Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Torsti

Ventilator in de fik

Recommended Posts

Beste Medekwekers,

vaak kom ik op het forum uitspraken tegen zoals:

je mag een boxvent niet laager dan 30 % dimmen, anders kan die affikken etc.

 

Ik zelf heb nu drie slakkenhuisventilatoren aan het werk:

een 500 kuub op een variac,

een 1000 kuub op een variac en

mijn zelfbouw-softbox met een slak uit een combi-magnetron, natuurlijk ook op een variac.

en er zijn nog verschillende Plieger-vents, welke ook nog af en toe draaien.

 

De zelfbouw-box draaid nu al maanden continue,

deze is zwaar gedimmt en zuigt de lucht uit mijn DP 90 met 72 watt T-Neon.

Hieronder staan nu de stekken voor de volgende ronde te wortelen.

 

De 1000-kuub-slak heb ik ingeboxt en deze zorgd voor de afzuiging uit mijn T5-hok.

Deze slak werkt nu op 10% vermogen, iets meer dan 30 watt.

Tijdens het kweken werkt deze met circa 45 tot 55 watt.

 

De 500-kuub-slak is op de huisontluchting aangesloten en draait af en toe als er iets begint te meuren.

 

Deze slakkenhuisventilatoren draaien dus allemaal beneden de specificaties welke ik hier op het forum hoor.

En ik heb nog steeds geen fikkie of doorgebrande ventilator gehad.

 

Ook op mijn werk, waar ik dagelijks met slakkenhuisventilatoren bezig ben, dimmen wij deze ventilatoren tegen de

null-stand aan. En nog nooit is hierbij een ventilator doorgebrand.

 

Hoe kan dat nou?

De meeste slakkenhuisventilatoren en misschien ook de grote buisventilatoren zijn thermisch beveiligd.

De grotere ventilatoren vanTorin-Sifan, Ziehl-Abegg en EBM-Pabst hebben een thermo-schakelaar in de motoren ingebouwd.

Zodra deze ventilatoren te heet worden, schakelen deze uit.

 

Nu mijn vraag:

Heeft ooit iemand een doorgebrande of brandende, op de juiste manier elektrisch aangesloten, slakkenhuisventilator gehad?

 

Ik ben benieuwd

 

Groetels

Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik alvast niet :lol:

 

en mijn buisventilator draait ook dikwijls op -30% gedimd !

Edited by sensi life

Share this post


Link to post
Share on other sites

jepz

present

 

want daar zat een cavia aan haarballen in

niet te geloven hoe smerig dat huis was

met gloeiende shit tot gevolg

het was een ruck

die al jaren niet was schoongemaakt

t was op een boerderij :lol:

 

maar zorry dat het niet het antwoord was wat jij aan het zoeken bent.

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik niet en ik dim ze zover dat ze niet meer brommen en dat is meestal rond de 15/20%

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Weetje,

ik heb geen haarballen in mijn hok rondlopen. :lol:

 

Maar het minimum aan onderhoud moet natuurlijk ook plaatsvinden.

 

Groetels

Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat voor FanController je hebt speelt tog ook een rol?

Share this post


Link to post
Share on other sites


toevallig van de week wat filmpjes gemaakt over het geluid van een slak gedimd met een Triac. Hopelijk is het yoetoepje te zien, en te horen.

in dit geval een filmpje van een 940 Kuub, zonder variac.

Zou het soort van dimmer daar ook een rol in spelen? Ik ben bang van wel.

Grtz,
Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De dimmer speelt wel degelijk een rol.

Triac´s werken met fase aan-of afsnijding.

Hiermee kunnen ventilatoren vaak maar tot 70%-80% van hun maximale vermogen gedimt worden.

Dim je de ventilatoren lager, beginnen deze onrond te lopen of te brommen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Triac

 

Een Variac verandert de spanning.

Door een lagere spanning word een zwakker magneetveld in de motor opgebouwd.

Hierdoor gaat deze slippen, de rotor holt achter het magneetveld aan.

Normaal zou iedere wisselspannings-motor met 3000 omw/ min draaien ( 50 hertz x 60).

Maar door het slippen van de rotor draaien de meeste met circa 2880 omw/ min.

Het slippen is dus normaal.

 

@Dj,

deze vent klinkt echt niet gezond op een triac.

Heb je deze ook een keertje aan een variac gehangen?

 

Groetels

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

slechte triac regelaars zijn de voornaamste reden waarom motoren doorbranden (bron: Ruck). Doorbranden is trouwens wel wat anders dan in de fik vliegen. Een vette, vuile ventilator vat sneller vlam dan een schone, daar gaat alleen de motor kapot.

Share this post


Link to post
Share on other sites


met de variac. :lol:

ik heb ook nog een 250 boxje met de triac ceprobeerd, maar hier was het geluid nog erger, wel was deze slak ook al een stuk ouder. Je hoort ook al een lagertje rammelen.

Ook was het dimmen een stuk lastiger, ik kon maar ca 20% van het te dimmen gebied gebruiken.

nou ja die er ook maar bij.



en wat betretf onderhoud, hier ook haarballen op het 250 kubertje, volgens mij de reden ven het verslijten van het lagertje.

gallery_19177_13987_146326.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Medekwekers,

ik zie nog steeds geen doorgebrande ventilatoren! :)

 

@Whazzup,

de topictitel moest wel een beetje overdreven zijn, anders gaat niemand het topic lezen.

"Help, mijn ventilator werkt niet" gaat geen iemand lezen.

 

@Dj,

mooie filmpjes! :lol:

Ik denk, dat hier het verschill tussen een Triac-schakeling en een Variac heel duidelijk geworden is.

De 940-kuub-slak draait zelfs nog op 20 volt rustig. :)

Als je nu nog een verbruiksmeter ertussen gezet had, dan zouden veel kwekers verbaasd kijken hoe weinig zo

een relatief grote slak verbruikt.

 

Groetjes

Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze vent raakt zijn huis ergens

 

toevallig van de week wat filmpjes gemaakt over het geluid van een slak gedimd met een Triac. Hopelijk is het yoetoepje te zien, en te horen.

 

in dit geval een filmpje van een 940 Kuub, zonder variac.

 

Zou het soort van dimmer daar ook een rol in spelen? Ik ben bang van wel.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb van binnen gekeken en nadien meteen deze aangesloten op de variac.

 

Maar mijn eerste gedachte was ook dat er iets los lag in de behuizing, maar niets gevonden. Maar ik sluit niet uit dat je gelijk hebt dat de fan iets raakt, maar hij loopt in elk geval zeker niet tegen de behuizing aan.

 

Ik zal van de week nog eens kijken of er wat los in ligt. :lol:

 

 

Torsten,

Zal ook eens kijken naar een meting met mijn verbruiksmetertje ertussen.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

met een slakkenhuis heb ik nog nooit probz gehad , met zo plastic buisfan wel.

die plastic buisfans (badkamer model) mag je niet te hard dimmen, die warmen idd op en lopen vast.

waardoor de motor oververhit en de boel smelt/brand .

Share this post


Link to post
Share on other sites

@digi. je bedoelt dat de motor niet gekoeld wordt door de lage fan snelheid?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mja, zo iets iig.

denk eerder dat de warme motor(minder luchtverplaatsing/koeling) de plastic delen doet uitzetten/vastlopen waardoor de motor helemaal niet meer koelt met alle gevolgen van dien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat dit topic geinspireerd is op mijn eerdere opmerking in een ander topic. Ik heb namelijk wel gehad dat mijn afzuigkist is doorgebrand. Stond overigens ook duidelijk in de beschrijving dat hij niet lager dan 30% mocht draaien. Maar in begin stinken de meisjes toch nog niet en wilde ik de luchtvochtigheid hoog houden dus dimde hem tot 10%. Dat was zo één: Softbox . Hier zit een slakkenhuis ventilator in, toch?! Dat ding werd gedimd door een SMS Twincontroller Pro 7A. Waarom zouden ze er op zetten dat hij niet gedimd mag worden beneden 30% terwijl die dat wel aan kan? Anyway, het is mij dus wel gebeurd maar misschien komt dat door de controller of door de kwaliteit van de afzuiger zelf?

 

Ik hoor net wel ervaringen van buisventilatoren die doorgebrand zijn. Ik heb zelf ook een paar: deze System air en die dim ik juist wél lager dan 30%, daar heb ik dus zelf geen slechte ervaringen mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

System air heb ik ook (2x 125L) en een 1000M3 buisfan van SVent (ook System Air)

De System Airs zijn thermisch beveiligd en af fabriek geschikt om lager dan 30% te dimmen (voorzover ik na kon gaan) waar dit met de Ruck niet te doen is (brommen) en dat is op zo'n beetje elke fancontroller die ik in huis heb en dat zijn er 3 vd kweek, zelfs op een halogeen dimmer geen brom met de System Air..

 

Doorbranden heb ik nog niet mee mogen maken op grotere afzuigventilatoren, wel dat badkamer fans ermee ophouden omdat ze geen druk genoeg op kunnen bouwen en zich daardoor niet genoeg koelen gecombineerd met net niet helemaal in lood hangend zijn ze zo kaduk (of het nu een 107,185 of 300m3 badkamer buisfan is) en rammelen als een gek na een paar keer dimmen waar de 300M3 er het minste last van heeft maar die bouwt op 60% amper druk op, ik krijg een 110W DP90 er krap aan mee gekoeld :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ongeveer zo een besteld als deze.

Met EC motor (electronically commutated), dat betekent in ons geval dat je niet meer vermogen er in stopt als daadwerkelijk wordt gebruikt om lucht te verplaatsen. Omdat wietkwekers streven naar zoveel mogelijk dimmen moet je eigenlijk overstappen op een ander type motor zoals dit.

Geen variac meer nodig, een potmetertje is genoeg. De fan heeft ook een ingang voor 0-10V.

In mijn geval wil ik zelfs geen potmeter gebruiken maar de fan gaan aansturen met plc. Overdags temperatuurgeregeld en 's nachts luchtvochtigheidgeregeld.

Ik verwacht een elektriciteitverbruiksvermindering van 30-70%, afhankelijk van hoeveel er "gedimd" is.

Om op de topicvraag te antwoorden: nee ook ik heb nog nooit fik gehad.

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk fannetje is dat!

Max 170 watt, helemaal teruggedimd nog maar 2 watt.

:) :lol: :lol: :lol: B)

:rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
De 940-kuub-slak draait zelfs nog op 20 volt rustig. :rofl

Als je nu nog een verbruiksmeter ertussen gezet had, dan zouden veel kwekers verbaasd kijken hoe weinig zo

een relatief grote slak verbruikt.

 

Als er 20 volt over je slakkie staat dan staat er toch 200 volt warmte over je variac te dissiperen?

Ofnie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De stroom en de spanning door resp. over de variac staan 90 graden gedraaid t.o.v. elkaar. Daarom verstookt de variac nauwelijks vermogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb een 1500m3 softbox en die is constant ergens tussen de 20-30% gedimmed.. draait nu al heel lang non-stop, ik druf hem niet lager te dimmen vanwege "enge" verhalen haha :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bekijk dat afzuigertje eens dat ik een paar posts terug linkte. Die kost iets meer maar die poen heb je binnen één jaar terugverdiend met de stroombesparing. Dimbaar tot iets boven nul met een potmetertje.

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn 1000m3 metalen hogedruk afzuiger draait al een hele poos op 40 a 50% in de winter en zomers max 70%

de softbox inblaas van 500m3 staat max op 60% en beide draaien bijna continu,...ehhhh even afkloppen :rofl :lol:

 

Beiden aangesloten op een sms-com regelaar,...maar dat worden tegen de zomer ook 2 Variacs.

 

Ik adviseer juist altijd meer capaciteit te nemen dan nodig zodat een ventilator nooit constant op 100% moet draaien,

gevolg langere levensduur,..minder herrie,...kortsluiting door deze teveel te dimmen is mij vreemd :)

Edited by StoneTwisted

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...