Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kees A

Gavita-lampen

Recommended Posts

Ik hoorde vanochtend iemand in de GS zeggen dat de oude Gavita's een oppervlakte van zo'n 90 cm x 100 cm bestraalden. Hij zei ook dat ze vele malen langer meegaan.

Hij had er 'vroeger' zelf mee gedraaid en vond ze top.

Maar er stond nergens "licht-expert" op zijn kaartje of voorhoofd geschreven, dus als de info niet klopt, dan aub niet aan mijn kop komen zeiken :verrygood

 

Ik denk dat een onafhankelijk testje met een goede lichtmeter meer duidelijkheid zal brengen.

Hoor ik daar ergens in de verte de naam Whazzup noemen...? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naja het is lastig om dingen te bepalen, kijk hoe hoger je een lamp hangt hoe meer lichtspreiding, maar bij welke hoogte is die nog effectief en doeltreffend en hoeveel m2 nuttig lichtoppervlak hou je dan daadwerkelijk over, dat is voor mij meer de vraag............

 

Misschien een idee om een gezamelijk inkoop aktie te doen op het forum> Denk dat er naast me,myself and I nog weel meer mensen zijn die deze sportlampen wel zien zitten>

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij een andere kap en/lamp geven ze meestal ook een oppervlakte aan. Zoals bij een adjust-a-wing. Dus ik denk dat je moet uitgaan van vergelijkbare omstandigheden. M.a.w. dat de Gavita evenhoog hangt als je 'normale' kappen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als het goede diepstralers zijn zul je in combinatie met een HPS wel lekkere resultaten kunnen behalen

Share this post


Link to post
Share on other sites

euww?? in combnatie met een hps :verrygood ???

waarom zou je een HPS combineren met een gavita, als gavita (wat ik zo lees) beter zijn (iig waren) dan de normale HPS'en die nu gebruikt worden...

 

verklaar uw theorie nader :rolleyes:

 

 

edit:

of denkt panjaabie dat Gavita's kappen zijn??? dat zou een en ander verklaren... xD

voor de duidelijkheid, het zijn elips vormige HPS bulbs met aan een kant een interne reflector en aan de andere kant een soort 'lenzen' voor optimale licht spreiding...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zijn de gavita's trouwens meer breedstralers dan diepstraler. De Nederlandse prijs zal zo rond de 85 euro zijn. Pittige prijs dus wel, maar dan heb je ook wat - ze kosten ongeveer evenveel als een enkele sun-pulse lamp. Het kapje is inderdaad eigenlijk meer ter bescherming van de lamp en zal ongeveer 20 euro kaan kosten.

 

Inmiddels vernomen dat de 400 watt ook weer op de markt komt :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk dat is best interessant... Mijn planten kunnen namelijk hoger worden als ik een kleinere kap heb... Dat scheelt zeker 20cm... Dan kan ik ook meteen een 600W ophangen... Even in de gaten houden voor volgende winter...

 

Wel benieuwd of het goed gaat met lumatek...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De verwachting is dat het geen problemen op gaat leveren. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En Doc al nieuws op het Gavita front? Klinkt veel belovend, ben benieuwd naar de resultaten.....

 

Grtz Underground.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over 1 week zijn de 400 en 600 watt leverbaar.

De prijs van een lamp zal 80euro zijn en de fitting beschermer 20euro.

Forumkorting zal worden gegeven aan leden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:rolleyes:

 

voorstellen werkt van:

 

Ik ben zapper en ik weet ook iets van hydroteelt.

Heb wel wat info om te delen.

 

Dit kopieren in het wie is wie topic plaatsen en klaar :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

290_large.jpg

 

Ik heb ze gehad (van de eerste lichting),en het leek wel of ze heter werden dan de normale 600w hps.

En zonder kap gebruiken was geloof ik niet zo een succes.

Ik meen ook dat er bij de eerste lichtingen er een kleine kap bijgelevert werd.

Het glaswerk was ook al niet best,bij sommigen zaten er diepe krassen in waardoor ze wel eens barsten tijdens het indraaien.

En ik heb er ook 2 zomaar zien klappen.. :rolleyes:

Maar goed dat waren de eerste toende tijd ..geloof dat ze toen zelfs nog in hongarijen werden gemaakt...

Bedenk me net .. ik heb er nog 2 hangen ergenst met die kappen erbij.

 

Suc6

 

D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De lamp ziet er nu heel netjes uit :rolleyes: .

Er zit een arctube van sylvania in.

Deze arctube is door Gavita naar de fabrikant gestuurd om verwerkt te worden in deze lampen.

De orginele arctubes waren niet de juiste kwaliteit (deze zijn nooit in Nederland verkocht).

Share this post


Link to post
Share on other sites
veel te duur man denk dat ik ze goedkoper kan leveren

Boter bij de vis...

Wat moeten ze bij jou kosten dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
De orginele arctubes waren niet de juiste kwaliteit (deze zijn nooit in Nederland verkocht).

Geen idee,die lampen zijn denk ik 10 jaar geleden aangeschaft....

Als het goed is heb ik er nog 3 ongebruikt\nieuw van liggen ook.

Ik zal morgen of anders overmorgen even wat fotos maken als ik weer ter plekke ben !!

Ik heb 2 complete setjes ervan hangen nog inclusief kap ... :verrygood

(Ik zal er wel wat stof vanaf moeten halen :P :) )

 

 

Suc6

 

Mr D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens Doc is het binnenwerk nu up to date, maar Dunhill, je hebt er een kap bij, straalden ze anders te breed?

Welk oppervlak beschijnt hij effectief bij 60 hoog, zonder extra kap? Ben ik erg benieuwd naar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@FoolOnTheHill

 

Ze schijnen zonder kap inderdaad veelste te breed wat ten koste gaat van de diepte straling,breed stralen is leuk maar als je er niks

aan hebt kan je beter die energie naar beneden toe gooien dan tegen je muren op.

Over het binnenwerk kan ik weinig vertellen ;) ..

Ik heb ze nog even aangezet en ze worden absoluut veel warmer dan normale hps bulb hoor dat merk je direct.

Maar daartegen zijn ze ook een stuk feller dat zie je gewoon met het blote oog,toen de tijd dat ik deze modellen aanschafte was het verkoop

praatje dat ze 20% meer licht zouden geven en ik denk dat het wel aardig klopt want je ziet gewoon dat ze feller zijn!.

Wat ze doen op 60cm hoogte zonder kap kan ik eigenlijk niet echt vertellen,ik vond het niks zonder kap en heb ze toen in normale

spiegelkappen geplaats..

 

Mijn ervaring:

Zonder kap gaat er echt veelste veel licht verloren naar de zijkanten wat beter naar beneden toe gericht kan worden.

Het zijn leuke lampen,beter dan een normale 600w bulb maar je hebt er toch echt een kap bij nodig wil je dat extra rendement eruit halen :lol:

 

---editt----

Ik heb het hier wel over de oude modellen,als er nu arctube's van sylvania inzitten zoals Doc vermeld dan hebben we het NIET

over dezelfde lampen.

En of er dan nog wel verschil is tussen een nieuw model gavita bulb of een normale bulb met een arctube van sylvania erin (buiten de ingebouwde reflector)

weet ik niet :verrygood

 

Grz

 

D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je perfecte spiegelwanden hebt zijn deze toch om te smullen? Ook met een kap er op? Dan is het al veel interessanter om met deze lampen te werken als ze daadwerkelijk zo veel feller schijnen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt meneer Dunhill,

Ik neem aan dat alleen de buitenste stroken van je kap het licht weerkaatsen.

Ik wil er niet een plat vlak mee belichten, maar een half-pipe-scrog.

Dus mogen ze bij mij wel breed.

Daarvoor ziet het er nog steeds goed uit, denk ik.

Ik ga mee net Markiss.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...