Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
keesthemad

Wie heeft er krachtstroom ?

Recommended Posts

Jongens toe nou. 400 volt VSA's werken niet op draaistroom maar een enkele 400V voeding. Dus je hebt gewoon twee draadjes en een aarde. Maak het nou niet moeilijker dan het is. Dat je die 400 volt tussen twee fases van de de 3 fase aansluiting pakt is een (installatie)technisch detail.

 

Aangezien 99,9% van de thuiskwekers niet de beschikking heeft over 400V en dus de 400 V el lamp niet kan gebruiken heeft Gavita voor deze lamp een vsa gemaakt die gewoon op 230 V werkt, en dat is nieuw.

 

Als irezumi de moeite had genomen om even google, wikipedia of dit forum te raadplegen had ie het allang geweten. Hij heeft die dingen tenslotte "pas" een paar maanden in huis. Hij weigert echter zelf er iets aan te doen en blijft per pm vragen stellen.

 

Tenslotte heeft hij er al een keer een topic over gehad en plaatst hij dit weer in het verkeerde forum.

 

Verplaatst en gesloten.

 

Naar aanleiding van deze vriendelijk getinte post (had er liever op gereageerd, maar goed dat was lastig) ben ik toch zeker benieuwd wie er hier allemaal krachtstroom hebben. Voor zover ik weet is krachtstroom niet zo exotisch als men doet denken in het bovenstaande stukje tekst.

 

Jammer dat ik er geen poll van kan maken, dan konden we kijken of we daadwerkelijk op de 99,9% uit konden komen...

 

Dusja, bij deze de vraag, wie heeft er krachtstroom in z'n huis ?

 

Ik wel, das één dus.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ey

 

 

ik heb ook wel krachtstroom in mn huis en woon gewoon in de stad.

Nummer 2 dus.

 

Zip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krijg wel 3 fasen me huis binnen, maar gebruik maar 1.

 

Heb er wel aan gedacht om het te laten aanpassen.

 

Grtz HM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow, dat zijn er al 4 op 26 topicviews...

 

EDIT: 5 op 27.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
bron : www.rustbuster.nl

Aanleg

 

In vrijwel elk huis komt gewoon krachtstroom binnen in de meterkast. Wil je een krachtstroom stopcontact hebben dan kan dat dus bijna altijd. Alleen moet er dan door een installateur een extra aansluiting worden gemaakt. Je hebt er ook een aparte meter voor nodig. En daar ontstaat tegenwoordig soms een probleem.

 

Het veranderen van de huisinstallatie moet door een erkend installateur geschieden. Alleen hij kan namelijk de aanvraag voor u doen om de meter om te bouwen. Het energiebedrijf accepteert dit niet van een particulier of beunhaas. Simpel gezegd: de meter en alles eronder is van het elektriciteitsbedrijf. De rest van de stoppenkast en de bedrading zijn een klus voor de installateur. Een bijkomend probleem is het volgende: Bij het veranderen van uw installatie wordt de installateur verantwoordelijk voor de hele installatie. Hij kan dus aansprakelijk worden gesteld voor schades die ontstaan door onvolkomenheden in de installatie (brand door kortsluiting b.v.). Als hij dus slim is zal hij ook de rest van de installatie keuren. Eventuele reparaties komen uiteraard voor uw rekening. Als u nooit hebt zelf hebt zitten prutsen niet zo'n groot probleem: heeft u echter een extra kamertje bijgebouwd met een installatie van tweelingsnoer dan zal hij daar zeker geen genoegen mee nemen. Wat dus een krachtaansluiting kost is op voorhand niet direct te zeggen.

 

U dient in elk geval rekening te houden met het volgende:

 

Energiebedrijf:

Deze heeft meestal een vast tarief voor de ombouw van hun kant.

Ook wordt meestal het basistarief verhoogd.

 

Installateur:

Ombouw van de meterkast: minimaal bijplaatsen van een 3 coupse kast.

Tevens vaak aanpassen van de rest: b.v. bijplaatsen of vervangen van een aardlekschakelaar.

 

Aanleg van de kabel naar de werkplaats: Dit wordt een 5 aderige kabel (2,5 mm2) of als de kabel door de grond moet een 4 aderige Kaskabel (met een stalen mantel) ook meestal 2,5 mm2. Bij zeer lange kabels kan het zijn dat de diameter van de kabel nog hoger gekozen moet worden.

 

Eventueel "APK waardig" maken van de rest van de installatie

 

 

Ik heb zelf geen krachtstroom ! Het kan wel !

Share this post


Link to post
Share on other sites

nop, misschien straks in m'n nieuwe huis :verrygood

Wil namelijk voor m'n nieuwe huis ook een draai en freesbankje op de kop tikken, dingen kosten niks meer op zulke veilingen...

mvg B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kracht stroom is idd volgens mij ook niet zo speciaal .

Ik heb het niet maar ik denk iedereen die op inductie kookt echt wel krachtstroom heeft , en vooral dat inductie koken is erg in opmars gekomen de afgelopen 10 jaar .

Dus wazzup zijn stelling van 99.9% zal niet juist zijn .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb het niet maar ik denk iedereen die op inductie kookt echt wel krachtstroom heeft

 

Het meest voorkomend is dat een inductie kookplaat wordt aangesloten op 2 x 230 Volt

aansluiten inductie kookplaat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yup krachtstroom....lag er al ivm koken en nu ligt het ook in de schuur :verrygood

myth-busted.jpg

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk eerder dat 99,9% wel krachtstroom heeft maar niet aangesloten is, dus zo moeilijk is het niet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb hier ook kracht stroom maar geen gas

De hele wijk heeft krachtstroom :verrygood

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hebt ut ook.

 

Grtz,

 

A-5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kees :P

 

Ja ik heb het ook op me nieuwe locatie (tje)

En ja dat Whaazup weer meer topic sluit.........tja je weet hoe die is he, Ik stel hem zoveel vragen per pm :wacko: heb hem 1 pm gestuurd, waarom er 3 aders zitten :( Vervelende man die Whazzup zo nu en dan ;) ach ja misschien is die in de overgang ;)

 

Straks word ik weer gebanned :verrygood

 

 

@Kees

Indd ik heb het nu dus ook Kees nr ??

Lijkt er op dat er meer de aansluiting wel hebben als niet.

 

Gr Irezumi

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat je er nu ff op het verkeerde moment mee kwam :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey AT

 

Hoezo dan?

 

Gr Irezumi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken iemand die had 3 fasen en een nul........nu nog maar een fase :verrygood gallery_10428_9708_1780485.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

zucht... wie heeft er een geschikte drie-fasen aansluiting kant en klaar in zijn meterkast?

 

Effe for the record (ik zal ze niet allemaal hier plaatsen)

 

- Ik heb al 9 persoonlijke berichten over dit onderwerp beantwoord aan irrizumi in de afgelopen maanden

- Er zijn aan dit ding al twee onderwerpen gewijd

- Er is er eentje reeds gesloten wegens handel

- Er zijn voldoende resources beschikbaar over 3 fasen

- We zijn van mening dat je niet moet klooien met je meterkast, en zeker niet met 3 fasen.

 

Het gaat er om dat een gewoon woonhuis géén aansluiting heeft waar je effe 400V vanaf kunt halen. Dit kun je wel aanvragen bij je elektriciteitsbedrijf, maar standaard heb je dat NIETtot je beschikking.

 

Een keukengroep is over het algemeen een twee fasen 2 nul aansluiting (ook wel perilex genoemd) geen krachtstroom. Er zijn wel 3-fasen (perilex) aansluitingen voor keukens, maar die komen minder voor dan de hiervoor genoemde 2 fasen/nul aansluiting. Een grote zekering is wat anders dan 400V krachtstroom aansluiting.

 

Nieuwe huizen worden vrijwel altijd met 3 fasen en nul aangelegd in de meterkast, hoewel er niet altijd 3 fasen naar de meter gaan. Een huis wordt meestal aangesloten met 1fase x 40A of 3fasen x 25A. Een bedrijf heeft meestal 3x80A.

 

kortom:

 

1. Een drie-fasen huisaansluiting is geen garantie dat je ook 3 fasen achter je meter hebt (meestal NIET)

2. 3 fasen achter je meter wil nog niet zeggen dat je die ook kunt gebruiken voor een 400V opstelling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afblijven duzzzzz!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

EN HOE HERKEN IK 400 VOLT FASE GROEPEN :verrygood

 

IK WIL N FOTO ERBIJ HOOR !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Clown,

 

Als ik me goed herinner was jij niet zo'n meester in electriciteit :verrygood

 

Nou ben ik zelf misschien wat handiger, maar als ik dat tangetje zie

hoeft het voor mij al niet meer; da's dus geen speelgoed, da's voor waanzinnige optaters :wacko: :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wel een mooi plaatje voor je gevonden Clown :wacko: Meestal is het deze onder afgebeelde grote rode wandcontactdoos welke bedoelt is voor de krachtstroom stekkers. Een 4 pits inductie kookstel is de garantie dat je wél een krachtstroom aansluiting hebt :verrygood LOL 4 pits is Kees zijn toevoeging..

78082.jpg

@ Racker.. die tang van jou afbeelding kan ook iemand met een thermische lans of lasapparaat en de wens een nasty plaatje te produceren geweest zijn..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...