Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

BBB

Relais Aansluiten Voor Beginners

Recommended Posts

precies wou ik toch ff laten weten <_<

 

maar ik blijf erbij, niet bezuinigen als je helemaal niks van elektra afweet, bloedje link.

 

@green-lady: bedankt voor je support :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeer informatieve topic. Helpt veel!

 

Ik ben nu bezig met het bouwen van m'n schakelbord.

Heb een 400w VSA en 250m3 Afzuig + dimmer.

Nou vraag ik me toch af hoe ik het precies moet doen. Door de uitleg van OP is het duidelijk wat te doen om alleen een VSA aan te sluiten, maar hoe voeg ik mijn afzuig+dimmer toe aan dat schema? Want als ik het goed begrijp schakelt de tijdklok het relais aan en uit, en het relais schakelt de lamp aan als hij zelf aan gaat. Als ik dus een afzuig zou toevoegen op de relais, betekend dat dat deze aan/uitschakelt als de tijdklok aan/uit gaat?

 

Alvast bedankt, Shakazul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Je snapt het helemaal, en over je vraag:

 

De afzuiging gaat niet via een relais. Het vermogen is veel kleiner, en dus ook geen piekstroom die je moet schakelen. Voor je afzuiging heb je dus geen relais nodig. De afzuiging moet dag en nacht werken i.v.m. de aanvoer van verse lucht en de afvoer van de geur/warme lucht, en kan dus gewoon via bijv. een stopcontact met constant 230V, via je dimmer. ;) . (Met een zekeringautomaat ervoor zit je helemaal goed :smoke )

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Green lady.

 

Dus ik neem stroom uit een stopcontact, leidt die door de zekering -> fancontroller -> afzuig? Klinkt te doen.

Edited by Shakazul

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begin het ff door te lezen vanaf pagina 1 van dit topic. Als je dat aanhoud (verhaal/uitleg van BigButtBram), dan gaat er niks mis :oeps

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

@shakazul.

 

kijk anders even bij het topic over mijn kast is een beetje dezelfde opzet als jij. Link staat HIER

 

Alleen heb ik er nog geen extra zekering tussen zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi,

 

Ik ben zelf bezig een 250 watt hps lamp in mijn kastje te gaan hangen nu wil ik deze via relais ook laten schakelen met tijdklokje maar is het dan een probleem als de voeding gewoon een stekkerdoos is die vanaf het stopcontact komt?

Heb namelijk maar 1 stopcontact in de schuur hierop een snoer met stekkerdoos wilde ik naar mijn kast leggen en op schakelbordje monteren hier dan de tijdklok op en de voeding voor relais.

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee, dat maakt niet uit, als je de stroom maar niet uit de klok trekt! Het gaat puur om de schakelaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan is dat in ieder geval ook weer duidelijk.

Maar dan nog even een vraag ik heb nu een installatie relais voor mijn lamp te schakelen alleen staat er hier deze ook te zekeren apart.

Alleen ik heb maar een 250 lamp en kom alleen maar zekering automaat tegen van 10 A dit heeft dan toch geen nut meer athans niet veel.

Is het daarom perse nodig hier apart te zekeren in de schuur?

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi topicje dit, zeer leerzaam, en zeer duidelijk

 

wel ben ik van mening dat je voor 1 lamp ook wel een digitale tijdklok (bijv van de gamma voor 9 euro) kan gebruiken, die hebben ook een ingebouwd 10A relais dat met een klein stroompie geschakeld word, en die kunnen ook wel 2800 watt schakelen

 

maar een fatsoenlijk schakelbord met enkele nc en enkele no stekker uitgangen en wat continu aansluitingen is natuurlijk het best.

 

groet

Share this post


Link to post
Share on other sites
mooi topicje dit, zeer leerzaam, en zeer duidelijk

Iets zegt me dat je er niet veel van hebt geleerd. :D

wel ben ik van mening dat je voor 1 lamp ook wel een digitale tijdklok kan gebruiken, die hebben ook een ingebouwd 10A relais dat met een klein stroompie geschakeld word, en die kunnen ook wel 2800 watt schakelen

 

Ken jij de kwaliteit van dat relais?

Kan hij ook de inductiepieken aan die vrij kunnen komen bij het loskoppelen van de conracten?

Brandt (en dat zou wel eens heel letterlijk opgevat kunnen worden!) je vingers daar maar niet aan! :)

 

Ik ken het genoemde relais niet, maar afgaande op de prijs heb ik geen vertrouwen in de degelijkheid van de constructie! :)

 

Verder hoop ik dat je begrijpt dat je bij 10A en 230V een vermogen hebt van 2300Watt en geen 2800Watt.

Nu snap ik ook wel dat je het niet hebt over een 2300 watt lamp, maar ik hoop dat je begrijpt dat deze factoren onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn!

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou vooruit, nog één keer dan! Een VSA gedraagt zich als capacitieve en inductieve last. Bij inschakelen trekt het ding door de condensator (afhankelijk waar je op de sinus inschakelt) enkele honderden ampere. Wel zo kort dat je zekering net niet knalt. Bijna niet eens meetbaar zo kort, maar toch genoeg om contacten die klein zijn vast te lassen. Dan bij het verbreken gaat de inductieve last opbreken. Door de spanning er af te halen gaat de VSA met een hoge inductiespanning reageren. Dat gaat vonken op de contacten die corrosie en putten kunnen veroorzaken. Te kleine, en fout materiaal contacten gaan weerstand krijgen door koolstofvorming waardoor ze heet worden, slecht contact maken (met alle ontstekingsproblemen van dien) of vast gaan zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wel ben ik van mening dat je voor 1 lamp ook wel een digitale tijdklok (bijv van de gamma voor 9 euro) kan gebruiken, die hebben ook een ingebouwd 10A relais dat met een klein stroompie geschakeld word, en die kunnen ook wel 2800 watt schakelen

 

Dan vertrouw ik meer op deze ecotimer.jpg

met een contactclassificatie tot 3500W

 

En anders

 

b_1939.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een schakelklok met relaiskast ingebouwd erachter...moet ik het ook volgens dit schema aansluiten ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zult eerst eea wat beter moeten omschrijven.

"een schakelklok met relaiskast ingebouwd erachter"

 

Hoe moeten wij dat zien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

thnks man

 

kben net met mijn eerste kast bezig en wel veilig natuurlijk.

je hebt echt geholpen voor een goed bord

thnks :verygood

 

laters ernstkid

Share this post


Link to post
Share on other sites

HAJO SILVER!

 

Ik heb een kleine vraag

 

is er een reden dat die zekering van type C 8 amp is? Het zit namelijk zo, ik ben in de zelfbouwmarkt een "relais gaan kopen" onder wat ik verstond als zijnde relais: automatische schakelaar.

echter ik ben thuisgekomen met dit

 

http://www.schneider-electric.be/belgium/n...p_range_id=2768

 

en ik ga ervan uit dat ik dus geluk bij een ongeluk een zekering heb, iets wat nodig is, maar dies 25 A. Ik denk niet dat het kwaad kan maar als je een zekering koopt en denkt dat het een relais is is het best eerst ff te vragen voor je stom doet.

 

Alsook, waarom vond ik niets onder de noemer "relais" in de winkel? Is er een synoniem (of mogelijk een belgicisme) voor het ding?

 

thx voor de tijd om op mijn N00Bvragen te antwoorden :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

De stroom van mijn hokje is aangesloten door iemand anders. Die vond een relais niet nodig, nu wil ik die er dus zelf tussen fixen. met behulp van de electro hoek :wacko:

Het aansluiten moet geen probleem zijn, dat kan ik wel. Alleen nu staan er op www.conrad.nl 10duizend soorten relais. en ik zou niet weten welke ik hebben moet. heb al veel gezocht maar kan er weinig uit opmaken..

Heb 1 600watter hangen, welk relais en zekering zal ik nemen? Zou iemand mij svp 2 linkjes kunnen geven met bruikbare?! want ik snap daar de ballen van.. :closed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

met zo te zien veels te dunne draadjes....

Share this post


Link to post
Share on other sites

En klopt de aarding op je elt ballast ook niet....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...