Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Fearghus

Fearghus medical growtent

Recommended Posts

Ik ben een beetje ten einde raad. Gezien dat er toch bestuiving heeft plaats gevonden. Maar dat is niet het hoofd probleem. Terug een herma. Er moet dus echt iets grondig mis zijn. Alleen weet ik niet wat. Buiten nog nooit geen problemen gehad. Met auto's de eerste ronde ook mooie resultaten. Nu tweede ronde weeral herma. De tent al 1000 x gecontroleerd op lichtlekken. Temp is stabiel tussen de 17 en 23 graden. Het enige dat ik anders doe is het toppen. Zoveel mensen die het wel doen en geen problemen hebben. Het was dit keer een Golosa. Dus heeft absoluut niets te maken met herma gevoeligheid maar absoluut met fout bij de kweker. Alleen weet ik niet wat. Zwaar frustrerend. :head_hurts_kr:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kunnen soortjes zijn die wat stres gevoeliger zijn.
Een temperatuur van 17 graden op de wortels vind niet elke plant fijn.
Net als het toppen van de planten kan het ook stres opleveren.

Heb je ontbladerd?
Hoog in de voeding?
Licht er te dicht op?
Tocht?
te veel wind?
Koud water gegeven?
Te nat?

Zo zijn er een paar factoren die wat kunnen beinvloeden.
Het kunnen ook gevoelige planten zijn, het zijn namelijk vrij nieuwe soortjes.
Mijn ervaring is dat de nieuwere soortjes niet meer zo grondig getest worden als voorheen, als ze maar een spectaculaire naam hebben:innocent:

Misschien toch soortjes die zich al wat meer bewezen hebben?

Gr, X

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

In mijn vorige kweektentje had ik ook vaker last van herma's

Gezien de locatie van de aangedane planten was uiteindelijk mijn conclusie dat dit door de koude inkomende luchtstroom moest zijn geweest.

Gaat natuurlijk ver om meteen te concluderen dat dit bij jou ook het geval is, maar ben het wel met xaim eens iig dat 17 graden niet ideaal is. Wat is de minimale temperatuur in de ruimte waar je tent staat en dus je inkomende luchtstroom? En stonden je herma planten toevallig net voor je passieve inlaat? Heb je wel voldoende passieve inlaat zodat je luchtstrrom om sommige plekken niet te sterk is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Fearghus,

Je kan ook een warmte matje nemen, zodat je je potten er op kunt zetten, dit scheelt meestal wel wat in temperatuur :innocent: en dan zijn ze ook minder vatbaar voor allerlei "kleine" stres dingetjes. 

Je zou zo iets kunnen proberen van onze Chinese vrienden: Klik

Ik heb zo'n matje, werkt prima en die sluit je dan aan op een thermostaat: Klik

Als je de thermostaat instelt op 20 Gr, dan blijft die op 20 graden, of je zet hem iets hoger dat je potten zo 20-21 worden, net wat je makkelijk vind. 

Ik heb zelf deze mat gebruikt en dan met een tijd klokje, 1 uur aan 2 uur uit, maar ideaal is anders :roflmaar ik heb ook grote potten :innocent:

Er zijn allerlei soorten maten qua matjes, net welke je fijn vind. 

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga het een en ander aanpassen. Maar eerst een rondje auto's draaien. Want ik wil eerst een voorraadje. Aangezien ik medicinaal rook, is roken nogal een dure aangelegenheid. 

Om even te antwoorden op jullie vragen.

Heb je wel voldoende passieve inlaat. Ik heb  dit nog even berekent en kom net tekort. Dus ik moet een derde passieve inlaat gaan toevoegen.

De koude gerelateerd naar de herma verschijnselen. Het kan maar dan verklaart jet niet waarom mijn vorige kweek ook herma had, aangezien dat dit net in de lente begin zomer was. 

Nu, ik ga sowieso mijn inlaten anders richten zodat ze niet richting de buitendeur gericht staan. Ook ga ik wat bijverwarming in die kamer. Zodat de min temp hoger is. Het is de kamer naar het balkon.

De planten zijn getopt geweest en wat blad verwijderd. Ik denk als ik een goede voorraad kan aanleggen. Ik het nog wel eens probeer met de fel. Heb nog Golosa en 11 roses liggen. Maar dan niet meer toppen of blad verwijderen. Dan is die stress al uitgesloten. Een matje zou ideaal zijn, maar het vrouwtje gaat beginnen zagen met nog iets erbij. Lol

Grts

Edited by Fearghus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toen ik de autoflowers kweekte was het winter. Dus ik vermoed dat het een andere oorzaak is. Desalniettemin de inlaten aanpassen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag alles eens bekeken in de buitenlucht in het zonnetje. 4 van de 5 planten herma. Een totaal geen herma maar al bestoven. Dus kliko en terug autoflowers. Als ik iets fatsoenlijk heb ga ik terug over naar fem. Geen toppen en ontbladeren meer. Kan gerust zijn dat het bij anderen werkt, maar bij mij dus blijkbaar niet. 

20201028_085339.thumb.jpg.8341865d9e7fbb1f666414bb9cce1149.jpg

20201028_085330.thumb.jpg.6f4ad6a61bf70b65c6d75242b03ce32a.jpg

Dit voelt als een grote mislukking. Eest auto's en pas bij een oogst waarbij ik een halfjaar weg kan, terug fem. Met stekken buiten nooit geen probleem gehad, met zaad buiten ook niet. Binne met auto's een hele mooie oogst. Daarna 2 keer fem en twee keer herma. Zwaar kut.

Grts

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat je meer risico hebt op herma met auto's dan met fem maar veel hangt natuurlijk ook af van de breeder en dus de kwaliteit van de zaden.

Wel kut al die tegenslag... hopelijk volgende ronde beter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@elmagico is zwaar balen. Met de auto's nog geen een keer herma gehad. Hoogstens op het laatste een banaantje. Maar vind het wel stug dat het gebeurd is met zaden van delicious seeds en Barney's. Dan zou ik toch meer vermoeden dat ik iets mis doe of iets in de setup mis loopt. Juist mijn vrouw in de tent laten kijken, als zij een lichtlek ziet. Ook niet. Dacht ok, is de eerste ronde dat ik afzuurde. Miss daarom, maar vorige ronde niet afgezuurd. Ook herma. Grondmix kan het niet echt zijn, want was een lightmix.  

Misschien de inflow versus outflow?

Afzuiging RAM mixed Flow Inline fan high 284 m3/hr, laagste stand 248 m3/hr. 

Uitlaat is 150 mm, de inflow passief 2 x 150 mm zwarte fkexu iv buizen in s-vorm met net een netje voor, tegen vuiligheid.

Wormenmest ga ik ff achterwege laten en enkel als de eerste run de alga grow en bloom gebruiken. Is ook biologisch. 

Als er opmerkingen zijn graag. Want weet het zo niet meer.

Grts

Edited by Fearghus

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Fearghus,

Ga je toch weer aan de auto's? Hopelijk dat het goed gaat:tu

Hoe groot is je tent? 

Welke samenstelling had je grond? Toevoegingen enz. 

Hoeveel L potten zijn het? 

Welke lamp gebruik je nu? 

 

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit ik er naast als ik denk dat autos beter tegen lagere temperaturen kunnen omdat er ruderalis in zit? Want dat groeit zelfs in Siberie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Xaim de tent is 1m².

Lightmix met wormenmest, colonize, en 1x melasse. Indien nodig alga grow en bloom. 

18L potten.

400 watt hps met een evsa die tot 600 watt kan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hermannen krijg je niet zo snel van teveel of te weinig voeding.
Goed testen op een lichtlek: laat je opsluiten in de tent en kijk of je dan nog wat ziet aan binnenvallend licht.

Als je vanuit een lichte omgeving de donkere tent in kijkt moeten je ogen zich 1st nog even aanpassen en zul je dingen anders registreren.

Ritsen die niet goed afsluiten... kleine gaatjes in tentdoek onderin de tent die planten in een beetje licht zetten, een slang met een net niet groot genoeg gelegde S, dat zie je allemaal niet goed als je van boven of door een stukje open rits in de tent gluurt;)
Ik had een slang zo geplaatst dat bij zonnig weer als de zon op punt X stond, er net langs het rolgordijntje een streepje licht op de muur kwam wat weerkaatste de slang in. 

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na digitale samenkomst met het bestuur :rofl, zijn er dingen veranderd aan de setup. Thx @xaim voor de tips. De tent stond in een L-vormige kamer. Op aanraden van Xaim dat stuk nog eens verduisterd. Het kweekstuk is nu ook donker, dus kan er zeker geen licht binnen in de tent. Achteraf gezien vrees ik dan toch dat er lichtlekkage is geweest. Veel in de tent gezeten, maar waarschijnlijk niet lang genoeg gewacht waardoor mijn ogen nog niet aangepast waren.Ook liggen de inlaten nu op de tent. Zodat er geen koude lucht meer van op de grond wordt aangezogen. Door het afscheiden van het stuk. Merkte ik gisteren al, de deur stond open en het was 15 graden in de kamer. In de tent in het afgeschermde stuk was het 17,1 graden. Dus niet alleen donker als winst, maar ook warmer. Eigenlijk kan ik mezelf wel voor het hoofd slaan. Ik had dat verduisterende gordijn nog liggen. Strafste vanal het is zelfs de perfecte maat. Dom heel dom. Het gordijn loopt over heel de lengte en breedte. Ipv hier te zitten zagen over de breeder had ik beter eens gezaagd over mezelf en beter wat dieper op de zaken ingegaan en 10 keer nagedacht.

16042179797463196894752993998112.thumb.jpg.6f9f0d70b5477427cb19d224c1a19285.jpg

Ik had nu al nieuw zaad auto zaad besteld, dus ik ga dat wel ff afbloeien. De volgende ronde wordt Pineapple chunk en blueberry cheese. Ik ga dan voor 4 potten gaan met de aarde mix van Xaim.

Deze ronde gaan het dus nog auto's worden. Ik trek ook absoluut mijn woorden in over Barney's, heeft niets te maken met de breeder eerder met de incompetentie van de grower. 

Er komt 2x Purple Punch auto Barney's en 2 x Runtz auto zamnesia en nog 1 x de freebee die er bij zit of een Runtz of PP auto. Maandag komen de zaden aan en begin ik te ontkiemen. Het was dus tijd om terug helemaal terug te keren naar de basis! Nieuwe moed en de hulp van Xaim. Thx nogmaals!

Grts

Edited by Fearghus
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Fearghus,

Hopen dat de nieuwe aanpassingen de gewenste resultaten geven, succes! :tu

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Xaim said:

@Fearghus,

Hopen dat de nieuwe aanpassingen de gewenste resultaten geven, succes! :tu

Gr, X

Thx, ik ben er echt wel van overtuigd dat dat de oorzaak zal geweest zijn. Als ik zo een nabeschouwing doe. Hoge kans en hoogst waarschijnlijk lichtlekkage, eerste ronde voeding van het medium veel te hoog met als resultaat blinkende donker groene planten, de inlaat die als de deur opgaat meteen koude lucht aanzoog. Denk dat dat wel een perfecte duw richting herma is. 

Edited by Fearghus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat lichtlekkage vind ik nog steeds een moeilijk te begrijpen verhaal (niet dat het niet waar is, maar ik snap het niet helemaal)

In de natuur staan er sterren aan de hemel, is het volle maan en staan er straatlantaarns. Toch blijkt dan het licht niet veel uit te maken.

Maar als we in een tentje groeien wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker fris temperatuurtje dan :P 

Ik heb dat zelf soort van opgelost door mn thermostaat op 20 te hebben zodra het in huis weer kouder wordt, misschien werkt dit ook voor jou. Wijlen @vakman deed iets met een warmtekabel bij zn inlaat :verrygood

Edited by 420man010

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het raam gaat op kiep staan en de thermostaat op 20 c⁰. Alleen zit de thermostaat in de living, nu gaat het sowieso stabieler zijn. Ik had gewoon gisteren even de deur naar buiten opengelaten om dat ik aan het werken was. Normaal staat de deur niet open, maar raam op kiep. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Kees A said:

Dat lichtlekkage vind ik nog steeds een moeilijk te begrijpen verhaal (niet dat het niet waar is, maar ik snap het niet helemaal)

In de natuur staan er sterren aan de hemel, is het volle maan en staan er straatlantaarns. Toch blijkt dan het licht niet veel uit te maken.

Maar als we in een tentje groeien wel.

Ja dat is eigenlijk bizar he. Misschien heeft het te maken met de frequentie van het licht of de spectrum kleuren van maanlicht en sterren. Want gisteren met de volle maan, was het super klaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/27/2020 at 11:02 PM, cannarie said:

In mijn vorige kweektentje had ik ook vaker last van herma's

Gezien de locatie van de aangedane planten was uiteindelijk mijn conclusie dat dit door de koude inkomende luchtstroom moest zijn geweest.

Gaat natuurlijk ver om meteen te concluderen dat dit bij jou ook het geval is, maar ben het wel met xaim eens iig dat 17 graden niet ideaal is. Wat is de minimale temperatuur in de ruimte waar je tent staat en dus je inkomende luchtstroom? En stonden je herma planten toevallig net voor je passieve inlaat? Heb je wel voldoende passieve inlaat zodat je luchtstrrom om sommige plekken niet te sterk is?

De inlaten nemen nu lucht van boven ipv beneden zodat de luchtstroom niet te koud is. Is een goeie tip van Xaim.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bedoelt dat je nog wel van boven afzuigt, maar je inlaten beneden dicht houdt en ze boven open zet? Vraag me af hoeveel controle je dan nog over je klimaat op plantniveau hebt, maar wellicht is het voor in de winter wel een goede oplossing.

Zit je natuurlijk wel nog steeds met koude nachten

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannarie De lucht wordt langs onder aangezogen, maar de uiteinden van de inlaat ligt boven op de tent zodat ze geen rechtstreekse koude lucht van de grond trekken. 

Edited by Fearghus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...