Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

schenkie

Kweken op mapito

Recommended Posts

Gelukkig zit er een overheaddeur van 4 meter in :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ok thanks :D

 

Even een berekening maken hoe groot mijn vat dan moet wezen, dan

ga ik er van uit dat ik 7,5cm ga vloeden.

 

600x400x7,5=1800000:1000=1800Liter heb ik dat zo goed :rolleyes:

 

Je berekening klopt niet, je vergeet dat er in die bak ook potten/kratten staan gevuld met al dan niet natte mapito. Ga maar uit van nog geen 1000liter. Bij alleen vloed heb je genoeg aan 500liter.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naja zijn berekening klopt opzich wel, maar jij heb wel gelijk.

 

Je kan ook eventueel 2 of meerdere bassins maken, maar goed dit kost wel meer tijd met watergeven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus aan één zo'n 1000Liter container heb ik zat :D

Ik was al aan het nadenken hoe ik er twee zou koppelen en toch

noch een goede circulatie zou houden :rolleyes:

 

Ik neem aan dat mapito 'met eb en vloed in zo'n ruimte ideaal is

toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo mede groeiers,

binnenkort hoop ik op mapito / RFX-1 te gaan beginnen (eerste kweek voor mij)...

mijn opzet word:

- 2x600W

- 4 x 7 = 28 potten 18 liter

- per pot 2 stekken/planten = 56 planten

- oppervlak 120 x 210cm, = opp. van 2,52m2, bak van vijverfolie

- verder afzuiger enzo... de techniek is voor mij gelukkig geen probleem heb ik verder ook geen vragen over.

 

een kennis van mij (met ervaring) adviseerde mij om onderin de potten stukken steenwol-slabs te leggen. die zouden het water beter vast houden.

hoe denken jullie hier over?

 

en is het beter om de bak eerst vol te laten lopen en dan leeg pompen? of water erin en water laten staan?

 

hoeveel water zou ik nodig hebben per keer water geven? ik heb nu een vat van 140 liter heb ik daar genoeg aan? of moet ik kijken naar 200?

 

alvast bedankt voor de reacties

Trotse Papa

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is allemaal terug te vinden in mapito topics

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo amnees,

ik heb volgens mij bijna alle mapito topics gelezen (of de zoekfunctie op het forum is :verrygood *&@#^^%*&)

 

dus nogmaals mijn vragen :

 

- wat is jullie mening over een stuk steenwol slab onderin de pot en daar bovenop mapito/rfx?

 

- en wat kan ik beter doen bij mapito/rfx ; water erbij en weer wegpompen OF water erbij en laten staan?

 

- hoeveel liter water zal ik per beurt nodig hebben? bedoeling is dus 56 planten op 2.52m2...

of anders gesteld ; hoeveel water heb ik ongeveer nodig per plant?

 

hoop dat ik hier gewoon een paar serieuze antwoorden op zal krijgen

*mijn ogen zijn al bijna vierkant van al het lezen op WF :book:

 

groet Trotse Papa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou vooruit zal ik je dan maar antwoord geven...

 

 

- Stuk slab onderin, heb ik geen ervaring mee en ik zie het voordeel hier ook niet van...

- Wegpompen of laten staan, kleine ruimte zou ik persoonlijk weer weg pompen, laten staan doe je meestal in de grotere ruimtes waar je niet genoeg liter beschikbaar hebt.

- Hoeveel liter heb je nodig, kijk op deze site http://www.pool-power.nl/bereken/?vorm=rechthoek en vul je lengte en breedte in, hoogte zou ik houden op +- 8 cm dan heb je altijd genoeg, want je zit ook nog met je potten/kratten met natte mapito

Share this post


Link to post
Share on other sites

boefje,

- voordeel van de slabs onderin zou zijn dat die beter vocht vasthouden.

 

- zou jij de voor en nadelen van wegpompen of laten staan kunnen benoemen? ik twijfel niet aan jou, maar ik wil voor mijzelf wel alles duidelijk hebben.

 

- aantal liters word dus lengte x breedte x hoogte (alles in dm) ; 12 x 21 x 0,8 = 201,6 liter

 

? en als ik uitga van het aantal planten x aantal liters per plant? zijn daar richtlijnen voor?

 

alvast bedankt

Trotse Papa

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon de bak volpompen en na enkele minuten weer leeg pompen

als je dat niet doet dan zou je eventueel problemen kunnen krijgen in de bloeifase

omdat de luchtvochtigheid dan te hoog wordt.

 

ga je ook een kweek verslag bij houden?

 

Gr. zo-groen-als-gras

Share this post


Link to post
Share on other sites

geloof me, mapito houd genoeg water vast. je hoeft echt geen slab onderin te gooien. voordeel van wegpompen is dat jij bepaald hoelang de mapito onder water staat. voordeel van niet wegpompen, je hoeft het niet weg te pompen, grootste nadeel is dat je dan wellicht te nat kweekt, wat het nadeel van te nat kweken is is reeds bekend. eb/vloed op mapito werkt goed. klaar. punt. hoeveel water je per plant nodig hebt? probeer het en meld het hier. veel te veel variabelen om daar een antwoord op te geven. soms moet je gewoon starten en niet te moeilijk doen. of ben je bang dat je kraan het niet bij kan houden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ zo-groen-als-gras

ja ik wil zeker een verslag maken, niet alleen over de kweek zelf, maar ook een bouwverslag.

 

@ amnees.

nee ik ben niet bang dat de kraan het niet bijhoud.

daarbij heb ik het voordeel dat ik over heel veel schoon regenwater beschik daar. (800 liter vat)

ik heb nu een 140 liter regenton staan, en omdat ik nog moet beginnen met alles bouwen kan ik ook overstappen op een 200 liter (moet ik dan ff kopen)

helaas kan ik nu nog niet starten (hele vervelende prive redenen)

daarom ben ik nu ook nog steeds van alles aan het uitzoeken en lezen hier op WF.

financieel zit ik vrij krap, dus wil het graag de eerste keer redelijk foutloos doen. heb financieel niet de ruimte om alles opnieuw te doen als het echt fout gaat (helaas)

 

thnx

Trotse Papa

Share this post


Link to post
Share on other sites
financieel zit ik vrij krap

 

Dat komt omdat je een trotse pappa bent :book: . Die kids zijn verrekte duur :verrygood

Kweekse :D

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou er geen slab inleggen, het blijft nat genoeg, zeker na een paar keer hergebruiken. Ik heb de bakken tegenwoordig zelfs op grasdallen gezet zodat het beter doorloopt.

 

GrR

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
lager eruit komen dan je erin pompt zal niet makkelijk gaan...

Bovenstaande quote gaat over de pH.

Toch heb ik dat gehad, vorige keer. Ik gaf 5,9 en het kwam er uit met 5,8.

Normaal loopt de pH op, bv je geeft pH5,5 en het komt er uit met 6,1.

Hoe vaak kun je mapito gebruiken? Ik gebruik hem nu voor de vijfde keer.

Zou het aan de oude mapito liggen dat de pH niet meer oploopt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat denk ik niet, zal eerder door je plant of je voeding komen.

 

Als je mapito nog goed van structuur is kun je hem eeuwig gebruiken. Vaak gaan de blokjes kapot en krijg je een natte zooi onderin. Als je af en toe bijvult en met beleid spoelt, hoef je hem nooit te vervangen. Het is maar hoe je ermee omgaat.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oud topic zie, hopelijk is er nog iemand die kan antwoorden.

 

Ik kweek zelf ook op mapito, nu heb ik nog een aantal vragen mbt de samenvatting.

 

 

-Ik geef zelf gewoon cana a en b bloei vanaf dat ik de plantjes in de pot heb, tijdens de gehele groei periode geef ik cana rhyzontonic mee.

hoelang kun je het maximaal meegeven, en geven jullie wat daadwerkelijk op de flessen staat, in mijn geval 1:250, zelfde als A en B?

 

-Als ik het vat helemaal vul, en leeg in de vijver komt ik op 3-4 cm water. Dus die 10 cm gaat voor mij niet op. 2,5 vat vullen en 1,5 vat weggooien vind ik niet handig. Mijn ervaring is dat de mapito ook op 3-4 water goed vol zuigt met water. De 1e dag geef ik een beetje water op het blokje, 2 dagen daarna nog eens, 3 dagen later geef ik nog 1 keer van boven, maar dan net om het blokje heen op de mapito. In de tussentijd laat ik het laagje water van 3cm in de bak staan, de wortels gaan hier naar mijn beleving naar op zoek. Tussentijds pomp ik de vijver altijd 1 of 2x leeg zodat ik de juiste Ph waarde terug kan geven. Vanaf een dag of 10 leeg ik steeds een heel vat in de vijver en laat dit gewoon staan tot de vloer droog is en de potten licht worden. In het begin zal dit even om de 4/5 dagen zijn maar later in de bloei zal dit om de 2-3 dagen worden. Op of aanmerkingen hierop???

 

-Verder spoel ik altijd eerst 1 x met canazyn en daarna spoel ik alles goed met water. Is dit goed/slecht?

 

-In week 7 geef ik 2x pk 13-14 mee, is dit goed/slecht?

 

ps: na het oogsten gooi ik de hele bovenste laag mapito weg ( 1-2 cm) de rest gaat op een hoop samen met een beete nieuwe mapito en dan weer vullen.

 

B.v.d.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iedereen doet het op zijn/haar manier, en met die van jou kan het ook. 3-4 cm is inderdaad geen probleem.

Als je opbrengst maar goed is, dan is toch alles oke?

Wat is jouw opbrengst op deze manier? Werk je met kratten? :lol:

 

Groeten,

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee gewoon +-30x30 cm potten op vijver zijl. opbrengst is 200 gr gemiddeld. (nlx, 9,5 week)

 

maar heb mede dankzij het forum een aantal verbeteringen in petto waardoor ik zeker aan de 250 denk te komen.

 

over een aantal maandjes zullen we het weten, zal dan eens precies mijn gehele methode op het forum zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Das eb en vloed met alleen vloed. Doe ik ook wel eens. Als ik het zo hoor heb je geen erg grote ton?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wel eens gezien dat als je bijvoorbeeld een bak hebt van 9m² en een 600l-vat (dan vul je hem (de bak) dus voor 2/3) dat de kratten de andere 1/3 in beslag nemen. Die persoon kwam gewoon aan 10cm vloed toe. Misschien dat je potten te veel ruimte vrijlaten op de bodem, tijd voor kratten! :lol:

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken ook zo iemand, ligt er ook aan hoe nat je medium is als je vloed. Als de pito tamelijk droog is, zakt t peil waar je bijstaat.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

yes de vloer staat binnen 2 dagen meestal al droog en dan wacht ik nog 1/2 dagen tot de potten licht worden. vaak speel ik er een beetje mee, wacht ik 4 dagen tot de potten helemaal licht zijn, dan merk je idd dat de mapito de vloer weer heel snel leeg trekt en moet ik zeker met 3 dagen weer geven. later wordt dat na 2-3 dagen.

 

wel is het zo dat veel vloeren niet helemaal gelijk lopen, waardoor sommige delen sneller droog komen te staan dan andere delen. als je niet hebt of wil egaliseren lijkt me een eb vloed systeem van 10cm water ook een prima oplossing maar dan moet je ton dus wel groot genoeg zijn.

 

zal me eens verdiepen in kratten green lady.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je grasdallen legt, heb je geen last van een scheve vloer. Dan moet je wel hoger vloeden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar heb je hem weer met zijn grasdallen :lol: .

Daar moet de gemiddelde eb en vloed-kwekert een extra ton voor aanschaffen, en die luxe hebben de meesten niet ;) . Maar, het werkt uiteraard wel ;) .

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...