Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

polletje

deze kweek wordt mede mogelijk gemaakt door:

Recommended Posts

Dat ligt een beetje aan de grote van je hok. In het hok wat je wel eens gezien hebt van mij staat de hygrostaat op 65% in de nacht. Mits de temperatuur het toelaat begint hij dan met ontvochtigen bij 66% en stopt weer bij 64%. Dit duurt ongeveer 2 minuten dan weer 1 minuut uit en weer 2 minuten aan enz enz

 

In de dagperiode staat (een andere) hygrostaat ook op 65% De bevochtiger loopt constant om dit te bereiken. De laatste 20min gaat de bevochtiger uit om niet al te nat de nacht in te gaan.

 

De OC staat op 28gr dus wordt het 29gr voordat hij aangaat. Hij loopt eigenlijk ook altijd.

 

Met het rekenvoorbeeldje wat ik gaf kom ik theoretisch met mijn PT 2gr hoger uit dan mijn AT in de laatste uren, dus begint de dimlux de zaak te dimmen als de PT 2gr Hoger is dan de AT. De vpd is meestal rond de 1,5Mpa

 

Hoe groter je hok, des te langer duurt het voordat alle lucht de OC gepaseert is. Bij een klein hok gaat alles razendsnel (veel moeilijker)

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessante materie. Wat dat betreft zijn jullie echt wel aan het pionieren hoor,

want zelfs in Wageningen tast men nog een beetje in het duister.

 

Hier nog wat aanvullend wetenschap, wat ook racker zijn input bevestigd.

 

Vocht, verdamping en productie: waarheid, fabels en witte vlekken

http://edepot.wur.nl/36115

 

Experts delen kennis over vocht

http://documents.plant.wur.nl/wurglas/grf-35.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

He polletje dope hok man

En de kennis de gedeeld wordt ook erg intresant

 

Racker sprak over de laaste 2 uren dat de pt oploopt naar 33 gr en de at naar 31gr

Omdat de planten door hun reservens heen zijn en zich sluiten?

Kan je dan beter je medium niet gaan meten zodat je kan zien hoe snel water uit je pot verdwijnt

Dus water/temp/ec

 

Snap niet dat er geen dimlux soil sensor is????

 

Greets bots

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pffff, die Racker kan bijna een boek schrijven :head_hurts_kr:

Ik vind het bijna jammer dat ik vroeger zo snel mogelijk ben gestopt met biologie <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

grtz 2 all ;

 

hoi Pol , hoop nu iets duidelijker te zijn ....

Eerst ff denke .:head_hurts_kr:

gallery_23986_11159_622642.jpg

just kiddin' hehe

Over je lay out van de potten

gallery_23986_11159_3410150.jpg

* Je verminderdt je ademend vermogen van je smartpots met meer dan de helft...

* Je bouwt wetspots in op deze manier

* er is enkel circulatie boven de potten , erlangs en er tussen geeft te veel weerstand

gallery_23986_11159_1210999.jpg

de lichte zone en de aarde erachter verdampt vocht en ademt ( atmosfeer) in ...

Vindt dat je op deze manier dus niet de volle capaciteit van die potten gebruikt

gallery_23986_11159_3034695.jpg

Met vrijstaande pots krijg je een egalere verdamping rondomrond waardoor je het

vochtstabiele deel vergroot in vergelijk met de tegen elkaar staande opzet...

Plus ; er zijn geen vochtconcentraties die eventueel voor probs kunnen zorgen

gallery_23986_11159_3251465.jpg

 

eeeeuuuuuuh ja , heb nog wat ...hehe

airflow bvb

gallery_23986_11159_14686.jpg

in het begin klopt wat je zegt over hoe je airflow door het hok gaat , gaat mooi rond en

heeft mooi de ruimte om over de planten en potten te rollen zo naar de afzuiger toe .

Trekt nog mooi de lucht vantussen de potten enz..

jouw lampies hangen nog mooi onder de luchtstroom en erboven bij he terugkeren .

gallery_23986_11159_3449855.jpg

Op dit moment echter veranderd er n deeltje , inblaas zit al maar net boven de lampen

het plantendek is onregelmatiger van vorm aan het worden dus de wind gaat meer woelen

maar verliest aan kracht ( die je nodig hebt om het vocht vanuit/vanonder het bladerdek te trekken ).

Rechts van het hok komt de inblaas naar beneden en gaat onder vijf lampen door naar links , moeilijk om

je klimaat te sturen ... rechts frisse opgewardeerde lucht naar links toe alsmaar warmer , vochtiger en minder kracht

wegens uitgewaaierd .

stonden er geen stokken ook ? Kabels van de lampen ?

gallery_23986_11159_797227.jpg

Nou klopt je luchtplan compleet niet meer ,

lampen hangen met hun neus vol in de uitblaas , lucht gaat wervelen en draaien en verliest alle richting

Airflow wordt helemaal willekeur , je kunt niet meer zeggen dat je vocht vanonder het dek haalt want hij waait alle richtingen uit

Gaat jouw eerste lamp zoveel licht geven als de andere? want die zal kouder zijn

Zoals je merkt kun je nog wel ff brainstormen he

help je in ieder geval graag hiermee

 

popz

Share this post


Link to post
Share on other sites
gallery_23986_11159_622642.jpg

 

Was jij ook op de bbq? Ik herken hier iemand in.....Leuke uitleg trouwens :head_hurts_kr:

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

grtz racker;

 

inderdaad , kan kloppen :head_hurts_kr:

Wou in feite nog bij jullie komen maar was op 'n gegeven moment zoooo stoned

dat ik het slimmer vondt om niks te zeggen haha

Amnezia , oilfield , bubba kush ( twee feno's ) , shackzilla , casey j , n' kokosnoot

mwaahhh het werdt wat veel voor deze ouwe zool snap je

 

groeten popz

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey popz,

 

mooie uitleg zo, mijn airflow op de laatste tekening zal niet zo worden aangezien de lampen niet helemaal omhoog gaan en dus voor de inblaas komen en de oc schuin omhoog blaast, dus krijg je deze tekening.

 

gallery_23986_11159_3449855.jpg

 

verder heb ik een extra fan om de luchtstroom te sturen.

dat met de potten klopt wel ongeveer, maar dat ze minder verdampen is niet heel erg, het meeste gaan toch via de bovenkant en de planten zullen de potten nog steeds leegtrekken.

er zal ook niet zo snel schimmel gaan ontstaan hoop ik, maar dat is alleen maar afwachten. (een schimmeltje op de buitenkant van de pot is gelukkig niet t ergste)

en de planten zuipen veel he in de 5e en 6e week, zeg 10 liter per pot per dag <_<

dus veel verdamping zal er niet echt meer zijn dan, ook is een hogere lv bij de bodem geen probleem, rot op mijn stammetjes heb ik in ieder geval nooit gehad.

wat voor problemen denk je dat er zullen komen dan? en wat voor oplossing?

in ieder geval heel erg bedankt voor het meeedenken en de moeite om t uit te tekenen :head_hurts_kr:

 

je moet er maar zin in hebben en waardeer het heel erg :wacko:

als dit topic nu niet sticky waardig is weet ik t ook niet meer en zullen je tekeningen vereeuwigd worden op het WF B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik. Vraag me af hoe je op die airflow komt.

Gezien de koanda effecten vaak haaks staan op de flows, zoals men denkt dat ze zullen zijn.

 

Ben benieuwd.

 

Ik verwacht eerder een lichte wervelstorm in dat hokje :-P

Share this post


Link to post
Share on other sites

grtz ;

 

klopt helemaal Tim , wind maakt geen hoeken , plakt aan oppervlaktes in je

ruimte ( glad of ruw opp. ) ieder object in de ruimte kan het windbeeld dat je denkt te hebben

volledig naar de kloten helpen

popz

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is ook de rede dat ik geen slang op de opticlimate heb, omdat t de airflow negatief zou kunnen beinvloeden.

later wel een fan richting onderkant oc gezet, aangezien daar de blaadjes minder wapperde B)

 

er komt flink wat wind uit de opticlimate hoor, hij staat zelfs nog op de laagste stand.

als ik het harder wil laten waaien kan dit met 1 druk op de knop en kan m ook op auto zetten zodat ie blaast naar koelbehoefte :D

 

ach perfect zal t nooit zijn en is heel moeilijk te verwezenlijken, ik probeer t goed mogelijk te doen met de middelen die ik heb.

meer kan ik toch niet doen :wacko:

 

ik zal morgen is kijken hoe hoog ze zijn geworden, als het goed is is de groei er een beetje uit nu :head_hurts_kr:

 

als het echt heel erg zal tegenvallen gooi ik er gewoon een sauna in, is ook lekker <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wauw, wat een info allemaal over airflow en CO2, echt geweldig!!!!!

 

Daar gaan mensen zeker wel wat aan hebben, ik iig wel!!!

 

Mooie planten ook om te zien polletje.

 

Veel succes verder!!!

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

de T*ring, dit is profi shit, ziet er cool uit pol, ik volg je.

 

Veel sucess met je kweek.

 

 

Keep em green (maar dat zal wel lukken)

 

 

Cheers,

Pieterpost

Share this post


Link to post
Share on other sites

Polletje jij ventileert toch ook een gedeelte naar buiten als ik het me goed herinner? Dit in het kader van de "waar gaat mijn vocht naar toe" discussie :head_hurts_kr:

 

VPD is enorm afhankelijk van de RLV. 10% minder kan een verhoging geven van 1 naar 1,5 kPa bij gelijk blijvende luchttemperatuur. Volgens mij is de vuistregel voor bladtemperatuur versus RLV dat per 2 graden bladtemperatuur verhoging je RLV 10% moet verhogen om je vpd constant te houden. Dat komt dus best heel erg nauw. Zonder een uitstekende klimaatbeheersing (incl. lv) heeft het dan ook niet zo veel zin om dit als leidraad te gebruiken.

 

Wat betreft de airflow:

 

Volgens mij moet je voor het meest optimaal gebruik van je koeler / ontvochtiger toch echt niet blazen naar boven je lampen maar naar onder je planten. Als je toch vaststelt dat een hoge lv met name problemen zal creëren onder je planten dan zou ik daar de droge lucht naar toe brengen. Zo zie je dat in moderne kassen ook tegenwoordig.

 

De warmste lucht vind je boven je lampen dus daar zou ik de warme lucht vandaan halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat komt dus best heel erg nauw. Zonder een uitstekende klimaatbeheersing (incl. lv) heeft het dan ook niet zo veel zin om dit als leidraad te gebruiken.

Volgens mij heeft hij dit wel in orde....Vpd is niet heilig, maar het geeft wel een heel goed inzicht in waar je mee bezig bent.

 

Volgens mij moet je voor het meest optimaal gebruik van je koeler / ontvochtiger toch echt niet blazen naar boven je lampen maar naar onder je planten. Als je toch vaststelt dat een hoge lv met name problemen zal creëren onder je planten dan zou ik daar de droge lucht naar toe brengen. Zo zie je dat in moderne kassen ook tegenwoordig.

 

Je bedoelt de droge lucht van onder naar boven blazen en de warme lucht van boven de koeling in leiden. Ik heb dit idd al een paar x gezien in kassen waar de lvs onder de planten zit met de gaatjes omhoog. Lastig met die hokjes die wij hebben....

 

gallery_10428_12492_306506.png

 

gallery_10428_12492_78135.png

 

En als het echt niet meer lukt......klik

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_25783_10976_777376.jpg

 

beetje knutselen met pvc pijpen met gaten erin die je kunt ronddraaien, dan komt de lucht van onder en kun je ook nog eens richten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

grtz ;

 

ik had zoiets in gedachten

gallery_23986_11159_846870.jpg

 

gallery_23986_11159_2142186.jpg

 

overal symmetrie , en stuurbaar , waardes links en rechts gelijk enz...

 

groeten popz :head_hurts_kr:

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar waarom zou je dan OOK nog lucht van boven laten komen als je het al van onder laat komen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arme Polletje.........

Share this post


Link to post
Share on other sites
Polletje jij ventileert toch ook een gedeelte naar buiten als ik het me goed herinner? Dit in het kader van de "waar gaat mijn vocht naar toe" discussie :D

 

nee niet naar buiten maar naar de tussenruimte... en vocht haal de opticlimate uit de ruimte evt in samenwerking met ontvochtiger.

 

VPD is enorm afhankelijk van de RLV. 10% minder kan een verhoging geven van 1 naar 1,5 kPa bij gelijk blijvende luchttemperatuur. Volgens mij is de vuistregel voor bladtemperatuur versus RLV dat per 2 graden bladtemperatuur verhoging je RLV 10% moet verhogen om je vpd constant te houden. Dat komt dus best heel erg nauw. Zonder een uitstekende klimaatbeheersing (incl. lv) heeft het dan ook niet zo veel zin om dit als leidraad te gebruiken.

 

ik heb geen pt-meter dus kan niets anders B)

ik heb m nu op 65% staan en dat leek me wel mooi want dan hoef ik niet zoveel te bevochtigen :)

 

Wat betreft de airflow:

 

Volgens mij moet je voor het meest optimaal gebruik van je koeler / ontvochtiger toch echt niet blazen naar boven je lampen maar naar onder je planten. Als je toch vaststelt dat een hoge lv met name problemen zal creëren onder je planten dan zou ik daar de droge lucht naar toe brengen. Zo zie je dat in moderne kassen ook tegenwoordig.

 

De warmste lucht vind je boven je lampen dus daar zou ik de warme lucht vandaan halen.

ik snap nog steeds niet waarom jullie problemen onderin verwachten?

bij mij zitten de toppen bovenin en niet onder.

volgens mij word gewoon al mijn lucht in het hok ververst, weet je wat voor slekkenhuis erin zit?

 

@racker, dat kan ik niet betalen :head_hurts_kr:

@rest, enige optie is als er problemen ontstaan met buizen te gaan klooien, gaat nu niet meer gebeuren dus volgende ronde kijken of t nodig is :wacko:

 

bedankt voor de reacties <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey ;

 

de zone waar die twee luchtstromen botsen is n hele goede bescherming tegen de hitte van de lamp ,

ik heb de lamp zo op 35 cm a 45 cm zonder gezeik , plus... het is de zone om je meters op te hangen

doordat daar alles optimaal vermengd is waardoor je dus 'n read out krijgt die represent is voor de ganse breeedte .

Je krijgt ook een opwaartse luchtstroom in het midden waarmee je de evsa koelt

 

Popz :head_hurts_kr:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook nooit problemen onderin. Het verschil in temp kan wel meer dan 5gr bedragen. Misschien hoort dat wel zo......

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

5 graden lager neem ik aan? dat is toch juist beter om je wortels wat koeler te houden?!

Het verschil met pol ze vorige draai is natuurlijk dat ie een gesloten systeem heeft nu.. maar dan alsnog zie ik geen problemen mbt de luchtstroom. het idee blijft in principe hetzelfde alleen ipv dan je de warme lucht naar buiten zuigt wordt t gekoeld. maar de basis blijft t zelfde....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iemand heeft me wel eens verteld dat het een klimaatfout is wanneer je medium warmer dan je ruimte is. (vooral 's nachts)

 

Hoe is het met de plantjes Pol?

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...