Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

schenkie

Kweken op mapito

Recommended Posts

Vraagje, ik lees voor het eerst over enzymen op het forum. Wat kan ik daarvoor geven op mapito?

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sommige geven aan het einde enzymen mee, zodat het spoelen eventueel makkelijker word..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat wordt er dan precies gegeven, welk product bedoel ik...sry.

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elke voedingslijn heeft daar wel een ander naampje voor. Ik gebruik het iig niet (meer)

Share this post


Link to post
Share on other sites
nee gewoon +-30x30 cm potten op vijver zijl. opbrengst is 200 gr gemiddeld. (nlx, 9,5 week)

 

maar heb mede dankzij het forum een aantal verbeteringen in petto waardoor ik zeker aan de 250 denk te komen.

 

over een aantal maandjes zullen we het weten, zal dan eens precies mijn gehele methode op het forum zetten.

 

 

200 gram droog of nat? hoeveel planten per m2? opbrengst per m2?

Share this post


Link to post
Share on other sites
nee gewoon +-30x30 cm potten op vijver zijl. opbrengst is 200 gr gemiddeld. (nlx, 9,5 week)

 

maar heb mede dankzij het forum een aantal verbeteringen in petto waardoor ik zeker aan de 250 denk te komen.

 

over een aantal maandjes zullen we het weten, zal dan eens precies mijn gehele methode op het forum zetten.

 

 

200 gram droog of nat? hoeveel planten per m2? opbrengst per m2?

 

 

nat per plant, de potten staan tegen elkaar dus reken maar uit. gr

 

Ik ook niet meer...

 

BV cannazym

 

aha, ik spoel na de oogst 1x met canazym en daarna met water. enkel wat ik geleerd had van iemand anders.

 

had begrepen dat het niet handig is om tijdens je kweek te gebruiken omdat de mapito er hard van wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruik Enzym+ op zeer lage dosis tijdens de kweek en bij het spoelen hoge dosis.

Enzym is eigenlijk niet geschikt voor recirculatie maar kan er tot op heden geen problemen aan toekennen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik vroeg me af ofdat je toch geen grote schommelingen van voedingsstoffen kan veroorzaken door je voedingsvat continue bij te vullen, want planten nemen niet alle voedingsstoffen in dezelfde hoeveelheid en tempo op.

 

@molmol,

 

Nou is het geval dat de mapito de voeding opneemt en daarna pas de planten...de planten zullen niet in 10 min gaan selecteren wat ze nodig hebben en bv alle stikstof laten zitten die je vervolgens terug zou pompen waardoor je weer teveel stikstof in je vat zou zitten wat zich alleen maar op gaat hopen.

Met een vat kan ik 2 keer voeden,180li vat die ik er helemaal in pomp en 90 li terug gepompt krijg en die andere 90 li

neemt de mapito op.

Na het terug gepompt te hebben vul ik mijn vat weer aan tot 180 li die ik weer aanvul met voeding bij mijn volgende voedingsbeurt.

Dus mijn vat is na 2 keer voeden ververst.

 

Gr schenkie

 

Kun je dit ververst noemen? je mengt altijd je ouder water met nieuw water, en het is niet zodat de volgende keer alleen het oude water wordt opgenomen. Lijkt me slim om af en toe een half vat door de plee te spoelen en weer een geheel vers vat te vullen?

 

Ik wil dit ook een keer gaan proberen. Vooral de 1e 3 weken lijkt me dit een mooi systeem omdat de planten dan enorm weinig water opnemen als je het laat staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allemaal al getest, maakt geen verschil. Als je water langer wil gebruiken helpt een scheutje peroxide wel

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt weer, das mooi! Als ik het goed begrijp wordt er ingewaterd, daarna 1x een klein beetje van boven gegeven en vanaf dat moment enkel nog van onder? Zou perfect zijn als dat lukt, geeft nu nog teveel/te lang van boven. Meestal 3x een halve liter tot dat ze in de bloei gaan.

 

Mooie oplossing voor het hoogte verschil van de vloer, nu zal alles ongeveer even snel droog zijn.

 

Moet enkel nog een goede pomp erbij kopen, want die ik nu heb is drama om van de vloer weg te pompen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zijn er meer mensen die geen blokjes gebruiken, en de stekjes direct in de mapito zetten?

 

 

btw: echt een geweldig topic/forum, was al tevreden met mn 200 gr per plant gemiddeld maar ben enthousiast over wat alle verbeteringen teweeg gaan brengen.

 

-normaal gesproken meet ik niet eens de ec, geef enkel de geadviseerde hoeveelheid voeding. nu ga ik dit x absoluut wel doen elke keer, meter al gekocht.

-dus ook beter spoelen

-ik ga toppen in de bloei, op de 6e internode. 2-3 dagen voor de groei. normaal top ik altijd precies na 3 weken.

-ik ga dieven, denk niet teveel.

-ik ga een luchtbevochtiger neerzetten voor de 1e paar weken.

-ik ga het temp verschil tussen dag en nacht binnen de 10 graden houden. was altijd 21-33/34 nu de min temp iets omhoog, hopelijk komt dat ook ten goede van de bladerdichtheid.(minder blad dus)

-minder vaak en minder water van boven geven in de 1e week.

-een eb en vloed systeem gebruiken ipv droog laten worden

-en denk ook nog een waterverwarmer, zodat ik op 24 graden kan geven. nu laat ik het water 2 dagen op temp komen in het hok wat opzich ook niet heel verkeerd is.

 

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dieven? tsja....

Luchtbevochtiger? Niet doen.

Temp verschil? In de zichtbare groei weinig en in de zichtbare bloei veel.

24gr water? ik zou 21 of 22 doen.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt green lady en sticky.

 

Toch eens zonder die kutblokken proberen dan, zullen ze denk ik alleen maar sneller goed wortelen.

 

Racker, luchtbevochtiger niet doen? Why not, kan em voor mn hok zetten, in de 1e 2 weken? Vaak zie je net dat buiten de zon constant schijnt als je stekjes neerzet en dat het constant regent wanneer de toppen dik zijn.

 

Wat betreft het temp verschil kun je dat eens uitlichten? Ik had begrepen dat het temp verschil nooit meer dan 10 moet zijn. In de zichtbare bloei heb ik de max meestal van 27 tot 30 graden omdat niet alle lampen aanstaan. Zou de min op 23 kunnen zetten, heb een hotbox. Als alles aangaat kan het oplopen tot 34 en kan ik alleen met de minimum temp spelen.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hou de max op 30 en ga in je nacht gewoon op 20. De nacht op 20 is gewoon de beste temp, tenminste wat mijn ervaring betreft wel. :rofl

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

De max kan ik niet verder reduceren in de zomer, afzuiger staat dan maximaal :rofl

 

Ik wil de minimum temp ook iets omhoog omdat ik meet aan de overkant van de luchttoevoer. Kom niet onder de 20 maar heb toch vaak veel te veel blad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

daar ben ik weer

 

heb 2 stekjes direct in de mapito gezet als experiment en de rest helaas in blokjes gedaan en gelijk gepot. waardoor de plantjes weinig hadden aan de ingewaterde voeding en ik alsnog een paar x van boven heb moeten geven.

 

inmiddels staan de hazejes 11 dagen en zijn we tot bloei overgegaan, ik heb nu 3,5 dag geleden voor het laatst gevloed en drooggetrokken. hier wordt 3 dagen aangehouden lees ik enkel zijn mijn potten nog behoorlijk zwaar.

 

vloeden, of nog een dagje wachten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je planten zuipen niet en je hebt niet genoeg drain. Gaten bijboren en de potten niet direct op het zeil zetten helpt wel eens. Als je potten zwaar blijven, doe je in mijn ogen het voordeel van mapito teniet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

aha, je bedoeld dat er meer water weg moet kunnen lopen als de plantjes nog niet zoveel drinken?

 

maar gaten boren is nu een beetje laat, wat er nu aan water in de mapito zit gaat er niet meer uitlopen en ze zullen nu snel veel gaan drinken. vorige x werden ze meer dan 1,5 meter hoog.

 

wat zal ik nu doen, dagje wachten nog of langer zelfs?

Share this post


Link to post
Share on other sites

bleh zit ook nog rhyzo in de ton omdat het wat langzaam gaat. kan t kwaad om dat nog 2x mee te geven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat bedoel ik jah,

 

Je waardes veranderen snel in je medium, door regelmatig water te geven verbeter je dit. Als het water blijft zitten.......tsja

 

Til je pot op en hou hem schuin met een punt naar beneden. Die ton kan geen kwaad. Er zijn hele volksstammen die de hele draai rhyzo meegeven.

 

Misschien wat peroxide bij pleuren zodat je water niet brak wordt. Doordat er water blijft staan in je potten/mapito kun je door zuurstofgebrek enge ziektes krijgen bij de wortel. Peroxide voorkomt dit en je krijgt weer stralend witte wortels.

 

Zorg ook voor genoeg licht erboven. Zo snel mogelijk alles aan zodat de verdamping op gang komt. Is ook beter voor je ton.

Share this post


Link to post
Share on other sites

licht zit wel snor :wave:

 

thanks, goede tips. heb nog even gekeken naar de gaten in de potten. zitten idd direct op de grond tegen t zeil. kan me voorstellen dat de drain niet optimaal is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vraagje als ik dus een grootte bak maak van zeg maar 2x2 meter met vijverfolie

en ik stop deze vol met mapito

hoe haal ik deze dan weer leeg

zuigt de mapito niet alles op ??

moet ik dus een dubbele bodem maken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vroeger ook wel eens met een grote bak gewerkt. Op het laagste punt een emmer erin met gaatjes rondom en in de emmer een vlakzuiger. Zo zuig je de drain dan weg. Niet ideaal, bakjes werkt beter. Bakjes op een verhoging zodat de gaatjes de folie niet raken is nog beter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...