Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Wietefras

Je kweek automatiseren met Arduino

Recommended Posts

Hahah ik stem voor China ik zelf heb wat ervaring c++ en een vriend zelfs carrière, dus kan.misschien een wat software inelkaar vogelen, moet er. Og veel over leren :P maar het idee wordt wat sensortjes in mijn kas, en watersysteem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

... Ik zou het wel niet erg vinden om alles te kunnen bedienen via mijn touchscreen op het toetsenbord ,zou makkelijk moeten lukken helaas ben ik c++ noob :)

Moet nog eens gaan starten met die zelf studie :D...

 

Ik loop ook al een tijd met ideen rond om een hoop dingen te gaan meten en regelen met een arduino... Jouw thread, die ik al een tijdje -stiekum :ph34r: - volg, heeft een en ander terug laten kriebelen...

Hoe dan ook, ik heb me ook al wel eens afgevraagd hoe ik dat zou gaan interfacen met bv een tablet (heb je scherm, processingpower en input in één compact apparaatje)... Ik ken ook geen letter C++, het enige waar ik redelijk mee uit de voeten kan is vba.... dus mijn gedacht was om met 2 files te werken: 1 met settings en instructies voor de arduino, een andere met data afkomstig van de arduino. Op die manier lijkt het me theoretisch wel mogelijk om die twee met elkaar te laten communiceren :argue zonder ingewikkelde code om die twee programma's volledig te integreren...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor mijn keyboard app te maken zou er geen grote kennis van moeten zijn daar razer een mooie sdk ervoor heeft ,grootste probleem is ik kan programmeren in structorizer en lazarus helaas die coderen geen c++ :(

Heb al wel een link van microsoft kunnen bemachtigen via het developers forum daar voor Microsoft visual studio ultimate 2013

Binnekort eens mee beginnen

 

Voor een web applicatie te maken voor die nodo zal die software ook een stuk makkelijker werken :D

 

Als ik er echt wil kan ik het ook wel door een programmeur ineen laten steken maar ik zie dat als een leuke uitdaging :)

Het mooiste zou zijn als we een applicatie of webpage kunnen creeeren die te customizen is naargelang de sensors die de betreffende persoon eraan hangt 1 ap voor al zeg maar

Zou al een mooie stap zijn om het beschikbaar te maken voor anderen ook met het idee om alles wat plug en play te maken in het achterhoofd ... moet je teminste niet elke keer de web app compleet herschrijven elke keer je er een sensor bij plaatst :)

 

Voor die weegschalen zou een grote sensor in het midden van de pot wel werken zolang je pot er stabiel op kan staan ,50 liter pot op een 1cm² sensor zal je bij het wateren elke keer je pot in de gaten moeten houden :)

Mss makkelijker om een goedkope digitale weegschaal om te bouwen ,het frame en de load sensors van de weegschaal gebruiken ,of de uitlezing ervan door te koppelen naar de software

 

Hades dit is wel niet mijn treadje maar die van wietefrats ;) hij is onze resident arduino expert :D

C++ moet je niet kennen om een webapp te maken denk ook niet dat dat nodig is om de arduino te laten werken

Ik heb het nodig omdat dat een van de weinige coderingen is waarin de sdk voor mijn keyboard is geschreven :(

Voor een directe besturing via een tablet zal je makkelijker af zijn met die nodo ,daar alles software matig al geregeld is zeg maar

Kan je er ineens draadloos mee verbinden ook althans dat is wat ik ervan begrijp na wat ik er vanacht over heb gelezen op de nodo page

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoe dan ook, ik heb me ook al wel eens afgevraagd hoe ik dat zou gaan interfacen met bv een tablet (heb je scherm, processingpower en input in één compact apparaatje)...

Ik zat meer te denken aan een website op de Raspberry pi. De Arduino hangt aan de RPi en de smartphone/tablet/PC/laptop/whatever gebruikt een webbrowser om bij de web applicaties te komen. Dan kun je er in principe van overal bij.

 

Je kunt vanuit de Arduino ook data ophalen van de webserver. Dus een tabel met settings op de RPi en een web pagina die die data terug geeft is vrij eenvoudig. Er zijn voorbeeldjes te vinden die laten zien hoe dat zou moeten.

 

 

Het mooiste zou zijn als we een applicatie of webpage kunnen creeeren die te customizen is naargelang de sensors die de betreffende persoon eraan hangt 1 ap voor al zeg maar
Inderdaad. En ook al bij het tonen van de data moet je kunnen opgeven welke sensoren er aan hangen en welke data je wil zien op een dashboard bijvoorbeeld. Of welke grafiekjes.

 

Ik laat nu de Arduino de analoge signale omwerken naar een waarde. Dus 3V van de tensiometer wordt dan bijvorobeeld omgerekend naar een tensio waarde van 150mbar. Alleen zijn die drukchips niet allemaal hetzelfde, Dus dan staat in de Arduino code om voor een specifieke chip aan een specifieke poort de boel om te rekenen. Dat is knudde, want elke keer als ik iets wil aansluiten moet de Arduino ding geprogrammeerd worden om die nieuwe sensor aan te kunnen.

 

Dat moet instelbaar zijn, of de data door de webserver/database middels een configuratie file laten omrekenen.

 

Dat zou met dat Nodo project allemaal al geregeld zijn trouwens, al ben ik ook wel bang dat dat net iets te generiek is voor onze toepassing.

 

Al is het wel reuze cool als je een antenne van een paar euro aansluit op je Arduino en je kunt je lichten bedienen Als je KlikAanKlikUit spul hebt althans.

 

Voor die weegschalen zou een grote sensor in het midden van de pot wel werken zolang je pot er stabiel op kan staan ,50 liter pot op een 1cm² sensor zal je bij het wateren elke keer je pot in de gaten moeten houden :)
Tsja ik werk met wat kleinere potten. Maar goed ik ben nu bezig met hydro, dus met die weegschaal ben ik eigenlijk ook niet meer bezig geweest.

 

Als je kan programmeren dan kun je dat eigenlijk in elke taal wel doen. Of het nou Javascript, python, C++ is of het C dialect wat de Arduino gebruikt. Je zult wat bibliotheken moeten leren gebruiken, maar dat heb je zo door. Voordeel van die Arduino, je kunt het zo gek niet bedenken of er is voorbeeld code voor te vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas lazerus kan die bibliotheken niet eens openen :( ook de reden dat ik vast was gelopen met mijn keyboard app

Lazerus is een pascal / object pascal compiler ,voor de geintresseerden http://lazarus.freepascal.org/

Structorizer is vooral algoritmes gebaseerd dus mooi stukje software om berekenings programmas te maken ,ik vermoed wel met de nodige kennis kan je die wel gebruiken om het programma op te bouwen maar dan moet je een stuk meer kennen van programering dan ik momenteel :D

 

Maar zoals je al zegt voor de arduino zullen de meeste dingen al wel geschreven zijn indd ,wat het toegankelijker maakt voor beginnende programeurs /coders

Al zou die maat van mij wel zeggen kopieren en plakken met code is de snelste weg naar problemen :D

 

Van de weegschaal af en begonnen met vochtigheids sensors en ultrasone diepte meters vermoed ik dan

 

Dat klikaanklikuit spul lijkt me wel een mooie basis om een voedings controller te maken

 

Voor de web app ,lijkt een updateable bestand het makkelijkste zodat je nieuwe sensors daaraan kan toevoegen met hun info

Zodat die in de app geladen word en je daarin enkel de sensor type moet aanvinken en aan moet geven op welk kanaal je hem hebt aangesloten om hem werkend te krijgen

 

Een paar skins maken voor de app zoals ik in de home server had zou ook perfect zijn ,had er een ap voor gevonden waarin je je server visueel kon opbouwen en de harde schijven erin kon aangeven waar ze precies zaten

Als er een probleem was met een van de schijven kleurde die schijf tray rood en wist je precies welke er problemen vertoonde

 

Zoiets zou perfect zijn voor de kwekers zelf bv je tent kiezen je sensor naar de goede plek slepen en je heb dan een perfect overzicht wat welke sensor waar aangeeft ,zal ook makkelijker zijn daar je niet moet herinneren welke sensor je waar hebt geplaatst

Met 1 temp sensor en 1 vochtigheids sensor is het een leukigheid maar in een ruimte met 10 tallen sensors is het wel handiger lijkt me

Share this post


Link to post
Share on other sites

De nieuwe CO2 sensor is al binnen. Dit bordje is echt stukken beter. Voorziet de CO2 sensor netjes van een gereguleerde 6V voor het verwarmingselement en er zit een versterker op zodat de output ook direct bruikbaar is voor de Arduino. Even 3 kabeltjes aansluiten op de Arduino en gaan!

 

gallery_37858_15776_168243.jpg

 

Deze is dus van Sandbox.com. geven ze ook wat testcode om het ding te gebruiken. Een site met veel info over deze sensor inclusief code en voorbeeld installatie is deze:

http://www.veetech.o...CO2_Monitor.htm

 

Heb het ding zelf gewoon even aan de analoge input van de Arduino gehangen en elke 10 seconde een waarde laten printen. Je schijnt de sensor eerst 48 uur te moeten laten "inbranden". Dat ben ik nu dus aan het doen. Ding had vanmorgen 10 uur gedraaid en heb een grafiekje bijgehouden. Je ziet ook wanneer ik de kamer weer binnen kom met mijn CO2 uitstoot :)

gallery_37858_15776_8792.png

 

Bij oplopende concentratie krijg je overigens lagere waardes. De hoogste waarde van de sensor krijg je dus in de buitenlucht waar het iets van 400ppm zou moeten zijn. 10.000ppm is het maximum wat de sensor kan meten en dan geeft deze de laagste waarde terug. Dat calibreren moet ik nog doen, maar eerst even 48 uur aan laten staan.

 

Ben al lang blij dat dit ding gewoon werkt. Van die andere CO2 module kan ik de sensor afhalen en ook gebruiken op dit nieuwe bordje. Die sensor gaat maar een beperkte tijd mee.

 

Er zit trouwens ook een digitale uitgang op die aan of uitschakelt bij een in te stellen CO2 waarde. Daar zou je ook zonder Arduino een klep op kunnen aansluiten wellicht.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Damn, wat een leeswerk was het pfff.. Maar dit zal alles veranderen .. Succes

Ik wacht op goede eind resultaten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk niet dat ik nou iets anders doe. Tensiometers (ook digitale), dataloggers en voedingscomputers bestaan gewoon al. Het is meer dat ik het geld niet heb voor al die dure standaard oplossingen.

 

Zelf maken van een digitale Tensiometer die je kunt aansluiten op een datalogger is een stuk goedkoper dan er eentje voor 105 euro kopen.

 

Ben nou bezig met een planttemperatuur meter. Dat is iets van 30 euro aan onderdelen in plaats van 200 euro voor zo'n ding in de growshop.

 

Uiteindelijk moet de hele zooi wel gaan samenwerken. Heb nu een pH meter, EC meter, CO2 meters, DO meter, tensiometer, thermometers, LV meters, lichtsterkte meter en binnenkort dan dus hopelijk de voornoemde PT meter. Aan de andere kant heb ik dan voor de sturing: voedingspompjes, schakelingen om lampen en dergelijk aan/uit te zetten. Een airco aansturen zou ook kunnen, bijvoorbeeld door de afstandsbediening na te bootsen.

 

Heb ook een afzuiger gekocht die met een 0-10V PWM signaal te dimmen is in plaats van al dat gekloot met frequentie dimmers of variac's. Al zou het maken van een dimmer op basis van een trafo met meerdere aftap voltages ook kunnen.

 

Kortom er kan een hoop, maar je zult het zelf moeten programmeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of een programeerder hebben die het ineens kan programmeren zodat je het zelf kan samen stellen ;)

 

Alles in elkaar steken en solderen zal 90% van de mensen met een eigen kweek wel lukken ,alles programmeren daarin tegen daarvoor moeten de meeste een kleine studie cursus doen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wietefras, nog niet erover nagedacht om Dimluxen aan te sturen met die Arduino ?

 

Wordt die ook met een 0-5 of 0-10v signaal aangestuurd ? of is dat een digitaal signaal ofzo ?

 

(De Dimlux e-vsa's) ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@speedy weedy, Voor de meeste dingen kom je met voorbeelden al een heel eind. Is ook een leuke hobby als je een beetje nerdy bent :comp:

 

@bluebud, Ik neem aan dat die Dimlux controller gebruik maakt van een digitaal signaal. Volgens mij sluit je dat aan als een "bus". De stuurdraad verbind je door van lamp naar lamp en dan kunnen de lampen toch voor de helft uitgeschakeld worden. Dat kan niet met een voltage of simpel PWM signaal, want dan zouden alle lampen altijd even sterk branden (of tegelijk uit gaan).

 

Ik ga er ook niet vanuit dat ze me zullen willen vertellen hoe dat signaal werkt zodat ik een concurrerende controller kan maken :)

 

Ik zou het protocol wel kunnen uitvogelen, maar dan moet ik een Dimlux controller kopen om het signaal af te luisteren of de chips te bekijken. Als ik die controller al heb dan hoef ik het ook niet meer zelf te maken B)

 

Je zou bijvoorbeeld wel iets kunnen maken wat met een servo het dim knopje draait. Er zijn wel meer EVSA's met zo'n dim knopje. Heb zelf een Gavita waar ik inderdaad wel aan gedacht heb om dat aan te sturen met een servo. Of de kast open schroeven en de draaiknop vervangen door een elektronisch oplossing die met een Arduino aan te sturen is.

 

Zo heb ik bijvoorbeeld de knop van zo'n 4-standen afzuiger vervangen door relais zodat ik met de Arduino kan regelen hoe hard dat ding draait.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey man!

 

Tof dit, ik zie dat jij ook software kan ontwikkelen! Ik ben zelf ook ontwikkelaar...

Ik wil met Arduino eens kijken of ik ooit een PH controller kan bouwen die mij een Push notice stuurt zodra mijn PH boven de 5.6 uitkomt haha:)

 

Leuk om dit ff vluchtig gelezen te hebben man!

 

Ziet er goed uit allemaal

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt.

 

Je kunt natuurlijk ook een pompje aansluiten om wat pH- in je reservoir te pompen :)

 

De pH controller en pompje kun je gewoon kopen. Staan volgens mij ook wel ergens in de thread genoemd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik blijf fan :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha, dat is goed om te horen. Misschien kun je me dan ook wat helpen met mijn huidge projectje :)

 

Ik heb namelijk een planttemperatuur camera gemaakt:

gallery_37858_15776_69222.jpg

 

Heb hier maar even een aparte thread voor gestart:

http://www.wietforum.nl/topic/110130-zelf-een-plant-temperatuur-sensor-maken/

 

Deze komt ook aan de Arduino datalogger en wellicht dat ik er op termijn ook nog wat acties op kan laten ondernemen door de Arduino (afzuiger stand, lamp hoogte, lamp sterkte).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou wensen, dat ik wat meer kaas hiervan had gegeten.

Maar helaas.

Ik zal het moeten doen, met dat wat in de handel te krijgen is.. :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog weer een kleine ontwikkeling op het Arduino front. Ik ben bezig met een Arduino gestuurde fan controller. Niet met een trafo, niet met een frequentiecontrolle, maar in dit geval eentje op basis van PWM (pulse width modulation).

 

PWM leidt normaal gesproken tot brom geluiden van de afzuiger, maar met een EC (electronically commutated) afzuiger niet. Bij dit soort afzuigers wordt de motor aangestuurd op een DC stroom die in het apparaat wordt omgezet uit de netspanning. Voordelen zijn dat er minder stroom wordt gebruikt, maar in dit geval ook dat de electronica aan boord van het apparaat al in staat is om de snelheid te regelen met een simpel 0-10V of PWM stuursignaal. Dat komt overigens op hetzelfde neer. Een PWM signaal zet je simpelweg met een weerstand en een condensator om naar een voltage. Ook dat doet het apparaat overigens zelf.

 

In mijn geval gaat het om de ebm-papst D3G-133 890m3/h slakkenhuis afzuiger. De Arduino creert een PWM signaal wat ik nu handmatig in kan stellen met de potmeter. Het percentage staat tijdens de test op het schermpje. Uiteindelijk moet de sturing natuurlijk automatisch geregeld worden op basis van de temperatuur en LV in het hok.

 

Het doel is om van de afzuiger een slave-systeem te maken wat aan te sluiten valt op de master-controller Arduino. De afzuiger rapporteert dan naar de master wat het toerental is en de temperatuur van de afzuigermotor, de master stuurt de snelheid van afzuiger op basis van de overige sensoren die al op de master zitten.

 

Vooralsnog is het prototype opgebouwd uit de Arduino Uno, een potmeter en een motor driver. Die driver is nodig omdat de fan een 10V stuursignaal nodig heeft en de Arduino maar 5V levert. Kan ook wel met transistoren enzo, maar voor de test was een kant en klaar bordje wel even handiger.

 

De fan levert overigens zelf die 10V aan via het stuurkabeltje met 4 aders:

- Rood = 10V

- Geel = Speed Control (PWM of 0-10V)

- Blauw = Aarde

- Wit = Tacho

 

De testopstelling zit nu als volgt professioneel aan elkaar geprutst :)

gallery_37858_15776_173023.jpg

 

Uiteindelijk gaat het schermpje er vanaf, wordt er een Arduino Nano gebruikt en komt er een I2C bus aansluiting waarmee het dan op de master-controller kan worden aangesloten.

 

Moet ook nog iets programmeren om de pulsen te tellen van de tachodraad zodat het apparaat kan aangeven hoe snel de fan draait.

 

Denk erover om het apparaat ook nog een manual override te geven zodat het ook zonder master controller gebruikt kan worden.

 

Het klink allemaal waarschijnlijk weer heel ingewikkeld, maar in principe gaat het om allemaal dingen die de Arduino standaard al kan.

 

De code om de fan aan te sturen is ook heel simpel:

potValue = analogRead(A0);			    // Lees de stand van de potmeter
potPercentage = 100*(float)potValue/1023; // Bereken een percentage voor op het display
analogWrite(ledPin, 255-(potValue / 4));  // Stuur een waarde van 0-255 naar de snelheidsregelaar van de fan

Eigenlijk alleen de laatste regel blijft over.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vette shit

Share this post


Link to post
Share on other sites

I LUV YOU WIETEFRAS!

 

Want in mijn todo lijstje had ik een 'uitzoeken hoe frequentiecontroller moet maken.

Aangezien dit niet bromt dan ga ik ook voor deze weg, als ik ooit zover kom :)

 

Toevallig vandaag met PWM lopen spelen voor toon generator. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha, bedankt mannen.

 

Heb inderdaad ook gekeken naar het maken van een frequentiecontroller, maar na een paar minuten was ik er wel achter dat dat niet ging gebeuren. Ik had wel een leverancier opgesnord van multi-tap trafo's (zoals gebruikt in die Unitek en S-vent trafo controllers), maar in mijn achterhoofd had ik nog zitten dat er ook van die dingen waren die je gewoon kan dimmen met een potmeter. Bleek zelfs een soort standaard te zijn. Torin heeft bijvoorbeeld ook van die modellen (noemen ze Direct Drive geloof ik).

 

Die fan is trouwens ook bizar. Het ding blijft ook gewoon draaien op 2%. Heb hem nou een paar uur daarop draaien en het wordt echt niet warm ook. Hij start ook gewoon op vanaf 2,5%.

 

Die EC afzuigers zijn wel duurder overigens, maar het is ik denk ook wel een betere (made in Germany) kwaliteit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zoek eigenlijk al een tijdje een betaalbare vochtigheidsmeter voor steenwolslabs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik zelf geen steenwol dus ik weet eerlijk gezegd niet hoe je dat zou doen. Kun je bijvoorbeeld niet zo'n vlakke Blumat nemen en daar de Blumat Digital tensiometer kop op schroeven?

 

Ben naast de fancontroller ook bezig met capacitieve waterniveau meting. Dat meet de capaciteit tussen twee metalen platen (ik heb nu "platen" van aluminiumfolie). De capaciteit verandert als je water tussen de platen doet. Hoe meer water hoe meer de capaciteit verandert. Een videoclipje met wat uitleg:

 

Ik plak die platen dan op de zijkant van mijn DWC bak en zou dan redelijk nauwkeurig moeten kunnen zien hoeveel water er in zit. Dat is althans het plan :)

 

Wellicht dat je die platen op de slabs kunt plakken?

 

Je kunt dat soort sensoren ook maken door een printplaat te maken met twee brede koperbanen naast elkaar (vaak wat vertand en in elkaar gevlochten meestal). Dat maken ze dan waterdicht zodat je het direct in het medium kan steken. Dergelijke sensoren kun je ook gewoon kopen, bijvoorbeeld de Vegetronix VH400.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zoek eigenlijk al een tijdje een betaalbare vochtigheidsmeter voor steenwolslabs

 

Ik doe DWC .. daar is de vochtigheid van het medium altijd 100% :verrygood

 

Maar zie ook: http://www.aliexpres...ure-sensor.html

Dat is allemaal(? het zijn er zoveel) voor aarde, ik weet niet of dat in glaswol gaat werken.

 

 

Ben naast de fancontroller ook bezig met capacitieve waterniveau meting. Dat meet de capaciteit tussen twee metalen platen (ik heb nu "platen" van aluminiumfolie). De capaciteit verandert als je water tussen de platen doet. Hoe meer water hoe meer de capaciteit verandert. Een videoclipje met wat uitleg:

 

Ik plak die platen dan op de zijkant van mijn DWC bak en zou dan redelijk nauwkeurig moeten kunnen zien hoeveel water er in zit. Dat is althans het plan :)

 

Ik doe/deed dat met een http://www.aliexpres..._20140914141732

Werkte prima, ik had hem alleen niet mooi ingebouwd dus hij was stuk gegaan door corrosie.

Ik zit aan een alternatief te denken of hem in een pijp te plaatsen, als dat kan, zodat er geen bubbles op los spatten :)

Nu even filmpje kijken :)

 

*gekeken*

Moet je dan een EC meter hebben om te corrigeren als je EC omhoog of omlaag gaat heeft dat wel invloed lijkt me.

 

Ik had zitten kijken naar vlotter schakelaars als alternatief.

Sowieso wel handig om als extra het ook mechanish te doen zodat je nooit kan overstromen als je een bugje hebt.

Edited by MrMonkE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krijg je bij een uitgebreid bordje ook een beginnershandleiding of moet je echt bij 0 beginnen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krijg je bij een uitgebreid bordje ook een beginnershandleiding of moet je echt bij 0 beginnen?

 

Bij een arduino bedoel je?

Als je niets van electronica en progammeren weet begin je bij 0.

Wel zijn er heel veel tutorials. Als je bij 0 begint kun je beter een kit zoeken, daar zit dan een arduino in met wat componenten en voorbeelden hoe je die moet gebruiken.

Het is niet zo dat je wat in elkaar klikt en dat het magisch samenwerkt.

Voor sommige sensoren moet veel geprogrammeerd worden maar er zijn ook vaak libraries al gemaakt door anderen en dat maakt het dan weer een stuk makkelijker. Sowieso is het spelen met die dingen wel leuk (vind ik zelf).

Edited by MrMonkE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...