Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Torsti

Ventilator in de fik

Recommended Posts

Bekijk dat afzuigertje eens dat ik een paar posts terug linkte. Die kost iets meer maar die poen heb je binnen één jaar terugverdiend met de stroombesparing. Dimbaar tot iets boven nul met een potmetertje.

Sorry maar de link werkt niet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoel de D3G serie van Papst.

Maar er zijn meer producenten van EC ventilatoren, bv Torin en Rosenberg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ec ventilatoren zijn de shit. Zeer hoge drukopbouw, mooi lineair bereik Zijn in feite gelijkstroommotoren zonder borstels, die elektronisch aangestuurd worden. De aansturing gaat met bijvoorbeeld 0-10V.

 

Interessante read bijgesloten

 

Ze zijn er al een hele tijd, maar worden betaalbaar en steeds meer gebruikt. Kom op de spannabis maar eens langs, kun je ze in actie zien op de stand :rofl

 

EC_motoren.pdf

 

 

Wat betreft motor-regelaars: Niet alle motoren zijn erg blij met triac regelingen. Met name niet fase-aansnijding. Fase-afsnijding werkt mooier maar is een veel duurdere techniek (afgaande fase afsnijden ipv opkomende - dit veroorzaakt het brommen). Als je op voltage stuurt dan werk je met slip, wat de efficiëntie van je motoren enorm negatief beïnvloedt. Slip is in feite achterlopen op het magnetisch veld door onvoldoende kracht. Frequentiesturing is daarom ook veel efficiënter dan voltageregeling: in plaats van alleen de sterkte van het veld te beïnvloeden verlaagt de frequentieregelaar de snelheid van rotatie door de frequentie aan te passen en voldoende veldsterkte te behouden. Dat is uiteindelijk efficiënter.

 

Je kunt je voorstellen als een motor niet met een sinusvorrige spanning maar met faseaansnijding wordt aangestuurd hij plots een hele stijle piek voor zijn kiezen krijgt, en dan weet je wel wat er dan in een spoel gebeurd he... Ik denk dat je bij 50% faseafsnijding de meeste brom krijgt :)

 

Overtreffende trap echter is de ec-motor. Qua stroomverbruik heb je het bij een flinke fan al zo terugverdiend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb altijd lichtdimmers gebruikt, Dat is niet optimaal i know maar werkt voor mij goed

genoeg. Ook al kan ik daar max. tot op 75 % terug dimmen, voordat het begint te brommen

en niet lekker loopt.

Maar nooit problemen mee gehad. Zekering tegen overbelasting zit erin.

Frequentie regelaars of zo'n nieuw ec ventilator is mij een te dure optie vooralsnog.

Maar afkloppen, nooit met smeul of brand te maken gehad. Goede aansluitingen ook

belangrijk.

 

gr, Zappie

Share this post


Link to post
Share on other sites

De nieuwe EC-ventilatoren zijn echt vette shit!

Ik hoop, dat ik mijn hok met een D3G 146 kan upgraden.

Deze 740-kuub slak weegt maar 2,2 kilo en is met een simple potmeter te dimmen.

 

De resultaten, welke ik tot nu toe mocht zien, zijn heel erg veelbelovend.

 

De oude standard-ventilatoren mogen (volgens de info welke ik heb) vanaf 2015 niet meer

in apparaturen verbouwd worden i.v.m. stroomverbruik.

 

Groetels

Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites
De stroom en de spanning door resp. over de variac staan 90 graden gedraaid t.o.v. elkaar. Daarom verstookt de variac nauwelijks vermogen.
Completely wrong.

Een variac gedraagt zich gewoon als een trafo. Dat betekent dat als je spanning of stroom op 100 windingen zet en aftapt van 1 winding, dan is de spanning 100 keer zo laag en de stroom 100 keer zo hoog.

Als je van de 230V maar 20V aftapt dan is de stroom door de variac maar 20/230 van de stroom die door je fan gaat.

Kom op de spannabis maar eens langs, kun je ze in actie zien op de stand :rofl
Ik zei een jaar geleden al dat we moeten overstappen. Hopelijk gebeurt er nu eindelijk eens wat. Ik heb mijn fannetje gelukkig al hier! :) Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inmiddels heb ik mijn 1350 kuuber in gebruik. Omdat de plantjes nog klein zijn zuig ik maar een beetje af om de luchtvochtigheid hoog te houden. Met twee keer 600W wordt het 28 graden. De afzuiger gebruikt 3W (drie watt).

Dat wordt natuurlijk wel meer als de planten groter worden. Ik zal dan nog eens posten wat het verbruik is.

:whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor wie het interesseert: inmiddels brandt 4 × 600W. De afzuiger verbruikt absurde 13W.

Mijn oude afzuiger zou nu zo'n 100W verbruiken.

Daarmee is het stroomverbruik voor de afzuiging dus gedaald met 87%. Een ZEER goede score!!

Eerlijk gezegd ben ik redelijk flabbergasted :lol: :lol: :D

:D :) :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...