Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Gisteren bij mijn neef geweest, die heeft één van mijn TMV pp's staan op balkon, maar naast een white ?? x afghaan kruising ook van stek. Ik schrok van wat ik zag: Hier is het TMV WEL overgeslagen! Ik kan dat duidelijk waarnemen omdat alléén de nieuwste toppen het virus vertonen, de rest van de plant was gezond. De PP was pas in een laat stadium (een week of 4 geleden) naast de andere plant gezet. Er vind dus wel degelijk besmetting plaats. Dit lijkt me een belangrijke contatering!

 

In mijn tuin staan de TMV stekken naast 3 zaailingen (de Mexican Sativa en de 2 Hindu Kush indica's) die totaal géén besmetting tonen. Nou zou het zo kunnen zijn dat deze twee soorten toevallig minder vatbaar zijn maar het lijkt de theorie te bevestigen dat stekken wellicht gevoeliger zijn voor overdracht dan zaailingen! Het is slechts een constatering op kleine schaal, maar ik moet dus mijn advies nuanceren:

 

Op dit moment lijkt het niet gewenst om besmette planten uit stekken bij andere gezonde stekken te hebben staan. Zaailingen lijken, vreemd of niet, er weinig last van te hebben. Ik blijf het monitoren.

 

En waar kwamen de stekken van je neef vandaan? De growshop toevallig? De grootste verspreider van het zogenoemde TMV? :)

 

Ik blijf bij mijn standpunt dat dit iets anders is dan het reguliere TMV. Misschien een mutatie zoals er veel meer specifieke varianten bestaan, maar een met TMV besmette plant ziet er echt ten dode opgeschreven uit in de meeste gevallen. Misschien mogen we ons als kopers van stekken uit de growshop wel medeplichtig noemen aan de verspreiding van een nog onbekend cannabisvirus. Wie hebben er allemaal "TMV" in hun zaadplanten? Handen graag! :wacko: :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb nu 2 plantjes staan die voledig zijn gemozaiekt de eerste blaadjes niet maar de rest van de plant wel.

bij de 2 e ging de hoofdtak ineens alleen maar mozaiek blaadjes maken de zijtakken niet en zijn daardoor ineens groter geworden dan de oorspronkelijke hoofdtak. ze vertonen dus in deze mate een zeer grote achterstand in groei . de rest van mijn plantjes heeft af een toe een half blaadje met het tmv. maar niet noemings waardig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook last van dat :wacko: se virus, kijk maar:

http://www.wietforum.nl/index.php?act=modu...m&album=360

Het zit her en der verspreid in de grote bladeren bovenin de plant. Ik verwacht wel een wat lagere opbrengst te krijgen maar niet gigantisch minder.

 

Het is mij niet duidelijk of het laatste blad ook door het virus aangetast is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@mad:

 

..die heeft één van mijn TMV pp's ..

dat was dus een besmette stek, eenzelfde als mijn planten in de tuin (en ja, van de growshop). Zijn andere plant had nergens last van, totdat de besmette plant ernaast kwam. Nu vormt hij dezelfde TMV bladeren in de toppen. Lager, in het oude blad, is er niets van te bespeuren. conclusie: de besmetting heeft later plaatsgevonden. TMV openbaart zich direct bij nieuwe bladeren, vervormingen aan oudere bladeren die reeds zijn gevormd heb ik nog niet gecontateerd.

 

Nou ja je kunt het vanavond weer komen bekijken mad :wacko:

 

Maar in ieder geval, effe melden bij posten in dit topic of het zailingen of stekken betreft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee jongens,

 

 

Wat is het nou ?

 

Ja of nee ...

 

Ik heb hier 150 gezonde kinderen staan, en nog is 50 TMV érs ... ik kan ze gewoon niet weggooien ...

Gaan die elkaar nou ziek maken of niet ...

 

Wanneer komt de expert is langs ?

 

Groet

 

TAW

Share this post


Link to post
Share on other sites

morgenavond? hehe..

 

Ik neem aan stekken he TAW. Alles wijst er op dit ogenblik op dat:

 

a ) het niet bij zaailingen voorkomt (zaad van TMV planten ben ik nog niet tegengekomen overigens)

b ) het besmettelijk is, ook tussen verschillende soorten

c ) stekken veel gevoeliger zijn voor infectie als zaadplanten (hierover nog geen besmetting gerapporteerd)

d ) er waarschijnlijk diverse gradaties zijn van besmetting of mutaties zijn opgetreden

 

En dan is er nog de theorie dat het van de tabac komt van de joints of sjekkies die we rollen (als je tenminste tabak rookt - de tabak dus echt aanraakt).

 

En zoals mad zegt wellicht een ander virus? Maar dat het zich verspreid en besmettelijk is lijkt me wel bewezen momenteel.

 

Wat ik me nog afvraag overigens is of het op andere soorten planten overslaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangezien het virus met geen mogelijkheid erogeen kan zijn, dat wil zeggen zich kan verspreiden door de lucht, moet er direct contact geweest zijn.. Denk hier bij aan besmette aarde en met elkaar in contact komende bladeren. Overslaan op een andere soort is vrij logisch, aziaten kunnen immers ook verkoeden worden :wacko:. De DNA code van het virus is niet specifiek voor een soort hij is algemeen en je zou kunnen zeggen universeel..

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het eerste wat ik leerde op dit forum was de herkennig van het virus, kennelijk had mijn oude klonenhoer er ook nog nooit van gehoort.

Altijd leverde hij kloontjes af met deze krommingen en verkleuringen ik heb er nog zwaar over gespeculeerd met mijn oude partner wat het nou kon zijn.

 

Opbrengst kon wel is wisselen daardoor ...

Hoe dan ook bij een paar treden al buitenaardse verschijnslen op ... typische mongoliede trekjes jullei kennen het wel ..

 

Drie bladeren met een internode die een driemaster maakt en zo maar door stapelt, een freak uit de moedersaarde.

 

Sommige stekken, want we spreken in dit huis nooit over vogelvoer ... (zaden worden hier geperst tot brandstof) hebben het heel erg die ga ik zo killen maar sommige stekken zouden ze een morrd voor doen 1 blad met 1 kromming ...

 

Ik zal is mee experimenteren en een gezonde naast een zieke zetten ... kost jullie wel een paar gram van die harde wiet ok ?

 

Groet

 

TAW

Edited by The Afghany Warrior

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk inderdaad dat we maar eens moeten testen. Overigens was er bij de besmettingen die ik meldde fysiek contact. In mijn tuin is die er ook regelmatig.

 

Voorstel:

 

gezonde klonen (diverse soorten) x TMV kloon

Zaailingen (diverse soorten) x TMV kloon

Gezonde kloon op TMV grond

Zaailing op TMV grond

 

denk niet dat de proef lang hoeft te duren. Wat mogelijk nog mee zou kunnen spelen is de generatie kloon die je gebruikt en de soort.

 

eh.. ik heb nog zo'n 180 liter TMV grond over voor de liefhebber straks want ik neem het zekere voor het onzekere :wacko: Wil er thuis met alle plezier een gezonde stek/zaailing op zetten om het te testen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het dus blijkbaar ook.. maak me er nie te druk over hij doet het prima toppen worden steeds dikker!!

 

gallery_7044_235_4185.jpg

 

gallery_7044_235_8207.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had van de 7 WW stekken 2 die van het gbegin af aan TMV hadden..

 

ik zit nu in week 7 en mijn planten hebben veel (te veel) stress te verduren gehad maarja t was ook mn eerste keer. nou zijn mij een paar dingen opgevallen.

 

1. toen mijn gezonde planten al hun grote bladeren verloren door co2 tekort, bleven de 2 TMVérs gezond.

zij raakte geen een blad kwijt!

 

2. de dikste toppen zitten bij mij aan de TMVers. (denk door constante stress ofso?)

 

3. Het is wel degelijk besmettelijk, zowel door blad-contact, als d.m.v. spint of iets dergelijks.

mij widows hebben nu hier en daar een blaadje, plant besmet zichzelf ook verder maar aangezien ik nog maar 2 weken moet...

 

4. Terwijl bij mijn 5 andere widows 70-80% van de haren bruin zijn, is dit bij de TMVers maar 20%

 

conclusie voor mij:

 

het is leuk om TMvers te laten staan als je weinig planten hebt. gewoon om een keer het verschil te zien.

ik flikker ze in ieder geval de volgende keer gewoon weg, of koop ze gewoon niet.

 

het is in ieder geval niet dodelijk voor je plant dat is zeker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessante thread, goeie info!

 

Heb zelf nog geen virusbesmetting gezien in de hennep, wel vaak in Solanaceae (tomaat, aardappel, paprika etc) in de tuin en kas.

 

Als je stekken trekt zou je als voorzorg je handen en gereedschap in volle melk kunnen dippen alvorens je een nieuwe stek snijd. Deze methode gebruikten ze op een veredelingsbedrijf waar ik vorig jaar stage liep en zij hadden er goede ervaring mee opgedaan. Oja roken tijdens gewasonderhoud of stekwerk is geen goed idee! Het overgrote deel van de tabak vormt een reele besmettingsbron voor het TMV!!

 

Misschien is het een idee om een exacte diagnose te krijgen middels een Elisa test of andere diagnostische methoden, zal wel wat kosten maarja kan me voorstellen dat er hier mensen zijn voor wie het interessant is.

Mocht je echt een kostbare moederplant besmet zien raken dan zou je door van de topscheuten ministekken te maken voor weefselkweek je moeder virusvrij kunnen vermeerderen. Wel een beetje vergezocht voor de huis, tuin en keuken kweker. :)

 

Cheers :offtopic

Share this post


Link to post
Share on other sites

die tabaksbesmetting heb ik ook al wat over gehoord. Heb je daar een bron voor om dat te staven? Had het al eens eerder geopperd n.a.v. een gesprek dat ik heb gehad met een student wageningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I am going to wipe them out today !!

 

KILL KILL KILL ......

 

50 afghaantjes gaan de schredder in op verdachte gekrulde blaadjes ....

Het lijkt wel alsof ook de gezonde Afghaantjes besmet raken ....

 

Dus nu is de keuze echt heel simpel ... de vuilnis bak in met die lijertjes.

 

Stomme is dat de moedertjes waar ze vanaf komen het nooit hebben vertoont.

 

Groetjes van Bin Laden zijn neef

 

TAW

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klote man...

 

Een bron; http://library.wur.nl/artik/gewas/1777114.pdf ,pagina twee, middelste kolom.

 

Voor meer algemene plantziekten info: http://www.knpv.org/ , klik "gewasbescherming" onder aan de pagina kun je pdf jes downloaden.

 

We hebben zelf eens een tomatenteelt in de kas gedaan en daar geprobeerd een plant te infecteren (mbv drie verschillende pakjes shag), lukte vlot.

 

Cheers,

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank! Zal de belangrijkste quote hier even neerzetten:

 

Een voorbeeld is het Tabaksmozaïekvirus (TMV). TMV komt praktisch niet voor in de Nederlandse land en tuinbouw, maar is daarentegen wel algemeen in de tabak die gerookt wordt. TMV kan compostering redelijk goed doorstaan, maar door zijn zeldzaamheid is TMV in compost nog nooit een probleem geweest. Rookwaar vormt daarentegen een veel belangrijker infectierisico.

 

Conclusie (zoals we reeds vermoedden):

 

- TMV komt voor in tabak en vormt een bron van besmetting

- Als je joints draait met tabak raak je de tabak aan en kun je je planten dus besmetten

- Het is niet aan te bevelen om plantresten van TMV besmette planten te hergebruiken voor compost.

 

Ik heb nog geen bronnen gevonden over hergebruik van het medium of besmetting hiervan, maar het lijkt me logisch dat ook de wortels besmetting bevatten.

 

Schoon werken is dus een must! Rokers mogen dus niet meer aan je plantjes zitten zonder goed hun handen ontsmet te hebben :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dan ook nog verdere info omtrend de ontsmetting, om het direct aan te pakken handjes spoelen met een doekje met sterk verdunde waterstof peroxide oplossing.. Die eliza test wil ik nog best eens voor je draaien, ik heb vanaf start dit jaar een PCR tot mijn beschikking :)

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, bronmateriaal zat Snowy! hehe moeten we de tabaksindustrie niet eens aansprakelijk gaan stellen TAW? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beloofd een leuke rechtzaak te worden dan :) een met lekker veel gerechtelijke struikelblokken.. maar aangezien de regering geen inspraak mag..win je waarschijnlijk ook nog..wereldnieuws word dat :offtopic!

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch blijf ik met één punt zitten , Waarom hebben zaailingen dat probleem niet ?? Elke stek komt uiteindelijk van een zaailing dus daar blijkt uit dat het niet genetisch bepaald is. Of het komt bij zaailingen niet tot uiting terwijl ze wel besmet zijn ?

 

De krom getrokken halfgele blad vingers hebben naar mijn idee ook te maken met de slechtere transport logistiek van stekken . Een stek heeft z'n transportwegen moeten omleggen met alle problemen van dien . Hoe ouder de stekken des te groter de problemen zo lijkt het . Elke helft van één bladvinger heeft z'n eigen transportweg . Wanneer één van de twee wegen verstopt raakt sterft één helft af terwijl de ander doorgroeit, je ziet dan het bi-metaal effect ontstaan, het kromtrekken dus .

 

Zeker wanneer stekken voetrot hebben of hebben gehad is het logisch dat je daar boven de grond iets van terug gaat zien ,ook al is de plant weer volop aan het groeien .

 

Ik durf te wedden dat de eerste reeks stekken welke binnen 8 dagen gewortelt zijn (direct afkomstig van een zaailing) weinig of geen last zullen hebben van de verschijnselen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nu een stek van een plant met het virus, nog niks van terug te zien. Interessant om in de gaten te houden en dat als het op de stek ook weer te zien is, om hier te posten? Blijf ik daar met mijn sigarettenfikken vanaf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie daar niks hoor doubleG, wel wat lichte vlekken op je plant die mogelijk een gebrek aangeven.

 

De vraag waarom zaailingen niet of minder gevoelig zijn is een interessante waar ik ook geen antwoord op heb. Ik zeg expres "minder" want ik meen toch op mijn kushes ook wat abnormale kenmerken te gaan zien. Helaas kan ik daar geen stekken meer van nemen.

 

Iets wat sannie vanmiddag zei deed me wel even nadenken: "een stek is zo oud als de moeder waar hij vanaf komt". Wellicht komen de verschijnselen pas na lange tijd pas naar boven? Dat zou vragen om een proef met een opgroeiende stek / zaailing naast elkaar, en die zaailing daarna doorstekken om het te controleren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Hoe ouder de stekken des te groter het probleem,zo lijkt " daar doelde ik ook op de totale leeftijd van de stek ,dat kan zelfs al 2 jaar zijn omdat er steeds gestekt is van een stek van een stek enz... of de moeder is heel lang in leven( in de groei) gehouden . Vaak nemen stekkenboeren niet de moeite om te stekken van zaailingen .

 

Bij zaailingen kan je die kromgetrokken halfgele bladvingers ongetwijfelt ook wel eens aantreffen , alleen is dat zeer zelden .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begrijp wat je bedoelt Atmo. Mijn stekken overigens hadden het al toen ik ze kreeg (zie foto) alleen wist ik toen nog niet wat het was.. en ik was al lang blij dat ik stekken had toen. Het was overigens niet bij alle stekken toen ik ze kocht zichtbaar. 3 groeiden er "normaal" op - twee hadden het al toen ik ze kreeg. Toch zijn alle vijf uiteindelijk het gaan vertonen.

gallery_5211_121_136649.jpg

 

gallery_5211_121_154032.jpg

 

 

Blijft een feit dat ik een besmetting heb geconstateerd op een in eerste instantie gezonde stekplant van ruim 2 maanden oud, waar een gesmette stekplant pas half juli naast is gezet. Tot dan aan toe geen enkele vervorming op het blad, maar begin augustus in de nieuwe uitlopers TMV.

 

Het is in jouw theorie van de sapstromen ook wel weer vreemd dat zelfs bij volwassen planten van meer dan 2,5 meter die sapstromen nog steeds verstoord zijn, en dat dat exemplarisch is per blad.

 

Affijn, er is nog een hoop over te leren... Uit observaties lijkt in ieder geval dat zaadplanten minder gevoelig zijn voor besmetting, of wellicht die besmetting pas in een veel later stadium (bijvoorbeeld de stek ervan) gaan tonen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...