Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Top shield

30 PP's onder Topshield pro ( 1200W / 3.24 m2 )

Recommended Posts

Kleine plantjes in grotere potten doen, het beste is zonder turfpotje (vaak genoeg gelezen dat die met turfpotjes wat achter bleven) maar dan heb je kans dat je de wortels ook weer beschadigt, dus wel oppassen.

De normale planten zien er wel netjes uit, lijkt nog wel een beetje erop dat ze hitteproblemen hadden waardoor ze die blaadjes bovenaan in de toppen gingen maken, maar ik heb niet echt HPS-ervaring dus dat kunnen andere kwekers beter beoordelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb vandaag water met P-Boost meegegeven.

Geen voeding omdat ik bij metingen van het medium constateerde dat de drogere potten nog

steeds met een hoge ec zitten ondanks dat ze al twee keer flink water hebben gehad.

 

De plantjes van zaad wortelen door de turf potjes heen.

Moet ik daar iets tegen doen?

Het is logisch dat een drogere pot een hogere ec heeft! Vandaar dat je ook altijd ec meet op vochtige aarde. Alleen P boost geven verstoort de verhouding in je elementen en kan blokkades tot gevolg hebben, kijk nog maar weer eens goed naar het mulder diagram.

 

Je hebt zo te zien al één afvaller en je had ze al lang kunnen overpotten. Grotere pot en meer licht of je TL er op 3 cm vanaf anders krijg je veels te veel strekking

Share this post


Link to post
Share on other sites

zal ffe een fototje posten met dicht op de plant om t te laten zien..

zo staan mijn moeders, zijn net een stukje omhoog gegaan, dus was nog dichterbij :rolleyes:

 

gallery_2875_11911_4551298.jpg

 

gallery_2875_11911_1259105.jpg

 

gallery_2875_11911_1953355.jpg

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alleen P boost geven verstoort de verhouding in je elementen en kan blokkades tot gevolg hebben, kijk nog maar weer eens goed naar het mulder diagram.

 

Je hebt zo te zien al één afvaller en je had ze al lang kunnen overpotten. Grotere pot en meer licht of je TL er op 3 cm vanaf anders krijg je veels te veel strekking

 

Het kleine plantje was op de kop uitgekomen.

Heb haar er uitgepeuterd en een kans gegeven.

Op stekblokje uitgekomen zaad staat nog geen 7 dagen op deze potjes!!! ?

Ik zie dat het blad van de plantjes iets gelig op de randen is, is dat normaal ?

 

Ik heb net het mulder diagram bestudeert en wat tekst gelezen.

Heb moeite met het diagram te vertalen in een bruikbaar praktijk handleiding! Hulp a.u.b.

 

@polletje

 

Mooie duidelijke foto's

Hier kan ik wel wat mee.

Ga er mee aan de slag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

we hoeven toch niet alles voor te kauwen? het is toch LOGISCH dat als je WEL p-boost geeft en geen basisvoeding, je compleet kut zit met de verhouding n-p-k etc.. ik heb het idee dat je van de basis nog helemaal niks afweet.. als je ook eens flink gaat lezen ofzo dan kun je die theorie op je eigen plantjes toepassen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

naast lezen moet men ook onthouden....

Share this post


Link to post
Share on other sites

en logisch nadenken

Share this post


Link to post
Share on other sites

en kunnen toepassen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ MRT & amnees

 

Ik kan vast niet lezen, onthouden en logisch toepassen daarom vroeg ik in bericht nr. 204 een paar

vraagjes waar jullie vast de hulpbehoevende medemens in willen ondersteunen, toch? :rolleyes:

 

Bijvoorbaat dank,

Share this post


Link to post
Share on other sites

stijle leercurve noemen we dat :rolleyes:.

 

Een overdaad aan een bepaald element een ander element blokkeren. Een plant heeft een gebalanceede voeding nodig en niet iedere twee dagen wat anders, tot in de extremen. Denk ook eens aan je sporenelementen die normaal in je basisvoeding zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

respect TS..om zoveel info te (ver) krijgen in 1 post!!

 

erg leerzaam voor vele!

 

:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Whazzup en MRT ik dank U ! :dribble:

 

Heel duidelijk van de voeding en de sporenelementen, wel ben ik de kluts kwijt geraakt bij het zoeken van informatie omtrent het mulder diagram.

Ik kwam volgens mij een tegenstrijdigheid tegen van het diagram bij aquarium water uitleg en voeding uitleg. ( pijl kleur en richting )

 

Mijn vraag is nu ? helpen de Mg en de P elkaar of zitten ze elkaar in de weg? want daar zat mijn insteek van de P boost geven.

De vorige keer namelijk voldoende Mg gegeven.

Ik dacht de planten 1 keer in deze fase een P boost te geven.

De planten zien er weer een stuk beter uit ! :rolleyes:

 

ps; Aptus heeft mij in het verleden laten weten dat de noodzakelijke elementen aanwezig zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hou je gewoon bij één lijn en ga geen hogere biologie bedrijven als je de basis nog niet begrijpt. Het mulder diagram had ik aangehaald om te illustreren dat de balans tussen de elementen héél belangrijk is omdat dit de (in mijn ogen) voornaamste oorzaak is van gebreken: overmaat aan bepaalde elementen door het mengen van niet op elkaar afgestemde voedingen met een lock-out tot gevolg.

 

Alle noodzakelijke elementen voor wat? EEn booster is altijd bedoeld als aanvulling op de basisvoeding. Een fabrikant van een booster dient er rekening mee te houden of de sporenelementen ook nog in voldoende mate aanwezig zijn als de booster wordt toegediend, je gaat met een booster meestal P en K verhogen. Daarom zal hij vaak aan een booster óók micro-elementen toevoegen om de onbalans op te heffen. Daarbij moet hij uitgaan van voldoende van deze elementen in de basisvoeding.

 

Het probleem is dat dit in verhouding moet zijn met de basisvoeding. Vandaar mijn advies voor een complete lijn ipv experimenteren op basis van optredende gebreken. De ec en je NPK verhoudingen vliegen op dit moment alle kanten op in je medium. Ook de maag van een plant kan van streek raken he :)

 

We vragen al onze forumleden (ook aan jou) om eerst zelf ook te zoeken naar informatie voordat ze vragen stellen. Dat kost veel tijd, maar die moet je wel investeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey als het makkelijk was deed iedereen het :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is makkelijker en sneller om vragen te stellen.

het grootste minpunt is dat je dan een visie krijgt van een persoon die niet op werkelijkheid gebaseerd hoeft te zijn.

 

wanneer je zelf veel gaat lezen, en testen wat het beste werkt voor jou, zie je opeens het licht en snap je het op jou manier.

dan zit je nog pas aan het begin wat er nog te leren valt.

 

ik lees nog steeds elke dag verschillende info en nog weet ik niet eens 1% van wat er te leren valt denk ik.

op een gegeven moment is het genoeg voor je zelf en ben je tevreden met wat je weet.

helaas ben ik nog niet zover, maar kan ik wel nog leuk mijn hobby uitvoeren.

als er niets meer te leren valt is het ook niet zo leuk denk ik.

wanneer de vooruitgang stopt (en je niet aan het testen bent) sta je stil. (of het word tijd voor co2 :) )

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ P H donner

 

Lekker man! die tekst ken ik.

 

@ polletje

 

Ja, ook met jou ben ik het helemaal eens.

Elke keer als ik de touwtjes in handen denk te hebben trekt iets mij er keihard onderuit, blijf je scherp van. :)

 

De volgende ronde word alle wijsheid ingezet en hoop ik mezelf te verrassen!

 

 

update 11

 

dag 37 ( 12 / 12 )

 

gallery_27541_11916_429306.jpg

 

gallery_27541_11916_227347.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

in navolging van polletje, hier kan je goed zien hoe dicht ik de t8 buizen op de zaailingen hou.

 

op de foto zie je aan de rechterkant een min max thermo hygro liggen, ik denk dat iedereen wel weet hoe dik die zijn.

 

gallery_28995_12171_1525444.jpg

 

temp met fan aan is rond de 27 graden.

 

Je topjes gaan lekker man, keep up the good work.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze vanmorgen genomen foto wilde ik graag posten! :)

Het begint er op te lijken. :)

 

 

gallery_27541_11916_233797.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat ziet er mooi uit TS.

 

welke week zit je nu?

 

kijk ook even of je toppen niet fluffy zijn, gewoon er in knijpen vinden ze best prima :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je op zoek bent naar toprot dan vooral dat doen polletje, in je toppen knijpen :)

 

heel goed je handen wassen mocht je het wel doen tsp :)

 

planten konden er beter bij staan, hebben duidelijk een flinke tik gehad (heb topic niet gevolgd tijdje dus weet niet wat het nu geweest zou kunnen zijn).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toprot is een schimmel die zkr niet van menselijke hand komt.

Maar hey de toppen dikken mooi aan......

 

T begint erop te lijken man......

Share this post


Link to post
Share on other sites
dat ziet er mooi uit TS.

 

welke week zit je nu?

 

kijk ook even of je toppen niet fluffy zijn, gewoon er in knijpen vinden ze best prima :)

 

Eerste dag van de maand juni en week 6, Haha.

Ja gaat snel we zitten al weer in juni !

 

De toppen zijn er nog niet aan toe om hard te worden denk ik.

Fluffy zijn ze niet, plakken doen ze wel.

 

@ lostchild

De planten hadden er zeker beter bij kunnen staan!

Mg tekort heeft de plant niet goed gedaan.

Volgende beter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...