Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Wietefras

Je kweek automatiseren met Arduino

Recommended Posts

Oh op die manier, dacht dat ik die H2O ook al langs had zien komen daar.

 

Het blijft verder toch hetzelfde principe? Alleen dan met een pompje plus reservoir erbij om water te geven. De app is blijkbaar hetzelfde gebleven (afgezien van de knop voor het watergeven dan) en de sensoren zien er iets anders uit, maar zullen toch verder hetzelfde werken.

 

Die "Pot" lijkt me wel beter qua watergeven. Met die H2O krijg je zo te zien een natte plek ergens in de pot terwijl de rest droog blijft. Of je moet een slangetje aan die H2O prutsen om de hele pot water te geven.

 

Dat is ook wel een beetje het idee wat ik oorspronkelijk had met het automatiseren van de kweek. Heb nog een hele doos kleine pompjes liggen voor de bewatering. Uiteindelijk toch besloten dat hydro een stuk makkelijker te automatiseren is. Hoef ik alleen een reservoir af te toppen. Maar goed, het zou op zich wel prima te doen zijn met een tensiometer (of andere vorm van grondvochtigheids meter) en een Arduino.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

die parrot ligt bij mij alweer in de la

vooral de app is erg beperkend

ik steek mijn tijd liever in arduino waar de mogelijkheden bijna onbeperkt zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou,....!

 

Het is eindelijk zover.

De nodige materialen besteld op Ali-express.

Mega 2560 R3

Yun Shield For Arduino Leonardo, UNO, Mega2560 WiFi

Universal kit of parts 2 stuks

SSR-25 DA Solid State Relay

Rainbow Cable, 40P

Waterproof DALLAS 18B20 temperature probe temperature sensor RVS 5x

 

 

Daarnaast nog wat kleinspul als:

Dupont kabel: 20x mm 20x mf 20x ff 20cm

Wat 3P heads 100x

Power plug 9v batterij

en ook nog een Plant Soil PH Moisture Light, maar dat heeft weer niks met arduino te maken, maar leek me een hebbe dinggetje..

 

Als het er is over een aantal week,zal ik nog wel een keer hulp nodig zijn.

 

Bovendien,,, mis ik nog iets wat ik absoluut nodig ben???

Gil dan even, dan bestel ik het nog gauw..

Zou zonde zijn, als alles er is, en ik mis nog iets essentieels..!

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ook weleens op aliexpress gekeken, maar volgens mij heb je daar een creditcard voor nodig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De dht22, temperatuur/luchtvochtigheidsensor?

Een 16x2 lcd schermpje met eventueel een IIC/I2C/TWI/SPI serial interface, dan gebruik je maar 2 pinnen op je Arduino voor een scherm, maar op de mega die je hebt besteld zitten er genoeg, dus dat zal nier per se nodig zijn.

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk,

Goed dat ik jullie even laat kijken. (Wietefras).

 

Idd helemaal de dht22 vergeten..

 

Waar zou ik een LCD schermpje voor nodig zijn dan?

Is 1 klokje genoeg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lcd schermpje kan handig zijn als je gegevens wilt laten zien op de Arduino zelf.

 

 

1 klokje zal wel voldoende zijn ja, maar ik heb zelf van dat soort goedkope dingetjes wel een reserve erbij.

 

Eerlijk gezegd heb ik er 6 stuks. 2 verschillende modellen en ik gebruik ze best vaak. Elke datalogger heeft een klokje nodig. Ik monitor de planten, een co2 test, water analyse, cure LV monitor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay..

Maar data loggen?

Dat doet de mega r3 toch??

Of moet ik daar ook nog wat voor hebben.

 

Okay, dan bestel ik toch ff een lcd schermpje.

Ik had gedacht e.e.a. op de PC te kunnen lezen.

Maar mogelijk heb je gelijk en is het handig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normaal gesproken heb je al die onderdelen nodig voor het loggen. De Mega is de processor, het ethernet shield gebruik je om een webserver de gegevens te suren of om er een SD kaart in te steken waar de log op komt en de klok heb je nodig om de datum en tijd van iedere log op te nemen. Plus uiteraard de sensoren om de metingen mee te doen.

 

Ben je zelf op de hoogte wat dat Yun shield doet? Daar zou ook een Linux machine op zitten die je ook als webserver kan gebruiken. Ik ben daar zelf niet bekend mee, want ik gebruik het standaard Ethernet shield. Xie nou dat die al een klok aan boord heeft. Staat wat over in het datalogger voorbeeld waar ze de gegevens op een USB drive zetten.

 

Je kan inderdaad ook de boel wel aangesloten houden op je PC en dan daar de data aflezen, maar dan moet je computer ook steeds aan staan en naast je kweektent. Handiger is dan om iets met een website te doen of de data op een SD kaart of USB stick te zetten. Of als je bij de tent even wilt checken wat de temepratuur en LV is een displaytje erop.

 

Ik heb zelf geen display op de Arduino die ik gebruik voor het loggen van de kweek, maar bijvoorbeeld weer wel op de cure logger en op de CO2 logger. Al denk ik er wel over om een schermpje erop te zetten, want als er nu tijdens het opstarten iets niet werkt dan zie ik niet aan de Arduino wat er aan de hand is. Ik zou dan een foutmelding op het schermpje kunnen geven. Bijvoorbeeld dat het netwerk eruit ligt of dat ik vergeten ben de sensoren aan te sluiten ofzo.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben je zelf op de hoogte wat dat Yun shield doet?

 

Op advies van Bosrand besteld.

Wat ik er van begrijp, zorgt dat ding, dat ik draadloos verbinding door wifi met mijn PC heb..

 

Veel meer dan dat weet ik er nog niet van.

Heb nu voor een klein vermogen besteld en daarmee ben ik het diepe ingesprongen..

Heb e.e.a. gelezen over arduino, heb ook wat linkjes opgeslagen naar "gebruiksaanwijzingen" en nu maar hopen, dat ik slim en handig genoeg ben om langzaam maar zeker mijn eigen systeempje te kunnen bouwen..

 

Enn,,,, hoop stiekum, op wat hulp als ik vast loop met name van jou... :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, dan weet Bosrand vast wel hoe dat Yun shield werkt :)

 

Ik heb zelf zoiets: http://www.aliexpress.com/item/UNO-Shield-Ethernet-Shield-W5100-R3-UNO-Mega-2560-1280-328-UNR-R3-only-W5100-Development/2026959583.html

 

maar dat Yun shield is wel mooier inderdaad.

 

Zit nog te wachten op een nieuw ethernet shield trouwens, want ik had er geen meer liggen. Als die binnen is zal ik ook eens beginnen aan het "basis systeem" wat ik eerder noemde. Hopelijk heb je daar ook nog wat aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Punt met die van jou is, dat hij dan bedraad moet zijn.

Daar had ik niet zo'n zin in, ondanks de "veiligheid" voordelen.

Maar ik ben niet zo paranoia.. :)

 

We gaan het allemaal beleven.

Zal nog niet gemakkelijk gaan, maar als je niet begint, dan wordt het nooit wat..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe dat niet voor de paranoia, maar omdat mijn WiFi niet lekker bereik heeft op zolder (waar de kweektent staat) :)

 

Inderdaad, je moet het gewoon doen en als je ergens vast loopt dan kan ik vast wel helpen. Als ik die Yun pagina zo zag dan staat daar ook al een hele zooi aan vorobeelden ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@oude rocker: succes met je nieuwe hobby! :popcorn:

 

@Wietefras: heb je deze site al eens gezien? Hun project sluit mooi aan bij dit topic.

Misschien kun je daar ook nog wat inspiratie opdoen of je aanmelden als betatester. :D

Zij gebruiken bijvoorbeeld een heel ander principe voor de registratie van de bodemvochtigheid (meerdere wegen leiden naar Rome :rolleyes: ), maar toch vind ik jouw E-Tensio's strakker.

Ik kwam die site tegen en moest meteen aan dit topic denken.

 

Groeten Beaker :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@oude rocker, Oh dat is balen. Dat is wel net de sensor die je echt nodig hebt lijkt me? Maar je krijgt daar inderdaad wel gewoon je geld terug zonder gezeur als er dan toch een keer wat mis gaat.

 

Ontving laatst zelf ook weer wat spullen. Waaronder een ethernet shield, dus kan eindelijk weer verder met mijn idee voor een simpel basissysteem.

 

@Beaker, Grappig project inderdaad. Bedankt. Dat lijkt ook wel een beetje op het modulaire systeem wat ik zelf voor ogen heb. Al komt hun opdeling van functies over die bots me wat vreemd over.

 

Die soil moisture sensoren lijken me resistieve sensoren. Die zijn wel heel goedkoop te verkrijgen, maar ze corroderen ook wel heel rap weg. Ze lijken me ook wat te kort voor wietplanten.

 

Ben ook wel benieuwd wat ze met hun app doen. Die kalender erin om de kweek te volgens lijkt me ook wel handig. De foto's daarvan zijn helaas niet best te volgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het hele online gedeelte van dat systeem vind ik dan weer helemaal niks (en daar draait het nou juist om :likken: ), maar het idee erachter vind ik wel super (kennis bundelen).

Ook met dit soort projectjes blijft het enorm jammer dat onze wetgeving zo spastisch omgaat met onze hobby :verryangry: , anders had ik mij ook wel als tester op willen geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, het lijkt inderdaad via een publieke site te gaan en dat is voor onze hobby wel wat minder handig ja :)

 

Als het echt opensource is dan zou je daar op zich ook wel weer wat aan kunnen doen overigens. Bij dat Nodo project kun je bijvoorbeeld ook je eigen website draaien.

 

Of je kunt een webwrapper app maken van de website en het op je Android smartphone doen. Al ben ik daar wel steeds minder een voorstander van. Ik bekijk mijn eigen datalogger website ook niet meer op de telefoon. Heb toch al een paar keer gehad dat anderen mijn telefoon even bekijken en dat er dan net wat "open" staat wat ze eigenlijk niet moeten zien. Nou zijn het maar gewoon grafieken en ik kan er wel een verhaal bij ophangen, maar toch.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat heb ik dus ook vaak met foto's..

Wil je iemand ff een fototje van dit of dat wil laten zien,

Is het eerste wat Murphy dan laat zien is .....?

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou precies, Ik haal dus ook altijd direct mijn foto's van de telefoon :)

 

Eigenlijk moet je gewoon je telefoon eigenlijk niet voor dat soort dingen gebruiken, maar het is zo gemakkelijk om het wel te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaaf idee!, toevallig had ik net hetzelfde idee met mijn IT achtergrond.

 

Voor mijn nieuwe hok ga ik straks aan de slag met de blackberry pi om de lampen/afzuiging ect te automatiseren.

 

De toepassingen zijn eindeloos voorbeeldje simkaart module toevoegen. en de boel is te besturen/controleren van afstand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik moet me eerst nog maar een meer gaan verdiepen in C taal geloof ik..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...