Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Top shield

30 PP's onder Topshield pro ( 1200W / 3.24 m2 )

Recommended Posts

welke canna aarde heb je gebruikt?

 

In het begin staan je potten alleen maar water te verdampen, voeding verdampt niet en je planten nemen als ze klein zijn ook niet veel op. Als je mineraal kweekt is het ook verstandig om je medium af en toe te flushen, dus water te geven tot er pak hem beet minimaal zo'n 30-50% drain ontstaat. Als je dat ook nog doet met enzymen zorg je er gelijk voor dat er organische reststoffen worden afgebroken en krijgen je wortels een tweede kans. Je planten moeten daar voldoende voor volgroeid zijn en je medium voldoende luchtig.

 

Het is helemaal niet raar dat je aarde een wat hogere ec heeft. Je hebt neem ik aan wel met gedestilleerd water je monster gespoeld en minimaal uit 5-8 plekken uit je pot samples gepakt?

 

Meet eens wat je drain is, ik denk dat je je te barsten schrikt :lol:

 

Als er hier op het forum over roest wordt gesproken gaat het in 99% van de gevallen over bruine plekjes op het blad die helemaal niets met de schimmelziekte roest te maken heeft. Die plekjes kunnen diverse oorzaken hebben, onder andere tekorten en lock-outs. Calcium gebrek bijvoorbeeld.

 

Dit is roest:

roest.jpg

 

Een hoge ec heeft niet zoveel te maken met een mineralen gebrek, in tegendeel! Hoge ec = grote hoeveelheid zouten. Het zou lock-outs kunnen veroozaken maar geen calciumgebrek. Zoek eens op mulder diagram:

527.jpg

 

over de moeders trouwens:

 

Je maakt met zaad eerst een selectie. Daarvoor gebruik je bij voorkeur regulier zaad. Je maakt reserve stekken van je vrouwen en bloeit die daarna allemaal af om te kijken welke pheno of welke plant de beste eigenschappen heeft. Dat doe je dus het liefst met een stuk of 20-40 planten, liefst zo veel mogelijk.

 

De beste plant kun je dan als moeder houden. Je kunt ervoor kiezen om de originele zaailing als moeder te houden of de stek, meestal wordt dat met de stek gedaan zodat je de zaailing in volle omvang kunt beoordelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind dat meten van aarde maar onbetrouwbaar als je het mengt met water. ikzelf kan er geen conclusie uittrekken.. al laat de meter 3,5 zien dan zegt het me nog niks. als je vochtige aarde meet zal de ec lager zijn als dat je droge aarde meet. en zo zijn er nog veel meer factoren die meespelen. NIET naar kijken dus, de plant zal wel laten merken of ie een hogere of lagere ec nodig heeft. (hoe langer je kweekt hoe meer je een blad of plant of top kunt lezen) wat ik tegenwoordig doe is tijdens de groei 2 x voeding 1 x zonder voeding water geven. zo zorg je er voor dat de voeding die er eventueel te veel in de aarde zit weer opgenomen word en kun je veilig verder gaan met voeden.. tja ieder z'n eigen ding.. het werkt in ieder geval wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Whazzup super waarde vol !

 

De uitleg van de stekken en moeders, zo was ik het ook van plan! spannend !

 

Ik ga spoelen en het medium in het vervolg goed in de gaten houden.

 

Een foto van het probleem (roest ), ik denk een Mg te kort. Klopt dat ?

 

gallery_27541_11916_204689.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

spoelen op aarde.. als dat maar goed komt....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spoelen als een watergeefbeurt met enzymen en CaMg!

Of mag je dat geen spoelen noemen ?

 

@ amnees

 

wat ik tegenwoordig doe is tijdens de groei 2 x voeding 1 x zonder voeding water geven. zo zorg je er voor dat de voeding die er eventueel te veel in de aarde zit weer opgenomen word en kun je veilig verder gaan met voeden..

 

Ga ik ook doen ! Altijd goed.

 

Een foto van het probleem (roest ), ik denk een Mg te kort. Klopt dat ?

 

Heb jij een oordeel ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik vind dat meten van aarde maar onbetrouwbaar als je het mengt met water. ikzelf kan er geen conclusie uittrekken..

 

Dat meten van me pot aarde doe ik al lang niet meer om dezelfde reden.

Buiten dat het veel gedoe is en je de wortel altijd raakt als je het goed wil doen volgens advies.

 

Het spoelen (met drain zoals whazzup zegt) is idd gevaarlijk met de verkeerde aarde.

Als de drainage niet goed is verzuipen je wortels.

Dus gewoon een gift afgezuurd zonder voeding is veiliger "spoelen"

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites
Geen enzymen enz ?

Weetikniet gebruikiknooit :)

 

Ben zoiezo niet van de canna

 

 

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schat ik wil bruikbare informatie ! :lol:

Wat wil je dat ik hiermee doe, niet wat je nie weet. :)

Advies ! maakt niet uit, ik Filter er uit wat ik kan gebruiken!

Hulp!!

 

@ whazzup

 

Een hoge ec heeft niet zoveel te maken met een mineralen gebrek, in tegendeel! Hoge ec = grote hoeveelheid zouten. Het zou lock-outs kunnen veroozaken

 

Hoe kom je die zouten dan het beste kwijt ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom gaat t nog over de ec?

je hebt nu toch nieuwe aarde, of lees ik verkeerd.

 

calsuim en magnesium hebben altijd ruzie met elkaar.

als je teveel hebt van de 1 is niet goed en teveel van de ander ook niet, ook te weinig is niet goed.

 

die roest krijg je niet meer uit je plant, dit is een afvaldepot geworden voor je plant.

als je deze ronde wil doorsetten moet je t volgende doen...

 

haal z.s.m. buffertabs bij sannie, stop in elke pot bij elke plant 1 hele tab. dit is het makkelijkste door met een groot mes een kruis in je aarde te maken en hier de tab in te doen, zo'n 5 cm diep.

verkruimel een paar buffertabs en doe 1 theelepel gruis bij elk stammetje, beetje er omheen.

maak een emmer water aan en doe in die emmer water een verkruimelde buffertab en flink wat bacto.

geef dit aan je planten.

 

geef de week er na alleen water zonder voeding

 

daarna gewoon weer met je bloeivoeding doorgaan, maar doe rustig aan.

 

 

grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vraag ook welk substraat je hebt gebruikt, ik begreep eerst dat je Canna grond had gebruikt maar het is een huismerkje van de growshop als ik het goed begrijp? Nooit bezuinigen op substraat. Kost nog minder dan je stek, pot of de voeding die je er uiteindelijk in gooit, en het is wél één van de belangrijkste onderdelen.

 

Als je een goed en luchtig veensubstraat hebt gebruikt kun je rustig spoelen. Ik geef mijn moedertjes, die in kleine potjes staan, zelfs altijd met drain water. In de horticultuur wordt ook met 20-30% drain water gegeven, continu. Dat maakt het makkelijk om met minerale voeding de ec en pH perfect te houden. Het vereist overigens wel een afgestemde voeding. Ik zie dat je voeding uit twee lijnen gebruikt. Daar ben ik nooit zo voor, je weet niet of het elkaar op een of andere manier in de weg zit, en vergis je niet want NPK verhoudingen kunnen met een halve milliliter van een hoog geconcentreerde stof al volstrekt overhoop liggen. Zat voorbeelden die ik heb uitgerekend op het forum bij de gold label tests :lol:

 

De teveel aan zouten in je substraat (als daar al sprake van is) kan ook uit ballastzouten bestaan die een plant niet opneemt, dus dan heb je nog niks aan alleen water geven om voeding af te wisselen. Toegegeven, die zouten lossen op en zijn dan minder geconcentreerd (een lagere ec), maar ze worden niet door de plant opgenomen.

 

De oplossing is spoelen met een lage ec dus, en als je dat gebruikt, enzymen. Die ruimen dood organisch materiaal op. Maar dat kan alleen als je substraat dat aankan, zoals terecht werd opgemerkt, en je plant voldoende groot is. Nou, dat zijn ze wel. Je kunt het allicht met ééntje proberen, en kijken of hij in een dag of 3 weer netjes opdroogt en je substraat niet in een modderpoel verandert. Dat kun je vooraf al eenvoudig nakijken door een pot met dat substraat te nemen en eens flink te flushen. Als het een compost substraat is dan wordt het een modderboel. Veen behoudt zijn vorm en veerkracht.

 

Je blad verkleuring (chlorose) lijkt inderdaad op een magnesiumgebrek, klassiek in week 3/4 van de kweek. De meeste old school kwekers geven in week drie altijd een schepje bitterzout extra. Je ziet het het eerste optreden in de middel-oude bladeren, ik verwacht dat dit ook zo'n blad is want het heeft 3 vingers en twee die er net nog aan zijn gekomen, in de fase net voor of tijdens de eerste weken bloei. Maar ik zie ook randjes omhoog gekruld, wat kan wijzen op schade door warmte bijvoorbeeld.

 

Het vervelende is nu echter dat je twee voedingslijnen door elkaar gebruikt en je ook niet meer echt naar de voeding kan wijzen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ik maar denken dat ik wist waar ik mee bezig was, Not.

Heel goed bruikbaar het forum zo.

Het blijkt grond van Canna te zijn in zwarte zakken zonder logo.

 

Gisteren CaMg met het water meegegeven.

Wil dat morgen vanwege de hoge ec nog eens doen, is dat verstandig ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik dezelfde voeding als jou en heb er helemaal geen problemen mee. als je voeding aanmaakt, hoeveel mL gaat er dan van alles in? in canna flores zit in principe voldoende magnesium om zonder bladproblemen te kunnen kweken, maar als je die basisvoeding erg laag doseert en de aptus toevoegingen hoog doseert, heb je geen goede verhouding tussen n-p-k-mg etc.

 

zelf gebruik ik erg lang alleen flores, begin pas met p-boost als de toppen goed gevormd zijn(week 4/5 12/12). dit is tegen het advies van aptus in want die zeggen P-boost vanaf begin bloei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat verhaal "grond van canna in zwarte zakken zonder logo" klinkt me wat vreemd in de oren, canna heeft verschillende soorten substraten dus dan weten we nog niks.

 

Wat geeft je aan aptus spullen erbij in welke verhouding? Denk eraan dat het zeer geconcentreerd is in tegenstelling tot de canna voeding. De dosringen van aptus zijn veel lager dan van canna. Een klein scheutje kan grote invloed hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Topshield,

 

Zoals je merkt is het allemaal niet zo gemakkelijk als dat het lijkt.

Ik denk dat 't belangrijk is dat je eerst jezelf eens gaat verdiepen in de basis van het gehele proces. Er is zoveel informatie te vinden op het internet/boeken/tijdschriften enz.

 

Daarbij hou jij jezelf veel ste veel bezig met randzaken zoals "is het voor mij mogelijk 500gr per m2 te behalen" en vervolgens maak je fouten/foutjes en geven mensen opbouwende kritiek en stel je jezelf vrij eigenwijs of dommig op. Zorg eerst dat je de basis goed onder de knie hebt en verdiep je in de plant ipv de opbrengst mogelijkheden enz. en geloof me dan komt 't gewilde resultaat vaker van zelf(meestal)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Amnees

 

zelf gebruik ik erg lang alleen flores, begin pas met p-boost als de toppen goed gevormd zijn (week 4/5 12/12). dit is tegen het advies van aptus in want die zeggen P-boost vanaf begin bloei.

 

Ik wacht tot de knop goed te zien is, dan krijgen ze iets meer P, dus zo als aptus dat voorschrijft.

 

@ whazzup

 

Dat verhaal "grond van canna in zwarte zakken zonder logo" klinkt me wat vreemd in de oren, canna heeft verschillende soorten substraten dus dan weten we nog niks.

 

Wat geeft je aan aptus spullen erbij in welke verhouding? Denk eraan dat het zeer geconcentreerd is in tegenstelling tot de canna voeding. De dosringen van aptus zijn veel lager dan van canna. Een klein scheutje kan grote invloed hebben.

 

Op de folie van de totale pallet stond een stikker van canna.

Ik weet niet wat het voor een grond is. Verhouding van wat op het etiket word voorgeschreven

 

@ Insideout

 

Zoals je merkt is het allemaal niet zo gemakkelijk als dat het lijkt.

Ik denk dat 't belangrijk is dat je eerst jezelf eens gaat verdiepen in de basis van het gehele proces. Er is zoveel informatie te vinden op het internet/boeken/tijdschriften enz.

 

Daarbij hou jij jezelf veel ste veel bezig met randzaken zoals "is het voor mij mogelijk 500gr per m2 te behalen" en vervolgens maak je fouten/foutjes en geven mensen opbouwende kritiek en stel je jezelf vrij eigenwijs of dommig op. Zorg eerst dat je de basis goed onder de knie hebt en verdiep je in de plant ipv de opbrengst mogelijkheden enz. en geloof me dan komt 't gewilde resultaat vaker van zelf(meestal)

 

Dank je voor het advies ! Ik neem aan dat jij bedoeld dat ik eerst de ins(i)(&)deout(s) moet gaan bestuderen voordat ik mij belachelijk maak op het forum!

 

Niet alles is wat het in eerste instantie lijkt te zijn!!!!

Ik ben het volledig met jou advies eens, maar zo simpel is het ook weer niet.

Ik denk!!!!! Dat praktijk en de theorie ver van elkaar staan.

Dit een theoretische leerschool met een praktijkklas, wat wil je nog meer?

Het forum is niet alleen voor de mensen die heel goed zijn in het herhalen van waar ze goed in zijn.

Geef de mindere goden een kans en ondersteun ze door de weg te wijzen, vind ik veel zinvoller.

 

Ik dank U :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Topshield,

 

Zoals je merkt is het allemaal niet zo gemakkelijk als dat het lijkt.

......

 

Ben ik niet niet je eens, onze planten zijn net onkruid en zijn eenvoudig te kweken.

 

Helaas maken we het onszelf vaak veel te moeilijk door allerlei toevoegingen en geavanceerde technieken om het maximale uit de plant te willen halen.

Het is een beetje als met elke hobby; er wordt vaak moeilijk of interessant gedaan om zich als hobbygroep een beetje af te kunnen scheiden van anderen. Veelal wordt er veel jargon gebruikt; bijv. zeilers, golf spelers maar ook bijv sportvissers kunnen er wat van.

 

Begin gewoon met de basis, de eenvoudige standaard; die is meestal wel duidelijk en is vrijwel iedereen binnen een hobby het overeens dat dat werkt of een goede manier is voor iets.

 

Verlies jezelf niet in allerlei commerciele beloftes en wondermiddelen; er zijn er zat die vast wel werken, maar als je niet goed weet wat je aan het doen bent werken ze vaak eerder tegen dan voor je. Hou de commercielen zaken in de gaten en ga er maar gewoon van uit dat een voedingsfabrikant je graag aan de maximale dosis zet dat je planten het nog uithouden, want dan verkoopt hij maximaal.

 

Samengevat: KISS - Keep It Simple Stupid

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

 

:)

 

overigens wel een erg boeiend verslag... :)

 

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ KISS

 

Onze planten zijn net onkruid en zijn eenvoudig te kweken.

 

Dan had ik graag jou persoonlijk deze vraag gesteld.

Heb jij vast een goed geformuleerd antwoord voor mij en de lezers.

 

Gisteren CaMg met het water meegegeven.

Wil dat morgen vanwege de hoge ec van 2.7 in het medium en de roest op het blad nog eens doen, is dat verstandig en of zinvol ?

Zo niet, wat kan ik dan het beste doen om de schade te beperken ?

 

Bij voorbaat dank

Share this post


Link to post
Share on other sites

jep het is onkruid, met een beetje verstand kom je een heel eind. het gaat vaak om die 10 tot 20% extra opbrengst waar je echt ervaring voor nodig hebt. zo heeft het bij mij erg lang geduurd voordat ik van 400 gram/m2 naar 500+ gram/m2 ging. maar nu is het appeltje eitje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gisteren CaMg met het water meegegeven.

Wil dat morgen vanwege de hoge ec van 2.7 in het medium en de roest op het blad nog eens doen, is dat verstandig en of zinvol ?

Zo niet, wat kan ik dan het beste doen om de schade te beperken ?

 

Bij voorbaat dank

Dat heb je nu al een aantal keren gevraagd en ik heb je ook al een aantal keren uitgelegd dat je zouten alleen maar wegkrijgt met spoelen ALS er teveel in zitten. Kijk nou alsjeblieft eens naar het mulder diagram en denk eens na wat er met je magnesium gebeurt als je nog meer calcium gaat toevoegen. Calcium is antagonist van vrijwel alle sporenelementen én ook magnesium! Als je magnesium wilt toevoegen doe dan gewoon wat magnesiumsulfaat en ga niet nog meer calcium toevoegen. Bovendien heb je géén roest maar magnesiumgebrek.

 

Ik vraag je ook in wat voor verhouding je je voeding geeft - verhouding basisvoeding / aptus boosters. Als er geen sporenelementen zitten in je booster ga je daar dus tekort van krijgen als je de basisvoeding heel erg veel terugbrengt. Eerst proberen te kruipen, dan lopen, pas daarna hardlopen. Leer eerst gewoon kweken met een goede stabiele eenvoudige lijn en als je dat in de vingers hebt ga je experimenteren met meer. Als je struikelt eerst opstaan en je oriënteren waar je staat voor je de verkeerde kant gaat uitlopen. Wat dat betreft ben ik het helemaal eens met inside-out.

 

Het niet weten of je voorbemeste aarde hebt of niet en of je een compost substraat of veensubstraat hebt is nogal een punt. Het bepaalt of je ec daadwerkelijk te hoog is (volgens mij valt dat wel mee anders had je meer verbranding of gebreken gezien en bovendien loopt hij terug) en of je daadwerkelijk kan/moet spoelen/ water met drain geven. Verder ga je calcium geven terwijl je plant magnesium nodig heeft, wat heeft dat nou voor zin?

 

De meeste problemen ontstaan door te ingewikkeld kweken met te weinig kennis van de plant. Daar heb ik mezelf ook schuldig aan gemaakt en dat doe ik nog wel eens, je experimenteert natuurlijk graag. Maar om de basis te leren is het niet de manier.

 

Ik weet zeker dat amnees zijn planten nu veel beter kan lezen dan vroeger en alleen nog maar doet wat bewezen werkt en nodig is, de verschillen kan zien en daardoor in staat is om met kleine veranderingen steeds verder te optimaliseren zonder het veel ingewikkelder te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update nr 9.

( dag 30 ) 12 / 12uur

 

Ik heb van morgen afgezuurd water met magnesium gegeven. ( vloeibaar bitterzout )

Ik kan zien dat de waterbeurt met CaMg van twee dagen terug de planten goed heeft gedaan.

 

 

gallery_27541_11916_59232.jpg

 

gallery_27541_11916_21678.jpg

 

gallery_27541_11916_316228.jpg

 

 

Uit deze zaden zal een selectie plaats vinden om uiteinlijk mijn eigen stekken te kunnen zetten ( Jacky White 75 sative/25 indica )

 

 

gallery_27541_11916_182521.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je, ik stel het op prijs als jullie mij bijstaan in het afronden van deze draai. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...