Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Krasi

Suikerspinnen in een Mammoth 120Q.....gavita Powered.

Recommended Posts

Zo zie je dat er bij supercroppen- knakken, pletten, buigen en binden nog best wat techniek komt kijken.

 

Mooi stukje. Leuk om zo even de nuanceverschillen uitgeschreven te zien. Hoe past toppen in dit plaatje?

 

In een hokje waar je lastig achterin kunt komen kun je er na week 2 12/12 snel niet meer tussendoor lopen. Je moet dan dus eigenlijk het belangrijkste werk al gedaan hebben en je kunt dus dan niet meer er doorheen walsen om de planten te pletten. Ik heb bijvoorbeeld 4.5 planten op 1m2 en ik kan er na 2 weken neit meer fatsoenlijk tussendoor. Toppen lijkt me dan een geschikte manier om de boel iets voller te krijgen en dan tot eind week 2 uiterlijk nog de 1x een flinke knakbeurt geven op een dusdanige manier dat je vanaf week 3 alleen soms nog hoeft te buigen. Iedere keer dat ik er doorheen loop breken en knakken takken namelijk dus dat moet ik minimaliseren en als ik ze getopt heb 2x dan heb ik ze gemakkelijk voller zonder dat ik er iedere dag tussendoor hoef te stiefelen. Of zie jij dit helemaal anders en zo ja waarom?

 

Ps. Ik heb hier voor mijzelf nog geen perfecte manier in gevonden. Daarom vraag ik me ook af hoe jij dit ziet.

Edited by cityboxer
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

City, thanks, toppen en fimmen valt onder croppen, knakken, pletten, buigen en binden valt onder supercroppen.

 

Ik vind dat toppen en fimmen meer stilstand geven dan pletten en knakken, vooral fimmen kan lang stilstand veroorzaken.

Toch zijn het technieken die ik ook graag toepas.

 

Croppen is gemakkelijker dan supercroppen, alleen met supercroppen heb je meer controle over de groeimanipulatie.

Tis wel weer zo dat je bij supercroppen beter moet nadenken hoeveel, wanneer en waar je het toepast.

Met croppen heb je minder risico op je eigen falen. (teveel, te weinig, te vroeg, te laat)

 

De technieken zijn ook mooi te combineren, je begint dan meestal met toppen en of fimmen.

 

Zelf heb ik deze ronde gekozen om alleen te pletten en knakken, gewoon om te zien wat de hoofdtop dan evengoed doet.

 

Zoals ik eerder schreef, de crop/supercrop keuze, de strain, de plant aantallen, de plant aantallen per m2, het totale aantal m2, het tijdstip van de crop/supercrop techniek, de gekozen voorgroeitijd en natuurlijk ook wel de kennis van de kweker hebben allen invloed op het resultaat en succes ervan.

 

Ik ben nogal van afwisselen, ruimtes, strains, potten, voeding, verlichting, dus voor mij is het bijna onmogelijk om alle bepalende factoren en de perfecte keuze van techniek bij het juiste eind te hebben.

 

Toch leer ik steeds meer omdat ik mezelf het altijd zo moeilijk maak, soms heb ik geluk, soms pech en soms is het gewoon echt goed gegaan.

Zoals ik altijd zeg, ik moet vooral plezier hebben in het kweken en dus blijf ik lekker m`n ding doen.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeer interesante uitleg wederom krasi. K ga me next run ook oriënteren op het gebied van (super)croppen.

Wel had ik weliswaar perongeluk ook een manier gevonden om wat stilstand te creëren zodat de onderste zijtakken doorgroeien.

Namelijk een klein sneetje maken in de stengen in de top van de plant (meestal de plek waar je zou toppen).

De grootte van het sneetje bepaald de tijd van de groeistilstand ,maar ook het risico dat je haar echt topt ofcourse.

 

Was best effectief vond ikzelf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel bewerkelijk als een gek natuurlijk een snee maken toppen of knakken is zo gebeurd .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foutje van me bedoel eigenlijk de paars/roze.

(Ouwe foto`s dus wat minder).

gallery_40416_16760_596184.jpg

 

Die sativa (SSH kant is echt super potent).

gallery_40416_16760_57509.jpg

 

Duidelijk te herkennen aan de top bouw.

 

Ach ze zijn allemaal wel yummie.

 

En thanks voor moeite die je neemt voor het type van de info.

 

Kuro-neko.

Edited by kuro-neko
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Unpredictable, ik neem uit je verhaal aan dat je een horizontale snede maakt in de tak/steel.

Tis idd een manier, laat je het plantgedeelte boven de snede dan weer aaneengroeien of duw je deze dan een richting in?

Optie 1 zal wanneer je een scherp schoon mes gebruikt best een aardig resultaat geven omdat de plant zich makkelijk kan herstellen, en idd de groei elders in de plant verder gaat, ook aan dezelfde tak onder de snede.

Hou hier rekening mee, de plant wordt dus voller..

Dit is overigens alleen om groei te remmen in een tak of steel, geen manipulatie in richtingsgroei dus.

 

Boef, tis idd wel een hele klus om uit te voeren vooral bij meerdere planten, vrij secuur ook denk ik.

 

Kuro, nice pics man, ze zijn allemaal wel lekker ja, ik vind de lichtroze zoete pheno het lekkerst, ook de SSH pheno op foto2.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo'n soortgelijk techniek bestaat er toch ook voor het einde van de grow? Als in de stam klieven zodat deze nog.... iets doet.... Weet ff niet meer wat, ga gelijk ff lezen.

 

http://www.jointjedraaien.nl/wietforum/threads/3678-Klieven-Splitten

 

Iemand dit weleens geprobeerd?

Edited by Botsautobob

Share this post


Link to post
Share on other sites

splitten botsauto... krijgen ze stress van, of het wat doet...?

net zo'n discussie als op het laatste enkele dagen geen water meer geven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krasi, idd een horizontaal sneetje. Verder doe je dan niets met het stukje er boven. Dat zou dan sws afbreken.

Het is puur om een stilstand te creëren en de plant voller te maken. Maar ik begrijp nu dat jij je plant écht een richting in laat groeien.

Er zit nog heel veel achter supercroppen haha :o Zeer leerzaam je verslagen krasi.

 

Botsautobob, klieven is voor wat meer trichoproductie, er staat ook dat het je toppen verzwaard maar das niet zo. Ik heb al een aantal keer geklieft, want je hebt toch niets te verliezen volgens het verhaal. Mn planten bloeiden gewoon wat sneller af, meer niet.

Zodra je hebt geklieft dan gaan je nog witte haartjes bruin worden en er zouden meer trichomen geproduceerd worden, dat laatste gaat natuurlijk niet zo snel dus klieven moet gebeuren ruim voordat je haar gaat oogsten.

 

Klieven hoort ook bij 1 van de truucjes (of fabeltjes) van het oogst verbeteren, net zoals 2 dagen in het donker laten staan of geen water meer geven. Dat geen water meer geven lijkt me alleen handig zodat ze wat sneller droogt misschien?

 

Het 2 dagen in het donker laten staan bevat nog wel een interessante theorie. In een trichoom zit thc-zuur, dat is het molecuul dat verhit moet worden (in een joint) zodat het thc wordt en je er high/stoned van wordt. Thc-zuur wordt echter afgebroken door licht. Als je de planten dus de laatste 2 dagen in het donker zet dan wordt er geen thc-zuur afgebroken en blijft dat lekker in je planten zitten.

 

In hoeverre je dit merkt is nog maar de vraag :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

De keuze tussen knakken of pletten is voor mij afhankelijk van wat ik ermee wil bereiken.

Knakken gebruik ik om een tak een bepaalde richting in te dwingen, pletten gebruik ik wanneer ik in die tak alleen wat groeistilstand wens.

 

Tis net wat ik wil bereiken, aan de hand daarvan kies ik de techniek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey krasi, dat super croppen zweer ik bij, alleen moet je als teler wel weten wat je in huis hebt aan soort(en)

 

lastigste van het hele verhaal is (zeker vanuit zaad) tot wanneer crop je door en welke wel welke niet. als kweker kun je technieken als deze allemaal pas toepassen als je weet of je plant zich heel indica of sativa gedraagd (bladeren zeggen vaak dan wel genoeg ).

 

ik knak, buig etc liever dan wanneer ik top reden is idd dat je langer achterstand houd zoals je al aangaf...

 

fim doe ik niet WAAROM??? dat mislukt bij mij altijd :P

 

 

kuro; gruwelijk foto;s man

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan nog maar eentje van de paarse.

gallery_40416_16754_11063.jpg

Zeer zeker ... :)

 

/me steek een wierookje op voor een mooie lichtroze zoete pheno.

 

 

Kuro-neko.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hempy, fimmen is een vak apart :P tis me een paar keer goed gelukt, en kan je direct flinke vertakkingen opleveren bovenin.

Supercroppen is idd plannen, je plant kennen, je ruimte berekenen en het juiste tijdstip,......alleen laat supercroppen late groei/begin bloei behoeft minder plannen en berekenen.

 

Kuro, echt zeer scherp die macro, mooi die kleurinslag in de wiet te zien, zelfs in de trichs.

Paars/roze/groen its all good. :D

 

 

Update:

 

12/12 dag 11, zichtbare bloei dag 5.

Max temp 28,5C, min temp 21,5C.

Max lv 70%, min lv 41%.

Tensio`s tussen de 70 en 110Mbar.

 

Vanavond ga ik voor het laatst groeivoeding serveren, morgen alleen water en dan dinsdag dus de eerste bloeivoeding.

De planten zijn mooi groen maar zonder tabs dus niet zo diep donker groen.

 

Dinsdag gaan we week 3 bloei in dan zou de meeste omschakeling van groei naar bloei dus plaatsvinden, ik wil dan ook uitgeknakt zijn en zo nodig alleen nog wat buigen en binden.

 

Gisteravond heb ik ze 12 liter voedingswater van onder gegeven, dat is 3 liter per plant, de tensio`s bleven mooi laag.

 

De grootste plant is 82cm, de kleinste 70cm, die van 82cm is meer open qua groei dan de meer gesloten en gedrongen van 70cm.

Ik vind een plant tussen de 80 en 90cm ideaal, dus hoop op nog wat strek in de kleinere die dan ook gelijk meer opent en de rem erop bij de lange plant.

Zoals ik heb gezien bij Worm kunnen ze zomaar nog 2 weken doorgroeien, ik heb nog ongeveer 30cm speling met de lamphoogte maar hoop deze niet nodig te hebben.

 

Foto`s.

 

post-30844-0-08359000-1403465259_thumb.jpg

 

De grootste.

 

post-30844-0-65639000-1403465264_thumb.jpg

 

De 1 na grootste ongeveer 5cm korter.

 

post-30844-0-57510400-1403465269_thumb.jpg

 

De 2 kleinere.

 

post-30844-0-92617800-1403465274_thumb.jpg

 

post-30844-0-05054800-1403465280_thumb.jpg

 

En de lange dame van opzij.

 

post-30844-0-54983000-1403465285_thumb.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi egaal veld heb je ervan gemaakt. Ben benieuwd hoever de hoofdtoppen er straks nog uit gaan schieten, maar de basis is mooi gelukt :)

Trouwens dezelfde tent en soort als ik, alleen meer watts ik ben benieuwd ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks, ik laat de planten nu ook gaan, de hoofdtoppen zullen idd wat meer groei vertonen dan de rest maar ik hoop ook dat de secundaire takken nog wat groei pakken.

Heb jij trouwens ook dat het tentdoek redelijk naar binnentrekt door de onderdruk?

Ik heb van m`n vorige tent (elite 120W) nog stokken en koppelstukken over, ik ga hiermee horizontale stokken rondom in het midden van de tent proberen te zetten.

Ik zal hiervoor waarschijnlijk wel het dak los moeten ritsen om ruimte af te dwingen om de koppelstukken te plaatsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

scheelt je idd een hoop ruimte....

 

tnxx voor de tip zelf niet zo mee bezig geweest :innocent: ook maar is wat MC GUIVEREN

 

:wave: :wave: :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks, ik laat de planten nu ook gaan, de hoofdtoppen zullen idd wat meer groei vertonen dan de rest maar ik hoop ook dat de secundaire takken nog wat groei pakken.

Heb jij trouwens ook dat het tentdoek redelijk naar binnentrekt door de onderdruk?

Ik heb van m`n vorige tent (elite 120W) nog stokken en koppelstukken over, ik ga hiermee horizontale stokken rondom in het midden van de tent proberen te zetten.

Ik zal hiervoor waarschijnlijk wel het dak los moeten ritsen om ruimte af te dwingen om de koppelstukken te plaatsen.

 

Ja heb ik ook precies zo, en dat kost je echt een stuk oppervlak. Loop ook precies met hetzelfde idee om horizontaal in het midden stukken buis te plaatsen.

Kan ook niet begrijpen dat degenen die deze tenten maakt, maar ook bij andere merken, deze aanpassing zelf nog niet hebben gemaakt,

want een kennis van me heeft een gewone dr240 en daarbij zie je precies hetzelfde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie hier dan m`n oplossing, gelukkig had ik de onderdelen NOG niet weggedaan, want dit was al in de planning.

De tent is 200% sterker/steviger geworden, en in het midden 20% ruimer. :) :) :)

 

post-30844-0-61089800-1403551719_thumb.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk! Dit is mooi opgelost.

Nu is het wachten op de tentleveranciers, tot ze dit zelf gaan invoeren ;)

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben bang dat we vanuit tentenproducentenland geen gehoor zullen krijgen.

 

Ik ben overigens blij dat ik ook het tentdoek van de Elite 1.20x2.40 heb bewaard, enkele verbindingsstukken waren gaan oxideren waardoor eigenlijk de tent onbruikbaar was geworden, maar omdat de buizen en verbindingsstukken gelijk zijn aan de 1.20Q heb ik ineens weer de keuze in 2 maten tent.

Altijd handig achter de hand te hebben.

 

Gisteren hebben de suikerspinnen voor het eerst bloeivoeding gehad, tussen de 2 en 3 liter per plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nette oplossing met je tent man! heb hetzelfde met dedr240w, met 1000m3 vol aan heb je een goeie 20cm minder ruimte rondom :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tent ziet er wel stukken steviger uit dan die SJ DR120 die hier staat...

 

Hoelang gaat zo'n tent eigenlijk mee voordat ze wegrotten? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

DonBone, thanks, had fabriek-af al zo moeten zijn natuurlijk, gelukkig had ik de reserve onderdelen nog.

Ze kunnen flink vacuum trekken, vooral nu ik m`n inlaten heb voorzien van custom inlaatfilters met daarin koolstoffiltermat.

 

Tuintjuh, dank je, ik moet zeggen dat ik positief verrast ben door de upgrades van Homebox aan hun tenten, sieht gut aus!!!.....maar alleen weer die beperkte hoogte van 2 meter.

 

Botsautobob, ik heb die SJ`s ook gehad, die hebben weer dunnere buizen, deze tent heeft ook wel nukken hoor, de onderste buizen en verbindingsstukken oxideren na enige tijd doordat ze door of vloeden of nevelen toch vochtig worden, door deze in te vetten met bv bijenwas kan je dit echter voorkomen, maar toch een schoonheidsfoutje, evenals de ontbrekende horizontale buizen midden in de tent voor stevigheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Updateje:

 

12/12 dag 15, zichtbare bloei dag 9.

Max temp 29C, min temp 20C.

Max lv 72%, min lv 44%.

Tensio`s tussen de 70 en 110Mbar.

 

Ik heb zonet de lamp verhoogd naar maximale hoogte, de langste dame is inmiddels ongeveer 105cm en de kleinste zo`n 85cm.

Ze kunnen nog ongeveer 25cm groeien gemiddeld genomen.

Wat jammer is van de Gavita 1000watt DE is dat de evsa verticaal aan de lamp is, anders had ik nog eens dik 10cm speling.

 

Ik zie wel de bloei er goed in komen nu, hoofdbudz zijn in de maak en sommige secundaire takken hebben ook draagpotentie.

 

Ik ga vanaf heden om en om wateren, 1x water 1x voeding, ik had ergens gelezen of een tip gekregen (weet ik niet precies meer) dat de Sugar Punch niet van een al te hoge EC houdt.

 

De kortere dames, vooral linksachter mag nog wel wat strekken, de slungel zal ik eerdaags beginnen te buigen/binden, deze is wel mooi open in opbouw.

 

Foto`s.

 

post-30844-0-09754600-1403775151_thumb.jpg

 

post-30844-0-32330800-1403775169_thumb.jpg

 

post-30844-0-88139100-1403775178_thumb.jpg

 

post-30844-0-24039200-1403775188_thumb.jpg

post-30844-0-96739800-1403775160_thumb.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...