Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

test: Koelbatterij voor gesloten / semi gesloten systeem

Recommended Posts

ja is klote, Bill heeft het weer half afgemaakt <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prijzen verlaagd staat er op de site dat klinkt goed. laat maar komen die catalogus <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was pas geleden ook bij iemand die 1 4250 kuub heeft staan (uitlaat) en 4 (hele dure grote) airco.s. Hij werkte al geruime tijd zo. De uitlaat had alleen als nut om het hok vaccuum te trekken.

 

Hij had er 200 x 600 watt hangen dus als je airco's maar groot genoeg zijn en je co2 systeem hebt lukt het wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Theoretisch zou het kunnen. De ruimte van 200 lampen is zeker 425 m3 en dat is krap gemeten.

Als de afzuiger volop draait en nergens afgeremd wordt (bochten, filters, weet ik veel) dan kun je de ruimte 10 x per uur van verse lucht voorzien.

Ben wel benieuwd naar het soort en merk airco's. Als je dat eens zou kunnen vragen aub. Dank alvast

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik was pas geleden ook bij iemand die 1 4250 kuub heeft staan (uitlaat) en 4 (hele dure grote) airco.s.

 

hoeveel stroom heeft die wel niet nodig voor die airco`s.... met een pomp van 2/3 KW kan dat al met koelbatterijen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Airco's zijn echt *$%*#%$ stom om te gebruiken...

 

Een airco gebruikt de zelfde hoeveelheid energie die het apparaat verwijderd, plus een beetje extra vanwegen de efficientie, maar uitgaande van een rendament van 1.

 

Als je 6kW wilt koelen moet je 6kW investeren aan airco... Kost je dus 12kW om 6kW te draaien. Lijkt me in geen enkele situatie wenselijk.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De 'traditionele' airco's wel ja, maar een watergekoelde niet. Die gebruikt niet zoveel stroom. Wel veel water, net als een koelbatterij.

Ik had ook gehoopt dat Marrokaan zou aangeven wat voor soort airco's zijn vrienden gebruiken.

Want zoals we weten is voor sommige kwekers stroomgebruik niet het grote probleem :whistling , maar met een gewone airco heb je wel snel LV-issues. Dus het is interessant om te weten wat zij hebben toegepast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dude, een watergekoelde airco IS een koelbatterij...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij niet. Volgens mij werken ze volgens een iets ander principe.

Maar een ander forumlid kan dit vast beter uitleggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een airco is een koelkast, door electriciteit wordt een compressor aangedreven waardoor er circulatie is, door decompressie ontstaat het koelende effect. Een fan zorgt voor de verspreiding van de koeling.

 

Een koelbatterij op water is een warmtewisselaar met daar op aangesloten eventueel een fan.

 

Meer manieren van koeling ?

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar nog steeds geen serieuze tester??

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ben ik niet helemaal met je eens kees... een watergekoelde airco is een dure complete unit (plug and play, stand alone, nou ja er moet toch water heen en terug,condensafvoer en stroom naar toe eigenlijk kun je h`m alleen maar neerzetten... :blink: ) waar een koelbatterij in verwerkt is en waar het water door een chiller met het nodige opgenomen vermogen aan stroom kouder wordt gemaakt om aan een bepaalde capaciteit te kunnen voldoen.

 

Met een koelbatterij werken we alleen met water om te koelen, wat uiteraard meer water gebruikt maar bijna geen elektriciteit alleen maar voor de grondwaterpomp en daar hebben we niet zoveel stroom voor nodig.

 

Om het eens te vergelijken tussen het type ATV 1000x500 van ons en hier een watergekoelde airco van 32KW het type X3250 AO

 

Watergekoelde airco Koelbatterij

Koelvermogen 32KW Koelvermogen 35KW op grondwater 8/10 graden

Waterverbruik 2000 Ltr. Waterverbruik 5000 Ltr.

Stroomverbruik 9.8KW Stroomverbruik 1,2KW voor pompje

Luchtcapaciteit 5800m3 Luchtcapaciteit 6800m3

 

 

had in dat geval met 200 lampen als er nog ruimte was liever lampen gehangen voor de gebruikte 40KW.... dat was snel terug verdient. :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

ff voor de duidelijkheid

 

Watergekoelde airco

Koelvermogen 32KW

Waterverbruik 2000 Ltr.

Stroomverbruik 9.8KW

Luchtcapaciteit 5800m3

 

Koelbatterij

Koelvermogen 35KW

Waterverbruik 5000 Ltr.

Stroomverbruik 1,2KW

Luchtcapaciteit 6800m3

Share this post


Link to post
Share on other sites

@AT Trading,

 

Die ATV 1000x500 zou dan niet genoeg zijn voor 200 lampen.

Er zouden in het geval van marokkaan dus 3 units moeten hangen ipv de airco's.

Worden deze ATV1000x500 dan in serie gezet zodat het water door alle 3 stroomt of word iedere unit apart aangesloten?zoja hoe kom je dan aan 15000li per uur? kun je deze hoeveelheid uit de grond pompen per uur ..uit een kraan never nooit niet.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Schenkie,

 

Uiteraard zou je dan ook meer koelbatterijen moeten plaatsen hij heeft nu ook 4 van die airco`s .. in geval van marokkaan zou ik er ook 4 plaatsen (overcapaciteit) en dan per 2 in serie zodat je 10000Ltr. nodig zou hebben, nu verbruikt hij ongeveer 8000Ltr.

 

Uit de grond kun je wel 100m3 of meer p/uur pompen als je bron maar goed is

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar nog steeds geen serieuze tester??

 

Als het goed is wel, maar dat horen jullie nog wel.

 

@Schenkie,

 

bij die luchtverdeelslangen valt me het wel tegen met zo`n simpel iets... niks voor jou

Share this post


Link to post
Share on other sites

@AT Trading,

 

Nog even terugkomend over de capaciteit van oppompen van grondwater....voor zoveel water zul je al een grondboring moeten doen ipv een simpel(tuin) putje laten slaan...bijkomend is dat je bij een X aantal li afname van grondwater je een vergunning nodig hebt en tot 10m3 mag je vrij oppompen.

 

Ik heb in het verleden dit idee al getest maar dan met PVC pijpen van 125mm en dan idd over 120gr gaten geboord en ik moet zeggen dat het super werkte...vooral omdat zwenkventilators in die kweekruimte niet te plaatsen waren.

Het was even testen met de diameter van de gaten om toch een flinke druk te op te bouwen om een bepaalde "blaas" afstand te kunnen afleggen.

 

Maar het werkt idd super.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Schenkie,

 

Met een let wel een goed simpel tuinputje kun je vaak al de 10m3 halen stelt niet zoveel voor om grondwater te verkrijgen... 10m3 lijkt veel maar is het niet als je kijkt dat er uit een simpele waterkraan al ongeveer 3m3 komt.

 

wat betreft vergunning is hier al eens besproken, is overal verschillend bemoei ik me ook niet mee moeten ze zelf regelen het gaat hier over mijn systeem!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even wat zaken omtrend watergekoelde airco's recht zetten.

 

De verdamper (warmtewisselaar) van een airco gebruikt koudemiddel (freon) als medium, er stroomt dus geen water door. De condensor (geen koelbatterij) wordt gekoeld door water.

 

Doordat de condensor een temperatuur kan bereiken van meer dan 90 graden celcius is het mogelijk meer warmte in het water op te slaan. Het waterverbruik zal dan ook vele malen lager zijn als een bij een koelbatterij. Het genoemde voorbeeld X3250 is mij niet bekend, kan er alleen over zeggen dat het gezien de specificaties een inefficient (verouderd?) model is.

 

De EER (Energie Efficiency Ratio) van normale airco's ligt tussen de 2,5 en 3,5. Van moderne watergekoelde systemen gaat deze van 3 tot zelfs 5,5. Om 5,5kW te koelen is dus maar 1kW electrische energie nodig. Moderne warmtepompen zijn in feite airco's met een omgekeerde werking. Water gekoelde aircos kunnen dus efficienter zijn met koelen als de gebruikelijke uitblaas methoden.

 

De Marokaanse vriend heeft de units waarschijnlijk aangesloten op de tapwater voorziening. Daar deze units hier dan ook het meest geschikt voor zijn.

 

Hoop dat de werking hiervan nu wat duidelijker is.

 

Nu weer ontopic.

 

Grt,

Limit

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nog even terugkomend over de capaciteit van oppompen van grondwater....voor zoveel water zul je al een grondboring moeten doen ipv een simpel(tuin) putje laten slaan...bijkomend is dat je bij een X aantal li afname van grondwater je een vergunning nodig hebt en tot 10m3 mag je vrij oppompen.

Wie meet er na wat je uit je bron haalt? Waar is de ware growers spirit gebleven? Heb je ook al een kweekvergunning? :wub:

 

10 m3/u, 5000 m3 per kwartaal. Vaak geldt wel een meldplicht. Voor de bevloeiing van de tuin bijvoorbeeld, zonde om dat met kraanwater te doen :specool

Vergeet niet dat de pomp niet continu loopt overigens he :yummy:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wie meet er na wat je uit je bron haalt? Waar is de ware growers spirit gebleven? Heb je ook al een kweekvergunning?

 

@Whazzup,

 

Zo blijft het wel een opstapeling van strafbare feiten he :specool

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op de site staat: Prijsverlaging.

 

Dankzij het grote succes van onze koelbatterijen

 

kunnen wij nu groter en scherper inkopen

 

en hebben we onze prijzen drastisch kunnen verlagen!

 

Heb twee keer telefonisch contact gehad en twee keer krijg ik een andere prijs door.

De eerst keer kost z'n batterij €680,- en een week later €770,-

 

Telefonisch valt er weinig uit te leggen, ze willen maar dat je langs komt.

 

Heb er niet echt een fijn gevoel over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@hopeloos

Wie ben jij??

Op dit forum vinden we het netjes als je je eerst voorsteld in de wie is wie en wie is hoe sectie.

Ben je bekend met netiquette???

 

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben Hopeloos, kijk al een paar jaar op deze site.

Vindt het leuk om hier te kijken.

Heb hier veel geleerd, maar ook veel onzin gelezen.

Ik houd mij altijd op de achtergrond, maar Doc vindt het nodig dat ik een een paar zinnetjes voor hem opstel.

 

grt Joop Hopeloos

Share this post


Link to post
Share on other sites

:specool

@Hopeloos

maar Doc vindt het nodig dat ik een een paar zinnetjes voor hem opstel.

 

beetje onzin wat je daar schrijft

dit word aan iedereen netjes gevraagd

kleine moeite toch dacht ik zo die paar zinnetjes

als er gasten bij jou op visite komen die je maar half kent vind je het zelf toch ook prettig als die zichzelf even voorstellen

:yummy:

 

;)

zonde dat er nog geen serieuse testers zijn :j

had het graag willen zien in 'n leuk verslagje

blijft leuk spul alleen 'n flinke stroomzuiger dus voor mij niet rendabel :wub:

 

grtz angel777

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...