Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

LED_KROKET

Algemene vraag Bio Voeding vs Mineraal

Recommended Posts

Ik zit al tijd op dit forum en heb veel verslagen gezien.. maar ik vraag me toch af, zijn de resultaten met Bio voeding (en evt sannies schimmels en tabs) hetzelfde of beter als Minerale voeding?

 

Ik begrijp de argumenten dat biovoeding een beter smaakje zal geven en dat naturel beter is.. maar is mineraal (kwa gewicht opbrengst) nog steeds beter?

 

 

groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze ga ik zeker volgen.

 

Zelf gebruik ik canna terra. Ben benieuwd naar de voor en/ of nadelen.

 

1312 :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

he man, ik kan je niet zo heel veel vertellen over mineraal,

je hoort iedereen zeggen dat mineraal nog altijd meer opbrengt

al ken ik mensen die ook gwn 1 gr/watt halen met B.a.c bio

 

en van de bijkomende voordelen van het bio kweken is dat je bij de meeste voedingslijnen je water nietmeer hoeft af te zuren

geen gekloot met PH/EC meters! dit is voor de beginner nogal handig!

 

over smaak valt te twisten, maar ik rook toch ook liever een bio wietje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoor dat ook vaker, bio smaakt beter. Maar toch begrijp ik het niet, je spoelt toch 2 weken voor de oogst? Dan zou er geen verschil moeten zijn tussen bio en mineraal?

 

Ik gebruik bioquant bioflora van de GS en dat is 60-40 bio/mineraal. Ik snap er geen hol van momenteel :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
en van de bijkomende voordelen van het bio kweken is dat je bij de meeste voedingslijnen je water nietmeer hoeft af te zuren

geen gekloot met PH/EC meters! dit is voor de beginner nogal handig!

 

over smaak valt te twisten, maar ik rook toch ook liever een bio wietje

 

 

ja maar met bac als je schimmels en buffertabs gebruikt hoef je niet elke keer voeding te geven met het water, dus vraag ik me af... is het niet slecht dat je om de paar beurten voedingwater geeft met een andere ph?

 

bijv:

je kraanwater is ph 8

je voedingwater is ph 6.6 (door de voeding zakt de ph)

 

dus om de 2-3 dagen geef je een andere ph waarde, kan dit geen kwaad?

Share this post


Link to post
Share on other sites

het beste resultaat wat ik gehaald heb zonder af te zuren was ongeveer 1600gr onder 2100 watt.

dit was met advanced nutricients met ph perfect technologie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht juist begrepen te hebben dat met bio voeden je bodemleven zelf de voedingstoffen vrijmaakt naar behoefte van de plant en je hierdoor dus gemiddeld betere opbrengsten hebt dan met mineraal. Meegenomen dat veel mensen met mineraal altijd wel iets teveel of te weinig geven maar nooit precies genoeg klinkt dat best logisch.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mineraal als je alles in de vingers hebt :rolleyes:

 

Je geeft exact wat nodig en kunt op de max gaan zitten wat je met bio niet kunt want dat regelt zichzelf.

 

Dat verschil in ph maakt op bio niet zoveel uit, rhizosfeer regelt het daar zelf wel.

 

Op mineraal echter zo dicht mogelijk ideale ph benaderen zodat ze die MacDonalds happen die je ze voorschotelt meteen weg kunnen werken, ph perfect tech is mooi maar gewoon de basis aanhouden werkt nog veel beter :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
en van de bijkomende voordelen van het bio kweken is dat je bij de meeste voedingslijnen je water nietmeer hoeft af te zuren

geen gekloot met PH/EC meters! dit is voor de beginner nogal handig!

 

over smaak valt te twisten, maar ik rook toch ook liever een bio wietje

 

 

ja maar met bac als je schimmels en buffertabs gebruikt hoef je niet elke keer voeding te geven met het water, dus vraag ik me af... is het niet slecht dat je om de paar beurten voedingwater geeft met een andere ph?

 

bijv:

je kraanwater is ph 8

je voedingwater is ph 6.6 (door de voeding zakt de ph)

 

dus om de 2-3 dagen geef je een andere ph waarde, kan dit geen kwaad?

 

Wie zegt dat biologische voeding je pH verlaagt zoals minerale voeding dat doet? Het gaat hier om organische stof (als je goede biovoeding hebt), niet om zouten zoals mineraal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een reply op de soms wat naar mijn meninge te simpele reacties hier:

 

Het bodemleven en wat de plant hieruit krijgt bepaal je bij Biologisch kweken ZEKER wel allemaal zelf. Sterker nog, goed biologisch kweken is helemaal niet zo makkelijk: Je voegt het meeste aan het begin toe, en kan dit niet meer veranderen/eruit spoelen. Je moet dus wel degelijk weten in wat voor verhoudingen je werkt, zeker als je met veel producten werkt.

 

Dat biologisch gekweekte wiet erg lekker smaakt en vaak ook zachter smaakt, vind ik niet zo gek.

 

1. Je hebt een bodemleven. Ooit gezien hoe wortels onder de microscoop er uit zien wanneer er niet mineraal gevoed is en wanneer wel? Bij een bodemleven komen er draadvormige schimmels (mycorhizzae in ons geval) om de wortels te liggen wat de wortels gezond houdt en dode/zieke stukken wortels opruimt. Bij minerale voeding doodt je het bodemleven, aangezien deze niet kunnen tegen de zouten die in je medium terecht komen.

 

2. Je kan wel 2 weken spoelen met minerale voeding, maar dacht je echt dat je bodem dan leeg is van voeding? Je houdt echt nog wel een voedingsbuffertje over, die je niet zo geleidelijk af kan bouwen als met een biologische kweek. Als je denkt dat dit onzin in, vraag gerust eens wat proevers van me (Spliff, Blowsterke, Fruts87) er van vinden, kenners die het verschil wél duidelijk proeven.

 

 

Om dit verhaal niet éénzijdig te maken, valt er natuurlijk voor minerale voeding ook veel te zeggen. Het is meestal stukken goedkoper, alles is makkelijker controleerbaar en veel beter meetbaar (wat mij betreft, een enorm voordeel), maar het is wel weer een stuk meer werk gedurende de kweek zelf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met minerale voeding kan je sturen en met bio voeding niet.

Dat is wel het grootste verschil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mensen denken veelte moeilijk over meten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een minerale voeding op aarde koopt met Chelaten dan hoef je niet te meten en ook geen ph- te gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Natuurlijk kan dat Doc er zal niemand zeggen dat het moet :D

Maar of dat nou optimaal is met ons water en hergebruik van?

 

Maar je meet toch wel de Ec en/of in Ml?

 

Ik hoor dat ook vaker, bio smaakt beter. Maar toch begrijp ik het niet, je spoelt toch 2 weken voor de oogst? Dan zou er geen verschil moeten zijn tussen bio en mineraal?

 

Er zit wel degelijk verschil in smaak&aroma van het eind produckt met verschillende merken mineraal en Bio voeding op dezelfde stek,heel veel zelfs....

Maar in mineraal en mineraal zit ook weer een wereld van verschil,lees de post van Doc.

 

Anyway,mineraal kan het ook winnen van Bio. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat biologisch gekweekte wiet erg lekker smaakt en vaak ook zachter smaakt, vind ik niet zo gek.

 

Als je denkt dat dit onzin in, vraag gerust eens wat proevers van me (Spliff, Blowsterke, Fruts87) er van vinden, kenners die het verschil wél duidelijk proeven.

 

ENORM verschill in minerale voedingen, Canna niet te pruimen zonder spoelen waar ik met GHE andere ervaringen heb (zelfs met ripen laatste 10dgn probeersel).

 

Bio is fantastisch maar als je een probleempje hebt dan heb je in no time problemen waar je met een minerale lijn vaak nog de boel kunt redden/voldoende bijsturen, dat is ook de reden waarom ik van bio terug ben gegaan naar (bio) mineraal want dat watergeven van mij is niet altijd alles :)

 

Bac bio stuurt bij mij ph perfect (gebruik het voor groei), 2ml op 1ltr kraanwater ph 7.2/7.4 brengt het netjes terug naar rond de 6.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...