Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Wietefras

Je kweek automatiseren met Arduino

Recommended Posts

Heb nog even gekeken hoe ik wat van dat soort grafieken in Excel had gemaakt. Ik had daarvoor de "Spreiding" grafiek gebruikt.

 

Die heb ik erigenlijk bijna voor alles nodig, want als ik gewoon een lijn grafiek laat tekenen dan komt de x-as er ook in als lijn. Kun je dat wel weer herstellen,maar de Spreiding grafieken doen dat vanzelf. Die "snapt" dat de eerste kolom de x-as is en de rest de data.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die deed het in een keer goed inderdaad.

Net heb ik nog eens een lijngrafiek gemaakt en dat ging ook in 1 keer goed, blijkbaar leert exel omgaan met me. :P

 

Ik was van plan om mijn Arduino fancontroller een beetje aan te passen en de datalogger toe te voegen, maar ik denk dat ik dat niet doe.

Ik heb nog wat onderdeeltjes in bestelling staan, als die binnen zijn maak ik daarmee een nieuwe fancontroller met datalogger.

Dan kan ik gewoon de Arduino Uno gebruiken met het datalog shield inclusief real time clock, dat lijkt me handiger dan dat shield met draadjes aan de Nano te prutsen.

 

Misschien dat ik dan ook wel een ethernet shield er bij ga gebruiken, het lijkt me toch wel leuk om het op de pc uit te kunnen lezen zonder dat ik de sd kaart eruit hoef te halen.

 

Maar weer even geduld hebben tot de China post gearriveerd is. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

##### = omdat je kolom niet breed genoeg is.

 

(Makkelijk is om af en toe even op de header links boven in het hoekje (waar de kolom en rij -headers bij elkaar komen) te klikken. Dan is alles geselecteerd. Dan even dubbel klikken op het lijntje tussen twee kolommen (waar je een kolom breder mee maakt). Dan wordt alles automatisch naar de juiste breedte gezet.)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
De datum werd genoteerd in de kolom als ######
Misschien moet je de kolom iets verbreden.
blijkbaar leert exel omgaan met me. :P
:) :)

Grafiekjes maken is soms behoorlijk prutsen ja! :kill:

Ik zou ook niet álles in één computertje gooien. Als het ding eens kapot gaat doet niks het meer. Dan kun je beter twee of drie apparaatjes hebben.

Succes! :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahh is dat het Lucas, dankjewel.

Ik was wat aan het klikken en toen ik op een cel ging staan en bovenin de 'sombalk' klikte en weer terug in de cel klikte, toen kwam ineens wel die datum er te staan.

Op die manier heb ik dus blijkbaar de cel/kolom verbreed.

 

Thnx Zwemvis.

 

Daar heb je wel een punt inderdaad, meerdere componenten is altijd handig in verband met uitval.

Aan de andere kant, zo'n Arduino projectje is erg simpel te repareren of te herbouwen mocht het stuk gaan.

Tenminste als ik de onderdelen op voorraad heb, en dat probeer ik wel te hebben.

 

Hopen dat de ethernet shield snel binnen komt, dan kan ik weer verder. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit er zelf inderdaad ook aan te denken om mijn fan controller als autonoom apparaat te ontwerpen. Dat die dan op de "master controller" aangesloten kan worden om de data eruit op te slaan, maar dat het zonder die master ook gewoon werkt.

 

Probleem is dan wel dat een paar bam de sensoren ook aan de fan controller moeten zitten terwijl ik die liever aan de "master" heb.

 

Wellicht toch beter gewoon beide mogelijk maken. Als er een temp/LV sensor op de fan controller aangesloten zit dan kan die autonoom werken en indien niet dan krijgt die zijn opdrachten van de "master". Dan kan ik altijd alle kanten op toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb nu niet al teveel tijd, maar ik ben van plan om begin volgende maand een basis Arduino systeem in elkaar te zetten wat mensen dan zo zouden kunnen nabouwen.

 

Ik ben voor me zelf dus bezig met een modulair systeem waar je van alles aan kan koppelen, meerdere hokken kan monitoren, de grafieken configureren en autonoom een aantal zaken voor je kan regelen (fan controller, voedingscomputer, LV correcties etc), maar dat wordt veel te ingewikkeld om na te maken.

 

Voor veel kwekers hier zou het ook al voldoende zijn om alleen een systeem te hebben waarmee je de basis dingetjes kan doen. Een datalogger van het klimaat, uitlezen via een website en wat relais aansturen. Dat is veel simpeler en dat zou toch iedereen wel in elkaar moeten kunnen zetten. De software schrijf ik dan door mijn eigen systeem wat te strippen en versimpelen.

 

Als je er dan zelf iets anders op wilt aansluiten heb je in ieder geval een platform om op door te bouwen.

 

Je kunt voor zoiets basics natuurlijk ook een Nodo pakken of een van de andere Domotica systemen die op de markt zijn. Daar kun je dat ook wel mee doen, maar dan heb je niet de uitbreidbaarheid die je hebt als je zelf een systeempje in elkaar zet. Bovendien is het ook gewoon geinig om zoiets zelf te maken en voor een hobbyist scheelt het ook een hoop geld. Voor 25 a 50 euro aan onderdelen heb je zo'n systeem wel bij elkaar.

 

Maar goed, de vraag is dan wat zou er minimaal in zo'n basis systeempje moeten zitten. Zou een temp/LV logger en een rijtje relaitjes om dingen te schakelen voldoende zijn?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Graag deze;

- temperatuur blad (IR meting)

- temperatuur ruimte

- temperatuur tussen de planten

- temperatuur wortelkluit

- vochtdeficiet ruimte

- vochtdeficiet tussen de planten

- CO2 ruimte

- tensiometing wortelkluit

- pH wortelkluit en/of voedingswater of voorraadbuffer

- Ec wortekluit en/of voedingswater of voorraadbuffer

- lichtcel, licht aanuit

- temperatuur aanzuig

- temperatuur uitblaas

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol, dat zijn inderdaad wel dingen die je in een basissysteem nodig hebt :)

 

Zeker een mooie lijst en ik heb ze zelf ook inderdaad allemaal wel. Al heb ik de CO2 meter nog niet aangesloten en heb ik de tensiometers niet meer nodig.

 

Die DS18B20 thermometers kun je er overigens zoveel van aansluiten als je wilt zonder extra pinnen op de Arduino te gebruiken. Dat zou inderdaad wel een simpele uitbreiding zijn. Zo meet ik inderdaad veel meer temperaturen dan alleen de temp op tophoogte in de tent. Ik heb ze zelf met een koptelefoon stekkertje uitgerust en met een standaard koptelefoon splitter kun je er dan weer een extra aansluiting bij maken. Kan er dan gewoon een sensor bij steken zonder iets aan de software of hardware te hoeven veranderen.

 

De gecombineerde Temp/LV meters van Aosong hebben helaas ieder een eigen pin nodig op de Arduino, dus dat is dan extra solderen.

 

Tensiometers is blijkbaar ook teveel gedoe om na te maken, dus die had ik maar achterwege gelaten in de basis. Heb alleen een ingeneur die dingen zien namaken :)

 

Ben ook wel een beetje klaar met tensiometers. Ze zijn me toch wat te onderhoudsgevoelig en onbetrouwbaar om echt wat mee te doen. Wellicht dan handiger om een standaard grondvochtmeting product te vinden wat je kan aansluiten. Heb wel wat varianten op het oog, maar ze zijn me te duur of te klein en te draadloos.

 

Het idee is overigens wel dat als je de basis eenmaal hebt, dat je het makkelijk zelf uit kan breiden met wat extra sensoren. Dus niet alles hoeft in de basis. De "basis" is dan meer voor wat je echt nodig hebt en dan liefst geen dingen die je niet per se nodig hebt om het wel simpel genoeg te houden dat mensen het ook echt zelf kunnen maken.

 

Lichtmeting en grondvocht meting zijn wel dingen die mogelijk echt noodzakelijk zijn. Al kun je de licht cyclus ook wel ongeveer zien aan de temp/LV grafiek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het moet nou toch echt maar eens gaan beginnen.

Maar het voelt een beetje, als zonder zwemdiploma op de hoge duikplank.

 

Dit setje is wat ik overweeg te bestellen. Of deze.

Maar om echt wat te kunnen experimenteren, moet daar als ik voldoende gelezen heb,

nog een raspberry pi nodig, voor het chrijven en lezen.. Deze?

 

En die zorgt dan ook voor de communicatie op een webserver toch?

Omdat ik het geheel wil gaan inzetten om mijn tomatenkweek beter te kunnen monitoren,

denk ik er over om ook gelijk wat daartoe bedoelde dingen mee te bestellen.

 

Zoals bv:

ky- 015 digitale temperatuur en vochtigheid sensor-module

of moet je nou juist de DHT11 hebben?

Ik denk daarbij aan direct een stuk of 5 te bestellen, je kan ze maar beter hebben liggen toch?

 

Zo ook deze voor de temp in het medium..

 

En dan denk ik er ook nog over, om 5 van deze mee te bestellen, ondanks de berichten over corrosie en sta zeker open voor betere alternatieven..

En is het niet handig, om wat extra spullen als draadjes etc te bestellen??

Hoelang kun je die maken overigens??

Het lijkt me immers niet handig, om die bordjes in je hok te hebben??

 

Sowieso, sta ik open voor verbeteringen en adviezen..

Ik moet helemaal bij 0 beginnen, dus een dummy boek moet ik ook gaan bestellen.

 

Wietfras en anderen, graag jullie input..

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor ethernet communicatie heb je een ethernet shield nodig of een ethernet module.

 

Als temperatuursensor raadde Wietefras mij aan een DHT22, die waren het nauwkeurigst meende ik.

Voor medium temperatuur kun je inderdaad de 18B20 gebruiken.

 

Ik heb voor de Arduino testprojectjes een setje extra prik draadjes voor het breadboard erbij besteld.

Voor projecten die ik af heb en in elkaar wil solderen heb ik een rol draad gehaald.

 

Ik heb zelf niet een boek erbij gekocht maar op youtube wat tutorials bekeken en nagemaakt, dat vond ik handiger/makkelijker voor mezelf.

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die ethernet module. die jij noemt?

Is die draadloos dan? Wifi?

 

En hoe heb je e.e.a. opgesteld in je kweekhok.

Al die printplaatjes in je vochtige klimaat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, dat is geen draadloze module maar een met ethernet kabel, die draadloze zijn er ook wel, misschien dat Wieterfas die naar voren kan toveren, ik zie ze even niet op ali.

 

Ik heb het printplaatje met een arduino nano en wat weerstandjes en een schermpje bij mij in het voorportaaltje voor mijn hokje liggen, ik moet het nog eens inbouwen in een mooi doosje.

Maar ik wil het uitbreiden met nog meer opties dan enkel een fancontroller die ik er nu van gemaakt heb, dus ik vond het eerst wel even prima zo.

Die printplaatjes kunnen best wel wat hebben denk ik, en zo extreem vochtig is het niet in mijn voorportaaltje.

 

Edit: Zo iets zal je dan moeten hebben denk ik, ik heb ze nog wel in andere vormen en volgens mij ook goedkoper gezien meende ik.

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay.

Ik hou ook het meest van bedraad hoor.

Maar ik zag geen RJ stekkertje.

 

En hoelang, kun je die draadjes van bv je temp/rv sensor maken dan..

En kun je dergelijke draden dan ook in diverse lengtes krijgen,

of moet je die zelf gaan maken. Dat lijkt me niet het moeilijkste,

maar het lijkt me dat er een max aan lengte is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat stekkertje plug je in dat 'ijzeren' blokje waar hanrun op staat.

 

Ik weet niet hoe lang je ze wilt maken, maar ik heb mijn DHT22 aan een snoer van 5 meter hangen en dat werkt prima.

Ik heb daarvoor gewoon 3 aderige elektra kabel gebruikt omdat ik dat toen had liggen.

 

Je kan draden in diverse lengtes kopen, maar handiger is om het op rol te kopen, als je tenminste zoals ik steeds meer projectjes erbij bedenkt. :P

 

Ik zat nu te denken een rol telefoonkabel te kopen voor de sensoren, enkel weet ik niet of dat draad dik genoeg zal zijn, volgens mij moet dat wel kunnen, maar misschien dat Wietefras daar een antwoord op heeft.

Dat leek me wel makkelijk, dan kan ik er een telefoonstekkertje aan knijpen en is de sensor zo los en vast te koppelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk,

Dat vind ik dus weer een razend goed idee, om daar RJ45 stekkertjes aan te maken..

En dat op de rol, kost geen drol.. en het rijmt ook nog.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ethernet stekkertjes kan inderdaad ook, ik heb rj11 stekkertjes besteld met 4 aansluitingen, dat is voor de meeste sensoren genoeg.

Die telefoonkabel goedkoop vinden op internet valt nog niet mee, de meeste winkels doen er nog 7-10 euro verzendkosten bij een rol van 13 euries, dus ik moet nog even mijn zoektocht voortzetten. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

rol voor 13 pleuri?

Hoe lang is dat dan??

 

Ik zal wel weer over enthousiast zijn, maar ik zit te denken aan cat6a.

Dat is twisted pair.. Of te wel per 2 draden afgeschermd om storing te voorkomen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

100 meter.

 

Dat is misschien ook wel handig dat het afgeschermd is inderdaad, al weet ik niet hoeveel last je van storingen zal hebben zonder afscherming.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maare,

Voor Wietefras en anderen op dit topic,

Hiermee was het begonnen, voordat ik met Bosrand begon te dagdromen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, was eindelijk weer eens even druk bezig mijn nieuwe hok operationeel te maken :)

 

Ik was zelf dus ook even bezig om een basis ontwerp neer te zetten wat mensen zouden kunnen namaken en daar dan zelf verder op voortborduren. Je bent eigenlijk nog even te vroeg dus, want ik heb het zelf dus ook nog niet helemaal precies uitgevogeld wat nou het handigst is voor een basis setje.

 

Ben er dus nog niet echt aan toegekomen, maar mijn idee was om een systeem te maken met een web interface direct op de Arduino. Dan kunnen we het gedoe met een Raspberry pi overslaan voor de mensen die daar geen zin in hebben. Moet wel nog maar even zien of dat echt lekker gaat werken. Supersnel is zo'n Arduino nou niet echt namelijk.

 

Het beste kun je denk ik gaan voor een setje met een Arduino Mega 2560 R3 erin. Die Uno bordjes zijn op zich ook leuk, maar dan heb je zo vreselijk weinig pinnetjes over voor extra sensoren. Dat ethernet shield gebruikt al het grootste deel van de pinnen en als je er een LCDtje op wil aansluiten hou je al helemaal niets meer over.

 

Geheugen is ook nogal beperkt, dus een beetje programma loopt ook al gauw niet meer op een Uno. Maar goed, ik heb zelf meerdere van die dingen in gebruik en zo'n Uno komt ook altijd wel van pas. Dan kun je die gebruiken om in je cure potten de LV te checken, of de propagator op temperatuur te houden of wat dan ook.

 

Maar goed, basis van wat je toch op zijn minst nodig zult hebben zal inderdaad zijn:

- Arduino Mega 2560 r3

- DHT22 / AM2302 (voor temp en LV)

- Ethernet shield W5100

- Real Time Clock (RTC) DS3231 (voorbeeld)

- Roestvrijstalen DS18B20 temperatuur sensor(en) voor in het water of grond

- Eventueel ook handig is een proto bordje dat je op de Arduino kan prikken waarop je dan de sensoren vast zet.

- Als je ook dingen wilt kunnen aan en uitzetten dan heb je ook een relais bordje nodig. Met bijvoorbeeld 4 of 8 relais erop.

 

Die DHT22 kun je eventueel ook vervangen voor een andere met een wat nettere behuizing. Bijvoorbeeld de AM2305 of de AM2306. Al werken die geloof weer wel net even anders. Zit een andere temperatuur sensor in dan in de DHT22. Bovendien is er nog de AM2315 met I2C aansturing ipv de standaard Aosong aansturing.

 

Vooral die sensoren kun je er vast wel een paar van gebruiken. Als je ze per 5 of 10 koopt zijn ze vaak een stuk goedkoper dan per stuk (niet altijd maar vaak wel).

 

Had wel al even gekeken naar wat startersetjes die me wat leken, omdat de onderdelen die je nodig hebt erin zitten:

- Deze heeft een Arduino Mega en een proto bordje erin

- Deze heeft het ethernet shield en een LCD erin en de zelfde set ergens anders

- Eventueel los een setje met een breadbord en draadjes, weerstandjes en dat soort spul

 

Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit welke set het is. Als je uiteindelijk maar de onderdelen bij elkaar schraapt die je nodig hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke stekkers te gebruiken zat ik dus zelf ook nog over te twijfelen (had ik eerder in de thread volgens mij ook al gevraagd). Ik was begonnen met koptelefoon stekkertjes. Dat is voor een hele hoop sensoren wel voldoende. Alleen liep ik toen tegen sensoren aan die 4 draadjes nodig hebben en later weer die 5 draadjes nodig hebben.

 

Ik heb zelf ook telefoon draad gebruikt. Daar had ik nog een boel van liggen. Het zijn wel heel dunne draadjes, maar het werkt wel. Ben eigenlijk nog op zoek naar een goedkope plek voor USB draad (shielded met 2 paar draadjes erin).

 

Eventueel kun je het ook doen met van die schroefcontacten. Vind ik zelf wat minder mooi, maar dan hoef je niet (of minder) te solderen. Ik had daar ooit een hele zak van gekocht voor een paar centen. ben even vergeten waar, maar dat kan ik wel weer vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hihihi...

deze...

- Eventueel los een setje met een breadbord en draadjes, weerstandjes en dat soort spul

Setje kost 13.50 usd

en de verzendkosten 58.08 USD

 

Had ik gelezen ja,

Dat je een soort basis setje wou gaan samenstellen.

Maar nu ik er een beetje aan toe ben, wordt ik ook wat ongeduldig..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een lcd schermpje kun je hierop aansluiten, dan gebruikt het de 2 ic2 poorten van je arduino en heb je geen extra poorten nodig voor je scherm.

 

Ahh, telefoondraad werkt dus wel, dan maar even verder zoeken naar een goedkoop rolletje.

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaar, dat Bosrand en ikke, al aan het brainstormen waren, met Cat6a.. (ik heb toevallig nog iets van 30 meter liggen)

Dan heb je ik meen 8 draden..

en die stekkertjes, die knijp je er zo aan..

 

Een lcd schermpje kun je hierop aansluiten, dan gebruikt het de 2 ic2 poorten van je arduino en heb je geen extra poorten nodig voor je scherm.

 

Euhhh,,

Ik niet begrijp.. jij spreken nederlands??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...