Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Wietefras

Je kweek automatiseren met Arduino

Recommended Posts

Daarom gebruik ik liever Arduino. Die doen maar 1 ding tegelijk.

 

Bedoel je daar nu mee, dat je voor iedere taak een eigen bordje pakt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee dat ook weer niet al is dat voor dingen die los moeten werken wel handiger. Mijn fan controller en watergeef installatie hebben hun eigen bordje zodat ze kunnen functioneren zonder centrale controller.

 

Ik bedoel meer dat op een PC honderden processen door elkaar draaien. Op je PC kun je dat zien in taakbeheer. Het operating system regelt welk proces aan de gang gaat. Een Arduino draait maar 1 programma dus dan weet je zelf precies wat het ding doet. Er is geen OS wat ineens besluit om wat anders te gaan doen. Dan weet je dus dat je geen rare onderbrekingen gaat krijgen als je heel precies een bepaalde timing probeert te meten.

 

Al is dat ook wel weer op te lossen door andere (duurdere) sensoren te gebruiken waar dat al in zit en je alleen de waarde kunt uitlezen.

 

Ik heb het dan over flowmeters, amperemeters, tachometers en dergelijke.

 

Buiten dat vind ik €150 wel een hoop geld voor zo'n bordje.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee dat ook weer niet al is dat voor dingen die los moeten werken wel handiger. Mijn fan controller en watergeef installatie

Ik heb zelf ook zitten denken aan een watergeef installatie zitten denken.

 

Zoiets als dit:

gallery_46649_19079_99366.jpg

 

Onderdelen:

Mangneetventiel voor water €30 (daar heb je een goede voor nodig in verband met lekkage risico)

Doseerpomp voor de voeding €75

Weegstokjes water mix tank €10

Pomp €17

Magneetventielen water/voeding mix (€3 stuk)

Weegpunten 4x €4 (set van vier)

Weeg sensor versterker €2

Weeg sensor versterker serieel €17

GPIO Expander €3 €22

 

Totaal voor 20 planten €200, niet goedkoop maar wel geheel automatisch en veilig denk ik.

 

Je weegt je pot als je aarde op de juiste vochtigheidsgraad is, en dan elke keer 15min na je lampen aan gaan, vul je het verloren gewicht weer aan met water/voeding.

 

Met zo een opstelling heb je eigenlijk ook zelfs geen tensiometers meer nodig, tenzij je heb als extra beveiliging wil gebruiken.

 

Vraag me af of het hard is om te maken, de hardware uitzoeken, en het in elkaar zetten is niet het probleem, het programmeren is wel weer iets heel anders. :rolleyes:

 

zonder centrale controller.

Waarom zou je geen centrale controller willen hebben, met Domoticz kan je toch alles regelen?

Je hebt alleen wel iets duurdere onderdelen nodig als de UniPi.

 

Ik bedoel meer dat op een PC honderden processen door elkaar draaien. Op je PC kun je dat zien in taakbeheer. Het operating system regelt welk proces aan de gang gaat. Een Arduino draait maar 1 programma dus dan weet je zelf precies wat het ding doet. Er is geen OS wat ineens besluit om wat anders te gaan doen. Dan weet je dus dat je geen rare onderbrekingen gaat krijgen als je heel precies een bepaalde timing probeert te meten.

zo een UniPi met Windows IoT op een RPi3 kan toch gewoon multitasken, want de RPi3 is toch een quad core, die moet dat toch aan kunnen?

 

Want IoT (of core Linux) doen toch weinig rare dingen op een quad core dat hij je timing verziekt?

 

Al is dat ook wel weer op te lossen door andere (duurdere) sensoren te gebruiken waar dat al in zit en je alleen de waarde kunt uitlezen.

 

Ik heb het dan over flowmeters, amperemeters, tachometers en dergelijke.

Je bedoelt zoals de weeg sensor versterkers, met €16.50 stuk voor de seriële uitvoering, niet echt goedkoop maar ook weer niet onbetaalbaar, maar de gpio uitvoering is maar €2.

En er zijn voor de meeste van die sensoren andere Made in China oplossingen voor?

 

Buiten dat vind ik €150 wel een hoop geld voor zo'n bordje.

Het ziet er wel erg degelijk uit, en verschillende Arduino bordjes tellen ook aardig door.

Edited by havor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben zelf van die weegschalen afgestapt om dat het na een tijdje heel lastig wordt om de pot nog te meten. Ten eerste weet je na een tijdje niet meer wat de plant weegt en ten tweede hangen die planten na een tijdje ook aan elkaar of er zit een net over en dan wordt het helemaal lastig.

 

Mijn idee van die weegschaal was overigens bedoeld om het plantgewicht te schatten. Als je de grondvochtigheid meet dan weet je hoeveel water daar in zit en met het totale gewicht weet je dan hoeveel er bij gekomen is door een grotere plant.

 

Eventueel kun je wel wachten tot er een drain is en dan het gewicht meten. Dat doen ze in kassen ook met dat soort systemen. Dan is het medium verzadigt en dan heb je dus ook een soort ijkpunt voor de hoeveelheid water die erin zit.

 

Die load cells zijn wellicht ook wel wat te grof voor deze toepassing?

 

 

Ik hoef niet alles aan een centrale controller te hangen als die dingen zelf ook wel kunnen draaien. Dat houdt het soms wel zo eenvoudig.

 

Die weeg sensoren werken wel, maar het zijn vooral de dingen waar je pulsen moet tellen of zelfs pulsduur dat het allemaal erg nauw luistert qua timing. Dat zie ik met een RPi gewoon niet gebeuren.

 

Een Arduino bordje kost 2 euro. Voor 150 euro kun je elke plant voorzien van zo'n ding :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben zelf van die weegschalen afgestapt om dat het na een tijdje heel lastig wordt om de pot nog te meten.

Heb over de opzet van mijn vorige post nog eens goed zitten nadenken.

 

Zou als je ipv weeg sensoren, de tensio waardes gebruiken niet kunnen werken.

 

Daarnaast, ipv de voeding naar de planten pompen, een vaatje (5L of zo) op 20cm of zo hoger zetten, en dan met 20 millibar of zo langzaam vullen tot je de tensio waarde hebt gehaald.

 

Heb ook hele kleine goedkope lieve pompjes gevonden om de voeding te doseren, dat kan gedaan worden met timing of eventueel door het buffer/mengvaatje te wegen, wat ik zo gelezen heb kan je met vier weegstokjes tot op 10mg nauwkeurig wegen.

 

gallery_46649_19079_137.jpg

Klik mij

 

Zou jij dit een projectje vinden waar je tijd in wil stekken?, de hardware kant is voor mij totaal geen probleem, maar ik loop vast op de aansturing en software er van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben vroegah ook bezig geweest om met pompjes een bepaalde tensio waarde te halen. Dat viel nog heel niet mee. Behalve als je voor "field capacity" gaat. Alles daar onder geeft problemen dat het water niet overal terecht komt.

 

Dat wegen van planten met pot en al werkt volgens mij beter in hydro opstellingen. Het systeem wat ik te koop zag werkt met steenwol slabs in een goot.

 

Dan nog heb je nog steeds problemen met het verloop en temperatuur afhankelijkheid van die load cells.

 

Zoals gezegd, ik ben er toen zelf mee gestopt omdat het me teveel gedoe leek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben vroegah ook bezig geweest om met pompjes een bepaalde tensio waarde te halen. Dat viel nog heel niet mee. Behalve als je voor "field capacity" gaat. Alles daar onder geeft problemen dat het water niet overal terecht komt.

Nee zit te denken om geen pompjes te gebruiken behalve dan voor het mengen van voeding aan het water, waar ik aan denk is om het water te laten naar de planten te laten lopen via zwaartekracht, dan kan je door de hoogte aan te passen de bewateringssnelheid aanpassen, en ze dan een voor een water te geven, en bij voorkeur eerst een rondje langs alle planten op bv 10% dan een nieuw rondje op 20% totdat je op 100% zit.

 

Door op deze manier kan je ze heel langzaam water geven, waardoor het water zich beter kan verspreiden, en dat het wateren 5min of 5 uur duurt maakt op zich denk niks uit, want het gaat dan toch automatisch.

 

Dat wegen van planten met pot en al werkt volgens mij beter in hydro opstellingen.

Ik zou alleen de water/voeding mix/buffer tank willen wegen voor het pressies doseren van de voeding, maar dat zou ook gedaan kunnen worden door die pompjes te timen, en ze te stoppen na X tijd voor Y hoeveelheid voeding.

 

en opzich zou dat bij mij denk ik prima werken daar ik 56L potten heb, en dan is het gewicht van de plant, of de weerstand van de scrog een kleinere invloed.

 

Dan nog heb je nog steeds problemen met het verloop en temperatuur afhankelijkheid van die load cells.

Dat maakt voor het mixen van water en voeding toch niet uit, daar de afwijking voor de voeding het zelfde blijft, en of er in de buffer tank nu 5L of 5.07L zit maakt niet echt uit, zolang de doseringsverhouding niet te veel afwijkt.

 

Zoals gezegd, ik ben er toen zelf mee gestopt omdat het me teveel gedoe leek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het water verspreid zich alleen als de grond het water niet vast kan houden. Je moet het dus flink nat maken wil het door lopen.

 

Die load cells zijn temperatuur gevoelig en ze verlopen over tijd. Maakt niet uit wat je weegt. Ik neem aan dat je niet een constante temepratuur heb waar dat voedingsvat staat. Daarom zet een weegschaal zichzelf steeds op 0 als je die aan zet. Dat kan intern een hele andere waarde van de load cell zijn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat leuk dat er meer mensen mee bezig zijn!

Heb zelf ook een systeempje geknutseld adhv een arduino.

Deze geeft de plantjes water wanneer de grond droog genoeg is.

Ik heb de volgende sensor gebruikt : link

Dan heb je ook geen gedoe met het wegen van de potten, en het is bij mij gebleken dat het systeem prima werkt!

 

Waar je wel even voor moet zorgen in je arduino code, is dat de sensor enkel stroom krijgt op de momenten dat er ook daadwerkelijk een meting gedaan wordt.

Ik deed dit zelf 1x per half uur maar dat zou in principe nog minder vaak kunnen. Als er continue stroom op de sensor staat zorgt dit in combinatie met de vochtigheid voor snellere corrosie.

 

Naast die sensor heb ik dan nog een luchtvochtigheidssensor en een temperatuursensor , en een relais om de pomp aan/uit te zetten en zo de plantjes van water te voorzien. Dit alles werd in de vorm van een zeer matige html file geupload naar :

http://www.jurzeplants.co.nf

 

Op dit moment is het systeem echter losgekoppeld omdat ik voor school een andere opdracht heb waar ik mijn arduino voor moet gebruiken.

Leuk om te lezen dat mensen de arduino gebruiken icm de raspberry pi!! Hier ga ik me na de huidige schoolopdracht ook in verdiepen, om zo de gegevens wat mooier en vooral makkelijker online te krijgen :)

 

EDIT: Ik heb trouwens nog ergens een versie liggen waar ik dit allemaal laat gebeuren via een arduino nano. Hier heb ik zelfs een behuizing voor gemaakt met mijn 3d printer. Dit is dus een mini kastje wat iedereen in zijn tent kan hangen om zo in iedergeval de vochtigheid van de aarde, de temperatuur en de luchtvochtigheid te meten. en er zit al een relais in waar je een eventuele pomp op kan aansluiten. (eigenlijk gewoon een kant en klaar product haha) misschien hier eens een handeltje in starten? ik zou er winst op maken als ik ze voor 20,- per stuk verkoop... en dan hoef je niet eens meer zelf te knutselen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Handige Harry had geen handige Harry geheten ,als Harry niet zo handig was geweest.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruik nu ook een Pi met camera om timelaps te maken. Heb van github zo'n python camera interface gebruikt. Het werkt prima op zich. Al merk ik wel dat die SDcards nog wel is de geest willen geven bij veel read/write acties. Dat zijn wel nare dingen om te hebben wanneer het om planten water geven gaat. Dat gebeurt me best vaak met die Pi boards dat het filesystem corrupt raakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super nice dit. Klein stukje gelezen. Heb op dit moment 2 dikke deadlines over 13 uur (ben kut student). 

heb poos geleden ook arduino gekocht omdat de materialen die op de markt zijn net niet doen wat ik wil en als ze dat wel doen dan kan ik ze niet betalen.

Ben nog niet aan de slag gegaan met arduino, maar hoop dit deze maand de kunnen realiseren. 

Op dit moment heb ik een dripper uit china besteld voor 30 euro, werkt prima. Het vervelende is, is dat deze frequentie gestuurd is . Ik kan hem dus niet uitzetten in de nacht.

ja ja ik weet dat dit een oud tipic is , maar wou toch nog maar even reageren

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...