Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
OuweStijl

CoolFlame CO² generator

Recommended Posts

Hai Leute :verrygood

 

Ik ben van plan de CoolFlame aan te schaffen van AN.

Dit is een water gekoelde CO² generator (zie de site van Advenced Nutrients)

(dit is van de site van AN zelf, hij is ook op nedelandse sites te vinden)

 

cool_flame_product.jpg

 

Er zitten 3 aansluitingen onder op de generator.

van links naar rechts;

- gasaansluiting

- water IN

- water UIT

 

Deze CO² generator ga ik niet op de vast gasleiding aansluiten maar op een gasles.

Boven op het apparaat zit een 125mm flens, dus ik kan het apparaat buiten het hok hangen.

Slang op de generator aansluiten, hok inbrengen, en de slang aansluiten op een 125mm pvc (met einddop) waar ik gaten in boor.

De CO² controller komt uiteraard wel in het hok zelf te hangen.

 

Ik had hier nog wel een paar vragen over (niet over het apparaat, maar over de werking van CO²)

Het is de bedoeling dat de huidmondjes open staan, om de extra toegediende CO² zijn werk te laten doen.

Dit is de reden waarom bij temperaturen van 32gr + de rv omhoog moet naar 70%.

 

Nou heb ik mij door de plaatstelijke GS laten vertellen dat dat met deze generator tot de verleden tijd behoort.

De reden waarom de huidmondjes gesloten zijn bij 32gr + is omdat de plant zich een soort van beschermt tegen de hoge temeperaturen.

Daarvoor moet men normaal gesproken de rv opvoeren naar 70%, want dan gaan de huidmondjes weer open, en kan CO² zijn werk doen.

 

De CO² generator van AN is een watergekoelde, deze blaast dus geen 30gr + het hok in zoals een hotbox wel doet,

maar men kan de temperatuur zelf regelen die naar binnen wordt geblazen dankzij het water gekoelde gedeelte.

(je kunt de temperatuur van de output zelf regelen, hoe lager jij de temperatuur van de output wilt, des te meer het watergekoelde gedeelte gaat pompen)

 

Waar ik een beetje naar toe wil (en de shop mij verteld hebt eerlijk gezegd :lol:)

Doordat je nu gewoon met je normale temperatuur kan blijven kweken, blijven de huidmondjes bij 27gr gewoon open en doet de CO² ook zijn werk goed.

Je hoeft dus niet bij te verwarmen, of met hoge temperaturen te kweken, om hoog in je ppm te kunnen gaan zitten.

 

Snappen jullie een beetje waar ik heen wil, en klopt mijn gedachten. (+ de uitleg van de GS)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi stukje info toch zo al, ik ga stiekem meelezen.

 

Wat ga je met je afzuiging doen, blijft je co2 op peil?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo mooie uitleg.

 

maar heeft het niet te maken hoeveel lampen je op hangd.

als je het alleen doet om met co 2 te kweken. dan kan je net zo

goed een co 2 flesje er op hangen. daar komt helemaal geen warmte van af.

dus snap jouw volgerde niet goed. wil je er mee gaan koelen en wat minder afzuigen.

of doe je het alleen voor de co 2.

 

grz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huidmondjes zijn open als het klimaat goed is. De stelling dat je met 32gr en een RH% van 70% MOET werken met co2 klopt niet. Je kan heel goed met co2 kweken bij 27/28gr. Daar heb je geen watergekoelde generator voor nodig.

 

Wel een leuk apparaat trouwens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij 20gr lusten ze ook Co2. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja duh, het is juist dat een hotbox 30+ graden je hok in blaast, dus zo kom je aan die temperatuur, met als gevolg dat je de RV omhoog moet brengen.

Bij deze kun je de temperatuur regelen, dus ben je van die hoge temperatuur af, en hoef je de RV ook niet te verhogen.

 

Ik kan het wél volgen ouwe, en volgens mij zit je theoretisch goed.

Mooi apparaatje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

begrijp ik goed dat je hem ook als verwarming kunt gebruiken meteen? Heb nl wat verwarming nodig in led moederhokje, maar electrische kachels zijn meteen 1000-2000 watt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat je lampen meer warmte afgeven.

Warmte van hotbox is volgens mij te verwaarlozen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat ga je met je afzuiging doen, blijft je co2 op peil?

Die laat ik wel continu aan staan, minimaal zodat het wel 27/28gr blijft.

Dan kost het me waarschijnlijk meer gas om op de gewenste ppm te blijven, het zij zo....

De pvc 125 waar ik de CO² uit laat stoten die hang ik verstelbaar boven het gewas (d.m.v. ketting)

Voor de controller pecies hetzelfde. Die monteer ik op een rails,

zodat als me gewas groeit ik de controller mee omhoog kan stellen en de ppm waarde altijd op het juiste punt gemeten wordt.

 

wat kost die ?

Vandeweek bij de gs geweest, ze hebben een offerte(tje) voor me gemaakt van €1154,-

Daarvoor krijg ik de CoolFlame CO² generator, en de CO² controller

Ik kreeg 25% korting, omdat ik me hele voedingslijn van Plagron (hydro) bij m heb gehaald.

(Dus laten we de verkoopprijs even op €1442,5 houden)

Hier zit nog niet de gasfles bij in gesloten en leiding- en aansluitmateriaal

Dus ik denk dat ik voor 1400 klaar ben.

 

Huidmondjes zijn open als het klimaat goed is. De stelling dat je met 32gr en een RH% van 70% MOET werken met co2 klopt niet. Je kan heel goed met co2 kweken bij 27/28gr. Daar heb je geen watergekoelde generator voor nodig.

Ok, dit bevestigd dus dat ik het begrijp en al deels weet waarmee ik bezig ben :verrygood

Precies wat Soca hier zegt dus :lol:

Ja duh, het is juist dat een hotbox 30+ graden je hok in blaast, dus zo kom je aan die temperatuur, met als gevolg dat je de RV omhoog moet brengen.

Bij deze kun je de temperatuur regelen, dus ben je van die hoge temperatuur af, en hoef je de RV ook niet te verhogen.

 

Maar nu het volgende.

Er staat beschreven dat je met een CO² kweek meer water gaat geven en je EC verhoogd.

Maar nu ik bovenstaande begrijp, zet mij dat verder aan het denken.

Is het nu ook zo, nu ik dus CO² ga toedienen bij normale (27/28gr) kweekomstandigheden, ik ook niet meer water hoef toe te geven en enkel mijn EC moet verhogen

De temp. blijft hetzelfde, maar de vraag van de plant om voedinsstoffen verhoogd wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Ouwestijl

 

Welke Growshop haal jij die CoolFlame ??? Bij mij inde buurt verkopen ze hem niet, zelf op internet kan ik niet vinden wie hem verkoopt in NL ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk apparaat voor de testsectie. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

toch leuk wat je met een geiser kunt doen he :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Leuk apparaat voor de testsectie. :verrygood

Zou best mijn bevindingen op het forum willen delen, alleen weet ik niet of mijn test reeël zou zijn.

De ruimte waar deze komt te hangen is nogal een moeilijke ruimte.

d.w.z. --> Afmetingen (3.00 x 2.00 x 1.90), op libra bakken/steenwol, 6x 600w

Ik zit dus met de hoogte heel erg te klote. Het zijn niet de ideeale omstandigheden om een betrouwbare test te kunnen doen.

Het is mij in die ruimte bijv. nog nooit gelukt boven de 0,8 gr/w te draaien.

 

Maar nogmaals, ik kan van de instalatie foto's maken, en per week een foto'tje met daarbij het eindgewicht.

Hij gaat overigens pas na juli draaien met de generator i.v.m. huidige ronde en daarna vakantie.

 

Ook wil ik voor mezelf zo veel mogelijk info verzamelen, om een zo goed mogelijk schema te maken

Misschien dat een Co² kenner voor mij deze vraag ook kan beantwoorden;

Maar nu het volgende.

Er staat beschreven dat je met een CO² kweek meer water gaat geven en je EC verhoogd.

Maar nu ik bovenstaande begrijp, zet mij dat verder aan het denken.

Is het nu ook zo, nu ik dus CO² ga toedienen bij normale (27/28gr) kweekomstandigheden, ik ook niet meer water hoef toe te geven (omdat ze door de lagere temperatuur minder dorst hebben dan met hoge temperaturen) en enkel mijn EC wel moet verhogen

De temp. blijft hetzelfde, maar de vraag van de plant om voedinsstoffen verhoogd wel.

 

toch leuk wat je met een geiser kunt doen he :lol:

Als jij koolmonoxide i.p.v. koolstofdioxide je hok in wilt blazen... be my guest :P

 

@ mrinfinity --> Je hebt PM :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zou een geiser CO uitstoten ??

 

Dan klopt er echt iets niet hoor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je vlammetjes geel branden, dan doet hij dat idd.

 

over het schema, elke 100ppm die je verhoogt, je ec 0,1 hoger doen dan normaal. En blijven kijken naar de plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites
En blijven kijken naar de plant.

Hoe lang dan racker? De hele dag? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je vlammetjes geel branden, dan doet hij dat idd.

 

Ja het zou kunnen... maar hij doet net of elke geiser CO uitstoot.

Niet alleen geisers kunne CO uitstoten

 

(hierbij doel ik op hoge hoeveelheid natuurlijk)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je vlammetjes geel branden, dan doet hij dat idd.

 

Ja het zou kunnen... maar hij doet net of elke geiser CO uitstoot.

Niet alleen geisers kunne CO uitstoten

 

(hierbij doel ik op hoge hoeveelheid natuurlijk)

Dat heb je mij nooit horen zeggen,...... Vond de vergelijking van whazzup een beetje vreemd door deze generator met een geiser te vergelijken.

Vandaar mijn reactie :lol:

 

over het schema, elke 100ppm die je verhoogt, je ec 0,1 hoger doen dan normaal. En blijven kijken naar de plant.

Ok, top.... tot zover heb ik een groot gedeelte al op het netvlies :verrygood

 

Dan heb ik nog een vraag over de hoeveelheid watergift.

Bij een paar verslagen, en bij de "tutorial" van the Whiz wordt er gesproken over dat je meer water geeft bij het kweken op CO².

Bij deze voorbeelden wordt er ook gesproken over een hoge temperatuur tijdens het kweken.

Staan deze 2 met elkaar in verband of niet?

 

Dus stel, ik kweek met CO² onder "normale" temperaturen... 27/28 gr? (i.p.v. 32-33 gr) Ga ik dan wel, of niet meer geven?

Is meer (of grotere) voedingsbeurten gerelateerd aan de temperatuur, of aan het kweken op CO²

(hoe hoeger de temperatuur, hoe dorstiger de dames zijn???)

 

En indien ik inderdaad meer, of grotere beurten ga geven, hoeveel is dat dan meer ten opzichte van een reguliere kweek.

Hoe kom ik daar achter? Zijn daar schema's voor, of kijk ik naar de drain o.i.d. (dat is bij mij lastig namelijk aangezien ik deze rechtstreeks op de pvc heb aangesloten het riool in)

 

(p.s. heb ook al het boekje kweken met CO² besteld, weet niet of er veel meer info instaat als in de tutorial van the Whiz

(aangezien er mensen waren die zeiden dat zijn info gewoon een kopietje was van wat er in het boek stond))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die tutorial is achterhaald en overgetypt van je bestelde boekje.

 

Watergift heeft niks met co2 te maken. Wellicht drinken ze iets meer als je alles in een hogere versnelling zet, maar dat is niks dramatisch.

 

De frequentie van watergift heeft te maken met je medium en de leeftijd van je plant. Op mapito kun je vaker en meer water geven dan op aarde. Een stekje drinkt minder dan een boom van 2mtr.

 

Je medium moet iig niet uitgedroogt zijn bij de volgende watergift.

 

Verder; Week 1,2,3 en 4 gewoon doe zoals je gewend bent met een co2 waarde van rond de 400ppm, dan elke week 100ppm meer. Bij 850/900ppm stop je.

 

Als je dat een paar x gedaan hebt, kun je gaan experimenteren met eerder co2 geven en misschien iets hoger in je ppm's gaan zitten.

Om de grens te weten, zul je die eerst moeten opzoeken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou de coolflame al testen voor AN , helaas is dat nooit van de grond gekomen...

Ben wel benieuwend naar je resultaten!

 

Je kunt trouwens voor je "gewone" generator ook een koelblok krijgen en zo je warmte een heel stuk terug koelen :verrygood

 

En er zijn andere systemen op de markt : http://futuregarden.com/minigen-water-cool...nerator-lp.html en http://www.growwurks.com/hydrogen-water-co...lp-propane.aspx

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, dan vat ik hem voor een groot gedeelte.

Ik zoek zoiezo altijd graag de grens op Racker,... dat doe ik elke ronde.

Ik heb er rondes bij zitten waar ik in de 4e week bloei al op een EC van 2.0 zit (ik zit op steenwol slabs)

Bij andere rondes zit ik pas de laatste week op 2.0

Kijk gewoon naar de plant, zodra ik zie dat ie aan de max zit met zijn voeding blijf ik die week op dezelde EC, zo niet ga ik omhoog.

Ben wel eens rondjes op hydro op 2.5/2.6 geïndigd.

 

@ Guesswho.

Ik heb al aangegeven best mijn resultaten te willen posten.

Er zit alleen een maar aan. Het hokje waar ik de CoolFlame ga toepassen is best een moeilijk hok.

(dit hok nog nooit boven de 0,8 gr/w geweest)

Komt door de hoogte.

Hoogte van het hok is 1,90, aangezien ik op libra bakken zit, houdt dat in dat ik tussen mijn matten en de lamp maar 1,50 heb (libra bakken staan op een frame)

Ik zit dus altijd met de hoogte te klote. Des ondanks kan houdt ik mijn temperatuur wel altijd netjes op 28gr.

Maar er zijn rondes bij dat de afstand tussen sommige dames en de lamp maar 40 of zelfs 30cm is.

Daar moet ik mee leren leven, is niet anders. Houdt wel in dat de uitslag van mijn test wellicht minder betrouwbaar is dan een hok waarbij alles klopt.

 

Ik heb nog even een vraagje over het "afzuig"verhaal.

Ik las dat het mooiste is dat je een uur CO² inbrengt, of op gewenst ppm houdt, en vervolgens een 10min/kwartier je afzuiger weer aan hebt.

Ik wil er voor kiezen om mijn aan- en afvoer gewoon zoals standaard te hebben draaien

(wil geen risico nemen met stankoverlast, en door de hoogte van mijn hok denk ik niet dat het verstandig is me afzuiger uit te laten een uur lang, dan loopt de temperatuur wel hoog op gok ik)

 

Kan ik gewoon mijn afzuiger op de stand laten staan waarop hij nu staat (7amp, 5 traps.. staat standaard op automatisch, komt nooit hoger dan "trap" 2)

En ik gewoon de CoolFlame standaard het gewenste ppm laat geven.

Dan kost het me waarschijnlijk meer gas,... so be it

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben benieuwd hoeveel gasflessen het je daadwerkelijk gaat kosten per draai.

 

veel succes iig, iemand moet de proef op de som nemen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik roep maar wat maar is t geen idee om een koelbatterij te gebruiken voor je/een inlaat? zodat je de afzuiger evt aan/uit kan laten draaien tijdens co2 gift? evt afgestemd op je afzuiging: O koelbatterij aan afzuiger uit, afzuiger aan koelbatterij uit. sowieso wel fijn om te hebben voor de zomermaanden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...