks aan de hand en ik was een sigaret aan het roken en daarna heb ik de planten gecontroleert op beestjes.

ik ben maar een beginner,maar heb hier weer van geleerd,ik nam het niet zo nauw met hygiene.dacht het is onkruid,dus kan niks gebeuren.zonde van die zes weken,maar ze gaan de vuilnisbak in en begin met een zeer schone lei.

wel balen,natuurlijk,ging net zo goed.

succes iedereen :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste mensen,

ik hoor nu net dat Stan Van "Ferro voeding op maat" vanaf 1 februari met een nieuw produkt komt. Het product Mennoclean is een gewasbeschermingsmiddel voor de desinfectie van plantpathogene bacterien, schimmels (incl rustsporen), virussen en viroiden. Het zou helpen tegen vele problemen, waaronder met name genoemd: weegbree mozaiek virus, tomaat mozaiek virus en enkele andere mozaiek virussen.

Het wordt gebruikt bij het ontsmetten van je hok.

Tevens biedt hij een ander product aan: Substra Cleaner. Dit product dood bacterien, schimmels en virussen IN het substraat, en is dus bedoeld voor inerte substraten, want je wil niet het bio bodemleven in je bioaarde verstoren.

Ik heb al jarenlang heel veel vertrouwen in de adviezen en produkten van Ferro, dus ik verwacht dat dit heel handige middeltjes zijn.

Zodra er ervaring met de werking van deze produkten is opgedaan, zal ik er hier op terugkomen.

groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb denk ik ook zo,n virus in een van mijn planten

moet ik deze nu verwijderen

kan zij die anderen aansteken

 

gr marco

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

Hou gewoon je temperatuur boven de 20-22 graden, vooral als de lamp uit is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik heb denk ik ook zo,n virus in een van mijn planten

moet ik deze nu verwijderen

kan zij die anderen aansteken

 

Heb je de eerste pagina uberhaupt wel gelezen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Beste mensen,

\Stan Van "Ferro voeding op maat" vanaf 1 februari komt met een nieuw produkt komt. Het product Mennoclean is een gewasbeschermingsmiddel voor de desinfectie van plantpathogene bacterien, schimmels (incl rustsporen), virussen en viroiden. Het zou helpen tegen vele problemen, waaronder met name genoemd: weegbree mozaiek virus, tomaat mozaiek virus en enkele andere mozaiek virussen.

Zodra er ervaring met de werking van deze produkten is opgedaan, zal ik er hier op terugkomen.

groeten

 

Ehm denk eens rustig na Markvark.. een gewasbescharmings middel dat PP Bacteriem, schimmels en virussen en viroiden dood? Denk eens na.. een virus is DNA wat zit er in je plant DNA, en wat gebeurd er dus met een plant als je er een middel opspuit om het DNA van een mogelijk extern verblijvend virus eraf te jagen? Precies je verneukt ook gelijk het planteigen DNA.. Verschil tussen virus en viroid moet je voor je zelf nog maar even in alle rust opzoeken, op wikipedia ofzo.. dan begrijp je ook gelijk waarom dat er helemaal een beetje bij bungeld als een wormvormig aanhangsel van je wonderlijke (meer dan vrij onlogisch klinkende) gewas beschermings middel..

Voor de voorgaande zoals Thomas al zei, lees ook pagina 1 door en daarnaast is er in de growguide ook nog 3 A4 aan tekst over TMV te vinden..

 

Laters, Snowie

 

Edit: Ik ben zo eerlijk toe tegeven dat ik er naast zat.. het middel Menno Clean kon ik op internet vinden met als werkzame stof Benzoëlzuur. Iets dat je niet over je planten heen wilt spuiten maar waarmee je een ruimte wel inderdaad prima kunt desinfecteren.. Die Stan uit oost van ferro voeding heeft dus een leuk product dat toevallig al onder een zelfde naam op de markt is.. Ik wist het wel.. Ik zou het zelf gewoon mocht ik het nodig hebben direct bij de Koninklijke Brinkman betrekken, de officiele producent van dit goedje.. of voor onze pathogenen juist slechtje :wOOt

Foto as Evidence:

med_gallery_5667_4836_45860.jpg

 

Echter.. omdat het middel en de claim ook werkzaam te zijn tegen virsussen en viroìden me toch niet helemaal lekker zat, heb ik nog even doorgezocht.. dit resulteerde in het vinden van de onderstaande tabel van de Wur-glasteeld afdeling. Deze zijn aanmerkelijk minder te spreken over de werking van Menno Clean..

gallery_5667_4836_16891.jpg

Goed tot zover, ik hoop dat een ieder met TMV er iets aan heeft.. Daarnaast is hier Wur/glastuinbouw(PDF Alert!) het volledige artikel te vinden, handig want daarin leer je nog veel meer over de gewenste hygiène in een kas..of kast :wacko:

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

erg ingewikkeld allemaal

 

maar moet je nou zo,n plant verwijderen of niet

 

gr eli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...