Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bosrand

Stekken Hokje Met Moedertje

Recommended Posts

De schimmels zijn in granulaat vorm en kun je zelf samenstellen via de groothandel als je weet waar je over praat en wat je wil hebben.

 

Daarna is het een kwestie van mixen en zo is sannies symbiose en bio myco ontstaan.

 

Pg

 

De myco's kun je idd bij sannie kopen oude rocker en zitten meerdere stammen in.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mycorizzha is een basis element en eigenlijk onmisbaar bij onze hobby maakt niet uit hoe je kweekt.

 

Al kunnen ze op hydro wel wat mellasse gebruiken als extra bij voeding.

Kan ik de schimmels nu nog toevoegen en zo ja, hoe?

 

Strooi een gram rond de wortels en zorg dat ze contact maken met de schimmels, niet geschoten altijd mis ja toch?

 

Doe er eens 1 of 2 niet met schimmels zie je 1 op 1 resultaat...

 

Pg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klein stukje info,

 

Ancient workers

 

Mycorrhizal fungi got along for about 460 million years without our help and successfully orchestrated the invasion of the earth’s surface by plants. Until mycorrhizal fungi penetrated the roots of primitive aquatic plants they lacked the tools to successfully colonize soils on the harsh earth’s surface. The marriage of primitive plant and fungus unleashed the evolutionary leap that produced the “greening” of our earth.

 

Bron:

 

http://mycorrhizae.com/wp-content/uploads/2013/03/Blue-Collar-Fungi-PDF.pdf

 

I love nature!

 

Pg

Edited by Poldergrower
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Flowery Fields"

Foto komt van een Opengrow-member Hidro.

 

Stekken iemand :P

 

@mrsmokealot thanks, and some of bubba crosses are getting closer to giving clones:).. but as we all now they are not as fast and big in size:)

@greg thats the way... we all can learn and improve if we see how others do thanks for the nice pics..

 

making this topic more interesting smile.png

 

a bigger clone farm...

 

gallery_8258_5379_8534.jpg

 

gallery_8258_5379_71364.jpg

 

gallery_8258_5379_14275.jpg

 

thanks for watching and for ur contribution

 

hidro

Edited by Crimson Fart
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow! Die staan er mooi bij en ik zie nergens kappen over de stekken. Hoe wordt de LV geregeld?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een mycorizzha schimmel heeft ongeveer 5/7 dagen nodig om een colonie te vormen rond de wortels, natuurlijk groeit deze met de plant mee naar verloop van tijd.

 

Heb je een bron voor die informatie? Ik heb daar namelijk wel eens naar gezocht en ik heb nog geen wetenschappelijke publicatie kunnen vinden over hoe snel dat gaat. Ik ga vandaag wel even op Google Scholar etc. op zoek naar bronnen, maar als jij iets betrouwbaars hebt zou ik het graag lezen!

 

De schimmels zijn in granulaat vorm en kun je zelf samenstellen via de groothandel als je weet waar je over praat en wat je wil hebben.

 

Daarna is het een kwestie van mixen en zo is sannies symbiose en bio myco ontstaan.

 

Heeft Sannie ze niet gewoon van PHC vandaan? M'n Healthy Start tabletten en Biovin lijken namelijk verdacht veel op buffertabletten en Perfect Start.

 

Ik lees hier dat die schimmels ook goed in combinatie met mapito werken. Had ik dat geweten zou ik het wel geprobeerd hebben.

 

Die post van Sannie heeft het alleen maar over anecdotes. Mycorrhizae symbioses ontstaan in omgevingen waar er een tekort is aan bepaalde benodigdheden, zoals water en voedingsstoffen zoals stikstof en fosfor (voornamelijk de laatste). Met hydro geef je alles in hapklare blokken aan de plant en is er altijd voldoende water en zuurstof. Hier gaan mycorrhizae waarschijnlijk amper iets kunnen toevoegen voor de plant aangezien alles al makkelijk te krijgen is. Vergeet ook niet dat het een symbiose is en dat de plant dus wel iets moet afstaan aan de schimmels (koolhydraten, en dus producten van de fotosynthese die de plant niet zelf mag gebruiken) voor wat de plant ervoor terug krijgt.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon de Derk B methode Dilago.

LV gewoon rond 40%. Het vocht in de bak zorgt voor de vochtigheid voor de stekjes.

D.m.v. warmtematjes onder de voetjes. Waarbij de temperatuur rond 27 graden zit. En de ruimte zelf voorzien van continu frisse lucht. En een temperatuur van 22 graden celsius.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die post van Sannie heeft het alleen maar over anecdotes. Mycorrhizae symbioses ontstaan in omgevingen waar er een tekort is aan bepaalde benodigdheden, zoals water en voedingsstoffen zoals stikstof en fosfor (voornamelijk de laatste). Met hydro geef je alles in hapklare blokken aan de plant en is er altijd voldoende water en zuurstof. Hier gaan mycorrhizae waarschijnlijk amper iets kunnen toevoegen voor de plant aangezien alles al makkelijk te krijgen is. Vergeet ook niet dat het een symbiose is en dat de plant dus wel iets moet afstaan aan de schimmels (koolhydraten, en dus producten van de fotosynthese die de plant niet zelf mag gebruiken) voor wat de plant ervoor terug krijgt.

Helder en duidelijk.

 

Gewoon de Derk B methode Dilago.

LV gewoon rond 40%. Het vocht in de bak zorgt voor de vochtigheid voor de stekjes.

D.m.v. warmtematjes onder de voetjes. Waarbij de temperatuur rond 27 graden zit. En de ruimte zelf voorzien van continu frisse lucht. En een temperatuur van 22 graden celsius.

Bij mij wil de Derrek Bud methode niet meer, misschien komt het doordat de aanvoer van frisse lucht niet goed is. Met de kap er over wortelen ze wel maar het gaat ook niet van harte en vaak rotten de bladeren. Ik zal even kritisch naar mijn stekkenkast kijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die luchttoevoer is zeer belangrijk net als de afvoer. Deze moet continu zijn. Met eenzelfde temperatuur het liefst rond 22 graden celsius.

En het beste stekjes afsnijden en direct in het blokje doen.

En op 30 cm tl cool licht erboven van 18 watts. Is voldoende licht.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De temperatuur was vermoedelijk waar het steeds misging WeedRunner, deze was te hoog en ik heb de invloed daarvan zwaar onderschat.

 

Ik heb nu verse stekken en de temperatuur op 21 graden. Ook heb ik een tl lamp uitgedaan zodat er 1 x 18watt boven hangt.

 

gallery_6495_18670_65529.jpg

 

gallery_6495_18670_35388.jpg

 

gallery_6495_18670_83314.jpg

 

gallery_6495_18670_14624.jpg

 

Overigens houd ik wel de kappen er op. De Derreck Bud methode geef ik weer een kans zodra ik wat gewortelde stekken heb.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk aan! De temp.inderdaad niet te hoog maken. Vanwege de verdamping vanuit de blaadjes die aan de stek zitten.

De voetjes mogen warmer wat stimuleerd om worteltjes aan te maken.

Eigenlijk best logica als je het eenmaal doorhebt.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ff paar plaatjes voor de lol, had ff niks te doen...

 

Amnees/s5 moedertje, ziet er weer lekker fris en fruitig uit na een flinke snoeibeurt.

 

gallery_44692_18285_1894260.jpg

 

Ff paar stekken gemaakt van t snoeiafval, om te proberen of het beter werkt als je kleine of wat grotere stekken maakt.

 

gallery_44692_18285_1487411.jpg

 

En tot slot nog ff een overzichtsplaatje van t hele stekken/moederhok met de Double Kills en Headberries erbij.

 

gallery_44692_18285_2387491.jpg

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afgezien van dat ik ervaren heb dat kleinere stekken beter gaan als grotere vind ik ook dat hoe kleiner de stek hoe makkelijker het is om allemaal gelijkopgaande planten te krijgen. Als je stekken niet meer dan 1 top en 1 zijscheutje hebben is het makkelijker om ze gelijk te houden als wanneer je stekken hebt met 3, 4 of zelfs 5 of meer zijscheuten en veel blad.

 

Als je slechts een paar plantjes neer wilt zetten maakt dit allemaal minder uit, maar als je een groter veldje neer wilt zetten is het handig als al je stekken gelijk zijn, krijg je makkelijker een egaal veld mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je stekken niet meer dan 1 top en 1 zijscheutje hebben is het makkelijker om ze gelijk te houden als wanneer je stekken hebt met 3, 4 of zelfs 5 of meer zijscheuten en veel blad.

 

Nooit over nagedacht, (ik werk immers met zaad)

Maar het klink heel vanzelfsprekend ja.. :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het achterliggende idee was eigenlijk om een paar dagen voorgroei te kunnen besparen als je wat grotere stekken neemt ipv iniemienie stekjes.

Ben net terug van water geven, nog geen gewortelde dames te bekennen.

Zal vanmiddag de bak wat hoger zetten, misschien dat wat meer licht de zaken wat bespoedigt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De temperatuur tussen de 18-22 graden houden werpt zijn vruchten af. De bladeren blijven nu wel mooi groen en ik heb de stekblokken met alleen lauw kraanwater natgemaakt. De kap laat ik er op en ondertussen beginnen ze te wortelen.

 

gallery_6495_16810_122773.jpg

 

gallery_6495_16810_50160.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe lang doen ze er over om te wortelen bij jou Dilago?

 

Hier ruim een week geleden stekken gesneden, ze worden allemaal geel maar nog geen worteltjes.

De temperatuur zal ik dan nog maar eens wat verlagen, eens kijken of dat wat wil helpen dan, die staat nu op 24 graden ingesteld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij doen de stekken er twee tot drie weken over om te wortelen, maar aangezien ze nu eindelijk mooi groen blijven vind ik dat geen probleem.

 

Hoe belangrijk de temperatuur is werd ik recent mee geconfronteerd toen mijn vers gesneden stekken in de woonkamer in een glas water had te staan. Binnen enkele minuten lieten ze hun koppen hangen, maar toen ik ze naar de bijkeuken verplaatste waar het zo'n 18 graden was kwamen ze weer overeind. Dat deed bij mij een lichtje branden.

 

Als je stekken geel worden hebben ze het te warm en zolang de temperatuur te hoog is wil het gewoon niet, wat je ook doet. Zet maar een tl-lamp uit als je er twee boven hebt en zorg dat de temperatuur niet boven de 22 graden komt, maar nog mooier is het als je die precies op 20 graden kan houden. Als je dat voor elkaar hebt zal je zien dat je stekken mooi groen blijven, zelfs nog als ze er drie weken over doen om te wortelen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij doen de stekken er twee tot drie weken over om te wortelen, maar aangezien ze nu eindelijk mooi groen blijven vind ik dat geen probleem.

 

Hoe belangrijk de temperatuur is werd ik recent mee geconfronteerd toen mijn vers gesneden stekken in de woonkamer in een glas water had te staan. Binnen enkele minuten lieten ze hun koppen hangen, maar toen ik ze naar de bijkeuken verplaatste waar het zo'n 18 graden was kwamen ze weer overeind. Dat deed bij mij een lichtje branden.

 

Als je stekken geel worden hebben ze het te warm en zolang de temperatuur te hoog is wil het gewoon niet, wat je ook doet. Zet maar een tl-lamp uit als je er twee boven hebt en zorg dat de temperatuur niet boven de 22 graden komt, maar nog mooier is het als je die precies op 20 graden kan houden. Als je dat voor elkaar hebt zal je zien dat je stekken mooi groen blijven, zelfs nog als ze er drie weken over doen om te wortelen.

 

Laat ze er langer over doen en je hebt dan keiharde potente stekken.

Kennen meteen onder de 1000 watters zonder centje pijn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap er geen reet van dat bij mij stekken altijd tussen 7-10 dagen geworteld zijn terwijl ik ze vrijwel nooit maak en bij andere duurt het weken :o

Niet lullig bedoeld mannen maar d'r moet dan toch iets verkeerd gedaan worden bij jullie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zolang de stekken maar groen blijven maakt het mij niet uit als het wat langer duurt. :)

 

Het gaat pas verkeerd wanneer ze niet wortelen!

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

De moedertjes die ik vorige ronde had geselecteerd waren 3x niks dus heb ze weg gedonderd en 7 nieuwe kandidaten neer gezet waar 2-3 moedertjes uit geselecteerd worden.

Deze keer amnesia haze :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

De helft van de stekken zijn nu na 20 dagen geworteld en ze zijn allemaal nog groen. Misschien gaat het iets sneller als ik ze 24uur licht geef i.p.v. 18uur per etmaal.

 

gallery_6495_16810_38851.jpg

 

gallery_6495_16810_32557.jpg

 

Ze zijn in ieder geval nog groen al beginnen enkele wel lichtelijk af te takelen. Bij de volgende lichting doe ik het tweede lampje ook weer aan en zal eens kijken of dat ook sneller gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was mn stekkenkastje haast vergeten..:D

Vanmiddag ff fluks erin gekeken, en van de 20 stuks is 2/3e geworteld zon beetje.

Heb nu t doosje wat dichter bij de lamp gezet, kijk t nog een paar dagen aan wat de rest gaat doen voor ik ze eruitgooi.

De moeder groeit belachelijk hard, ze zit al weer haast in de lamp, denk dat ik vandeweek maar weer een snoeibeurt inlas.

Kan ik mooi eens proberen zonder stekpoeder te stekken, kijken of dat spul eigenlijk wat toevoegt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...