Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

schenkie

Kweken op mapito

Recommended Posts

oa omdat je dan niet op verhoging staat ( natte voeten)

en is handig tijdens knippen teelt wissel etc , schoonmaken vijverfolie .

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom zitten jullie met mapito te klooien in potjes en bakjes?

skelet in hout, behandelen tegen schimmel, vijverfolie er over en ebben en vloeden maar?

Hi Incognitos,

 

Klooien, ik dacht het niet...;-)

 

sml_gallery_43032_17839_19063.jpg

 

http://tinyurl.com/mvlwel9

 

Kan je mooi je teelt onder je lampen verdelen ( maximale lichtopbrengt ) en heb je de mogelijkheid in de beginfase nog een beetje onderhoud en dergelijke doen.... Ook bij wisselen van ronde is alles dan gemakkelijker toegankelijk.

 

cheers

Share this post


Link to post
Share on other sites

thx voor de reply

 

@knakenpoetser: om natte voeten maak ik me weinig zorgen -> in mapito kunnen ze bovenaan genoeg zuurstof opnemen, als je bodem(plaat) 2% schot heeft en je met een goede vlakzuigpomp werkt zullen ze geen natte voetjes hebben :)

 

@netherweed: dat lijkt mij een eerste klasse systeem en ik maak mijn entree in derde klasse

 

na knippen alles op grote folie (heb heel wat plaats), spoelen, folie reinigen en terug in de bak

 

bakken en kratjes lijken me mss goed om het één en ander te herschikken en bij problemen in het midden van je ruimte (maar hiervoor heb ik voorgemonteerde loopbalken op men bak)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@incognitos,

 

Hoe het eruit ziet maakt voor het principe nix uit.. Maatje van mij zit in houten bakken en vijverfolie en lacht ze eigen helemaal gek.......

Kweektafels zegt ie ben je gek ofzo, weet je wat dat kost... daar is ook wat voor te zeggen. Maar ja da's in NL. Waar ik mee bezig ben niet.

l8rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is beter, rfx-1 of mapito?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En de mapito van Atami die nu nog in de handel is, is dat wat de oude rotten gebruikten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja.

maar waarom zou je tegenwoordig Mapito willen als er rfx-1 is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ergens in dit topic heb ik gelezen dat rfx-1 the next best thing is én nieuwsgierigheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echte pito is/was van atami.

 

Rfx is schoon nieuw materiaal met steenwol en vlokken. Rfx houdt minder water vast dan mapito en quantigo.

 

Ik heb liever nieuw schoon materiaal zonder zouten of ziektes van andere. Ik hou niet van mediums die veel water vasthouden want dat beperkt de vrijheid in sturen.

 

The next big thing dus dat rfx en op mapito blijven kweken werd daarmee overbodig.

Wie wil er nu nog pito dan met alles wat er bij komt als je rfx kunt krijgen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zwemvis bijvoorbeeld verkiest mapto boven rfx-1 en in dit topic las ik nog een handvol negatieve berichten, maar verder zou ik niemand weten die ik daar zo expliciet over gehoord heb.

 

Let wel: rfx-1 bevalt mij verder prima, ik ben slechts benieuwd naar de verschillen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kies rfx boven mapito. Weet niet of ik oude rot ben. Maar draai al jaren op mapito.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Merkte je verschil in opbrengst tussen mapito en rfx-1?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lastig te meten. Maar over het algemeen draai ik hetzelfde. Het gemak wint

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké, dan houd ik het ook maar bij rfx-1.

Share this post


Link to post
Share on other sites

rfx lijkt me ook wel leuk :)

mocht ik er een locatie bij krijgen ga ik voor RFX alleen vloeden 2/3 cm.

 

ga hier niet weer een grote verbouwing houden hahaha :P

net alles achter de rug.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rfx is the best, alleen niet zo best voor je portemonnee

 

Zeker niet als je op een nieuwe locatie net 100 kratten gevuld en ingewaterd hebt en de pandeigenaar belt aan :likken:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, rfx-1 is sowieso onevenredig duur, het is maar steenwol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanneer je er op rekent dat je per grow 85-90% kunt hergebruiken iedere keer dan is dat argument natuurlijk van tafel.

 

Growcubes klinken denk ik een stuk meer in zonder de aanwezigheid van stukken schuimrubber, maar lijken me toch ook wel interessant .

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

die schuimrubber doet volgens mij weinig tot niks .

 

inklinken vind ik rfx zie ik geen verschil rfx .

 

Eerste ronde zijn de blokjes perfect recht waardoor er nog meer lucht tussen zit als bij rfx , na 1 ronde is dat wel weg. (daarom eerste geef ik eerste rondje elke dag ,daarna om de dag)

 

nadeel growcubes :

komen in 120cmx120cm doos .(woonhuis irritant want moet je overpakken)

en je moet growcubes inwateren (net als slabs 12/48 u).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou betekenen dat die growcubes fabrieksaf dus niet helemaal schoon zijn, zoals ze bij Agrawool (rfx) wel beweren. Je kunt trouwens goed zien dat de wortels het schuimrubber niet penetreren zoals ze dat bij de steenwol in de rfx doen. Maar wanneer de wortels er omheen manouvreren geeft dat wel aan dat het medium luchtiger zou moeten zijn.

 

Waar 240 liter rfx (3 zakken) in komt ga ik morgen zien, zal het formaat hier nog effe laten weten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben laatste tijd weer enkel aan het vloeden (op rfx in 18 l potten). man wat scheelt dat.

 

eens in de 5 dagen 1 cm in je vijver en klaar. ipv om de dag. scheelt ook ongeveer 4 x de tijd omdat je niet meer hoeft te wachten en niet meer terug hoeft te pompen, en lawaai van pomp die resoneert tijdens het terugpompen is voorbij. doe enkel eb vloeden tm week 2 12-12 wanneer ze nog te weinig drinken.

Edited by supernoob

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanneer je er op rekent dat je per grow 85-90% kunt hergebruiken iedere keer dan is dat argument natuurlijk van tafel.

Slabs kan je ook hergebruiken en die zijn toch goedkoper in aanschaf.

Growcubes klinken denk ik een stuk meer in zonder de aanwezigheid van stukken schuimrubber, maar lijken me toch ook wel interessant .

Ja mij ook wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...