Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

sjaak banaan

Blowen om jezelf te verdoven

Recommended Posts

Als je niet van lezen houdt, kun je hier beter stoppen. dit kan nog wel eens een lange lap tekst worden namelijk.

 

Sinds enkele jaren werk ik als jongerenwerker in een niet nader te noemen stadsdeel in Nederland. Ik werk met een groep van 80 tot 100 jongeren; Marrokaans, Turks, Surinaams, Antilliaans, Nederlands etc. veel verschillende culturen in ieder geval. Ik werk met deze jongeren op een semi vrijwillige basis, ze zijn niet echt verplicht met mij te hoeven omgaan.

 

Ik probeer de jongeren te helpen bij het zoeken van werk, scholing, dagbesteding, sport etc. Maar ook een gedeelte hulpverlening bij verschillende instanties kan ik ze naar doorverwijzen. Bijvoorbeeld bij psychische problemen, geldzaken, drugsproblematiek, uit huis plaatsingen etc.

 

Al deze culturen hebben allemaal in deze wijk iets gemeen: ze lopen de hele dag allemaal met een joint op de lip. Ze hebben geen rooie cent, nog geen 50 cent voor een voetbaltoernooi, maar wel altijd wiet op zak en eten bij de snackbar.

 

Op zich heb ik er geen problemen mee dat er zoveel gerookt wordt daar, het vervelende is wel dat de jongeren afspraken vergeten, geen interessante onderwerpen voor zichzelf kunnen bedenken en eigenlijk de hele dag door als een zombie door de wijk lopen. Als het dan avond of nacht is gaan ze uit verveling een deur intrappen of een prullebak in de fik steken.

Ook is het zo dat de jongeren geen benul hebben van hun toekomst, idealen of ambities. Ze willen gewoon oud worden in die betreffende wijk met een biertje, blowtje en de snackbar, en niet te vergeten een uitkering.

 

 

 

Nu zijn mijn vragen:

Wat beweegt iemand in die situatie om de hele dag door stoned te zijn? ik heb hier wel ideeen over als hulpverlener, maar ik ben zo benieuwd naar andermans mening.

 

Hoe zou dit patroon doorbroken kunnen worden? kan het uberhaubt wel doorbroken worden?

 

wie heeft er ervaring mee met een situatie zoals hierboven beschreven? je zoon, dochter, of misschien wel zelf vroeger of nu.

 

Wie kan er iets zinnigs zeggen over dit onderwerp? (of denkt dat te kunnen)

 

Ik hoop met dit topic een beetje een maatschappelijk onderwerp aan te snijden en te kijken hoe mensen op dit forum er tegenover staan. Ik merk dat het blowen voor mijn werk best een belemmering is namelijk, al maakt dit het werk ook wel weer leuk.

 

Even ter info, ik blow zelf niet (meer).

 

nou, ik hoop dat er wat reacties komen waar ik wat mee kan filosoferen.

 

Alvast bedankt aan een ieder die de moeite neemt om dit te lezen of zijn of haar gedachten er over te laten gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De frustraties van een welzijnswerker.

 

Jij verdient de kost aan mensen die in de problemen zitten.

Hoe ontsnap je aan dit dilemma?

Je had misschien mooie idealen toen je aan het werk begon.

Maar jou taak is het om "pleisters te plakken" en "de boel bij elkaar te houden".

Al was er vast een mooiere omschrijving van de funktie, toen je solliciteerde.

 

En nu moet je ook nog twee jaar langer doorwerken om de krediet-krisis op te lossen.

Succes er mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat deze groep jongeren cannabis als vluchtmiddel gebruiken,niet als genotsmiddel.

Als er geen cannabis was dan gebruiken ze wel weer wat anders,het probleem zelf(waarom vlucht iemand) moet je bij de wortels aanpakken.

Het is alleen te doorbreken om zo'n wijk kansen te geven,maar het probleem zit al in opvoeding/situatie ouders/kansarme omgeving etc.

 

In de derde generatie bij bepaalde culturen in Nederland zie je al vernederlandsing,en dat er goede opleidingen/banen komen in deze groepen.

 

Het is niet te vergelijken met iemand die thuis komt van zijn werk en een joint of wijntje nuttigt of iemand die er beter van gaat functioneren bij bepaalde aandoeningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee sjaak banaan,

 

Interessant onderwerp, inderdaad! Ik denk dat ik een gedeelte van het verhaal, weliswaar in een geheel andere context, wel terug kan vinden bij mezelf. Ik ben op het moment student en heb dus ook geen kapitalen op mijn bankrekening staan. Ook ik merk dat ik, sinds dat ik mijn studie ben begonnen, een stuk meer ben gaan blowen. Ik heb dan ook dagen waarin ik de hele dag door blow en ik merk op die momenten aan mezelf dat ik, net als die jongeren, problemen krijg met afspraken, concentratie, etc.

 

Nou is dit bij mij natuurlijk een geheel ander geval, maar misschien heb je wat aan mijn opvattingen hierover. Als ik er nu op terug kijk heb ik vooral in de herft en winter erg veel geblowt, waarin er dus weken waren waarin ik elke dag, de hele dag door een beetje lam lag te wezen. Dit werd/wordt bij mijzelf doorbroken doordat ik een bepaald beeld heb (hoe abstract dat beeld ook nog is) over hoe ik er in de nabije toekomst uit wil zien. Als ik namelijk eerlijk ben moet ik zeggen dat studeren en blowen makkelijk samen gaat, maar als ik kijk dat ik later een baan wil hebben, dan wordt de hele dag door blowen al een stuk moeilijker. Op die momenten heb ik gewoon een soort van verlichting, het patroon wordt doorbroken!

 

Nou gaf je zelf al aan dat de jongeren waarmee jij werkt "geen benul hebben van hun toekomst, idealen of ambities", wat dus resulteert in een cirkel die niet vanuit zichzelf doorbroken kan worden. Ze blowen immers omdat ze geen toekomst voor ogen hebben en ze hebben, in een worst case scenario, geen toekomst omdat ze nu alleen maar blowen. Het zal dus inderdaad doorbroken moeten worden door externe prikkelingen.... Maar welke?

 

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar dit is in een notendop mijn kant van het verhaal.

 

Ik ben benieuwd,

 

Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er persoonlijk geen directe ervaring mee, maar ben wel in aanraking geweest met zulke gevallen van "kansloze straatjeugd". Eentje had een verhaal dat hun begeleider tripjes (uitjes) organiseerde bij grote bedrijven om een kijkje te nemen en wat handelingen te doen. Op die manier kwam hij in contact met de arbeidsmarkt. Hij maakte eens een praatje met een lasser in de scheepsbouw, en hoorde ook wat hun verdienen. Dat is aanzienlijk meer als een uitkering. :oeps

 

Na veel interesse getoond te hebben is hij op gesprek geweest bij de chef en na wat regelingen getroffen te hebben voor de las-opleidingen die hij moest volgen, is hij daar aangenomen.

Naar mijn weten werkt hij daar nog steeds, en hij blowd een stuk minder als toen, en niet op het werk.

 

Mijn tip: probeer uit te vogelen wat de mogelijkheden zijn om zulke uitjes te organiseren. Er zijn vast en zeker wel subsidies (lees geldpotjes) beschikbaar voor zulke ondernemingen. Regel een busje en een goede snackbar voor onderweg, en de dag is al voor de helft geslaagd!

Van stil zitten gaan die lui alleen maar achteruit, en hebben ze te veel tijd om wangedrag aan te nemen.

 

succes, green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
Even ter info, ik blow zelf niet (meer).
Fijne info, want eerlijk gezegd dacht ik halverwege de tekst 'wat een hypocriet gebazel', hier op WF :oeps

 

Jongeren in de shit blowen(teveel) om achteruitgang niet te merken?

Maar door teveel blowen is er niet veel ruimte voor progressie..(?) Zoals je aangeeft: afspraken niet nakomen enzo.

 

De boel doorbreken kan alleen als ze zelf bereid zijn hun jontje te laten liggen, en aan vooruitgang te werken.(?)

Je moet er wel wat voor over hebben.

 

..Beschouw het bovenstaande maar als niet gescreven...

 

Banaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

onjuiste hulp in ontwikkeling leidt tot mentale problemen.

wiet verzacht de bijwerking van die problemen...de pijn is te relativeren.

 

 

slecht voorbeeld doet volgen.

Het ontslaan van een werkende vader levert op dat kinderen niet zien hoe werkende mensen hun dag en hun leven indelen.

 

jongeren zoeken zichzelf , maar komen geen nuttige handgrepen tegen in hun opleiding , dus worden ze opstandig en keren ze zich sneller tegen opvoeders.

 

klinkt wat gek , maar ik zie jongens bij karate helemaal opbloeien.Die gasten leren te snappen waar ze aan toe zijn , en wat er van henm verwacht wordt.

 

school is een vage rommel , van steeds weer veranderende opleidingen , en door ministers ( niet leraren!) bedachte onderwijsprogrammas.

 

vroeger moest je naar de mavo - havo of vwo.

de jongens die lts wilden doen wisten dat al vroeg.

 

de duidelijkheid is zoek.

 

ik denk dat verplicht een sport naar keuze als onderdeel van opleiding een goed idee zou zijn.

gezonde geest in gezond lichaam.

 

maar op gymnastiek werd al jaren bezuinigd.

 

ik denk dat het een cmbinatie van veel factoren is, maar hoofdzakelijk dat de zigzag koers van ons kabinet , en ons poldermodel oorzaak zijn.

 

regeltjes, normen , waarden?

nee

pegeltjes, wormen en maden , dat is waar we helaas goed in zijn.

 

ik den dat je bij de jeugd als eerste kan zien hoe het met onze geestelijke gezondheid gesteld is.

En ik zie dat veel ouders niet fris bezig zijn..

 

 

 

zoals ik al zei , tis vanalles wat denk ik...

maar duidelijkheid, en perspectief : dwz heldee regels, en een goede baan in het vooruitzicht ...dat motiveert en help een hele boel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Sjaak Banaan.

 

Ik ben niet bang van een stukje tekst te lezen of te typen, als ik maar het gevoel krijg dat teminste 1 persoon er iets aan heeft.

 

Eerst en vooral wil ik je iets zeggen wat een oude man ooit tegen me zei. " Hoe ver een ezel ook reist, die zal nooit terugkomen als een paard!"

Wat niet wil zeggen dat al die jongeren en jonge volwassenen allemaal ezels zijn! Want ezels zijn slimme dieren ;-)

Even serieus.

Jongeren beginnen te roken uit nieuwsgierigheid, naarmate ze ouder worden, zullen ze geconfronteerd worden met zaken die ze moeilijk of niet kunnen verwerken op een degelijke manier, dan zal er een deel van die " nieuwgierige mensen" een toevlucht zoeken in een roes. Dit kan "soft-drug, hard-drug, sex, geweld, gokverslaving ... zijn.

Maar aangezien je een maatschapelijk werker bent, zal je wel al op de hoogte zijn van deze feiten! Dus in feite is de eerste vraag die je stelt een beetje overbodig, want als je even nadenkt kan je wel honderden redenen voor het starten van een gebruik bedenken.

Maar dan een stuk tekst waar je verder mee zou kunnen: " Wat kan je hier aan doen?"

 

Eerst en vooral zal ik je zeggen, dat een meester pas verschijnt als de leerling hem nodig heeft ! Dat wil zeggen dat je niets kan veranderen aan iemand, of helpen, als die zelf niet gemotiveerd is. En ik kan me wel voorstellen welke mensen je probeert te helpen. En om zingeving te geven aan die mensen hun bestaan, zal geen makkelijke taak zijn.

Allereerst moet je zoeken naar stimulansen voor deze jongeren, waardoor ze zelf "zin" aan hun leven kunnen geven. Dit is waar het aspect geloof en religie komt bijkijken.

 

Weed versterkt de gevoelens in een persoon over het algemeen. Dat wil zeggen, als het allemaal nieuw en ontdekken is, zullen de ervaringen steeds mooier en euforischer zijn. Maar wanneer je gaat blowen om dingen te vergeten, of om er niet meer te moeten om gaan, zullen deze gevoelens zich manifesteren en vermeerderen in die persoon, waardoor je nooit uit de "cirkel van veranering zal komen".

Heb je hier al van gehoord? " Cirkel van verandering", indien niet, moet je het maar even zeggen, en dan leg ik het je uit.

Maar het feit is dat ik op je vraag nog 2 dagen kan voorttypen, en er moet ergens een grens zijn. ;-)

 

Om tot deze mensen te geraken moet je door zéér dichte barieres breken, de zogenaamde "sub-culturen". Die bepalen de gedragsregels waar spijtig genoeg de meeste jongeren naar leven.

Alleen jij zal nooit een verandering van formaat kunnen maken, die ervoor zal zorgen dat deze jongeren zullen omslaan. Het enige wat jij kan doen, is signalen opvangen en hier proberen op de best mogelijke manier op te reageren.

 

Een ander idee dat je kan gebruiken is: Als ze toch al de hele dag blowen, vraag hun eens om over 1 zin na te denken bij hun eerste joint in de morgen. Je schrijft het op een blaadje, 1 zin, en vraag of ze willen/kunnen, deze zin even lezen nadat ze hun joint hebben aangestoken. Natuurlijk wel even nadenken met welke zin je die specifieke jongere kunt bereiken.

 

Ik hoop dat je hier al iets aan hebt, ik wil gerust wat specifieker antwoorden, maar dan moet ik wel eerst weten wat je allemaal niet weet, anders is het wat zinloos om " vellen papier vol te typen waar je niets aan hebt.

Greets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo Sjaakie, knap onderwerp.

 

Zal je eerst even vertellen dat ik echt in een turken wijk woon en met veel plezier. Goei gasten harde werkers, veel uren geen probleem.

mooie van een Turk vind ik dat ie van zijn kids weet waar ze de hele dag uit hangen(hier in de buurt wel tenminste). Ik kon al goed m,et turken op schieten, en na mijn scheiding ben ik er gaan wonen, en heb er nog geen seconde spijt van gehad alleen maar +++++++++++++++++++.

 

Nou heb ik het niet op Marokane.

En ja hoor daar gaan we al. Ale marokanen waar ik wel eens wat mee doe, handel, ff zuipen, vroeger ff snuiven, zijn of te laat, ze komen niet opdagen, gewoon geen touw aan vast te knopen. Dan kom ik op de ouders. De marokkaanse gemeenschap denkt dat het allemaal wel meevald. Nou ik ken veel gasten aan de deur, en die hebben gewoon alleen last van de jonger Marokkanen. Ken er zelf goed mee over weg, maar ben blij dat ik geen meid ben die op stap moet :oeps

 

 

Nu ff over het geschreven van jou.

Ik weet voor me zelf, dat het 100% zekers komt dat je gewoon een uitkering kan halen als het joou uitkomt. Geen werk joh geen probleem, we weten dat jij een beetje een probleem hebt en :) je je bij een baas niet op je gemak voeld dus blijf dan maar thuis.

 

Als dit veel harder aan zou worden gepakt, dan ga je dat gewoon merken. Iemand die gewoon de hele dag ze eigen de pokke heeft gewerkt, gaat echt niet s,avonds op straat hangen, en lopen leuren in de wijk. Die wil maffen want morgen moet ie zich weer bewijzen bij ze baas of in z,n eigen zaakie..

 

 

Nu ze er toch zijn en ze werken niet. Tja we wonen lekker met een paar gasten samen, of leven op pa en ma hun zak. Dan hebben we 1000euro om te verbrassen elke maand. Beetje blowen met de gasten zuipen en beetje lol trappen hoeren daar gewoon bij.

 

Mooie is dat ik zelf al 2x helemaal naar de klote ben geweest en vanaf m,n 13e op mezelf woon. Thuis als je het zo kan noemen, was m,n moeder hem gesmeerd, m,n pa zoop veels te veel. En toch was hij een toffe peer besef ik nu. Hij heeft me toch mee gegeven dat er elke dag gewerkt moest worden en hoe harder hoe meer poen er wass en hoe meer je er mee kon doen.

 

 

En dat is de spijker op zijn koppie.

Een groot deel van die gastenheeft gewoon een verkeerd voorbeeld gehad in mijn ogen. En dat is onze schuld geweest. Alles is goed geweest en daarom gaat het nu naar de klote. Deze gasten hebben geen doel, en vinden het wel best zo. Dus maak jij je maar niet te druk vriend. Wantr dat doen zij ook niet.

 

 

gr ertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ging fout met onze 'sociale' academisch.

 

Nederland kent al sinds zijn bestaan instroom van 'nieuwe' mensen.

Kon je het redden, had je een nieuw vaderland. Kon je het niet redden of was je crimineel, had je een ernstig probleem.

 

Hulp van buiten kon je vergeten, en crimineel gedrag werd hardhandig afgestraft.

 

Deze situatie resulteerde in een grote zelfwerkzaamheid. Wat ook weer leide tot een groot eergevoel het zelf te kunnen redden.

Nog steeds is het in veel landen in de wereld zo, dat als je daar wil wonen, dat je een zak geld moet meenemen en moet aantonen dat je dat land iets te bieden hebt.

 

Zoniet in Nederland. In de jaren 60 zette de PVDA de poorten zonder voorwaarden wijd open voor Jan en Alleman.

Geen terugkeer verplichting zoals in Zwitserland of Nieuw Zeeland, nee helemaal niets.

Kom maar binnen allemaal.

 

Zelfs de verplichting zich aan onze cultuur aan te passen was er niet. En daar ging het fout.

 

Van een gastvrij volk, werden wij een hatend volk.

Logies, een belachelijk groot deel van onze belasting centjes ging niet naar onze scholen, ouderen of ziekenzorg, maar naar steuntrekkende, zich niet aanpassende "anderen"

 

En die "anderen" willen ook anders zijn, anders zouden ze net zo hard moeten werken als hun vaders of als die christen honden.

 

Want, je voelt hem al, juist door die nieuwe burgers niet de zelfde plichten op te leggen, werd het een sub classe zonder de arbeids ethos van de "oude" Nederlander.

Geen enkel respect voor onze samenleving, vrouwen, (van wie zouden ze dat geleerd hebben) of wat dan ook.

En omdat ze nergens voor gewerkt hebben, hebben ze ook de waarde niet door.

Dus de drempel om iets te slopen is heel laag.

 

Op een gegeven moment zaten er in onze gevangenissen 80% buitenlanders. Terwijl ze lang niet zo'n groot deel van onze samenleving uitmaakten.

Dit gegeven is lang onder de pet gehouden om de autochtonen niet nog meer tegen de haren in te strijken.

 

Wat nu, zeg je dan.

 

Een project werkte goed. Dat was he kampement van Lubbers.

De Rolpaal in Veenhuizen nam jeugd op de ouderwetse mannier onderhanden.

Continu werden ze op eigen verantwoordelijkheid aangesproken.

Brutaal gedrag werd direct afgestraft. Ook werken werd ze weer geleerd.

Zelfs de terugkeer in de maatschappij werd begeleid.

De recidive was zeer gering in deze inrichting.

 

Deze toko werd wegbezuinigd omdat de sociocreb het een te hardvochtige methode vond. :oeps

De idioten.

De lieve jongetjes over de kroeskopjes aaien vonden ze beter.

 

In de bajes'en memen die criminelen de macht over omdat et personeel niets meer mag.

Amerikaanse taferelen veroorzaakt dit. Ook komen die schoffies nu met meer 'status' de bak uit.

Bende vorming, loverboys, berovingen enz. hoort nu allemaal bij deze subcultuur.

Omdat wij te laf zijn dat nu eindelijk eens weg te corrigeren.

Nee, we laten liever alle brommers met enorm kentekenplaten rondrijden, dan dat we stelende Marokkaantjes aanpakken.

 

Mijn insteek zou zijn;

 

Goed gedrag belonen (scholing, hulp naar werk enz.)

Hard werken aan een weder opbouw van moraliteid en mentaliteid die bij onze maatschppij hoort.

Desnoods verplicht, al die vrijblijvendheid leidt tot niets dan ellende.

Want ik begrijp werkelijk niet dat wij het normaal vinden dat je, als je bv emigreerd naar Canada, moet inburgeren, werken, geld meenemen, taal leren enz. maar niet hetzelfde opleggen aan emigranten die naar Nederland komen cq gekomen zijn.

En consequent niet willende figuren, net als in Beieren, met de hele familie uitwijzen. Maw Je bent een medeburger of je bent weg.

Want nl die hele familie is medeplichtig. Pa weigerd nl buiten de deur op te voeden, dat moe de politie maar doen vinden ze, maar die mag/wil ook niets.

Die staan liever als een reserve mof met een laser achter een boom hard werkende bugers te flitsen.

Dat is minder eng dan boeven aan te pakken.

 

Jou inspanningen zullen dan ook voor 90% paarlen voor de zwijnen zijn. Helaas.

 

Ik ben geen fan van ons rijks watten staafje, maar begrijp wel waarom hij nu de meeste stemme heeft.

Ook ben ik bang dat hij griezelig veel stemmen krijgt bij de volgende verkezingen.

 

Welaan, ik heb weer een hoop vrienden gemaakt.

 

Sterkte, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Sjaak,

 

misschien is het wel zo dat sommige jongeren op een bepaalde leeftijd nu eenmaal niets liever doen dan rondhangen?

Beetje gamen, beetje blowen, beetje chillen.

Misschien is het probleem wel deels gelegen in het feit dat andere mensen vinden dat het "normaal"gedrag is om dan te denken aan je toekomst en daar hard voor te werken.

In de jaren 70 vonden we dat een heel ouderwetse gedachte, nu wordt dat weer normaal gevonden en de norm waar eenieder aan moet voldoen.

Ik kan van mezelf ook niet herinneren dat ik ooit dacht aan een carriere bij de bank of zo hoor...

 

Pas als je bereid bent te accepteren dat sommige jongeren anders zijn, op een bepaalde leeftijd gewoon niets willen, zou je iets met ze kunnen bereiken.

Nu accepteer je ze niet voor wie ze zijn en minacht je eigenlijk diep van binnen hun persoon en hun gedrag.

Dat schiet natuurlijk niet op hé?

 

Er is nu eenmaal niet zoiets als "normaal" gedrag van jongeren.

En een chabloon hanteren van frisse, jongelui die het hoofd fier en ferm omhoog houden gericht op de toekomst is niet echt reeël.

Lijkt een beetje griezelig veel op de ideologie van de communistische heilstaat, en nog zo wat van die onfrisse ideologiën uit het verleden.

 

Wat dan wel?

Accepteer die jongens eerst maar eens voor wat ze zijn, zonder dat je daar je eigen rolmodel op loslaat.

Pas als je dat kan, kun je hen misschien helpen.

 

Trouwens heb zelf in het verleden iets meegemaakt met dergelijke jongeren, dat was in 1983.

Hippie moeder met 9 kinderen, véél vriendjes en vriendinnetjes, enige tientallen.

Was ook niet veel mee te beginnen, een flink aantal van hen blowde en deed weinig zoals je beschrijft.

Tot we een wiet tuin begonnen naast het huis met ongeveer 100 planten.

Iedereen die meedeed kreeg na de oogst een deel.

ik heb ze nog nooit zo hard zien werken!

Spitten, mesten, hekken bouwen, planten verzorgen, bewaken, oogsten, schoonmaken.

Er werd een wietwachtershuisje gebouwd waar het hele seizoen bij toerbeurt twee man overnachten om te waken tegen wietdieven.

Politie kwam wel een keer kijken, maar we vertelden dat dit een tuin was van moeilijk opvoedbare jongeren, we zeiden dat we een alarmsysteem hadden en dat we de meute er wel even bij wilden halen?

Nou dat hoefde dan niet meer. Want zo was het rustig en zo was het goed.

"Ze kunnen immers beter blowen dan zuipen of andere middelen gebruiken" wisten die agenten toen nog te vertellen

En dat vind ik ook nu nog, waarom klagen en piepen als ze zoveel blowen?

Wees blij dat ze geen andere drugs gebruiken, zeg ze dat ook!

 

In de loop der jaren ging iedereen zich steeds verantwoordelijker gedragen, ze hadden immers geleerd dat als je iets wilt bereiken je daar zelf moeite voor moet doen.

De meesten zijn goed terecht gekomen zoals dat heet, zijn geen keurige legbatterij burgers geworden, maar wél gelukkige mensen.

Voor hunzelf is dat een geweldig resultaat.

 

De les?

accepteer jongeren eerst voor wat ze zijn, houd van ze zoals ze zijn en doe vooral leuke dingen met ze, die hún interesseren, geef ze een goed voorbeeld, wees een rolmodel, dan komt de rest vanzelf.

 

Succes met je carriëre!

 

Wernard Bruining

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou meneer Bruining, zo kannie wel weer.

 

Die benadering van u zorgt ervoor dat we volkomen disrepect oogsten met als gevolg dat de koters doen wat ze willen.

 

"ah joh, afspraken? werken? respect tonen??? waarom? voor wie? voor die slappe lamzakken?

Helemaal niet nodig. die geitenwollensokkenbreiers nemen ons wel zoals we zijn"

 

Het zijn mensen met een benadering zoalsde uwe, meneer Bruining die de maatschappij hebben opgezadeld met dat onhandelbare tuig. En de kinderen daarvan.

 

Wat u waarschijnlijk bedoelt is dat pubers andere behoeften hebben als volwassenen en dat we hen de kans moeten geven hun eigen fouten te maken en daarvan te leren. Maard at houdt niet in dat we ons maar alles maar moeten laten welgevallen omdat we hen dienen te nemen zoals ze zijn.

Ik sta op het standpunt dat gasten zich hebben te voegen naar ONZE regels en wij niet naar de HUNNE.

 

Het is onvermijdelijk dat de gastcultuur zaken overneemt van de 'bezoekers' maar dat duurt generaties en groeit langzaam. dat kan en mag niet afgedwongen worden.

 

Ik kom niet bij u op bezoek om vervolgens op de eettafel te schijten en dan van u te verlangen dat u dat maar moet accepteren omdat u mij dient te nemen hoe ik ben.

 

Vreemde culturen zijn van harte welkom en krijgen van mij onderdak, vreten en hulp en zakgeld totdat ze geleerd hebben hun bijdrage aan het huishouden te leveren en op eigen benen te staan. dit alles binnen een redelijke periode, maar vergeet niet dat je bij mij thuis bent en dat IK de regels hier in de tent bepaal.

 

Zoals bv HJM al zei: Welkom, neem ff de tijd om te wennen en pas je aan aan de heersende mores.

Wil je dat niet? rot dan op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey hallo,

 

het beeld wat jij schetst over doelloos rondlopen door de wijk enzo spreekt eigenlijk mijn eigen ervaringen compleet tegen.

ik begin wel even bij het begin om een duidelijk beeld voor je te creeren.

 

een jaar of 10 geleden kwam ik in aanraking met mijn eerste joint ik was toen 14.

dan is het allemaal nieuw en spannend maar veel blowen deed ik toen nog niet.

tot ik een jaar later met wat oudere jongens omging op school.

toen ging ik regelmatig met hun mee om na schooltijd chil een jointje te roken.

na regelmatig werd dit al snel elke dag en een gewoonte zeg maar.

nadat ik op mijn 16e mijn diploma had gehaald was ik natuurlijk vrij om te doen wat ik wilde.

ik begon een opleiding voor timmerman en ging 4 dagen werken en 1 dag naar school.

in het begin rookte ik alleen na het werk en tijdens school.

maar al snel ging ik ook voor het werk blowen.

na een jaar op die voet zo geleefd te hebben ben ik er zelf achter gekomen dat mijn prestaties op het werk en op school eigenlijk helemaal niet zo goed waren als ik zelf dacht.

 

toen ik dat door kreeg ben ik er helemaal mee gestopt en dat z'n 5 jaar lang geloof ik.

op een moment begint je weer terug te denken aan hoe relaxed een jointje soms kan zijn en ga je weer naar de shop om wat te halen.

maar eigenlijk ben ik nooit meer zoveel gaan blowen als toen gewoon omdat ik weet dat het mijn prestaties behoorlijk naar beneden halen.

natuurlijk is dat voor iedere persoon anders maar bij mij was dat wel zo.

het enige verschil wat ik had, was dat ik werkte en heel goed besefte dat je zonder werk nergens bent.

 

wat ik me namelijk nu afvroeg willen deze jongeren wel vooruit in de maatschappij of zijn ze gewoon kansloos?

dat laatste laat ik even in het midden maar mijn standpunt is daar wel streng in.

 

ik denk namelijk zelf dat deze jongeren het liefst doelloos rondhangen en rotzooi trappen dan dat ze een goede opleiding gaan volgen en aan de toekomst denken.

ik zal wel weer kritiek krijgen maar dit is toch echt mijn mening.

 

elke blower op dit forum kan mij vast wel gelijk geven dat hoeveel je ook blowt je toekomst toch altijd nog belangrijk vind.

een blower kan echt wel gewoon nadenken over hoe en wat.

bij mij werd elke dag stoned zijn me gewoon te veel en daarom ben ik geminderd.

stoppen zal ik nooit doen omdat ik niet blow voor de kick maar omdat ik het echt lekker vind.

 

ik hoop dat je er wat aan heb,

 

groeten,

jarno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wernard, ik vind dat jij altijd een beetje wiet propaganda in je hebt.

 

Net als met je reactie nu :oeps

 

Krijg altijd een naar gevoel van jou reacties dat je me iets door me strot probeerd te drukken.

Daar heb ik het niet op.\

 

En ik vind je ook nog eens Fucking respectloos naar Sjaak toe.

 

Met Accepteer ze4 eerst maar eens zoals ze zijn.

 

Weer zo een Bah gevoel houd ik aan je over. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat we niet mogen vergeten dat een probleem meerdere oorzaken en aanleidingen heeft. Het is een samensmelting van verschillende beslissingen en gebeurtenissen. Waar tot op vandaag nog steeds niet de nodige maatregelen genomen kunnen worden. Respect is een zeer grote factor die hier een rol in speelt. Als we er allemaal een ego-centrische en egoistische levenswijze op nahouden, vindt ik het maar normaal dat er zo een evolutie plaatsvindt. Vergeet niet dat deze wereld ook verandert, nu dus ook.

Het enige waar constant op gehamerd wordt is kapitaal, goederen, geld en macht. Als je volgens mij dit probleem zou willen oplossen, zouden we er misschien beter aan doen om een nieuwe soort flower power leven in te roepen, maar dan zonder de te idilysche voorstellingen.

In ieder geval zou er eens nagedacht moeten worden over massale evenementen in teken van verdraagzaamheid en begrip naar elkaar toe.

Maar alles aan zen lot overlaten, en de problemen oplossen als ze zich stellen, bleek ook niet de juiste keuze te zijn in de Belgische regering :oeps

 

Greets

Share this post


Link to post
Share on other sites

HJM,

 

Nederland kent al sinds zijn bestaan instroom van 'nieuwe' mensen.

Kon je het redden, had je een nieuw vaderland. Kon je het niet redden of was je crimineel, had je een ernstig probleem.

 

Hulp van buiten kon je vergeten, en crimineel gedrag werd hardhandig afgestraft.

 

Deze situatie resulteerde in een grote zelfwerkzaamheid. Wat ook weer leide tot een groot eergevoel het zelf te kunnen redden.

Nog steeds is het in veel landen in de wereld zo, dat als je daar wil wonen, dat je een zak geld moet meenemen en moet aantonen dat je dat land iets te bieden hebt. In de jaren zestig was daar helemaal geen sprake van. Immigratiebeperking speelt pas vanaf de jaren tachtig. Daarvoor kon je jezelf zonder problemen overal vestigen.

 

Zoniet in Nederland. In de jaren 60 zette de PVDA de poorten zonder voorwaarden wijd open voor Jan en Alleman.

Geen terugkeer verplichting zoals in Zwitserland of Nieuw Zeeland, nee helemaal niets.

Kom maar binnen allemaal. Volgens mij kwamen al die gastarbeiders op verzoek van al die bedrijven die geen arbeiders konden vinden. Directeuren stemmen over het algemeen niet op de pvda.

 

Zelfs de verplichting zich aan onze cultuur aan te passen was er niet. En daar ging het fout. Hmm raar dat niemand dan last heeft van de ouderen die zich niet aan de cultuur hebben aangepast. De meesten hebben last van de jongeren die hier opgegroeid zijn en die krijgen thuis echt niet te horen van ga jij is effe lekker vrouwen en oudjes lastig vallen. De ouders willen niets liever dan een kind met diploma's en een goede baan.

 

Van een gastvrij volk, werden wij een hatend volk.

Logies, een belachelijk groot deel van onze belasting centjes ging niet naar onze scholen, ouderen of ziekenzorg, maar naar steuntrekkende, zich niet aanpassende "anderen" HJM uitkeringen gaan echt niet alleen naar anderen zoals jij dat noemt. Ga maar is in de arbeiderswijken kijken in het zuiden van het land. Maar je hebt daar wel een punt. Als je kan werken en vooral jong bent dan moet je geen uitkering krijgen maar verplicht vegen op straat zodat bezig bent en in een werk ritme blijft.

 

En die "anderen" willen ook anders zijn, anders zouden ze net zo hard moeten werken als hun vaders of als die christen honden.

 

Want, je voelt hem al, juist door die nieuwe burgers niet de zelfde plichten op te leggen, werd het een sub classe zonder de arbeids ethos van de "oude" Nederlander.

Geen enkel respect voor onze samenleving, vrouwen, (van wie zouden ze dat geleerd hebben) of wat dan ook.

En omdat ze nergens voor gewerkt hebben, hebben ze ook de waarde niet door.

Dus de drempel om iets te slopen is heel laag. Nou van wie hebben ze dat HJM?

 

Op een gegeven moment zaten er in onze gevangenissen 80% buitenlanders. Terwijl ze lang niet zo'n groot deel van onze samenleving uitmaakten.

Dit gegeven is lang onder de pet gehouden om de autochtonen niet nog meer tegen de haren in te strijken. Waar tover jij nou ineens het cijfer van 80% vandaan. Buitenlanders zijn oververtegenwoordigd in cellen maar 80% is gewoon gelul. Waarom overdrijven?

 

Wat nu, zeg je dan.

 

Een project werkte goed. Dat was he kampement van Lubbers.

De Rolpaal in Veenhuizen nam jeugd op de ouderwetse mannier onderhanden.

Continu werden ze op eigen verantwoordelijkheid aangesproken.

Brutaal gedrag werd direct afgestraft. Ook werken werd ze weer geleerd.

Zelfs de terugkeer in de maatschappij werd begeleid.

De recidive was zeer gering in deze inrichting. HJM als het werkt vind ik het een goed idee!

Deze toko werd wegbezuinigd omdat de sociocreb het een te hardvochtige methode vond. :oeps

De idioten.

De lieve jongetjes over de kroeskopjes aaien vonden ze beter.

 

In de bajes'en memen die criminelen de macht over omdat et personeel niets meer mag.

Amerikaanse taferelen veroorzaakt dit. Ook komen die schoffies nu met meer 'status' de bak uit.

Bende vorming, loverboys, berovingen enz. hoort nu allemaal bij deze subcultuur.

Omdat wij te laf zijn dat nu eindelijk eens weg te corrigeren.

Nee, we laten liever alle brommers met enorm kentekenplaten rondrijden, dan dat we stelende Marokkaantjes aanpakken. HJM raar dat je daartegen bent zo worden die marokkaantjes toch eerder gepakt, lijkt mij dat je daar alleen blij mee kan zijn toch?

 

Mijn insteek zou zijn;

 

Goed gedrag belonen (scholing, hulp naar werk enz.)

Hard werken aan een weder opbouw van moraliteid en mentaliteid die bij onze maatschppij hoort.

Desnoods verplicht, al die vrijblijvendheid leidt tot niets dan ellende.

Want ik begrijp werkelijk niet dat wij het normaal vinden dat je, als je bv emigreerd naar Canada, moet inburgeren, werken, geld meenemen, taal leren enz. maar niet hetzelfde opleggen aan emigranten die naar Nederland komen cq gekomen zijn.

En consequent niet willende figuren, net als in Beieren, met de hele familie uitwijzen. Maw Je bent een medeburger of je bent weg.

Want nl die hele familie is medeplichtig. Pa weigerd nl buiten de deur op te voeden, dat moe de politie maar doen vinden ze, maar die mag/wil ook niets. Raar dat je een hele familie verantwoordelijk stelt voor de daden van een persoon. Dan vind dat als jouw kinderen iets verkeerd doen je ook het land uitgeknikkerd moet worden wel zo eerlijk. Want waar baseer jij op dat jij een Nederlander bent en zij niet terwijl ze ook hier geboren zijn.

 

Die staan liever als een reserve mof met een laser achter een boom hard werkende bugers te flitsen.

Dat is minder eng dan boeven aan te pakken.

 

Jou inspanningen zullen dan ook voor 90% paarlen voor de zwijnen zijn. Helaas.

 

Ik ben geen fan van ons rijks watten staafje, maar begrijp wel waarom hij nu de meeste stemme heeft. Ik denk ook dat hij aardig wat zetels krijgt. Toch raar volgens mij heeft hij het alleen over moslims en die kunnen toch niet overal de schuld van zijn. Al die bankdirecteuren hebben volgens mij geen kleurtje raar dat wilders dan niet begint over hun geloof. Daarnaast wil hij het minimumloon afschaffen en van de ontslagbescherming af. Volgens mij dus niet echt veel redenen om op hem te stemmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sjaak niet aan gevallen voelen er zijn genoeg die hulp verleners die er wel voor willen gaan maar hulp verlening in nederland werkt niet .

 

die doorverwijzingen die je zegt ik heb ze allemaal gehad en sommige op zeer jonge leeftijd al mijn mening is ,apparte gevallen daarbuiten gelaten maar hulp verlening houd zich zelf in stand .

 

ik blow ook om te vergeten en lekker in een roes door te gaan en daarbij haalt het de stress uit me weg en nee ik ben tegen pammen en die bende nou moet ik zeggen dipiperon was wel erg lekker zo stoned had ik me nog nooit gevoeld , maar er gaat niets boven wiet .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat wordt er van de jeugd verwacht tegenswoordig?

 

Wat doen de ouders voor hun kinderen tegenswoordig?

 

Het is een grote IK maatschappij aan het worden, waar materialisme en egoisme voorop staan.

 

Hoe valt dat te veranderen.

 

Heel simpel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als een kind de spiegel is van de maatschappij om zich heen.

Als het gedrag van een kind een soort graadmeter is voor het collectieve gedrag.

Dan doen ze het toch erg goed?

 

Waar in de ene wijk de kids de hele dag lopen te blowen,

waar in een klein gehucht de kids een zuipkeet in rennen,

waar sommige meisjes hun diensten verlenen voor een cola.

 

Los van huidskleur, afkomst of millieu,

zie je dit bij veel kinderen gebeuren.

Is dat vreemd?

 

Wat weerspiegel zij?

 

Onze diepgaande beleving van het leven?

Waar wij wielvelgen tot grootgoed hebben verheven,

Glanzend afgebeeld op onze kamerbrede lcd schermen.

Waar menslievendheid vertaald wordt in de bingoloterij.

Char zit aan de rechterhand van god, ons symbool van spiritualiteit.

Op ons tuin parket staat meubilair van Fsc gekeurd hout; Wij hebben de natuur lief.....

 

Persoonlijk snap ik daar allemaal weinig van,

en sluit me er voor af.

Dat kan ik omdat ik volwassen ben en omdat ik blow.

Dit laatste is opgenomen in mijn medische verklaring.

 

De jonge kids hebben nog niet geleerd om zich af te sluiten,

en de gevoelige van hen krijgen hier problemen mee,

ze klappen in elkaar, wij noemen dat autistich

of

ze klappen uit elkaar, wij noemen dat ad(h)d

En ik begrijp dat helemaal, vanuit hierboven beschreven perspectief.

 

De pubers hebben de mogelijkheid om vluchtwegen te bewandelen.

 

De toekomst ligt in luisteren naar de oplossingen die de jongeren aan kunnen dragen,

en om vanuit dit perspectief hen te helpen om d.m.v. discipline,respect omwille van het DOEL.

Als het doel gemeenschappelijk is, zullen de mogelijkheden legio zijn!!!!

 

Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor 800 euro per maand zijn maar heel weinig jongeren bereid fulltime te werken en hun rug naar de klote te helpen aan de lopende band of wc's te gaan schoonmaken.

daan gaan ze maar lekker dealen, en stelen.. wietroken is onderdeel van de jongeren cultuur en een jong persoon zal er veel eerder naar toe grijpen als de situatie niet zo lekker loopt. Denk aan problemen thuis en/of problemen in de omgeving.

 

Hele dagen stoned wilt zeggen dat ze de realiteid willen ontvluchten. Je zult er dus achter moeten komen waar ze voor vluchten..

 

Greetz..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Emshish

 

Je hebt gelijk, ik lul wel vaker uit m'n nek, ik weet er dan ook niets van af.

 

Bovendien is het geen 80% maar 90%

 

http://forum.politics.be/archive/index.php/t-168.html

http://www.heemland.nl/hl21-Criminaliteit_...allochtonen.htm

 

Dit is slechts wat er boven water uitsteekt van de ijsberg.

 

Ga maar lekker door met jezelf voor de gek houden.

Zoals onze maatschappij al jaren voor de gek wordt gehouden.

 

Trouwens wel eens in de Bijlmerbajes geweest?

 

Grtz, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er wonen in nederland 16,5 miljoen mensen. Stel je nou eens voor dat je in een gemeenschap woonde met 16,5 persoon, laten we voor het gemak zeggen 17...

 

Die 17 mensen moeten voor elkaar zorgen, er moet eten op tafel, onderdak etc. Wat als er in jouw clubje van 17 er een paar besluiten om geen reet uit te voeren maar wel mee willen eten en een dak boven hun hoofd willen? Dat weiger je toch? Dan zorg je er toch voor dat ze OF meedoen, OF oprotten?

 

en of het er nou 17 of 17 miljoen zijn, dat maakt voor mij niets uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik moet wel eens in de Bijlmerbajes zijn voor mijn werk ,en ik schat eerder dat 98 % niet van Europse afkom ik tel de polen enzo als Nederlanders want van een afstand zie ik niet of dat Nederlanders zijn (jullie lijken allen maal op elkaar :oeps )

 

in anderen gevangenise is het niet anders

 

 

 

 

@ Emshish

 

Je hebt gelijk, ik lul wel vaker uit m'n nek, ik weet er dan ook niets van af.

 

Bovendien is het geen 80% maar 90%

 

http://forum.politics.be/archive/index.php/t-168.html

http://www.heemland.nl/hl21-Criminaliteit_...allochtonen.htm

 

Dit is slechts wat er boven water uitsteekt van de ijsberg.

 

Ga maar lekker door met jezelf voor de gek houden.

Zoals onze maatschappij al jaren voor de gek wordt gehouden.

 

Trouwens wel eens in de Bijlmerbajes geweest?

 

Grtz, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vindt dat HJM zeker een punt heeft. De straffen zijn veel te laag en er wordt niet verder gekeken dan alleen straffen in veel gevallen. Ik las laatst ook over dat project in Veenhuizen.

 

Ik was toen ik jong was ook geen lieverdje en heb ook een tijdje in een jeugdgevangenis doorgebracht. Ook al was het niet leuk om mijn vrijheid te verliezen maar echt zwaar was het ook niet. Je zit maar 15 uur op cel en voor de rest kon je een beetje fitnessen, voetballen, beetje knutselen met hout en metaal en als je wou kon je een stuk scholing krijgen. Maar 99% van de jongen die daar zaten hadden helemaal geen zin in scholing en waren alleen maar aan het lullen over chickies neuken, geld maken, en drugs gebruiken.

 

Ja op 110 gedetineerden waren er 5 Nederlanders inclusief mezelf. Maar waar het om gaat is dat deze gasten gewoon niet anders willen schijnbaar en waarschijnlijk toch niet te helpen zijn op de manier waarop het nu gaat. Het is allemaal maar een beetje met je vinger in de pap roeren ipv dat er op een zeer strake manier gewerkt naar een normale toekomst. Dit moet in mijn ogen al binnen gebeuren want als deze jongens vrij komen dan kan geen reclassering er voor zorgen dat ze op het rechte pad blijven. En als ze dan samen in een wijk wonen lijken mij dat soort gasten helemaal niet te houden en is het toch een beetje nat vinger werk. Er zal misschien 5% gaan inzien wat voor leven ze lijden en de rest is kansloos en zal voor altijd blijven hangen in die cirkel.

 

Natuurlijk heeft familie achtergrond en cultuur er mee te maken maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Als ik naar mij zelf kijk dan was ik meer het verwende kutjochie die alles maar kreeg en altijd geld had. Bij mij was het ook meer spanning zoeken. stoer doen tegen je foute vrienden. Wat wel zo is dat iedereen die er bij betrokken was wel goed is terecht gekomen, 1 deed een HBO studie en heeft nu een goede baan de ander heeft een succes vol eigen bedrijfje enz enz. Het lijkt we wel makkelijker in mijn geval om je leven weer op een normale manier gaan lijden dan als je weer terug gaat naar je wijkie met je kansloze vrienden, kansloze familie enz enz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thomson en ert hebben voor een grood deel mijn menig geven.

 

daar bij komt nog dat ik ook mij zelf betrap als ik bv een weekje vaktie heb na de examens paff ik mij zelf ook een ganse week de kop in. als ik examens heb paff ik zo goed al niks.

 

volgens mij komt dit gewoon door dat er soms verplichting zijn waar door er simpel weg geen tijd is om te paffen. dusja als je voor de rest van je leven gratis geld nr je hoofd word gesmeten. waarom zou iemand dan moeite doen om iets van zijn leven te maken, als hij ook gewoon voor de rest van zijn leven in zijn luie zetel kan blijven blowen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...