Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cannarie

4 Bomen Onder 2 X Gavita 6/750E De

Recommended Posts

Het regent wel,,, ook van boven. Dat klopt..

 

Alleen valt vrijwel al het water ver bij de stam vandaan.

Het bladeren-dek, werkt immers als een paraplu..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Planten drinken echt van onderen, puur vanaf een zaadje geredeneerd is dat ook logisch. Dat begint op een cm van de oppervlakte en alles wat daarna gebeurt is ontwikkeling naar beneden toe. Ze zijn zo ontwikkeld dat ze water zoeken dat in de grond is opgeslagen en dat is dus niet aan de oppervlakte. Het afvalstoffen afvoer verhaal heb ik ook al veel vaker gelezen en ik heb even niet de bron maar ik heb het wel opgeslagen in de categorie "betrouwbaar". Regen komt idd van boven maar dat is om het water in de grond bij te vullen, niet om daar direct van te leven.

Ik heb betere ervaringen met van onderaf dan van boven watergeven. Je kunt toch gewoon lekbakken maken of evt die standaard wasmachine bakken gebruiken (of past dat niet? heb even de maten van je hok niet op mn netvlies)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het allemaal niks uit maakt.

 

Ik geef van boven. En trek 1.4kg van 5 planten.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@0057 Nee, maar het water dat je van bovenaf geeft blijft toch ook niet aan de oppervlakte liggen (mits je genoeg geeft per keer). En je begrijpt dat het feit dat jij wel eens over die afvalstoffen gelezen hebt en het als betrouwbaar hebt ervaren, het voor mij nog geen betrouwbare bron maakt ;)

 

Als je de grond buiten vergelijkt met de grond in een pot die van onder water krijgt, zie je dat de bovenlaag buiten bijna nooit kurkdroog is en in de pot zal dit wel altijd het geval zijn.

 

Maar uiteindelijk gaat het niet om de theorie, maar om wat het beste opbrengt. Dat zou in een wetenschappelijk gestructureerd onderzoek bekeken moeten worden. Is vast ook wel eens gedaan. Maar zolang ik daar geen rapport oid van heb gezien is mij, zoals misterx zegt, nooit opgevallen dat mensen die van boven geven, slechter scoren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je het constant doet zal het ook minder problemen opleveren. Enig zoekwerk levert info op mbt drink- transport- en afzetwortels op en verwijzingen naar andere planten. Mijn eigen ervaring is beperkt tot een draai waar ik 15 planten van boven en 2 van onderen water heb gegeven. Verder uiteraard exact dezelfde omstandigheden en +-10% verschil, echter statistisch uiteraard niet betrouwbaar genoeg. MisterX, misschien maakt het wel wat uit en trek je met van onderaf water geven wel 1,6 kilo van 5 planten :innocent:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb een stukje gevonden op een ander forum waarin iemand uitlegt dat de plant vnl bovenaan afzetwortels heeft, in het midden transportwortels en onderaan drinkworteltjes. Die ballaststoffen zouden dus bovenin het medium en vnl in de buurt van de stam ballaststoffen als nitriet en zouten afzetten. En de plant zou het dus niet fijn vinden als hij die stoffen weer over de wortels teruggespoeld krijgt. Bij grote potten zou het minder uitmaken omdat de plant dan een groter zelfregulerend vermogen heeft.

 

Voor wat het waard is, want dit is ook maar van eoa knakker op een forum :)

 

Komt hier dan dat verhaal van niet langs de stam water geven vandaan? Ik dacht altijd dat zouten uit de voeding zich aan de wortels zouden binden. Heb eigenlijk altijd over mijn hele oppervlak water gegeven, maar zal hier in het vervolg misschien wat meer op letten. En zullen enzymen hier niet ook gunstig bij zijn om het af te breken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal het je nog sterker vertellen.

 

Ik leg altijd PVC ringen om mijn stammen.

Omdat ik wanneer ik orgatrex meegeef, ik dit altijd van boven doe en dan dat effect toch probeer niet te verstoren..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@FotH

Ga voor de grap eens kijken boven in de bloempotten van iemand, die altijd haar/zijn potten op een schoteltje oid water geeft..

Wedden dat daar een witachtige laag boven in de pot zit..

 

Drinkworteltjes.. Ja euhhhh... :wub:

Naja, je ziet vaak onderin, een wat ander soort wortelgroei, dan bovenin..

 

Je verhaal heeft een hoog "jip en janneke-gehalte".

 

Dat witte laagje, zijn dat geen zoutkristallen of kalkaanslag als gevolg van verdamping van water uit je medium?

op de kraan van mijn douche zit soms ook een wit laagje.

 

De term "drinkworteltjes" wordt alleen gebruikt door Speeskees.

 

Dat zouten door de wortels omhoog gewerkt worden, is volgens mij een fabeltje.

 

Op de Bodemacademie lees ik:

Dode wortels en de stoffen die wortels uitscheiden zijn een bron van organische stof en voedsel voor het bodemleven.

Daarom begrijp ik ook niet wat je met die pvc-ringen aan het doen bent.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afzetwortels, drinkworteltjes...

 

Hahaha, geef een blowert een wietplant en wacht geduldig af. Met een beetje mazzel komt er geleidelijk aan een fantastisch verhaal opborrelen. :vape:

Edited by Twiet
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

De term "drinkworteltjes" wordt alleen gebruikt door Speeskees.

 

idd, als je afzetwortels googlet vind je alleen hem en ene monty van jointjedraaien, van het stukje dat ik had gevonden. Maar die heeft het dan vast weer van die Cees.

 

Maar effe serieus, heeft die gast dat hele verhaal gewoon uit zijn duim gezogen dan? Maar waarom???

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Maar effe serieus, heeft die gast dat hele verhaal gewoon uit zijn duim gezogen dan? Maar waarom???

omdat ja na 3 joints en 4 uur naar je planten te kijken niets meer weet dan 4 uur eerder, maar men toch graag het idee heeft iets nieuws uitgevonden te hebben, alle planten werken hetzelfde, als planten een soort zoutvoorraad naast het stammetje hadden wisten we dat toch wel ondertussen?

 

rollingstoned is ook zo iets, daar kun je iedere week iets lezen over "de nieuwste kweektechniek voor 2x meer opbrengst" :whistle:

Edited by HUFFnPUFF
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat het een forum is.

En dat bepaalde dingen net een soort geloof is.helemaal bewijzen kunnen mensen het niet maar ze geloven er wel in

 

Soms hebben mensen een bepaald idee. Of hebben iets gelezen. En borduren daarop verder. Soms heel overtuigend.

 

Bro-science noemden ze dat op me bodybuild forum

Edited by MisterX
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Planten drinken echt van onderen, puur vanaf een zaadje geredeneerd is dat ook logisch. Dat begint op een cm van de oppervlakte en alles wat daarna gebeurt is ontwikkeling naar beneden toe. Ze zijn zo ontwikkeld dat ze water zoeken dat in de grond is opgeslagen en dat is dus niet aan de oppervlakte.

 

Ook dat verhaal is onzin.

Wortels groeien net zo makkelijk omhoog.

Het wortelsysteem ontwikkelt zich overal waar maar voedingsstoffen te halen zijn.

 

In heb de grond afgedekt met een plastic matje, en de hele pot zit van onder tot boven vol wortels.

Ook helemaal bovenin omdat het daar ook vochtig is.

 

Mischien is er bij van onder af water geven simpelweg veel minder kans op fouten,

en daarom meer geschikt voor beginners.

Maar het is niet nodig om daar een heel verhaal omheen te verzinnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@misterx ik ben me er volledig van bewust dat je niet alles wat op een forum wordt gezegd voor waarheid aan moet nemen en dat er teveel wordt nagepraat zonder te weten wat de basis is van wat men zegt.

 

Maar om nou een heel verhaal te verzinnen met nitriet en afzetwortels wat helemaal niks met de werkelijkheid van doen heeft, en om daar dan blijkbaar ook nog zelf in te gaan geloven vind ik echt knap.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is ook wel mensen eigen om verbanden te zien. Helaas dan ook verbanden die er niet zijn. Zo krijg je bijgeloof.

 

Dus het hoeft niet zo te zijn dat het bewust verzonnen is, maar als je van boven water geeft waarbij je steeds die witte aanslag ziet en je geeft dan van onder water en je ziet dat niet, dan is het verband snel gelegd.

 

Op zich is die witte laag ook afval, maar dat komt volgens mij ook gewoon door de kalk en zouten in het water wat over blijft na verdamping.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar om nou een heel verhaal te verzinnen met nitriet en afzetwortels wat helemaal niks met de werkelijkheid van doen heeft, en om daar dan blijkbaar ook nog zelf in te gaan geloven vind ik echt knap.

Jij blowt blijkbaar niet genoeg. :j
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch ook nog even terug naar mn tuintje..

 

Gister hebben ze allemaal nog 6 liter gehad (lekker langs het stammetje, vinden ze heerlijk!!)

 

Egenlijk had ik bij de voorgaande waterbeurt ingeschat dat ze 2 dagen eerder al droog zouden staan. Vermoed dat dit door de te hoge ec komt, omdat zoals eerder vermeld ook de puntjes van 2 planten gingen vergelen. Dit was ook erger geworden in de loop van de dagen. Of zal dit toch van de nitriet komen? :)

gallery_48040_19601_3338568.jpg

 

Hoop dat de verlaging van ec 2.0 naar ec 1.7 genoeg is geweest. Tevens bij de laatste waterbeurt van 1.7 wat ca/mg toegevoegd, omdat ik wat nieuwe roestplekjes had gespot. Wil nu gewoon standaard 2.5ml/10ltr bij elke beurt meegeven.

 

Verder viel het mij op dat 's avonds voor de lampen aangingen de lucht erg klam was in de kamer waar het hok staat. Toen de lampen aangingen zag ik dat de rv in het hok 75% was. Nou maak ik me daar in dit stadium nog niet zo'n zorgen over maar het bevestigd wel waar ik al bang voor was. Als de lampen uit gaan wat juist het meest kritieke punt is wat betreft rv, moet ik stoppen met ventileren van de kamer, omdat het raam dan dicht moet zijn ivm de temperatuur. Ik vermoed dat ik voor deze periode niet zal ontkomen aan een ontvochtiger als ik geen schimmelproblemen wil.

 

Maar gelukking is het niet allemaal kommer en kwel.. Best een lekker fris kleurtje, al zeg ik het zelf.

gallery_48040_19601_1480998.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Planten zien er goed uit. de uitgroei misschien wat aan de lichte kant, maar dat trekt ook wel bij.

 

Dat die bladpuntjes een te hoge EC aangeven is ook zoiets. Ik had was een ker aan het kijken hoe laag ik in de EC kon blijven en toen had ik zelfs bij een EC van 1.0 nog van die bruine bladpuntjes.

 

Het probleem zal zijn dat de planten niet voldoende water op kunnen nemen oid. Dat kan inderdaad veroorzaakt worden door een te hoge EC, maar ook door te droog staan, te weinig wortels, te droge lucht, te hoge temperatuur en weet ik veel wat nog meer.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zal allemaal wel een kwestie van geloof zijn geloof ik.

 

 

En het zou best kunnen, dat het van Space Cees is, heb wel eens met hem gesproken en in veel wat hij over dit soort dingen zegt, kan ik me wel in vinden ja.

 

Maar dat wil nog niet zeggen, dat ik zelf niet nadenk en opzoek.

 

Ik noem nu een aantal voorbeelden "argumenten" wat mij heeft doen "geloven" dat het zo is..

-In de natuur, heeft nagenoeg alle flora een bladeren-dek, wat zich als een paraplu gedraagt nog voordat het daadwerkelijk gaat regenen.

-Jonge of kwetsbare bomen, worden allemaal van onderen van water voorzien, (Die gele drainagebuis die je altijd ziet.)

-De al genoemde wittige laag, die je op bloempotten ziet, juist omdat ze van onderen water krijgen ipv boven waardoor het telkens teruggespoeld.

-Ga eens kijken in tuincentra

 

 

Maar kan mij niet schelen ook.

Ik heb het "geloof" dat het wel wat uit maakt... :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wietefras

Die uitgroei is wat licht ja, maar dat vind ik eigenlijk vrij typerend voor deze fase net na het schakelen, dus keek daar niet zo van op. In het verleden is dit inderdaad ook altijd gewoon helemaal bjigetrokken.

 

Wat ik dan wel weer typisch vind is dat nou juist vnl de lichte uitloop die puntjes vertonen.

 

Het opnemen van water denk en hoop ik vooral dat echt aan de ec lag. de week ervoor dronken ze met een iets lagere ec namelijk echt meer, terwijl de planten kleiner waren.

 

 

@ouderocker

Als je maar hard genoeg gelooft is het ook gewoon zo :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het opnemen van water denk en hoop ik vooral dat echt aan de ec lag. de week ervoor dronken ze met een iets lagere ec namelijk echt meer, terwijl de planten kleiner waren.

Kan in derdaad best zijn, maar mijn punt is meer dat dat dus niet per definitie altijd zo is aangezien er ook andere redenen zijn.

 

 

Ik heb het "geloof" dat het wel wat uit maakt... :likken:
In dit soort situaties waarbij er twee "geloven" zijn die loodrecht tegenover elkaar staan en beide claimen dat het de enige juiste methode is, terwijl ze beide werken, "geloof" ik dan maar dat het blijkbaar geen moer uitmaakt anders had één van de twee kampen wel kunnen laten zien dat hun geloof echt beter is.
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind ze er ook knap opstaan...

En ik sta bekend als de vingersteller.. :tu

Ik voel weer een ruzie aankomen hier :)

 

Kan in derdaad best zijn, maar mijn punt is meer dat dat dus niet per definitie altijd zo is aangezien er ook andere redenen zijn.

Was duidelijk hoor. Maar dan ga je toch denken van zouden die andere oorzaken niet ook bij mij spelen. Maar dit zal nog moeten blijken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja geloof.. de een steekt een kaarsje aan, de ander bind zich een lont om zijn middel :P

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...