Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cannarie

4 Bomen Onder 2 X Gavita 6/750E De

Recommended Posts

De isomax zorgt voor overdruk in de kamer tov het hok ja, maar daar heb ik het niet over. Hij zorgt niet voor overdruk van de kamer tov de rest van het huis of buiten, omdat hij terwijl hij lucht in de kamer afblaast, ook evenveel lucht weer vanuit die zelfde kamer naar binnen trekt. De onderdruk van de kamer tov buiten komt van de torin. Voor de lucht die de torin de kamer uit, mijn huis in blaast, moet toch ook weer nieuwe lucht in de plaats komen? Die komt dus van buiten. Volgens mij is het allemaal niet zo ingewikkeld.

 

Dat verhaal van die lamp moet je me toch nog eens uitleggen.

 

Wat ik denk dat je bedoelt is dat ik met de re lamp de li evsa beschijn. Omdat er van uitgaande dat de kap op de zelfde plek blijft, de gehele lamp dan verder van de andere lamp af komt te hangen.

 

Maar als het al een significante hoeveelheid licht zou zijn in die breedte, dan straalt het toch alsnog tegen de kap aan (ipv de evsa) en als de hele lamp er niet zou hangen zou het toch bij de muur uitkomen? (en ook niet vanuit een hoek dat het zo naar de planten reflecteert)

 

Als dit is wat je bedoelt lijkt me dat op zijn mist verwaarloosbaar, maar het kan zijn dat ik je helemaal verkeerd begrijp :)

 

Als ik nog geen planten in het hok had staan had ik het trouwens wel op die manier gedaan hoor. Maar meer om het zware deel van de lamp (evsa) onder te hebben hangen. Dan hangt hij toch wat stabieler. maar dan moet ik eerst de ophangpunten veranderen, omdat de kap niet in het midden van de gehele lamp hangt. En dat is een beetje onhandig met die planten

Share this post


Link to post
Share on other sites

@LC de isomax circuleert alleen de lucht in zijn kast, heeft voor de rest totaal geen invloed op de onder of overdruk van de kamer.

 

Stel, de kast staat in een luchtdichte ruimte en de isomax zuigt 800m3 de kast in per uur en blaast er ook weer 800m3 per uur uit. Hoe moet er dan een drukverschil ontstaan??

 

De torin zorgt alleen voor ventilatie van de kamer, pompt gebruikte??? lucht het huis in en betrekt dus automatisch verse lucht van buiten.

 

Nogmaals, je staart je echt blind op het verkeerde ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat de planten voor vrijdag niet groot genoeg ga krijgen om mijn hok helemaal vol te krijgen heb ik zitten denken om de klok toch pas een week later om te zetten.

 

Dan laat ik iemand tijdens de week dat ik op vakantie ben (en tevens de laatste week voor de oogst) een paar keer de planten afgezuurd water geven en oogst ik als ik terug kom. Ik heb ook al iemand bereid gevonden om dit te doen.

 

Dan zou alleen wel het raam dicht moeten blijven, omdat het anders veel te koud wordt als de lampen uit staan. En dus zal de lv toenemen. De cv houd ik het liefst uit (heb helaas geen tijdgestuurde thermostaat). Dit zal de temperaturen met licht uit ook kouder maken en dus ook hogere lv pieken geven als de lampen uit gaan. Allemaal dingen die je natuurlijk de laatste week liever niet wil ivm rot gevaar. Zou evt een luchtontvochtiger aan kunnen schaffen

 

Ik heb in een binnekweek nog nooit rot gehad, maar moet er niet aan denken dat het gebeurt als ik op vakantie ben en niet adequaat in kan grijpen.

 

Alternatief zou zijn om de planten na 9 weken te oogsten ipv 10. er staat 8 tot 10 weken voor deze soort. In het verleden hebben ze meestal wel 10 weken gestaan, maar heb ze ook wel eens na 9 weken geoogst omdat ze klaar genoeg waren.

 

dilemma's, dilemma's

 

mensen met suggesties?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je verwarming laten draaien.........lijkt me het veiligst.... jammer dan...Alles voor de meisjes hey

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verwarming zachtjes aan laten, lampen terug dimmen indien mogelijk.

Zo heb ik het al paar keer gedaan als ik paar dagen weg moest.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De torin zorgt alleen voor ventilatie van de kamer, pompt gebruikte??? lucht het huis in en betrekt dus automatisch verse lucht van buiten.

 

Snappen jullie mij wel vraag ik me af?

Het verschil in druk opbouwen zien jullie gemakshalve maar even over het hoofd, geeft niks, op ventilatie gebied zijn we allemaal dummies

Buisventilator versus Centrigugaalventilator

Hoge druk (6-700 Pa max) - Lage druk (4-500 Pa max)

 

editorial whazzup ventilatie techniek voor dummies

 

De Torin op de deur is in staat om wonderen te verrichten dwars door de 700pa heen :hug:

Afgewerkte lucht wegpompen en erg ondermaats maar ok, de temperatuur in de ruimte en het hok bljft ok, nu strask het vocht nog als je 4x zoveel water geeft in de bloei.

daarom ging ik er op door, sry dat ik me ermee bemoeide :whistle:

 

@cannarie

Lamp anders hangen is omdat je nu onder de VSA van de linker een soort dode hoek hebt wat je met de lamp omgedraaid niet hebt, dan heb je beide parabolen in het midden zitten.

Dit is wat anders dan een VSA belichten wat jij dacht wat ik bedoelde.

 

Waarom groei je niet nog even voor en sla je die kritieke weken over met de krokus?

Je zit nu ook al op 7wk, 2 meer maakt dan ook niet zoveel meer uit zou ik denken ipv op vakantie te gaan en me af te vragen of het thuis allemaal wel ok komt met de dames waar je weken lang je best voor gedaan hebt.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild

 

Maar de isomax is helemaal niet in verbinding met de torin!

 

De torin hoeft juist heel weinig druk te overbruggen, omdat er geen slang of filter oid op aangesloten is.

gallery_48040_19601_1701788.jpg

 

Wat betreft vochtoverlast hoopte ik dat door koude buitenlucht aan te trekken, dit onder controle blijft. Als het buiten vriest, wat het de komende maansen vast vaak gaat doen snachts, kan de lucht ca 25% van het vocht vasthouden dat de binnenlucht op 20 graden vast kan houden. Als dit toch niet lukt komt er een ontvochtiger.

 

De ophangpunten van de lampen zijn zo bevestigd dat het kap gedeelte van de lamp precies in het midden van de helft van het hok hangt. Daarnast zijn het DE's dus is er geen verschil tussen binnen- en buitenkant van de lamp.

 

Btw voor de duidelijkheid.. je "bemoeienis" wordt ten zeerste gewaardeerd!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even terug komend op die week later afbloeien..

 

De verwarming zal idd zeker aan moeten blijven, omdat het anders gewoon te koud gaat worden. Dit zal de vochtigheid misschien ook wel iets beperken, alleen niet genoeg. Ik blaas af in de relatief kleine kamer waarin het hok staat en verwacht dat het vocht zal ophopen als en gek. De afzuiger van de kamer kan ik ook niet aanzetten als de ramen dicht staan, omdat de lucht dan nergens vandaan kan komen.

 

@lostchild, jouw idee is natuurlijk niet zo gek, alleen dan moet ik ook het voeden aan iemand anders over laten en ik weet niet of ik daar een goed gevoel bij heb. bovendien zou ik nog een week of 3 moeten doorgroeien ipv 1 en de dames moeten ook niet te groot worden natuurlijk

 

Maar nu bedacht ik het volgende.. Ik zou het raam open kunnen laten. Dan draai ik de torin op de deur van de kamer om, zodat hij de verwarmde lucht vanuit het huis naar binnen blaast. En door de overdruk die ik daarmee in de kamer creeer, zal er als het goed is niet te veel kou door het raam naar binnen komen.

 

Voor nu lijken de planten er sinds een dag of 3 echt weer zin in te hebben. Ik zal ze dus sowieso nog een paar dagen langer laten groeien om ze nog wat te laten gaan. Die paar dagen minder bloeitijd zullen ook het verschil niet maken. Dan heb ik ook nog een paar dagen uitstel om te bepalen wat ik ga doen :)

 

gallery_48040_19601_2835956.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Torin en Isomax zitten op dezelfde controller en betrekken beiden lucht uit dezelfde ruimte waarbij de Isomax de Torin qua druk opbouwen (met of zonder vrije aanzuig) het nakijken geeft, hun lot is aardig verbonden met elkaar :search:

 

Torin omdraaien in de deur..

Denk dat je grotere problemen krijgt omdat je dan helemaal geen lucht meer afvoert en alleen aan het rondpompen gaat met het raam als soort van regelklep zoals in een (semi) gesloten systeem met dien verstande dat je een raam niet zo goed kan regelen als een regelklep

 

Wat gebeurt er als je de deur (deels) open zet 24/7 en het raam open/dicht zoals je nu doet en de Torin helemaal uit over 24u in je hok?

 

En wat als je de Torin niet laat regelen door de freq.controller maar altijd op 100% laat draaien als uitblaas op de deur?

 

Raam dicht en Torin omdraaien betekent ook bijna stoppen aanvoer nieuwe verse buitenlucht met co2 omdat er in huis nu eenmaal niet zoveel co2 hangt en je niet alle ramen open hebt in de woning.. wil je niet.

 

Mbt de lampen, hang de linker om en maak een foto en vergelijk deze met de eerder gemaakte foto.

Zie de 'knik' in het midden die er nu is en er dan heel anders uit gaat zien, dat is je winst.

 

Planten groeien weer is ook goed te zien op de foto, houden zo :yummy:

Omdat je meer dingen in korte tijd aangepakt hebt lastig te zeggen wat het nu precies is geweest.

Geen rare vlekken meer bijgekomen in onderste grote falnleaves?

 

Mbt voeding laten geven door vervanging:

als je het echt niet aandurft kan je wat tabs topdressen (verkruimelen en op toplaag strooien) voordat je weggaat en hoeft de vervanger alleen X liter water via boven op de smartpot te geven en klaar is klara.

Geen onder- en geen overvoeding en kan het alleen met water geven zelf mis gaan.

Een keer voordoen verklaart zoveel meer dan je bedoelt dan te proberen het via woorden over te brengen, laat maar eens zien hoe je water geeft en wedden dat ze gewoon die emmer zsm leegkiepen in het midden van de pot bij de stam in de buurt :hug:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je ziet het echt verkeerd. Het enige wat ze met elkaar te maken hebben is dat ze op het zelfde percentage draaien. Maar al circuleert de isomax 10.000m3 per uur, dan verandert er nog niks aan de onder- of overduk in de kamer. Hij circuleert de lucht immers binnen de kamer. Als de torin aanstaan moet er dus hoe dan ook lucht van buiten aantrekken. Een gesloten ruimte kun je ook niet af of aanzuigen.

 

Met alleen het raam en de deur open haal ik het waarschijnlijk ook nog wel, als het buiten koud genoeg is. De isomax zal dan alleen wat harder moeten werken. In de meeste gevallen zal er minder verse lucht bijnnen komen maar at is dan erg afhankelijk van de wind (tocht). Maar waarom zou ik, want dit werkt ideaal!

 

als ik de torin op 100% laat draaien wordt het al snel te koud. Nu met 2 lampen aan zou het kunnen, maar het verschil tussen temp van hok en kamer worden alleen maar groter en dit is alleen maar nadelig.

 

Raam dicht en torin omdraaien kan sowieso niet. Als de torin draait (welke kant dan ook) moet het raam open staan, omdat je van een gesloten ruimte niet kan af- of aanvoeren. Het idee was dan ook om de torin om te draaien met het raam open. Hierdoor zou in theorie, de temperatuur van de kamer de temperatuur van het huis aan moeten nemen (als de lampen uit staan).

 

De planten vertonen helemaal geen gebrekken meer, afgezien van de gedane schade. Het verse medium en mogelijk de flinke scheut cal/mag bij het verpotten hebben ze goed gedaan.

 

Als ik de linker lamp omdraai zal de beschijning erg veranderen idd, omdat de kap niet in het in het midden van de ophangpunten zit want deze zijn gecorrigeerd op hoe de lampen nu hangen. Ik ga de ophanging waarschijnlijk wel nog veranderen om een andere reden en ben er waarschijnlijk ook uit wanneer ik naar 12/12 ga, maar daarover vanavond meer :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry LC, ik heb je advies volledig, maar dan ook volledig in de wind geslagen :)

 

Ik heb namelijk niet alleen mijn linker lamp met de ballast naar binnen laten hangen, ik heb ook mijn rechter lamp omgedraaid.

gallery_48040_19601_3145942.jpg

 

Waarom? Dan kunnen de kappen verder naar buiten gehangen worden. (wil ze nog een cm of 10 verder naar buiten dan op de foto). Daarnaast heb ik de hoek waarop ze hangen vergroot.

 

Ik ga er namelijk vanuit dat de planten na 12/12 nog wel een stukje de lucht in gaan en op deze manier kan ik zowel de zijkant als de bovenkant belichten en heb ik een groter te belichten plantoppervlak kan kan ik dus meer wattjes kwijt zonder verspilling van mijn licht. Ik ga dan dus ook zondag schakelen. Kan ik morgen nog effe alle lichtlekken wegwerken.

 

En hier nog een hps-loze picca voor de kleur.

gallery_48040_19601_4497173.jpg

 

Fijne avond mensen!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
omdat er in huis nu eenmaal niet zoveel co2 hangt
Wat denkt je dat we uitademen?
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wietefras

ik denkt nooit :search:

context :hug:

hoeveel co2 blijft er over na een mechanische ventilatie van wat je uitademt op de onderste verdieping?

 

@cannarie

je moet doen wat jij denkt dat goed is :icecream:

hang beide evsa's naar de wand en maak een foto en vergelijk deze met hoe het nu hangt of hing met 1 EVSA naar binnen :search:

de hoek waaronder armatuur hangt maakt hierin niks uit al kun je je afvragen of je nu niet een beetje aan het overdrijven bent met die gekozen hoek, zie lichtpatroon op de wand(en)

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

De mechanische ventilatie zuigt ook weer verse lucht aan vanuit de roosters. Niet dat dit relevant is want ik heb het nooit zo bedoeld om met de ramen dicht te aan aanvoeren, want dat werk sowieso niet. Bovendien gaat het om de vakantieperiode waarin niemand in het huis co2 uitademt :)

 

ik heb globaal de stralingshoek van de lampen berekend door uit te gaan van een oppervlakte van 100x150 op een hoogte van 70 cm (bron Gavita). als je deze hoek doortrekt komt de rand van het betralingsvlak ongeveer uit op het eind van het gewas aan de andere kant.

 

De rand die je op de muur op de achtergrond ziet, is niet het licht van het effectieve bestralingsoppevlak van de lamp. Deze rand komt altijd ver boven het gewas uit.

 

Maar toegegeven, de planten zullen nog een stukje door moeten groeien om ideaal uit te komen, maar heb geen zin om om de paar dagen de lampen te gaan verstellen

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoeveel co2 blijft er over na een mechanische ventilatie van wat je uitademt op de onderste verdieping?

Eerst zeg je dat hij meer moet ventileren om CO2 binnen te krijgen en nou is het ineens weer dat de CO2 verdwijnt door het ventileren.

 

Je denkt inderdaad niet, maar zeg dan ook gewoon niets.

Share this post


Link to post
Share on other sites

NB: nadeel van deze hoek van de lamp is wel dat het bestralingsvlak aan het eind van het gewas breder wordt en ik daar dus wat meer wandverliezen heb. maar dat is dan maar niet anders

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerst zeg je dat hij meer moet ventileren om CO2 binnen te krijgen en nou is het ineens weer dat de CO2 verdwijnt door het ventileren.

 

Ik had het over meer ventileren vd kamer waar het hok is met de Torin op de deur en co2 gehaltes kwamen daar niet in voor.

Daar kwam cannarie helemaal zelf mee toen ik begon over verse lucht en inblazen door de Torin in de kamer waar hok is gevestigd.

Context zei ik al :withstupid:

 

@cannarie

hang de EVSA kant naar de wand en je verlies is (erg overdreven) pleite

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerst zeg je dat hij meer moet ventileren om CO2 binnen te krijgen en nou is het ineens weer dat de CO2 verdwijnt door het ventileren.

 

Ik had het over meer ventileren vd kamer waar het hok is met de Torin op de deur en co2 gehaltes kwamen daar niet in voor.

Daar kwam cannarie helemaal zelf mee toen ik begon over verse lucht en inblazen door de Torin in de kamer waar hok is gevestigd.

Context zei ik al :withstupid:

 

Hier is je context:
Raam dicht en Torin omdraaien betekent ook bijna stoppen aanvoer nieuwe verse buitenlucht met co2 omdat er in huis nu eenmaal niet zoveel co2 hangt en je niet alle ramen open hebt in de woning.. wil je niet.
CO2, staat er twee keer letterlijk in genoemd, plus het lulverhaal dat er binnen minder CO2 zou zijn dan buiten. Klinkklare onzin. Volgende context is dat je juist CO2 verliest door extra ventilatie.

 

Als je weer eens wat doms zegt, erken dan een keer dat je slap zat te lullen en maak er niet iedere keer zo'n triest excuusverhaal van.

 

 

hang de EVSA kant naar de wand en je verlies is (erg overdreven) pleite
Ook weer complete nonsense.

 

Cannarie heeft gelijk dat hij jouw suggesties compleet in de wind slaat

Edited by Wietefras
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

onderschat het effect van wind/luchtstroom tegen een natte vochtige pot niet

 

truukje uit de watersport, fles inwikkelen in natte doek en op dek zetten in de wind, instant cool drinks B)

 

Dit noemen we de natte bol temperatuur..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cannarie heeft gelijk dat hij jouw suggesties compleet in de wind slaat

Absoluut, zo zitten hier wel meer prutsers met grote bekken die zelf geen eens planten hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat betreft het watergeven hoopte ik het wel te kunnen voelen door de rand van de pot op te tillen, maar thanks voor de tip!

 

Daar zou ik maar mee ophouden dan..

Juist omdat je je smart pots in mijn ogen onvoldoende gevuld hebt,

zul je bij iedere keer optillen een beweging in je medium veroorzaken,

waardoor je wortelstelsel telkens een "opdonder" krijgt.

 

De genoemde sate prikker kan heel veel voor je doen,

of nog mooier een tensio meter.

 

Verder denk ik echt, dat je LC wat serieuzer zou kunnen nemen met zijn idee qwa luchthuis huishouding.

Meet eens met een externe draad IN je medium wat er gebeurt.

Ik denk, dat je schrikt.

 

Vergelijk je dit kweekje met een voorgaande kweekje in de zelfde periode??

Het is voor een hobby kweek, dus zonder voldoende klimaat maatregelen, een waardeloze periode om te kweken.

Het is doodeenvoudig TE koud rond deze tijd..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gelukkig zal ik niet zomaar een advies van iemand aannemen zonder ook daadwerkelijk overtuigd te zijn. Dus in dit topic is elk advies welkom :) Ik laat me niet zo snel van de wijs brengen. Laten we het gezellig houden jongens, en de discussies inhoudelijk.

 

@ouderocker, LC had het de laatste tijd vnl over de aanvoer van voldoende co2 en dat zit gewoon goed. Wat betreft de temperaturen ook. Ik heb elke plek van het hok gemeten. De lucht in de passieve inlaat komt niet onder de 20C en op de vloer en het medium niet onder de 22. Dan kan de binnenkant van het medium dus ook onmogelijk te koud zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd hoe minder ik afzuig hoe hoger het PPM gehalte in mijn hok is.

 

als ik 30% afzuig van 1300kuub

heb ik in mn hok een ppm gehalte van 500+

 

zelf adem je ook co2 uit dus binnenshuis zal hij vaak hoger zijn dan buitenshuis.

 

buiten is het hier tussen de 300/350 PPM

terwijl het binnenshuis al gauw 400 is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De lucht in de passieve inlaat komt niet onder de 20C en op de vloer en het medium niet onder de 22. Dan kan de binnenkant van het medium dus ook onmogelijk te koud zijn.

 

Nee,

dat is een denkfout..

Daarom werd ook het voorbeeld genoemd van de fles in een natte handdoek op de boot.

De natte bol temperatuur dus..

 

Je kunt dit zelf ervaren door bv nat onder de douch weg te komen en het koud krijgen.

De wind, zal je lichaam willen drogen en onttrekt daarbij warmte aan je lichaam.

 

de temperatuur van je huid, is op dat moment kouder dan de omgevingstemperatuur.

 

Als je potten "nat" staan en dan zeker je smartpot, kan een zelfde effect optreden.

Je medium, zal dan wel degelijk lager zijn, dan dat je omgevingstemperatuur is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mensen met suggesties?

 

Ik zou ze zelf willen oogsten en die laatste week never nooit niet een iemand anders overlaten.

Maw. Ik zou ze nu op 12/12 zetten

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...