Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

test: Koelbatterij voor gesloten / semi gesloten systeem

Recommended Posts

Bedenk eens hoeveel stroom dit kan schelen in ventilatie...

 

Afzuigers gebruiken VEEL stroom, meer dan je verwacht...

 

Beetje prijzig misschien schenkie, maar je hebt wel zomer/winter hetzelfde klimaat precies zoals jij dat wilt...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Keesthemad,

 

Als ik kijk naar de inkoop van losse koelbatterijen..is het duur.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duur is afhankelijk van het rendement van het product.

Ook prijs kwaliteit verhouding is belangrijk.

Ook factoren zoals ontwikkeling, verpakking, reclame(anders ken je het product niet), een beetje winst natuurlijk, distributie, voorraad, opslag, gratis producten voor het forum, etc, etc.

Ik persoonlijk vindt het erg meevallen.

 

@schenkie

begin een growshop <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Doc,

 

Je hebt ook gelijk...maar dit is een bestaand product..niets nieuws dus geen ontwikkelingskosten..research..het heeft zichzelf al bewezen anders was het niet op de markt.

Ik zeg niet dat iemand iets mag verdienen...tuurlijk..anders begin je geen onderneming.

Maar als ik zo het totaal pakket optel is het best aan de prijs....en dat is mijn mening.

 

En ik een growshop beginnen....in deze periode...nou nee...zou er ook geen vergunning voor krijgen <_<

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm.. Ik dacht de zomermaanden juist de beste waren indien je met co2 kweekt omdat het net warmer is! Met co2 kunnen je planten toch meer aan met als gevolg een grotere productie? Meer licht,meer voeding, hogere temp., etc..Dus waarom dan koelen?

Of zit ik er helemaal naast? Excuses voor de onwetendheid <_<

 

Markiss

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Markiss,

 

Het systeem is niet alleen voor co2 kwekers,

 

Wat betreft met co2 kun je hogere temperaturen handhaven maar het is beter als de temperatuur optimaal is ook met co2, maar wat als je in de zomer al een temperatuurprobleem hebt en dan ook nog met een co2 generator nog meer warmte produceerd?

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Doc,

 

Je hebt ook gelijk...maar dit is een bestaand product..niets nieuws dus geen ontwikkelingskosten..research..het heeft zichzelf al bewezen anders was het niet op de markt.

Ik zeg niet dat iemand iets mag verdienen...tuurlijk..anders begin je geen onderneming.

Maar als ik zo het totaal pakket optel is het best aan de prijs....en dat is mijn mening.

 

En ik een growshop beginnen....in deze periode...nou nee...zou er ook geen vergunning voor krijgen <_<

 

Gr schenkie

 

Je hebt het maar over bestaand... niets nieuws... ook al bij de luchtverdeelslangen, ontwikkelingskosten... research... wat dacht je van de eerste partij luchtslangen 6000,- de container in, wat dacht je van research met de koelbatterijen om te weten of het wel werkt, de capaciteit wel voldoende, wat moeten we aanpassen, verschillende testen uitvoeren, enz, enz.

 

Nee, niet nieuw maar wel in deze markt en daarvoor afgestemd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus als ik het goed begrijp is alles getest en zo komen jullie aan de technische gegevens op de site?

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee hoor, een gedeelte zijn fabrieksgegevens, maar wat dacht je van die getallen die er achter staan hoeveel lampen er met grondwater en met leidingwater mogelijk is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het ook al getest om er in de winter warm water door te pompen vanaf je cv installatie?ipv van een electrische heater.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

wij hebben het niet getest, maar zal ongetwijfelt mogelijk zijn... alhoewel een cv instalatie staat onder druk tussen de 1/2 bar om de zuurstof uit het water te houden in verband met roestvorming van de cv instalatie en zou je er dan driewegventielen tussen plaatsen om om te schakelen als je verwarming nodig hebt valt de druk weg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zit nog steeds te twijfelen over het bouwen van een kweekschuurtje in de tuin... Dit schuurtje zou 100% afgesloten worden van de buitenwereld. Volledige klimaatcontrole inclusief gassen, CO2/O2.

 

Hier een kleine conceptschets van het idee...

 

Alles op overdruk, met waterkoeling... Er ligt een sloot naast die zeker een paarhonderd kilometer lang is in totaal, grondwater zit derhalve op ±2 meter diepte....

 

Geluid is geen issue... De wanden bestaan uit 10cm isolatieplaat en 5cm frame (met geluidsdempend schuim er in) omdat de isolatieplaten niet doorboord worden.

 

Enige waar ik mee "zat" was waar het overschot O2 heen gaat...

 

Op deze tekening zat de koelbatterij er nog niet bij, maar die was wel al meegerekend in het ontwerp.

gallery_9137_3887_232513.jpg

 

Kees.

 

 

hoi Kees

prachtig ontwerp ! met welk progamma maak je die tekeningen?( linkje? ) je wilt gaan aanzuigen via je sloot, dat is een goed idee. maar ga niet lozen op die sloot!!!! want dat mag niet in nederland...men noemt dit termische vervuiling( is niet anders als water opwarmen) en daar moet grof voor betaald worden dus gooi je koelwater in het riool.

de chopper ziet als je loost op de sloot meteen het temperatuur verschil.ik weet niet waar je zit maar de milieu dienst controleerd met ir en warmte gevoelige appartuur op illigale lozingen en hun bijvangst zijn ook hobbyisten van een bepaald onkuid...

deze wijsheid heb ik uit eigen ervaring uit mijn werkzaamheden op mijn werk. hierbij werd een grondwaterbron gebruikt die de vriesinstallatie koelde en toen loosde op het oppervlakte water.

de heffing hiervan was zodanig hoog dat mijn baas die installatie omliet bouwen tot afgifte van de warmte uit de koel en vriescellen aan de lucht dmv een koeltoren. de water bron was zo groot als een silo (2 meter diameter) en je kon er met een trap in naar beneden.

als de ondergrondsepomp onderhoud nodig had, dan moest er een mobiele telekraan bij aan te pas komen..( dat heb ik maar 1 keer meegemaakt overigens, het is een zeer stabiel systeem.)

 

ik heb nog een paar vraagjes aan a&t dat is...

1) door de zuurheid van het water tast dit de koeler niet aan?( doorrotten en dus waterballet...) zijn er duur testen jullie koelers bekend?

2) als je het opzolder 2 hoog of 1 hoog wil gebruiken met bronwater...heeft die grondwater pomp wel die opvoer kapaciteit? of moet men op zolder gewoon leidingwater gebruiken?

3) de vriestechnikers die daar werkten waren regelmatig de koelers aan het reingen met zuren etc oa tegen kalk, dus dat moet toch ook met deze waterkoelers? en welk interval ?

4) als je bv 4 tentjes/ruimtes hebt met 8 koelers kan je dan alles in serie zetten ? dus op alle in en uitblazen

5) dus growers moeten gaan meten hoeveel liter water p/uur er uit de kraan komt ophun lokatie in de zomer...nu dus.. en hoeveel % meer komt er dan ongeveer uit in de winter?is dat + 10% ...40 % ?? 60% ?? met die aantal liters per uur kan je dus zien wat je moet aanschaffen correct??

6) die koeler geeft ook weer weerstand in je systeem, dus moet je dan een zwaardere ventilatoren hebben en hoeveel% meer? ook weer grotere filters dus?

7) als leek wilde ik nog vragen hoeveel verse lucht wisselingen van je ruimte je nodig hebt om je planten voldoende c02 te geven? ik begreep dat het oude syteem van afzuigen en aanblazen gebaseerd is op een temperatuur van 28 graden in de ruimte met de lampjes aan.maw er werd te veel geventileerd alleen maar om de temperatuur op die waarde te houden, niet voor de aanvoer van verse co2. en op 18/20 graden met de lampjes uit.

8) stel je hebt een hok van 2x2x2.20=8.8 m3 en je blaast af 28/30graden in de hal/schuur/zolder...hoe groot moet die grotere ruimte dan zijn om op 20 graden uit te komen.het lijktme dat warme lucht uitzet en door het uitzetten koelt het af. is die verhouding 1 op 10? of 1 op 20 ? het zal best wel vochtig worden in die grotere ruimte denk ik...maar daar voor laat je een raam deur of ets anders in de goede verhouding open staan.zijn hier formules voor?

 

al met al een mooi systeem, maar ik lees in wietforum dat er veel opgerolt wordt na water lekkages...dus je haald wel een risiko in ""huis"" om het andere te verminderen.

 

dat het ""zogoedkoop"" is een grondwaterbron te maken( 750 euro ) ...ik ga er maar eens naar kijken en een mooie waterval in de tuin maken, zag het laatst in eigen huis in puin op de tv...ik had een tijdje geleden gehoord dat het 3500 euri kostte...voor een bron + hydrofoorpomp. ik kreeg pas de waterafrekening daar stond op dat ik 136 m3 gebruikt had. dat was dus water verbruik + waterbelasting + vastrecht +6% btw = 241 euro. dus 241/136 =1.77 euro per m3.

ik las hier hele andere bedragen maar dat was neem ik aan zonder btw, vastrecht en waterbelasting ...want ik betaal kaal ong 1.23 euro per 1 m3.

 

groetjes

Carpe_Diem

Share this post


Link to post
Share on other sites
1) door de zuurheid van het water tast dit de koeler niet aan?( doorrotten en dus waterballet...) zijn er duur testen jullie koelers bekend?

 

De leidingen die door de koelers lopen zijn van koper dus tast niet aan.

 

2) als je het opzolder 2 hoog of 1 hoog wil gebruiken met bronwater...heeft die grondwater pomp wel die opvoer kapaciteit? of moet men op zolder gewoon leidingwater gebruiken?

 

Ligt er aan wat voor pomp je hebt, maar een relatief goedkoop pompje heeft al snel 25/30 meter opvoerhoogte let wel dat de liters daarmee omlaag gaan, maar er zijn genoeg andere pompen.

 

3) de vriestechnikers die daar werkten waren regelmatig de koelers aan het reingen met zuren etc oa tegen kalk, dus dat moet toch ook met deze waterkoelers? en welk interval ?

 

De inwendige leidingen zijn 8mm binnenmaat, dus dat zal lang duren.

 

4) als je bv 4 tentjes/ruimtes hebt met 8 koelers kan je dan alles in serie zetten ? dus op alle in en uitblazen

 

Op deze manier kun je ook met 2 grotere koelers werken en de luchtslangen naar de koelers brengen.

 

5) dus growers moeten gaan meten hoeveel liter water p/uur er uit de kraan komt ophun lokatie in de zomer...nu dus.. en hoeveel % meer komt er dan ongeveer uit in de winter?is dat + 10% ...40 % ?? 60% ?? met die aantal liters per uur kan je dus zien wat je moet aanschaffen correct??

 

Met leidingwater is de druk overal verschillend, en denk dat er nu nog niet echt sprake is dat de druk lager is echt heet is het nog niet, maar meten is weten

 

6) die koeler geeft ook weer weerstand in je systeem, dus moet je dan een zwaardere ventilatoren hebben en hoeveel% meer? ook weer grotere filters dus?

 

Tuurlijk geeft het drukval maar als ik zie hoe zwaar de ventilatoren zijn die meestal gebruikt worden dan zijn die meer als zwaar genoeg... kijk dit heb ik hier op het forum ook al eens geschreven Wat me ook opvalt in hier in het Forum dat er zware inblaas en afzuigers gebruikt worden.. ik neem altijd de inhoud van de ruimte en vermenigvuldig die met 30 + 50% extra voor de drukval, dat houd in dat je 30 keer p/uur je lucht in de ruimte wisselt als dat niet genoeg is om je warmte af te voeren dan helpt het niet meer.

 

7) als leek wilde ik nog vragen hoeveel verse lucht wisselingen van je ruimte je nodig hebt om je planten voldoende c02 te geven? ik begreep dat het oude syteem van afzuigen en aanblazen gebaseerd is op een temperatuur van 28 graden in de ruimte met de lampjes aan.maw er werd te veel geventileerd alleen maar om de temperatuur op die waarde te houden, niet voor de aanvoer van verse co2. en op 18/20 graden met de lampjes uit.

 

3/5 keer p/uur is voldoende om genoeg co2 binnen te brengen

 

8) stel je hebt een hok van 2x2x2.20=8.8 m3 en je blaast af 28/30graden in de hal/schuur/zolder...hoe groot moet die grotere ruimte dan zijn om op 20 graden uit te komen.het lijktme dat warme lucht uitzet en door het uitzetten koelt het af. is die verhouding 1 op 10? of 1 op 20 ? het zal best wel vochtig worden in die grotere ruimte denk ik...maar daar voor laat je een raam deur of ets anders in de goede verhouding open staan.zijn hier formules voor?

 

Daar heb ik ook geen formule voor... maar beter is rechtstreeks naar buiten afblazen.

 

al met al een mooi systeem, maar ik lees in wietforum dat er veel opgerolt wordt na water lekkages...dus je haald wel een risiko in ""huis"" om het andere te verminderen.

 

Als je waterlekkage`s krijgt heb je het of niet goed aangesloten of geen deugdelijk materiaal gebruikt.

 

dat het ""zogoedkoop"" is een grondwaterbron te maken( 750 euro ) ...ik ga er maar eens naar kijken en een mooie waterval in de tuin maken, zag het laatst in eigen huis in puin op de tv...ik had een tijdje geleden gehoord dat het 3500 euri kostte...voor een bron + hydrofoorpomp. ik kreeg pas de waterafrekening daar stond op dat ik 136 m3 gebruikt had. dat was dus water verbruik + waterbelasting + vastrecht +6% btw = 241 euro. dus 241/136 =1.77 euro per m3.

ik las hier hele andere bedragen maar dat was neem ik aan zonder btw, vastrecht en waterbelasting ...want ik betaal kaal ong 1.23 euro per 1 m3.

 

groetjes

Carpe_Diem

Share this post


Link to post
Share on other sites

@A&T:'

 

sorry voor de off topic:

 

kunnen we een plug en play kast/tent van 2 of 4 lampjes van jullie verwachten?

 

met stroom wil een thuiskweker niet te veel opvallen, de voor_verwarmde lucht voor de inlaat in de winter zou van een gas cv afkomstig kunnen zijn en koeling met grond/leidingwater...dus alle 3 nutsvoorzieningen zijn dan ingeschakeld.

 

een evt uitbreiding zou zonne energie kunnen zijn dat maskeerd dan stroomgebruik van ongeveer 1 lampje...

 

mijn gut feeling zegt me dat een geisoleerde kast met semi-geslotensysteem energie zuinig is, stealth performance heeft en veilig moet zijn.

 

denkt deze leek nu helemaal verkeerd? graag commentaar van ook anderen.

 

uiteraard is het kostenplaatje van belang.

niet iedereen is handig met zelf bouwen en daar ik nog nooit een hokje in het echt gezien heb, denk ik dat het wel hetzelde zal zijn als met duiven hokken/volieres...de 1 kan het en bij de andere ziet het er niet uit.... maar bij beide kan het zeer goed doen waar het voor bedoelt is..

 

groetjes

Carpe_Diem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

hier ben ik weer

ik zal gouw contact opnemen om de

verdere details te bespreken

 

groene groeten

Blackbut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben daar vandaag even wezen kijken.

Ze hebben lekkere koffie en bergen informatie en mooie producten. <_<

Zeker een plek om een keer langs te gaan.

 

Bedankt voor de koffie A&T

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kom niet meer op de site van A&T wel op de home page zonder verwijzing naar andere pagina's en via google wel op de contact page, kan je nog maals het juiste adres doorgeven?

 

alvast bedankt,

Carpe_Diem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry

 

Het kan zijn dat je alleen op de indexpagina komt zonder knoppen in windows explorer 8 daar hebben er meerdere last van

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga naar vlak bij jullie verhuizen A&T...

 

Nou ja, vlak bij genoeg dus ik kom vast wel eens langs dan <_< .

 

Ik hoop dat ik de mogelijkheid heb om een putje te laten slaan... Hopelijk zit ik daar straks in een koophuis, maar ja, dan nog iets vinden met een begane grond/tuin/kruipruimte waar een putje in geslagen kan worden...

 

Groetjes,

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hebben ze gezien dat de koffie lekker is willen ze al in de buurt komen wonen,

nog ff willen ze bij me intrekken.... haha

 

@kees,

 

hoe gaat het met jou test... houden ze het nog uit zo kort bij de lamp

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb ik ze nog niet eens verteld van de gebakken vis :rofl

 

Oh ja, die is alleen voor VIPs he <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Carpe Diem

 

kunnen we een plug en play kast/tent van 2 of 4 lampjes van jullie verwachten?

 

Er wordt aan gedacht

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen op vrijdag vipsdag <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sorry

 

Het kan zijn dat je alleen op de indexpagina komt zonder knoppen in windows explorer 8 daar hebben er meerdere last van

 

 

yep inderdaad ik heb windows explorer 8.. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...