Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

schenkie

Kweken op mapito

Recommended Posts

knakie hoe doe jij dat vooraf inweken van growcubes?

met diepe betonplex vloedbakken lijkt me dit geen probleem, maar ik werk tegenwoordig met vuren latten van 12 cm hoog

 

en gebruik je 1x1 cm of 2x2 cm blokjes?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de growcubes gevonden van Grodan.

 

grodan-growcube-1x1x1-cm-per-14m3.jpg

 

Helaas worden ze alleen grootschalig geleverd bij deze growshop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slabs kan je ook hergebruiken en die zijn toch goedkoper in aanschaf.

 

Slabs kan je idd hergebruiken maar of je dat zou willen is een 2e, als dat goed mogelijk was dan deden tuinders dat echt wel :search:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slabs kan je idd hergebruiken maar of je dat zou willen is een 2e, als dat goed mogelijk was dan deden tuinders dat echt wel :search:

Tuinders hebben gewassen die veel langer staan dan onze plantjes, dat is geloof ik een belangrijk verschil aangaande hergebruik. En ik heb altijd begrepen dat tuinders de slabs stomen en daarna ook hergebruiken, een aantal malen.

Ik werk tegenwoordig met vuren latten van 12 cm hoog

Je kunt toch eenvoudig met een dubbele lat werken? Zal straks een foto laten zien van hoe ik mijn bak maak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog wel een ander belangrijk verschil is hoe de wortels zich ontwikkelen in de slab, tomaten doen het heel anders dan Canna :search:

Stomen gebeurt echt wel ja maar dat beschouw ik niet als hergebruik zoals wij dat zouden doen met spoelen ed.

 

Handig dat ik dit lees van die latten, zo wordt een bak maken wel een stuk makkelijker zeg :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk, ik gebruik latten van 200x20x2cm. Het zou met dunnere latten kunnen, maar omdat ik liever iets te stevig dan iets te zwak bouw heb ik voor dikkere planken gekozen. Maar latten van bvb 200x12x1cm zouden denk ik net zo goed kunnen. Van deze planken zaag ik op de zijkanten een hoek weg, zodat je zoiets krijgt:

gallery_45199_18520_7793.jpg

 

Als je nu twee van deze planken op elkaar legt krijg je op de hoeken zoiets:

gallery_45199_18520_572195.jpg

 

Je kunt nu aan de buitenkant van de hoek een balkje vastschroeven zodat de latten bij elkaar gehouden worden. Die balkjes zijn weer handig om je netje aan vast te maken en ik heb zelfs orca-folie gespannen rondom. Tussen bovenkant latten en onderkant orca een stuk open gelaten ivm lucht-circulatie.

 

Dit is een bak van 1,5x3, de lange zijkant ziet er zo uit:

gallery_45199_18520_572248.jpg

 

De latten meten 2 meter, dus voor elke lange kant heb je twee latten van 1 en twee latten van 2 meter nodig. Die heb ik om en om gelegd en in het midden heb ik daar een lat tegenaan geschroefd om ze bij elkaar te houden. Ik wilde een bak van 30cm hoog, omdat ik planken van 20cm breed gebruik heb ik de onderste laag met planken van 20 en de bovenste met pl<aznken van 10cm breed gedaan. Op de bodem, onder de epdm ligt een laag piepschuim van 5cm dik, in de laagst gelegen hoek een vierkant uitgesneden waarin de pomp komt, hierdoor zuigt de hele bak leeg. Ik kan deze bak dus vullen met 24cm water, voldoende om de rfx volledig onder water te zetten.

 

Voor de korte kanten zaag je op beide kanten een hoek weg, voor de lange kanten slechts aan 1 kant omdat je per zijde en per laag 2 planken nodig hebt. Hoeveel je precies weg moet zagen kun je berekenen door dikte plank en dikte balkje bij elkaar op te tellen. Deze optelsom geeft je aan hoeveel de plank uit moet steken. Van de hoogte van de plank zaag je de helft weg. Bvb. van een plank van 200x15x2 en balkjes van 3x3cm zaag je een stuk van 7,5(helft hoogte) x 5(dikte plank+dikte balk) weg.

 

Deze bak staat los van de grond en wordt door een zootje schroefjes bij elkaar gehouden.

 

Hoop dat dit duidelijk is.

 

Ik heb slabs twee keer gebruikt, zonder stomen, zonder enzymen. Dat ging zonder problemen. Had denk ik vaker gekund, maar dat wilde ik niet proberen omdat ik bang was dat het fout zou kunnen gaan. Er voor die paar centen had ik geen zin om dat risico te nemen. Hoewel je met bvb 1 of 2 slabs zou kunnen proberen hoe vaak het goed gaat.

Edited by Twiet
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik hergebruik ze nu ook voor de 1e keer,

 

moet wel zeggem dat de slabs minder mooi ogen maar achjaa de planten doen t prima tot nu toe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De onderkant van mijn slabs is naar de klote na een seizoen 3cm vloeden, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt dat her te gaan gebruiken.

Bovenkant vergeven vd zoutkristallen.

 

Er voor die paar centen had ik geen zin om dat risico te nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neen, niet dat het wenselijk is maar je slabs hergebruiken kan wel. Eventueel kan je ze in blokjes van 1 cm knippen, dan heb je je eigen kringloop grow cubes. Het argument dat rfx-1 zo duur is omdat je het kan hergebruiken slaat in wezen nergens op, want dat kan ook met slabs en die kosten nagenoeg niks. Ik heb een paar bigblocks in stukken gesneden omdat mijn rfx op was en de plant op de betreffende pot doet het zeker niet minder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duur? je kunt 80 18 L potten tot het randje vullen met 10 dozen. ben je 720 euro kwijt. investering voor +3 jaar. 150 gram wiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Relatief bekeken is rfx niet duur, maar t.o.v. slabs wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dilago

rfx is Agrowool en dat is net ff wat anders dan een regulier steenwolletje van zeg Cultilene of Grodan

 

KLIK

 

Ik heb regelmatig de slabs van speedgrow, verschillen in prijs niks met de Cultilene bij mijn GS maar ik kan vooral met wortelen wel verschil merken, de slabs van speedgrow houden ook wat meer water vast/kan ik meer water geven.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slabs zijn ook niet gemaakt om te vloeden, die hoor je te druppelen. En als je druppelt heb je niet die zoutopslag bovenin.

 

Een doos met 1,4 kuub growcubes van 1x1cm kost ex btw nog geen 200 euro.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slabs zijn ook niet gemaakt om te vloeden, die hoor je te druppelen. En als je druppelt heb je niet die zoutopslag bovenin.

 

Waarom wel vloeden als het kleiner gesneden is maar niet als slab vroeg ik me af en heb stoute schoenen aangetrokken paar jaar terug.

Kwam erachter dat je met slabs net zo kunt werken als met rfx in krat of pot, je zou het eens moeten proberen, zoveel makkelijker dan spaghetti cleanen en onderhouden :ph34r:

Edited by lostchild
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dilago

rfx is Agrowool en dat is net ff wat anders dan een regulier steenwolletje van zeg Cultilene of Grodan

Dat geloof ik graag maar ik heb momenteel een plant op een pot Atami steenwol (een paar in stukken gesneden bigbloks) staan en de rest op rfx en je ziet geen verschil. Derhalve vermoed ik dat het ook een beetje een verkooppraatje is van Agra Wool dat de hunne beter is. Of ben ik nou aan het vloeken in de rfx-1 kerk? :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor een middelgroot hok 2400 liter aan bigblocks versnijden lijkt me ook geen fijn klusje overigens

 

dit laat ik graag aan de rfx-1 goden over

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slabs zijn ook niet gemaakt om te vloeden, die hoor je te druppelen. En als je druppelt heb je niet die zoutopslag bovenin.

 

Waarom wel vloeden als het kleiner gesneden is maar niet als slab vroeg ik me af en heb stoute schoenen aangetrokken paar jaar terug.

Kwam erachter dat je met slabs net zo kunt werken als met rfx in krat of pot, je zou het eens moeten proberen, zoveel makkelijker dan spaghetti cleanen en onderhouden :ph34r:

Ik geloof meteen dat het kan en bovendien prima werkt. Hoewel, slabs zijn dunner dan een laag rfx of growcubes in een krat, misschien dat door die mindere diepte de zoutopslag bovenin de slabs eerder problemen kan gaan geven? En rfx spoel je na elke run mooi en makkelijk uit, is met slabs ook wat lastiger. Dat je zonder drup-systeem makkelijker werkt is ook zonder meer waar.

 

Op zich denk ik dat het allemaal niet veel uitmaakt wat je precies gebruikt, het gaat vooral om het aanbieden van optimale voeding/lucht in een zo hanteerbaar mogelijk substraat met zo min mogelijk gedoe. Dat kan op veel manieren en al die wegen leiden naar Rome uiteindelijk.

 

Ik ben nu echter helemaal overgestapt naar de kratten rfx en dat bevalt ook goed. Denk dat ik het hier voorlopig ook bij zal houden, heb even genoeg van experimenteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dilago

beter omdat bio gebonden zoals bij bio al snel 'beter' in de mond genomen word?

check na de kweek de wortelmassa voor verschil, in de plant zelf zie je het echt niet 123 terug :search:

 

@ twiet

je leest wel rare dingen op je meter hoor, EC 6.6 bij een ph van 3.3 en je planten staan er dan stralend bij in week 8 12/12

hier ga ik ook over na rfx in de toekomst, 1st nog ff de slabs op maken die ik nog heb

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik blijf voorlopig mooi op slabs de reden waarom ik niet voor RFX heb gekozen is dat ik geen ruimte heb voor zon groot watervat om 3cm of meer te vloeden.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Quote werkte niet ,eerste stukje post pindarots:

Dat zou betekenen dat die growcubes fabrieksaf dus niet helemaal schoon zijn, zoals ze bij Agrawool (rfx) wel beweren. Je kunt trouwens goed zien dat de wortels het schuimrubber niet penetreren zoals ze dat bij de steenwol in de rfx doen. Maar wanneer de wortels er omheen manouvreren geeft dat wel aan dat het medium luchtiger zou moeten zijn.

 

?niet helemaal schoon omdat je het moet inwateren? die snap ik ff niet.( growwcubes is gewoon nieuwe steenwol , rfx volgend mij ook maar dan al ingewaterd startvoeding , mapito werd gemaakt van gemalen oude steenwolslabs of dit nog steeds zo is weet ik niet.

die schuimstukken drijven bij mij na paar x vloeden bovenop en doen naar mijn idee niet veel.

 

@rodja , ik heb me vijverfolie altijd ruim boven de krat dus zet gewoon kratten onderwater.

 

@dilago , 1x1 cm gebruik ik , en inderdaad alleen per 1.4m2 te koop.

Edited by knakenpoetser

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor een middelgroot hok 2400 liter aan bigblocks versnijden lijkt me ook geen fijn klusje overigens

Joh! :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bigblocks als rfx in kratjes niks knippen gewoon hele blokken stapelen ben je zo klaar toch :jump:

Agrowool is niet bemest knake, wel nieuwe steenwol idd.

Er is organic shite gebruikt om de vezels te binden wat dat dan ook maar precies mag inhouden en dat zou de voorsprong verklaren.

Planten zien het meer als natuurlijk en minder stress dus beter aanslaan en gezondere planten?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is er een naam voor het spul tussen de steenwolblokjes? Ik dacht als je er daar wat meer van toevoegt kan je je medium luchtiger houden?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...