Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Fearghus

3x Critical Kush, 2x Bas Azz Kush

Recommended Posts

@420man010

Ik ga wat blad verwijderen voor ik ze op 12/12 Zet. Deze week nog wat verder groeien omdat ze toch ff te nat hadden gestaan. Normaal gezien vrijdag of zaterdag blad verwijderen en op 12/12.

Edited by Fearghus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 28

Sorry hps foto. Niet echt iets speciaals te melden. 

De plantjes zijn nu 30 cm groot. Temp 25 graden dag, 18 graden nacht. LV 52%.

Ik denk eraan om ze maandag op 12/12 te zetten of zou dat te laat zijn? Volgens de beschrijving van Barneys worden ze 1m10. 

Voor comfortabel te zitten en iets marge te hebben zouden ze 90cm hoog mogen worden ivm luchtfilter.

Bedenkingen, tips welkom. Want hiervoor kweekte ik altijd buiten of auto's. 

20200514_224422.thumb.jpg.31c50cb5cd6a952e65f0b7a2e663eefb.jpg

Ondertussen zijn er drie Gelato's auto aan het ontkiemen voor buiten. Tegen dat de Critical kush en de Bad Azz kush droog zijn, zouden die ook moeten klaar zijn of toch redelijk kort erachter. 

Fijne avond.

Edited by Fearghus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zijn de plantem getopt of niet? :innocent: als ze getopt zijn zullen ze niet zo snel 1,10 worden.

Zijn er op YouTube geen groei filmpjes te vinden over deze soorten? Daar kan je misschien wat antwoorden vinden :D

Zien er wel goed uit:tu

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Xaim

Idd getopt. Heb al gekeken bij growdiaries, een deel verslagen gevonden. Maar meestal in scrogg. Denk dat ik gewoon maandag op 12/12 ga. Om toch maar op veilig te spelen. Ze hebben dan, ze hebben dan iets meer dan 4 weken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Fearghus,

Heb je het idee dat ze nog aardige in grootte toe gaat nemen? 

Als ik naar de planten kijk, gok ik dat ze nog 2 a 3 x zo groot worden, het lijke mij vrij compacte planten:innocent:

Ik denk dat je met deze planten wel de boel aarsig vol zou kunnen krijgen. Misschien dat als ze 12/12 zijn je nog wat groot blad weg kan halen zodat de uitlopers aan de zijkanten ook mooi mee omhoog kunnen. 

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Xaim normaal gezien gaan ze nog verdubbelen. Ik heb gezien dat ze met 2 planten in scrogg 6 weken voorgroeien. Daarom denk ik dat iets dan 4 weken genoeg gaan zijn. Ik ga switchen maandag. Dan staan ze bijna 5 weken en 3. Het is een beetje zoeken maar ook leren. Om te streven naar een ideaal rondje. Zou ik de volgende ronde het zelfde moeten nemen. Dan zou het al beter gaan om in te schatten. Maar ik ken mezelf. Zal waarschijnlijk toch voor iets anders gaan. :rofl

Ik zou idd nog wat blad willen verwijderen juist voor het omzetten. Ik heb ze bewust enkel getopt omdat ze wat te nat hadden gestaan. Om toch even een recupperiode te krijgen. Alleen twijfel ik een beetje welke bladeren te verwijderen. Er zitten een paar serieuse grote bij. Als ik die grote verwijder gaat dat geen te grote invloed op de fotosynthese hebben? 

Grts 

Edited by Fearghus

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Fearghus,

Haha gokken is altijd lastig, is altijd de vraag of het dan toch vol komt:D

Ja bladeren weghalen... Sommige zijn er tegen, sommige zijn er voor. Zelf ben ik voor blad weghalen want ik zie dat hierdoor de uitlopers die er onder zitten een heel stuk beter ontwikkelen.

Doordat de uitlopers zich beter ontwikkelen komen ze hoger en dichter bij het licht wat resulteert in mooiere/harde toppen. :tu

Maar ik weet dat @lostchild er fel op tegen is, daarom tag ik hem, zodat hij zijn kant kan vertellen waarom je het niet zou moeten doen:innocent:

Gr, X

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Xaim

Ik heb er al veel over gelezen en je hebt idd, twee kampen. Denk wel dat ik hier en daar een blad ga wegdoen. Blijkbaar wordt het aangeraden juist voor ze op 12/12 gaan en te  laatste drie weken in de bloei. 

Ik ben eerst nog aan het kijken welke takken bedekt zijn en hoe ze verder ontwikelt. Zal waarschijnlijk juist voor de bloei wat weghalen. Maar niet de hele grote bladeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 29

@Xaim zou jij dan de grote bladeren verwijderen?

20200515_164019.thumb.jpg.5a8dfb6e028d141ce5cd4b31b1df8494.jpg

Ze groeien als kool nu. 

 

Edited by Fearghus
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

laat dat blad toch eens zitten.. zijn je zonnepanelen. Toppen groeien niet van licht maar van fotosynthese wat mogelijk word gemaakt door je blad.  Uitlopers die het niet redden haal je dan nog beter weg, en vaak kun je ze ook door het grote blad wat weg te vouwen weer meer in het licht brengen. Het is ook niet dat het nu zo vol staat dat het elkaar allemaal verstikt, zelfs dan haal ik er nog liever een plant uit dan ruw te gaan snoeien. Zelf zou ik niet gaan snoeien laat in de bloei, zijn enkel wondjes wat je creëert wat weer sneller rot in de planten brengt.

 

 

just my 2cents ;)

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha dat is dus wat ik bedoel @Fearghus, iedereen heeft er een andere mening over :Den dat is ook helemaal niet erg, ik heb zelf beide gedaan en ik persoonlijk toch voor blad weghalen:rofl

Ik zou alleen de bladeren weghalen waar uitlopers onder zitten. Niet de bladeren die helemaal onderaan hangen waar die kleine uitlopers zitten want die halen inderdaad vaak het licht niet zoals @wieries zegt:tu

Je hebt je plant ook getopt, dus je wilt haar in de breedte hebben en als er dan ineens licht bij de uitlopers komt zal je zien dat ze ineens een sprint gaan maken:innocent: maar dat zijn mijn 2 centen :P

Dus in het kort: ja ik zou de grote bladeren verwijderen waar uitlopers onder zitten, zodat de uitlopers ongeveer gelijk gaan lopen met de hoofdtop:verrygood

@Kluns, @P H donner @greentjeonatrip, @JackyH80 en anderen, wat vinden jullie? :rofl een gezonde discussie is niet verkeerd :P wat zijn jullie ondervindingen?

@Fearghus, misschien dat je volgende keer beter 4 of 6 planten kan zetten, zodat je het wat mooier dicht kan laten groeien? 

Gr, X

 

Edited by Xaim
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb niks tegen blad verwijderen.  Alleen doe ik nu al 4 rondes alleen heel hoog en strak dieven en that's it.    Ben absoluut een 100% voorstander van goed dieven.  Krijg je lekker fatsoenlijke toppen van ipv minder grote toppen en dan 20% fluff erbij.  Is mijns inziens win-win situatie.

Verder blad verwijderen in week 5 of 6 doe ik niet meer want dan heb ik naar mijn mening te laat geschakeld  van 18/6 naar 12/12.   Als ik optijd schakel groeit het bij mijn soortje zo vol dat blad verwijderen niet nodig is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grote bladeren aan de buitenkant en helemaal bovenin zou ik iig proberen te laten zitten, hooguit wegvouwen. Ik weet dat de verleiding groot is, toch zou ik het niet doen.

Deze 'volgroeide' bladeren produceren 'meer'  suikers, dan ze zelf nodig hebben.

De resterende energie wordt getransporteerd naar de delen die 'afhankelijk' zijn (onvolgroeid)

Daar horen ook de toppen bij.....

Hier een wat uitgebreider betoog.

Edited by greentjeonatrip
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blad halen en dieven worden nog wel eens door mekaar gehaald. 

Of zie ik dat verkeerd? 

Onder blad weghalen versta ik:

Dat je blad tussen of bovenin de plant weg haalt om meer licht door te laten en je een betere lv krijgt. 

Onder dieven versta ik:

Aan de onderkant alles weg halen zodat je geen fluffy (popcorn) topjes krijgt en de energy naar de bovenste toppen gaat. 

Ik ben zelf ook wel voor blad weghalen. 

Of blad halveren. 

Beide methodes heb ik geprobeerd. 

Dus blad laten zitten en weghalen. 

Maar het blad weghalen beviel mij het beste. 

Onderin hardere toppen. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het ooit zo geleerd. Zonder overkill. Geen blad weghalen alleen de schutbladeren van de hoofdstam. En dan enkel na week 3.
Groot schutblad is ook een soort graadmeter, ze vertelt je het eerst of er gebreken zijn en of de herfst in aantocht is 
 

Een plant zet zichzelf al optimaal in het licht. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een begrip hebben van de balans tussen sinc en source helpt al wat en het draait uiteindelijk om de weegschaal.

Plantenfysiologie is beter dan geloven of bevallen.

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mja. Thx voor de reacties guys. Nu ben ik aan het twijfelen. :oeps

Ik zal er een nachtje over slapen. 

Edited by Fearghus
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minutes ago, greentjeonatrip said:

Plantenfysiologie is beter dan geloven of bevallen.

Ja maar we zitten hier op het wietforum.

Niet op het tuiniers forum. 

Ik snap echt helemaal niks van wat je bedoeld.

Zou je het eens een keer in jip en janneke taal uit kunnen leggen voor me aub. 

Ik heb de planten school niet gedaan. 

Je zult vast en zeker gelijk hebben met wat je bedoeld, maar ik ben het spoor bijster. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Fearghus,

Dat bedoelde ik dus te zeggen, iedereen heeft zijn eigen methode, je moet doen waar jij je het fijnst bij voelt. Of je kan testen met de 5 planten wat je het fijnst vind :P 1 wel de ander nirt, maar succes met je keuze :rofl

Gr, X

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja oké, vorige keer ook al eens door gelezen en heb er nog steeds hoofdpijn van. 

Maar @greentjeonatrip

Zou jij blad verwijderen of laten zitten? 

 

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Groot blad eraan.

Klein grut eraf.

Plant slaat ook tijdelijk extra suikers op. Handig wanneer de fotosynthese later niet afdoende is.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit kwam ik tegen. Ipv een nachtje overslapen, is het nachtje lezen geworden. ;)

De theorie achter ontbladeren

Ontbladeren is controversieel omdat bladeren kostbare energiefabriekjes zijn voor planten. Je kunt de bladeren zien als de zonnepanelen die de energie moeten leveren waarop een wietplant groeit en bloeit. Om die reden geloven veel kwekers dat ontbladeren nooit voor een betere opbrengst kan zorgen.

Wietplanten gebruiken hun energie van nature zowel om bladeren als toppen te maken. Ontbladeren kan ervoor zorgen dat de plant minder energie aan het onderhouden van gezonde bladeren hoeft te spenderen, en meer energie voor het ontwikkelen van toppen heeft. Wanneer de plant minder bladeren hoeft te onderhouden op het moment dat de toppen gevormd worden, zullen die laatsten dikker en zwaarder worden. En omdat licht nu dieper in het gewas kan doordringen, zullen ook toppen die lager aan de plant groeien beter ontwikkelen.

  • Door de ontbladeringstechniek krijgen toppen meer licht en kan het licht dieper in het gewas doordringen.
  • Ontbladeren zorgt ervoor dat toppen meer aan de wind van je ventilator worden blootgesteld. Aangezien cannabis via de wind bevrucht wordt, zijn de toppen hierdoor belangrijker voor de plant.
  • Een ontbladerde wietplant hoeft minder energie aan blad-onderhoud te spenderen en kan al haar energie aan de bloemen spenderen.
  • Wanneer je het ontbladeren goed uitvoert kan het je oogst aanzienlijk verbeteren.

Hoe ontblader je een wietplant?

Ja, hoe ontblader je een wietplant voor dikkere oogsten? De techniek is tricky want als je teveel weghaalt, heeft je wietplant niet voldoende ‘zonnepanelen’ over om überhaupt de suikers te produceren die nodig zijn voor de ontwikkeling van toppen. Een goede timing is ook belangrijk, je wil zogezegd dat de plant een deel van haar bladeren kwijt is op het moment dat de toppen gevormd worden.

In de groeifase verwijder je eigenlijk alleen hier en daar wat bladeren om ervoor te zorgen dat de hele plant blootgesteld wordt aan licht en wind. De wind voorkomt dat er schimmelproblemen als meeldauw ontstaan en omdat het licht goed kan doordringen zullen de lager groeiende takken ook goed ontwikkelen. Train je plant zo dat er een mooie vorm ontstaat voor wanneer de bloeifase begint. Probeer ervoor te zorgen dat je enigszins door de plant heen kan kijken en dat ook op de aarde nog wat licht valt.

Probeer je tijdens de groeifase vooral te richten op het creëren van een wietplant met zoveel mogelijk toppen op de juiste plaats onder je lamp. Als je er net aan doorheen kunt kijken en alle takken wind en licht krijgen ben je klaar voor de bloeifase.

  • Ontblader in de groeifase alleen om een open structuur te krijgen, maar niet zo rigoureus als in de bloeifase.
  • Zorg ervoor dat alle takken licht en lucht krijgen.
  • Als je net door de plant heen kunt kijken is het voldoende.

Ontbladeren voor dikke toppen

Wanneer je wietplant de juiste vorm heeft naar jouw smaak, om over te gaan tot de bloeifase is het tijd om te ontbladeren. Direct na het ontbladeren schakel je de klok om naar 12/12 om de bloeifase te laten beginnen. Haal bij het ontbladeren zoveel grote bladeren weg, dat licht en wind alle delen van de plant kan bereiken. Tegelijk met het ontbladeren dief je aan de onderkant van de plant alle kleine topjes weg. Dief niet teveel want door het ontbladeren kan het licht goed diep doordringen in het gewas. Ga uit van ongeveer 25 procent van de hoogte bij het dieven.

  • Ontblader vlak voor de omschakeling naar 12/12.
  • Haal bijna alle grote schutbladeren weg, maar laat er een paar zitten aan iedere tak.
  • Dief de onderste 25% van de plant.

Wij zouden liever aanraden om aan elke tak nog een paar grote schutbladeren te laten zitten. Dit geeft de plant wat extra kracht aan het begin van de bloeifase. Als je planten eenmaal behandeld zijn, laat je ze rustig bloeien zoals je gewend bent. Na de derde bloeiweek zit de bloei er goed in en zul je merken dat de plant weer nieuwe bladeren heeft aangemaakt. Deze mag je nu nog een keer weghalen, zodat de plant al haar energie in het ontwikkelen van de bloemen zal steken.

Na de laatste keer ontbladeren aan het einde van de derde bloeiweek, kun je de plant gewoon laten gaan. Ze zal nu het meeste energie steken in het maken van toppen, en alle toppen krijgen voldoende licht en lucht. Je zal zien dat de techniek een hoop dikke toppen oplevert, kijk maar eens naar dit resultaat! 

  • Ontblader na de derde week van de bloei nog een laatste keer.

Bron:CNNBS

Edited by Fearghus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien dat ik wel het bladeren verwijderen skip tot ik zie dat de zijscheuten het nodig hebben. Beetje afwachten waar het nodig is. Als ze een week of twee overgeschakeld is zal het wel beter duidelijk worden als het nodig is. Nu, ik zal het zien als ik morgen over schakel wat ik ga doen. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/15/2020 at 3:30 PM, Xaim said:

Maar ik weet dat @lostchild er fel op tegen is, daarom tag ik hem, zodat hij zijn kant kan vertellen waarom je het niet zou moeten doen:innocent:

Ik ben er niet op tegen, ik vind alleen de reden die de meesten ervoor geven nergens op slaan.

De met moeite en met gebruik van veel energie aangemaakte bladeren verwijderen als de plant er nog functies voor heeft.. letterlijk zonde vd moeite en de energie die erin is gaan zitten. Je flikkert bakken suikers weg en ook opslag van afval wordt bemoeilijkt waardoor dat in de andere delen vd plant opgeslagen gaat worden.

Heb je misschien wat meer opgeblazen toppen die wat kwantiteit leveren, op kwaliteit lever je in.

Zet het juiste soortje als je zoveel blad moet verwijderen of pas je manier van kweken aan waardoor de plant niet zoveel blad aan gaat/hoeft te maken of ga in delen oogsten.

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...