Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

test: Koelbatterij voor gesloten / semi gesloten systeem

Recommended Posts

@green lady

 

Super ;)

 

hehe nu komt er eindelijk schot in... een man van zijn woord :rolleyes:

en nu kunnen we tevens gelijk de ervaring delen over het plaatsen van een waterbron

 

Thx :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
ben jij het Frans

 

the one and only ;)

Of hebben jullie tegenwoordig al een mooie blonde vertegenwoordigster??? dan mag je die langs laten komen met de catalogi hehehehe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Heren,

 

De eerste voorbereidingen zijn begonnen bij Green Lady, het maken van een grondwaterbron.

Green Lady heeft hierover een top verslag gemaakt in de bouwdoos link

hier kun je van begin tot einde zien hoe het werkt

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tot mijn grote spijt moet ik

jullie zeggen dat het technisch niet

mogelijk is om aan deze test mee te doen

 

Ad gaat dus terug op zoek naar een nieuwe tester

met spijt in het hart ga ik het terug brengen... :rolleyes:

 

nieuwe testers gezocht dus :P

 

groene groeten

Blackbut

Share this post


Link to post
Share on other sites
hèhè de eerste... vandaag Blackbutt bij me geweest en spullen meegenomen om te gaan testen op een passieve inlaat

zal nog ff duren voordat het geïnstalleerd is, en dan horen jullie het vanzelf van BB

 

Het zit niet mee, zojuist van BB te horen gekregen dat het niet gaat lukken... kan bij hem niet geplaatst worden in verband met teveel breek werk om de waterleidingen naar de aan en afvoer te krijgen, jammer. :rolleyes:

 

Dus we zijn opnieuw zoekende naar een tester voor op de eenvoudigste en voordeligste manier om je temperatuurprobleem onder controle te krijgen.

 

wat wordt er van je verwacht:

1. actieve of passieve inlaat

2. water aanvoer en afvoer

3. goed verslag met foto`s op het WF

 

snel volgende week wordt het weer heeeeeeet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer dat het niet haalbaar was :rolleyes: ...het is niet ff plug and play.

Maar het goede nieuws is dat het volgende week weer heet wordt :P

 

M'n zwembandjes zijn al weer opgeblazen.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het ook met slootwater kan dan ben ik in.

 

(put kan ik misschien zelf nog graven, het grondwater zit niet diep ? ? ?)

 

Ik kan het als arme student echt niet veroorloven om een put te laten slaan ben ik bang, al heb ik wel mooie ruimte en houdt erg van techno- kweken.

 

Het wordt bij mij boven redelijk warm. Ook kan ik gemakkelijk de ruimte afsluiten en evt. CO2 toevoegen, dit doe ik ivm geur zelfs het liefste als het warm is en windstil, als er wind staat mag het raam open.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

is te warm kees

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe diep moet je zitten dan ? Het grondwater zit in m'n tuin op ± 1-1.5 meter ofzo ?

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

leest zeer geintreseerd mee :rolleyes:

maar als ik zo lees is een airco toch makkelijker

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoe diep moet je zitten dan ? Het grondwater zit in m'n tuin op ± 1-1.5 meter ofzo ?

 

Kees.

beetje lezen kees.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

M'n slootwater piekt vandaag op 16 graden...

 

@whazzup, ik kan helaas geen 9 pagina's memoriseren... :rolleyes:

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Schenkie,

`t was redelijk plug en play.

 

@Whazzup,

hoeft niet, als het niet warmer is als leidingwater?

 

@Keesthemad,

jij bent toch al een test aan het draaien... wil je daar nu wijzigingen in aan gaan brengen.

hoe diep je bron moet zitten is afhangkelijk van de grondlaag waar in je moet zitten om een goede toestroming van het water te kunnen garanderen, heeft er niets mee te maken dat bij jou het water al op 1 meter zou zitten

 

@Buble

 

Over wat voor airco heb je het dan, het rendement van een mobiele airco is nihil

een split unit kan, maar dan heb je ook nog al wat te doen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een zolder met hier op een moederhok en twee tenten waar in afgebloeid wordt. Verder leven m'n huisdieren er en wordt het er als de zon er op schijnt makkelijk 28 graden, waardoor de ratten voor pampus liggen met de ramen vol open overal en met de lampen aan (die ik 12/12 draai) wordt het 's nachts in de tent toch nog 32-33 graden... En omgevingstemperatuur daardoor 's nachts ook tegen de 28 graden aan...

 

Ik heb geen idee hoe de grondlagen hier in elkaar zitten. Ik heb vroeger in de achtertuin wel putten gegraven, alleen we kwamen nooit diep want ze liepen altijd direct helemaal vol...

 

Even geleend van AmSt4ff (zit in donkerblauw/groen gebied)

Grondwaterpeil.gif

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou zeggen praten kan geen kwaad... kom eens langs

je slootwater is van goede temperatuur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal kijken of ik in de loop van de week langs kan komen...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk maar altijd goed... laat van tevoren wel ff weten, zorg ik dat ik er ben

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Whazzup,

hoeft niet, als het niet warmer is als leidingwater?

Ik meen me te herinneren dat je me verteld hebt dat kraanwater/slootwater in de zomer veel warmer is dan grondwater en dat je daardoor een stuk minder rendement hebt? Buiten nog het feit dat je dat slootwater wel flink moet filteren voor je installatie neem ik aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waterputten heb ik wel gegraven bij m'n survival cursus... Daar konden we redelijk helder water krijgen... Wel even koken, anders gingen we dood... :P

 

Er zijn wel enkele factoren van invloed op de temperatuur van slootwater, zoals de ligging, de sloot hier ligt redelijk luw op de meeste plaatsen waardoor het water koeler blijft. De hoeveelheid stroming die er is, mijn sloot is aangesloten op de ringvaart e.d. dus er is altijd stroming, er zitten geen dode eindes... Zit veel paling en snoek trouwens :P .

 

Nu moet ik toch zodra het zonnetje weer gaat schijnen de benedenbak uitwieden, ik zou bij wijze van experiment wel even een kleine put kunnen graven om te kijken wat de temperatuur daar doet.

 

Nu heb ik nog een aantal vragen mbt grondwater, wordt dit omhoog gestuwd vanuit de onderlaag of is het echt enkel passief transport naar beneden toe ? Wat ik me altijd kan herinneren van vroeger is dat het water wat in onze gaten (die we naar China aan het graven waren) kwam erg koud was :rolleyes: .

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:rolleyes: KTM op weg naar China.

2_dig_small.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Whazzup,

 

klopt wat je zegt... is veel warmer en neemt dan inderdaad een stuk van je rendement weg, maar dit is vooral beperkende factor in een semi gesloten systeem.

op de inlaat kun je de temperatuur al makkelijk onder controle krijgen met de hogere temperaturen van het water, alleen heb je dan alleen je temperatuur onder controle maar niet de andere voordelen van een semi gesloten systeem je weet wel... koude uitblaas lucht, weinig lucht naar buiten, enz enz.

Op de inlaat gebruik je het ook niet het gehele jaar... alleen als je thermostaat zegt het is hier te warm.

en dan treed er te hete lucht naar binnen voor jou om aan je gewenste temperatuur te kunnen voldoen.

voorbeeld: bij kees is de temperatuur 28 graden en bij z`n planten 33 graden, met een ingaande watertemperatuur op de koelbatterij van 18 graden wordt de lucht terug gekoeld tot ongeveer 20 graden, dus dat is 8 graden verschil en keessie heeft maar 5 graden te hoge temperatuur dus komt het weer goed.

op de inlaat werkt het altijd... ook met een watertemperatuur van 18 graden, en al gaan er dan nog hogere luchttemperaturen in zal komt er nog koude lucht uit

ik heb het getest met ingaande lucht van 60 graden en er kwam toen 22 graden lucht terug.

 

en dan praat ik over temperaturen gemeten onder de lamp op plant hoogte... zoals je bij mij hebt gezien, dus ongeveer 60/70 cm onder de lamp buiten de stralingswarmte van de lamp

en niet zoals velen die zomaar ergens hun temperatuur meten in de ruimte... ga daar maar eens meten

 

wat betreft het filteren van vuil slootwater... ja zou ik wel doen alhoewel de koeler redelijk grote kanalen heeft en daar wel tegen kan... maar je elektrische ventiel?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Even wat zaken omtrend watergekoelde airco's recht zetten.

Het genoemde voorbeeld X3250 is mij niet bekend, kan er alleen over zeggen dat het gezien de specificaties een inefficient (verouderd?) model is.

 

Hallo Limit,

 

Welke zijn voor jou wel bekent dan en hoe efficiënt zijn ze dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
wat betreft het filteren van vuil slootwater... ja zou ik wel doen alhoewel de koeler redelijk grote kanalen heeft en daar wel tegen kan... maar je elektrische ventiel?

Ik zat ook aan je pomp te denken, dat moet toch wel een vuilwater pomp zijn. Heb je die wel met hydrofoor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

erg intressant topic :rolleyes: word wel een keertje of 2 over lezen maar is het zeker waard :P

 

hoop dat er snel een test ronde gaat draaien

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wazzhup,

 

Je kunt het ook ilteren voordat je de pomp in gaat

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...