Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cannarie

4 Bomen Onder 2 X Gavita 6/750E De

Recommended Posts

De laatste update had ik het er over dat de groei er weer in kwam, maar dat bleek iets te vroeg gejuicht. De planten hebben de afgelopen week erg weinig groei laten zien. Ik heb vanmiddag het rek maar verwijderd om ze toch eerst even uit die stilstand te krijgen.

 

gallery_48040_19601_5230780.jpg

 

gallery_48040_19601_633949.jpg

 

Daarnaast beginnen ze ook tekorten te vertonen. bij de meeste lijkt het puur een stikstof tekort, maar 1 plant vertoont ook roestachtige plekken onderin.

 

gallery_48040_19601_969742.jpg

 

Ik zit inmiddels op ec 1.6 en je zou zeggen dat ze bij weinig groei ook niet veel voeding nodig zouden hebben. Of zal een tekort de oorzaak zijn van de beperkte ontwikkeling? The Ultimate staat wel om bekend om zijn eetlust. Morgen ga ik de boel verpotten dus dan zal er iig wel weer even genoeg voeding aanwezig moeten zijn en dan later zal ik weer weer de ec wat laten oplopen. Het adhv ec kweken is voor mij nieuw dus adviezen zijn zeer welkom.

 

Nu hink ik op 2 gedachten..

Of ik verpot ze niet in 114 liters maar in 40 liters en bloei ze af onder 1 lamp, of ze gaan toch in 114 liters en hoop dat ze 14 december toch nog groot genoeg geworden zijn om het hele hok te vullen. 15 december is mijn deadline voor 12/12 ivm een vakantie in de krokus. Een 3e mogelijkheid om ze gewoon in de 114 liters te zetten en de belichting te laten bepalen door hoe snel ze weer gaan groeien.

 

fijne avond mensen

Share this post


Link to post
Share on other sites
...Ze zitten nu toch maar alle 5 in 19 ltr smartpots met 50% allmix en 50% kokos...

Da's veel teveel kokos. 10% door je grond mengen is zat.

Er zit al perliet in ook, dus die kokos is eigenlijk helemaal overbodig.

 

Je hebt ze een week geleden getopt.

Ik vind ze niet klein of langzaam groeien, heb je niet gewoon weinig geduld ?

En met de Krokus bedoel je half februari ?

Dat gaat krap worden met 9 weken bloei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom is 50% veel te veel? je kan ook gewoon op 100% kokos kweken

 

Ze zijn 10 dagen geleden getopt. Vergeleken met voor het toppen groeien ze echt aanzienlijk langzamer

 

krokus is hier eind februari. Vanaf 15 dec heb ik nog 10 weken en dat is genoeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

zit net te denken trouwens dat optie 3 ( verpotten in 114 en dan later bepalen onder hoeveel lampen) natuurlijk niet gaat werken ivm de diameter van de potten van 60cm. Dat wordt dan hoe dan ook 2 lampen.

 

Dus ga vandaag mijn hoofd nog eens breken of ik voor 1 lamp ga of voor 2 (en het dan dus zo goed als zeker niet helemaal vol krijg)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koude voeten en te nat kweken.

Door je grote aandeel kokos kan dit best makkelijk gebeuren.

 

Voeding opnemen gaat niet zo lekker als de plant te nat en wat te koud bij de voetjes staat en je gaat dit als 1vd 1e dingen zien in een gebrek aan calcium.

 

Verbeter de temperatuur van het medium en geef wat minder water en genoeg voeding, mogelijk pakt een kokos voeding op je 50-50 mix beter uit omdat daar meer calcium in zit.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koude voeten hebben ze zeer zeker niet. Juist omdat ik daar eerder problemen mee heb gehad, heb ik dit hok zo ontworpen dat de lucht net boven de potten binnen komt. Daarnaast buffert de kamer waarin het hok staat de koude buitenlucht goed en komt de temperatuur daar niet onder de 18 graden (in het hok zelf niet onder de 22 met de lampen uit).

 

Ze hebben wel 2x na een watergift wat te nat gestaan. Voor het toppen zopen ze 1,5 liter in 2 dagen weg. Na het toppen had ik dit al terug gebracht naar 1 liter per 2 dagen, maar dit bleek idd nog steeds te veel. Het lastige was dat ik ivm het rek de potten niet meer op kon tillen.

 

Je zegt overbewatering makelijk gebeurt met kokos, maar dit zou toch juist moeilijker moeten maken? (tov op alleen allmix)

 

Ik gebruik geen voeding voor kokos, maar had van de week toen de eerste roestplekjes ontstonden wel een kleine hoeveelheid ca-mg toegevoegd. Idd ook vanuit het oogpunt dat je met kokos eerder deze tekorten krijgt. Maar misschien moet ik hier iets minder voorzichtig mee zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

onderschat het effect van wind/luchtstroom tegen een natte vochtige pot niet

 

truukje uit de watersport, fles inwikkelen in natte doek en op dek zetten in de wind, instant cool drinks B)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan moet er dus idd wel eerst een luchtstroom langs die pot stromen :) De rand van de huidige potten zit ruim 15 cm onder de passieve inlaat. Het medium zit nog eens 5 cm lager. En de lucht trekt van de inlaat naar boven richting het filter.

 

Lees je trouwens ook mee wat lostchild zegt over het effect van het aandeel kokos in de rest van mijn medium (veen)? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kogel is door de kerk.

 

Net 4 zakjes all-mix en 4 zakjes kokos verdeeld over de 5 grotere smart pots.

 

Ingewaterd met 20 liter water met regulator, CaMg boost en start booster op ph 6.

 

gallery_48040_19601_1119905.jpg

kandidaatje misschien voor het slechtste foto topic :P maar vind het zelf met plaatjes toch altijd wat fijner lezen :)

 

Morgen voor ik naar mn werk ga, ga ik ze verpotten zodat ze tijdens hun donkerperiode kunnen bijkomen. Na het verpotten bij het water achteraf ook nog wat basisvoeding meegeven?? dacht dan wordt de al bewortelde grond niet te arm.

 

Nu nog effe de aarde zooi opruimen en pitten.

 

Fijne avond

 

Edit: voel net dat de potten kurkdroog staan terwijl ze gister (dinsdag) 1 ltr pp hebben gehad. dus geef ze nu maar water met voeding mee. Ze lijken iig wel weer beter te drinken dus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koude voeten hebben ze zeer zeker niet. Juist omdat ik daar eerder problemen mee heb gehad, heb ik dit hok zo ontworpen dat de lucht net boven de potten binnen komt.

 

Je zegt overbewatering makelijk gebeurt met kokos, maar dit zou toch juist moeilijker moeten maken? (tov op alleen allmix)

 

Dan moet er dus idd wel eerst een luchtstroom langs die pot stromen :) De rand van de huidige potten zit ruim 15 cm onder de passieve inlaat. Het medium zit nog eens 5 cm lager. En de lucht trekt van de inlaat naar boven richting het filter.

 

Je verkijkt je enorm op die 22C hoger gemeten in je hok.

 

Koude lucht valt in je hok naar beneden.

Je zuigt verse lucht aan vanaf de vloer waar de kast staat en hebt inlaat kort boven de pot.

Zomers ok maar in de winter laat je een plens koudere lucht op de potten vallen omdat de lucht op de vloer van de kamer waar de kast staat echt geen 21C is als dat op neushoogte wel zo is. Zelfde als in je hok.

 

Het mengt in de kamer wel maar omdat je actief lucht aanzuigt via die passieve gaten trek je koudere lucht zo je hok in en dat valt dan op de pot en wordt daarna weer afgezogen/gemengd in het hok maar de potten staan nog steeds in die koudere aanvoer..

 

Heb je dan 'teveel' water in de pot dan blijft de pot te koud met alle gevolgen van dien.

 

Overwateren op jouw mix van 50-50 gaat makkelijker.

Overwateren op kokos als je een niet te grote pot neemt moet je goed je best doen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar die 22C is met licht uit he. Dan zal dus de ingezogen lucht niet veel kouder zijn dan 22 graden. lamp aan schommelt het tussen 26 en 27 graden.

 

Waarom heeft dan niet iedereen die niet met warmtematten werkt het zelfde probleem?

 

Maargoed, zal vanaf vanavond een min-max thermometer op de grond laten liggen om te zien wat wat de temperaturen daar doen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed punt, ik ga straks ook een thermometer bij mn inlaat hangen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je eens uitleggen hoe je momenteel verse lucht betrekt en de oude lucht wegwerkt canarie?

Begin topic verschilt volgens mij wel iets tov huidige situatie, raam altijd open of vaak dicht en alleen met lampen uit dicht en dim je de afzuiger (je blaast af op die andere kamer)?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb niks veranderd hoor.

 

ik heb een isomax 2310m3 op een 2000m3 filter in het hok en een torin 500m3 slakkenhuis op de deur in de kamer waar het hok staat.

 

op dit moment worden ze beiden geregeld met een frequentieregalaar, altijd tegelijkertijd op het zelfde vermogen. Min 20hz (40%), max 40hz. Maar komt zelden of nooit boven de 30hz uit, nu ik nog 1 lamp heb branden.

 

De torin trekt lucht van buiten naar binnen en deze vermengt in de kamer met de uitblazende lucht van het hok, waardoor de temperatuur in de kamer niet onder de 18 graden komt (tijdens lamp aan). Dat heb ik eerlijk gezegd nooit gemeten, maar ik zit geregeld in mijn tshirt direct achter het raam zonder het al te koud te hebben.

 

Minimaal een half uur voordat de lamp uit gaat, gaat het raam dicht en de torin uit. Meestal is dit een uur of twee voordat de lampen uit gaan omdat ik dan naar mn werk ga, maar dan laat ik de kamerdeur open staan. In die periode loopt de temperatuur verder nooit te hoog op omdat de afzuiger dan wat harder gaat draaien.

 

volg je hem nog? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

wel handig om door te vragen, je kan zomaar dingen anders beoordelen dan ze zijn :whistle:

 

Probleem zit hem bij jouw voornamelijk in de ventilatie denk ik.

Je pompt afgewerkte lucht rond zoals je het nu hebt.

Er is te weinig co2 aanvoer wat ook die tragere groei kan verklaren.

 

Blijft staan wat ik uitlegde over de koude val waar veel kwekers geen erg in hebben en wat teveel kokos in je aarde doet maar ik denk na je toelichting niet dat het daar in zit waarom je planten het niet zo lekker doen, zie hierboven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb meerdere keren een 120x120 tent vol gehad onder 600 watt, waarbij ik gewoon alles de kamer in blies, met als enige ventilatie een open raam.

 

Maw ik heb nu veel meer ventilatie en de planten zijn nog kleiner. Ook met deze soort trouwens.

 

Het hok blaast ook af in de richting van de afzuiger op de deur. Dus het is niet zo dat de buitenlucht in een rechte lijn naar de afzuiger trekt en alle lucht uit het hok direct weer terug looped.

 

Ik hou het voor nu op voeding en mogelijk natte voeten. Het is bekend dat deze soort een grote eetlust heeft. Maar we gaan het merken. Als ze nu al een co2 tekort hebben gaat dit alleen maar erger worden :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het hok blaast ook af in de richting van de afzuiger op de deur. Dus het is niet zo dat de buitenlucht in een rechte lijn naar de afzuiger trekt en alle lucht uit het hok direct weer terug looped.

 

dat bedoel ik ook helemaal niet

 

Waar gaat de afgewerkte lucht heen die uit de isomax komt op de 2u na dat jij die deur open doet?

Wat speelt dat voor rol in 'frisse' lucht die je planten nodig hebben en die je uit die afgesloten kamer waarop je met de isomax afblaast betrekt?

 

 

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh tijdens de licht uit periode bedoel je?

 

Nou na die 2 uur gaat de deur niet op machische wijze opeens dicht hoor :P

 

Ook als ik thuis ben staat die deur tijdens licht uit meestal gewoon open trouwens. Alleen als er kinderen oid over de vloek komen gaat die deur dicht en op slot.

 

Maar als de lampen uit staan nemen ze toch helemaal niet zoveel co2 op?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De zon is weer op na het verpotten.

 

Ze staan er nu zo bij

gallery_48040_19601_3097581.jpg

 

Het plantoppervlak is nu nog 95 x 140 dus pas nog net mooi binnen het ideale beschijningsoppervlak van 1 lamp.

 

Dat ze maar flink hun best mogen doen de komende week

Share this post


Link to post
Share on other sites

* temp gemeten bovenop het medium in de schaduw van de plant zo dicht mogelijk bij een passieve inlaat na een uur licht: 24C

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met meer leven in je bodem en wat lavameel en zeewier had je deze problemen niet gehad denk ik ;)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dat biologische voeden altijd maar een beetje en abstracte materie gevonden en ben dan al snel bang dat ik iets fout doe.

 

lavameel buffert de pd, zeewier bevat micros ofzo en de bacterien zetten de boel om? Moet ik het zo een beetje zien?

 

In hoeverre bijt dat dan met mijn minerale voeding en in hoeverre moet ik dan nog een aptus lijn gebruiken zoals ik nu doe? en in hoeverre moet ik dan rekening houden met het bepalen van de ph van mn water?

 

Dat zijn allemaal van die vragen waar ik dan tegenaan loop.

 

Maar als jij zegt dat alleen het toevoegen van wat van die spullen helpt en ik verder nergens rekening mee hoef te houden ben ik verkocht hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zeg ik B)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ideaal!! Makkelijker kunnen we het niet maken..... en dan zijn het geen loze beloftes van de blauwebrievendienst.................

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...